Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 -92 T5 GTR
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13   >>
22 besök senaste veckan (127784 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Tveksamt om du får någon vettig strömningshastighet genom kylaren med så brant vinkel? Strömningen måste till en stor riktningsändring som ger stort tryckfall. Stort mottryck genom kylare och kanal gör att luften hellre väljer att gå en annan enklare väg.

Mina två korvören...

_________________
Magnus Falk
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



stilldouble skrev:
Tveksamt om du får någon vettig strömningshastighet genom kylaren med så brant vinkel? Strömningen måste till en stor riktningsändring som ger stort tryckfall. Stort mottryck genom kylare och kanal gör att luften hellre väljer att gå en annan enklare väg.

Mina två korvören...
Fast hela tanken är ju att "tvinga" luften genom kylaren och sen är ju tunnlen efter där och då finns de bara 1 väg..... Måste ju alla gånger vara bättre än rakt in mot maskinen!

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Här är ett exempel från en snabb skyline i wtac


_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Ripper skrev:
stilldouble skrev:
Tveksamt om du får någon vettig strömningshastighet genom kylaren med så brant vinkel? Strömningen måste till en stor riktningsändring som ger stort tryckfall. Stort mottryck genom kylare och kanal gör att luften hellre väljer att gå en annan enklare väg.

Mina två korvören...
Fast hela tanken är ju att "tvinga" luften genom kylaren och sen är ju tunnlen efter där och då finns de bara 1 väg..... Måste ju alla gånger vara bättre än rakt in mot maskinen!


Har du ingen tunnel på baksidan, rakt in mot motorn, så tvingar du inte fram någon riktningsändring heller. Alltså inget mottryck på baksidan kylaren.

_________________
Magnus Falk
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



stilldouble skrev:
Ripper skrev:
stilldouble skrev:
Tveksamt om du får någon vettig strömningshastighet genom kylaren med så brant vinkel? Strömningen måste till en stor riktningsändring som ger stort tryckfall. Stort mottryck genom kylare och kanal gör att luften hellre väljer att gå en annan enklare väg.

Mina två korvören...
Fast hela tanken är ju att "tvinga" luften genom kylaren och sen är ju tunnlen efter där och då finns de bara 1 väg..... Måste ju alla gånger vara bättre än rakt in mot maskinen!


Har du ingen tunnel på baksidan, rakt in mot motorn, så tvingar du inte fram någon riktningsändring heller. Alltså inget mottryck på baksidan kylaren.
De förstår jag oxå men när man har splitter/plangolv så blir ju gärna värmen kvar då och kan bli problem.

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Ripper skrev:
stilldouble skrev:
Tveksamt om du får någon vettig strömningshastighet genom kylaren med så brant vinkel? Strömningen måste till en stor riktningsändring som ger stort tryckfall. Stort mottryck genom kylare och kanal gör att luften hellre väljer att gå en annan enklare väg.

Mina två korvören...
Fast hela tanken är ju att "tvinga" luften genom kylaren och sen är ju tunnlen efter där och då finns de bara 1 väg..... Måste ju alla gånger vara bättre än rakt in mot maskinen!


Har du ingen tunnel på baksidan, rakt in mot motorn, så tvingar du inte fram någon riktningsändring heller. Alltså inget mottryck på baksidan kylaren.

_________________
Magnus Falk
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Ripper skrev:
stilldouble skrev:
Ripper skrev:
stilldouble skrev:
Tveksamt om du får någon vettig strömningshastighet genom kylaren med så brant vinkel? Strömningen måste till en stor riktningsändring som ger stort tryckfall. Stort mottryck genom kylare och kanal gör att luften hellre väljer att gå en annan enklare väg.

Mina två korvören...
Fast hela tanken är ju att "tvinga" luften genom kylaren och sen är ju tunnlen efter där och då finns de bara 1 väg..... Måste ju alla gånger vara bättre än rakt in mot maskinen!


Har du ingen tunnel på baksidan, rakt in mot motorn, så tvingar du inte fram någon riktningsändring heller. Alltså inget mottryck på baksidan kylaren.
De förstår jag oxå men när man har splitter/plangolv så blir ju gärna värmen kvar då och kan bli problem.


Att ventilera huven är en god idé, då får du ut värmen. Dock väldigt tveksam till en kanal direkt bakom kylaren som ger stort mottryck.

_________________
Magnus Falk
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Så här blev lösningen på kyl och ic frågan. Kommer köra med en hög utsläpp i huven så de ska nog kyla och evakuera luften rätt.




_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Funderat lite på oljekyl och vissa racebilar kör med värmeväxlare till oljekyl. Dvs ett vattenkylt oljekyl. Har någon någon erfarenhet avvdetta i racing, bra/dålig värkningsgrad?

_________________
Björn hall
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Björn H skrev:
Funderat lite på oljekyl och vissa racebilar kör med värmeväxlare till oljekyl. Dvs ett vattenkylt oljekyl. Har någon någon erfarenhet avvdetta i racing, bra/dålig värkningsgrad?


Ingen egen erfarenhet men när jag undersökte det fick jag intrycket att det främst var till fördel för att snabbare få temp i oljan när man kör med stor mängd olja.

_________________
Anders Hansson
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



Björn H skrev:
Funderat lite på oljekyl och vissa racebilar kör med värmeväxlare till oljekyl. Dvs ett vattenkylt oljekyl. Har någon någon erfarenhet avvdetta i racing, bra/dålig värkningsgrad?


Behövs oljekyl på en time attack kärra ????

_________________
Magnus Helin
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Öh ja.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



erikjakan skrev:
Öh ja.
ok antar att ingen provat utan då & loggat oljetemp ??
Volvo har en egen oljekyl med växlare & vatten orginalmonterat satt en sån på min v70 2010:a

_________________
Magnus Helin
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



Jag kör med en laminova värmeväxlare (runt 35cm om jag minns rätt) på min räser. Den funkar bra, dock så kör jag kylningen separat med elpump och inte i serie mellan vanliga oljepumpen och motorn.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
MattiasH skrev:
Jag kör med en laminova värmeväxlare (runt 35cm om jag minns rätt) på min räser. Den funkar bra, dock så kör jag kylningen separat med elpump och inte i serie mellan vanliga oljepumpen och motorn.


Har du någon tips var man handlar. Och vad är de för maskin i din bil.

_________________
Björn hall
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



MattiasH skrev:
Jag kör med en laminova värmeväxlare (runt 35cm om jag minns rätt) på min räser. Den funkar bra, dock så kör jag kylningen separat med elpump och inte i serie mellan vanliga oljepumpen och motorn.


Vad är det för vits med det då ??
Kyla vatten....istället för att kyla oljad direkt...

Extra kylare + pump + slangar..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



"Behövs oljekyl på en time attack kärra ????"

Det är totalt dömt att misslyckas att köra utan oljekyl.

Hur ska du sortera ut en bil på bana om inte tål att köras mer än några varv? Speciellt när vi börjar närma oss 500-1000hk.

En original e36m3 med 321hk och 7500rpm är i stort behov av sin oljekylare, där håller sig oljan runt 125-135 grader beroende på attack.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



erikjakan skrev:
"Behövs oljekyl på en time attack kärra ????"

Det är totalt dömt att misslyckas att köra utan oljekyl.

Hur ska du sortera ut en bil på bana om inte tål att köras mer än några varv? Speciellt när vi börjar närma oss 500-1000hk.

En original e36m3 med 321hk och 7500rpm är i stort behov av sin oljekylare, där håller sig oljan runt 125-135 grader beroende på attack.

Jag köper ditt resonemang till 100% .

_________________
Magnus Helin
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



ButterflyRacing skrev:
MattiasH skrev:
Jag kör med en laminova värmeväxlare (runt 35cm om jag minns rätt) på min räser. Den funkar bra, dock så kör jag kylningen separat med elpump och inte i serie mellan vanliga oljepumpen och motorn.


Vad är det för vits med det då ??
Kyla vatten....istället för att kyla oljad direkt...

Extra kylare + pump + slangar..


platsbrist en opel corsa är både smal och sjukt kort fram.
Har vattenkylet bak med bra luftstyrningar så jag har inga problem med vattentempen.
Innan hade jag en dåligt/skymd placerad vanlig oljekylare och då hade jag faktiskt problem med att tempen stack iväg över 135grader.

Det blir en extra pump såklart men det blir mindre slangdragning för min del och jag dessutom mindre packningsytor och koppel som är trycksatta. Enda som händer om elpumpen skulle stanna är att det slutar kyla.

Björn H skrev:
Har du någon tips var man handlar. Och vad är de för maskin i din bil.


Opel corsa B, 650whp c20let.
Så ser den ut som jag har: http://www.laminova.se/products/oil-coolers/complete-oil-coolers-c43/c43-332
Köpte den på KH motorsport

_________________
Mattias Holmgren
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Tjabba!

Körde STD oljekyl på min escort cosworth, ca 600whp. Detta var en liten vatten/olje värmeväxlare. JAg hade aldrig några problem med oljetemp, smiskade den runt gröndal flera ggr som är en kort o snirkig bana utan mycket möjlighet till kylning.

På mitt nya bygge har jag gjort såhär:

Externt oljefilterhus 3/4-16 filtergänga
Lång oljefilter gäng "pinne" från VW/Audi V6 motor
Oljekylare från VW/Audi V6

Den är typ dubbelt så stor som den som satt på cosworthen.




_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381


Trådstartare
Fasen va najs gubbar! En sån får de bli. Jag vet att folk har haft problem med att få ner olje temp även med 2st 19raders oljekyl så tänkte att om dessa funkar för er med så mycket mos så ska jag klara mig också.

_________________
Björn hall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 -92 T5 GTR
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13   >>
22 besök senaste veckan (127784 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande