Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kunkel-värde
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (4388 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Här en till som blev rejält lurad i augusti...
Läste flera sidor och bara väntade på att Excelfilen skulle dyka upp snart!!!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Det finns faktiskt en viss sanningshalt i affären Kunkel. Även om det blir än mer roande att ett april-skämt fungerar i augusti...

En amerikansk forskare (Dennis T. Kunkel) skrev en artikel (SAE Technical Paper Series nr. 885008, SAE, 1988, objective Directional Response Testing) om hur man objektivt kan utvärdera styrrespons i bilar. Han inkluderade saker som instyrning under bromsning i sina tester. Mest handlar hans artikel om hur fördelningen bland amerikanska bilar mellan 1980 och 1988 ser ut och varför. Har inte så mycket med racing att göra. Åsså definierade han inget "värde" som bilar skulle ha.

Men tanken är inte helt vansinnig, själv jobbar jag med mätetal som beskriver ungefär det jag skrev om, även om de är betydligt fler är ett enda värde och det inte heter Kunkel. Men om jag kommer på någon smart kombination av värden som bra beskriver beteendet så ska jag döpa det till Kunkelvärdet.

Fast ursprunglingen är det nog mest ett skämt på skånsk nivå...

/ Jonas Jarlmark
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jonas Jarlmark skrev:

En amerikansk forskare (Dennis T. Kunkel) skrev en artikel (SAE Technical Paper Series nr. 885008, SAE, 1988, objective Directional Response Testing) om hur man objektivt kan utvärdera styrrespons i bilar. Han inkluderade saker som instyrning under bromsning i sina tester. Mest handlar hans artikel om hur fördelningen bland amerikanska bilar mellan 1980 och 1988 ser ut och varför. Har inte så mycket med racing att göra. Åsså definierade han inget "värde" som bilar skulle ha.

/ Jonas Jarlmark

Nej den där går jag inte på!!!
En gång kan jag bli lurad men inte två

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Det var därför jag inkluderade den fullständiga referensen så vem som helst kan gå in och söka i SAEs arkiv och hitta artikeln och förvissa sig om hur det egentligen ligger till. Han jobbade då åt GM by the way. Artikeln är skriven ihop med Ronald L. Leffert.

Lycka till med sökandet...

/ Jonas Jarlmark
Citera
Allmänt banåkaforum
Kunkel-värde
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (4388 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande