Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 320 Amatör budget räcer
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (17976 totalt)
manuelo
malmö
Här sen Dec 2008
Inlägg: 41


Trådstartare
hej!

försöker bygga banbil och även om det inte kommer bli i närheten av alla grymma projekt som finns på rejsa så kanske det intresserar någon, tänkte mest att det inte skulle skada om man fick ett råd elr två. har inte gjort nått liknande innan och kan inte särskilt mkt men det är kul och jag har lär mig på vägen =) kanske blir lättare att planera arbetet oxo, vem vet.

köpte bilen av en polare och den såg verkligen förjävlig ut då den var rollad vit, rost som tittade fram över allt och såg allmänt sönderkörd ut, närmare skroten än nått annat. störigt nog så tänkte jag inte på att ta en helhetsbild..


iaf..

det positiva är att den är sänkt, har en m20b25 me nån okänd trimkam och chippad box så den går som spjutet och eh.... öhh.. ja det är väl inte så mkt mer än så.. om ens det då den läcker olja som f*n

planen i vintern är bur, fixa till karossen och montera plastdelar som huv bagagelucka och dörrskin, inte så roliga bilder kanske men såhär långt har jag kommit hittills =)

ryckt ut mattan som va dränkt i vatten och skrapat "asfaltmatta" golvet va ganska rostigt här och var så fått laga lite..





penslat två lager hammarlack =)

fick en förklaring till fotbadet..









till slut fick den komma in i verkstaden så ja kunde börja slipa "lite"...





imorgon ska jag spackla och slipa skärmarna =)

_________________
Emanuel ocaranza
Citera
manuelo
malmö
Här sen Dec 2008
Inlägg: 41


Trådstartare
och just det chassie, bromsar och drivlina tar jag tag i när jag har pengar till de delar som vi kommer fram till behövs

_________________
Emanuel ocaranza
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Kommer bli jättebra det här, fint arbete du redan hunnit med! Du verkar duktig med svetsen. thumbs up

Nu vet jag inte vad som redan är monterad på din spis eller riktigt vad dina planer är, men ett tips är spridare och LMM från E34 535i. Passar bolt-on och ger motorn en mycket trevligare respons på gasen!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
manuelo
malmö
Här sen Dec 2008
Inlägg: 41


Trådstartare
Tack, känns riktigt kul att man är igång med det man drömt om ett tag nu:) hade dock inte klarat det utan hjälp från farsan som är rätt duktig på plåt

Angående planer på motorn så tänkte jag på just sånna lösningar som du föreslog, trim som inte kräver att man öppnar motorn, tack för förslaget, ska definitivt titta närmare på det när det är dags thumbs up

Jobbar deltid just nu och börjar 12.30, så jag försöker köra ett ryck innan dess ett par timmar..





_________________
Emanuel ocaranza
Citera
manuelo
malmö
Här sen Dec 2008
Inlägg: 41


Trådstartare
Funderat över vad man ska hitta på ang bakvagn, trummor på bana känns inte särskilt rejsigt.. Tänkte först bärarmar från e36 compact men snubbla över komplett bakvagn från en z3 3.0, det ska tydligen va bolt on det me:) (säg att det stämmer!)
[/list]

Skrapat och rostlagat hjulhuset

Så nästa steg är
*köpa handbromsvajer
*skrapa underredet
*Svetsa nya plåtar för hålen i bagagerummet
*pensla på hammarlack, det räcker väl som skydd mot rost?

Kommer få fylla på listan kring bakvagnen men än sålänge är det va jag kan komma på innan montering.. Kommer inte byta bussningar elr skruva ner, rensa och lacka.. Vf? För att det kostar tid och pengar vilket jag inte har, har sjukt många fler delar att köpa måste få känna på att köra bana till sommaren

_________________
Emanuel ocaranza
Citera
manuelo
malmö
Här sen Dec 2008
Inlägg: 41


Trådstartare
Fan va jobbigt detta va att göra me mobilen😓

_________________
Emanuel ocaranza
Citera
Åkeson
Tibro
Här sen Jan 2011
Inlägg: 710



Hehe vilka flashbacks man fick när man kikade på dina bilder

Kommer nog bli grymt detta! bakvagnen ska nog passa fint ska du se=) Om inte kan ja köpa den så får du min

_________________
Henrik Åkeson

http://www.facebook.com/AkesonRacing
Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net
Citera
marnoldsson

Här sen Okt 2007
Inlägg: 108



Helrätt. Keep it simple. Kör hårt

_________________
Magnus Arnoldsson
Citera
manuelo
malmö
Här sen Dec 2008
Inlägg: 41


Trådstartare
sakta men säkert går det framåt...


det är kul att forma plåt, nån dag kanske det blir något mer avancerat =)




kastat ut den gamla bakaxeln, det skiljer ganska mkt i vikt mellan den och z3ans.. svintung, även när man va två

så nu skrapar jag underrede vilket suger.. hårt..

funderar över bromslangen bak om det är värt att lägga ca 800 kr för stålomspunnet elr om man ska köra "orginal"

någon som vet ett billigare alternativ än hydroscand när det kommer till stålomspunnet i malmö området?

_________________
Emanuel ocaranza
Citera
manuelo
malmö
Här sen Dec 2008
Inlägg: 41


Trådstartare
Åkeson skrev:
Hehe vilka flashbacks man fick när man kikade på dina bilder

Kommer nog bli grymt detta! bakvagnen ska nog passa fint ska du se=) Om inte kan ja köpa den så får du min


=) ja kan va rätt kul att kika tillbaka på bygget sen om det har kommit nån vart.
förhoppningsvis blir det bra me nya bakaxeln även om jag misstänker att att jag måste göra nya fästen för krängaren

marnoldsson skrev:
Helrätt. Keep it simple. Kör hårt


tack för uppmuntrandet! thumbs up

_________________
Emanuel ocaranza
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Bra gjort med plåtbockningen, blir ju som nytt thumbs up


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Ditt rostlagningsprojekt får mitt att blekna

Bra kämpat! bara att jubba på

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



manuelo skrev:

funderar över bromslangen bak om det är värt att lägga ca 800 kr för stålomspunnet elr om man ska köra "orginal"

någon som vet ett billigare alternativ än hydroscand när det kommer till stålomspunnet i malmö området?


Ser bra ut thumbs up

Satsa på stålomspunna slangar, du kommer ångra dig senare annars. Hydroscand är bra men jag har inga tips på billigare.

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
manuelo
malmö
Här sen Dec 2008
Inlägg: 41


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
Ditt rostlagningsprojekt får mitt att blekna

Bra kämpat! bara att jubba på


ja det känns lite som man räddar en e30 från skroten och det är ju bra =)
du gjort ett riktigt bra jobb me din m3a, gillar race stuket thumbs up

E21 Racing skrev:
Bra gjort med plåtbockningen, blir ju som nytt thumbs up


tackar, kul att prova på krympmaskinen där har man mkt kvar att lära=)

_________________
Emanuel ocaranza
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



manuelo skrev:


funderar över bromslangen bak om det är värt att lägga ca 800 kr för stålomspunnet elr om man ska köra "orginal"

någon som vet ett billigare alternativ än hydroscand när det kommer till stålomspunnet i malmö området?


Snyggt jobbat! Kul att se att du räddar E30n, dom börjar ju bli mer och mer ovanliga.

Ang bromslangar så har jag nya liggandes som du kan få köpa för en billigare peng, Pma om du är intresserad

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
manuelo
malmö
Här sen Dec 2008
Inlägg: 41


Trådstartare
kändes kul och motiverande att provmontera bakaxeln


lite kul att att drivaxeln är typ lika tjock som den schletna dämparen.. rent spontant så känns det inte så vanligt att folk bytar till denna bakaxeln, nån som vet vf kanske? gänska säker på att den breddar spårvidden, hur mkt har ja inte kollat upp än, kan det va df? och va innebär att öka spårvidden? stämmer detta https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55859&sid=344dbbf0080d12c03 . . . . att bredare förbättrar greppet?

krängaren passa inte så jag funderar på om man ska köra utan i sommar och sen skaffa knivkrängare
nästa byggsäsong om man vill satsa mer seriöst?

annars händer mest sånt här


drygt... snart bara halva bilen kvar

_________________
Emanuel ocaranza
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Fint jobb du lägger ner

Angående bakvagnen så letade jag efter en sån men då säljarna ville ha runt 10.000 kr så var det för dyrt..

Kämpa på så ses vi kanske på någon bana framöver :-)
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



manuelo skrev:
gänska säker på att den breddar spårvidden, hur mkt har ja inte kollat upp än
Vill minnas att jag läst något om 6cm, men det är bara fritt ur minnet och kan vara fel.
Hur som, fortsatt bra kämpat med bilen! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



krängarna är lätt att fixa, kapa bort fästena från en compakt eller z3 eller liknande å svetsa dit i din kaross bara

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Hur går det?
Citera
manuelo
malmö
Här sen Dec 2008
Inlägg: 41


Trådstartare
inte hänt så mkt tyvärr, kört en makeover på verkstaden. jobbat i två veckor på att rensa ut allt skit, organisera arbetsstationer, dragit el etc =)

postar en bild imorgon =)

förresten har en 960 som ja vill bli av me, reservdelsbil, om någon är sugen?

_________________
Emanuel ocaranza
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 320 Amatör budget räcer
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (17976 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande