Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SSK Mantorp final SPVM, SSK klasser, GT,Abarth - 28-29/9
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (63269 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Supramannen skrev:
Eller jag missar kanske nått
Montera en 16V vinkelåtta med fyrportare där bak så är det inga problem.

Det är de 15% tilläggen för överladdning på originalmotor som ger dig 1380kg som minvikt (vid 480hk originalspec på bensin).
Det ger ju ca 100kg barlast+mindre lätta delar (lite mer om du är fjäderviktare).

Sen finns ju alltid
"Är standardmotorns effekt för hög för att klassa in i Modsport 1, kan efter särskild ansökan hos SPVM
montage av restriktor beviljas."

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Supramannen skrev:
Torkel K skrev:
Supramannen skrev:
Visste inte att det va en annan klass bil

Jag blir inte klok på dessa regler. Min bil har samma spe som en 997 cup bil som är värdens vanligaste tävlings bil men ändå verkar det bli krånglig att få köra

Den väger 1190kg tom utan förare och bensin och har 480hk
Vad är det du anser är oklart med SPVMs/modsports regler? I modsport delas klasserna in enligt kg/hk, vilket ju också är det absolut vanligaste sättet att speca en racingklass. Hästkrafterna i respektive motor är antingen enligt original tillverkare (om motorn hålls original) eller vid trimmad motor: enligt beräkningsarket som finns på hemsidan.

Har du läst vårt reglemente? Testat att använda beräkningsarket? Vad är det du uppfattar som krångligt?


Ja jag har testat och försöka räkna fram vart min bil skulle passa.. men jag får inte till det alls..

Jag kan ju speca om min lite för att passa in som tex byta turbos så det blir 480 eller 530 hk original

Jag kan välja bränsle e85 eller bensin för att kunna köra...

Jag kan ju vikta upp lite typ 50kg från tom vikten 1190kg

Men jag får inte till att bilen passar in alla ändå men man kan köra med en m1 bm replika med 850hk och mindre vikt än min, men min passar inte in..?

Eller jag missar kanske nått
Hmmm... Jag vet ingenting om din bil, så det är lite svårt att försöka hjälpa dig. Tyvärr så låter det som om du skriver "krångligt" men menar "bilen jag byggt utan en tanke på modsport passar inte in i ert reglemente". Det har vi hört ett par gånger förut, i ärlighetens namn. Eller menar du att din bil inte passar in alls, oavsett om du viktar upp eller byter bränsle?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Niklas Falk skrev:
Supramannen skrev:
Eller jag missar kanske nått
Montera en 16V vinkelåtta med fyrportare där bak så är det inga problem.

Det är de 15% tilläggen för överladdning på originalmotor som ger dig 1380kg som minvikt (vid 480hk originalspec på bensin).
Det ger ju ca 100kg barlast+mindre lätta delar (lite mer om du är fjäderviktare).

Sen finns ju alltid
"Är standardmotorns effekt för hög för att klassa in i Modsport 1, kan efter särskild ansökan hos SPVM
montage av restriktor beviljas."


Mini 1380 kg mini vikt är inte problemet. Det får man liksom ta..

Är Max vikt a 1400kg som är omöjligt med mini vikt 1380kg

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Supramannen skrev:
Är Max vikt a 1400kg som är omöjligt med mini vikt 1380kg
20kg soppa är ju i minsta laget för 10 varv på Anderstorp (det är där som tankarna i Modsport brukar sätta begränsningen, många med 29L egenbyggt).
Så visst är det ett hinder med den motorn. Att spela med vågtoleransen kan vara lite riskabelt eftersom vågarna vid banorna kan diffa mer än 1% mellan vägningar (men de ska inte göra det).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



När jag räknar tex på m1 an så får jag inte ihop det.

1100kg och 850hk. Blir ju massa över 1400kg. Hur gör man här ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Supramannen skrev:
När jag räknar tex på m1 an så får jag inte ihop det.

1100kg och 850hk. Blir ju massa över 1400kg. Hur gör man här ?
Trimmad 2V med halvt förgasarspjäll per cylinder, 6L beräknas som 480hk=> 1200kg min (vet inte exakt vilken volym Öberg kör med).
Jodå, det går att komma lite högre än reglementet, enklare för en del motortyper.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja fattar ej

6 liter ska han ha. Och 480 hk säger ni men han åker 850hk.

Hur kommer sig detta ?

Vad missar jag

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Supramannen skrev:
Ja fattar ej

6 liter ska han ha. Och 480 hk säger ni men han åker 850hk.

Hur kommer sig detta ?

Vad missar jag


Det du missat är skillnaden på reglementets beräknade effekt & den effekt man lyckat få ur specifik maskin.

I detta fallet Öbergs Bmw M1
Han åker om jag inte minns fel beg nascar motorer, dessa är på 358 cui = 5864cc
Räknar man då på 6l *80hk/L enligt reglementet blir det ju 480hk
men i dessa nascar motorer plockar man inte 80hk/L som reglemeter antar utan ca 140hk/L vilket
då blir ca 850hk

Samma blir det om man räknar på nån turboladdad motor där räknar man på 170hk/L överladdad &
mer än 2 ventiler per cyl.

har man då en 2,5l makin så blir beräkande effekten 425 hk men i själva verka
plockar man ut 250hk/L vilket då ger 625hk.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Och på precis samma sätt blir det om man tittar t ex på en Honda S2000-motor, som original lämnar något mer än "Trimmad 2000cc-motor" beräknas göra. Det finns alltid guldkorn att plocka ut, men för de allra flesta motorer och bilar fungerar regementet mycket bra.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



--

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Han kan mycket väl ha 850 hk i motorn men den beräknade effekten (mha modsports formel) är lägre. Lägsta tillåtna vikt styrs av beräknad effekt inte av "verklig" effekt.
Sen spelar det ju bevisligen ingen större roll om han har 850 hk eller inte, han placerar sig ju inte speciellt högt i resultatlistorna ändå....

EDIT: Jaha, där ändrades inlägget jag svarade på. Då kan ni ju ignorera mitt inlägg.....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Det finns såklart möjlighet att köra med massor av effekt i Modsport, men då får man trimma oxå med allt vad det innebär.
Öbergs M1:a är trimmad på samma nivå som en F1 motor, Sten Jarl har tidigare kört en BMW Z3 med en BMW F1 turbo motor på 700 hk (kunde lämna upp till 1200 hk), men dessa motorer kostar mycket och är i jämförelse med en standardmotor mycket mer svårkörda med ett förhållandevis kort effektregister. Ska kanske nämnas att inget effektmonster har hitintills vunnit mer än ett race.

Kör man standardmotor får man nöja sig med dom extra hästar som avgas och programvara ger, vilket ofta är nog bra. Man kan alltså inte både ha och äta kakan.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Det enda som är ganska klart när man tittar på seriepallen de senaste åren är att överladdade lösningar lyser med sin frånvaro.
2013
1 Boxersexa no25
2 Chevrolet sb 5800cc, fyrportsfugg
3 Chevrolet sb 5816cc, fyrportsfugg

2012
1 Radfyra 1998cc, flerventil, insprutning
2 Radfyra 2653cc, flerventil, insprutning
3 Boxersexa no3

2011
1 Radfyra 1998cc, flerventil, insprutning
2 Boxersexa no3
3 Chevrolet sb 5800cc, fyrportsfugg

2010
1 Radfyra 2008cc, flerventil, insprutning
2 Boxersexa no3
3 Radfyra 2653cc, flerventil, insprutning

Samtliga ovan är viktade enligt samma beräknade motorreglemente, ingen har använt standardmotorspec.

De överladdade som varit med tror jag har varit jämbördiga på rakorna men inte varit tillräckligt långlivade i klassen för att bilda en bra bas för ev justeringar.
Jag har för mig att Weglins Supra visslade förbi nästan lika snabbt som Öbergs M1a.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Tyder det inte på att man reglerar ner turbo för hårt och tror bara att man har turbo är man i ett övertag. Vilket listan visar klart att så är det ej..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Mitt enda sätt verkar alltså va

1. Bygga om motorn så den blir en 996 turbo motor med 420hk org det ger en lägre mini vikt

2. Dispance att få köra motor combon jag har nu men be att få ha Max vikt ca 1450kg så jag fpr med mig bränsle så jag kan tävla också

Nr2 verkar ju bäst det påverkar minst då mini vikten a 1380kg som påverkar prestandan hålls intakt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Ja fattar ej

6 liter ska han ha. Och 480 hk säger ni men han åker 850hk.

Hur kommer sig detta ?

Vad missar jag


Det du missat är skillnaden på reglementets beräknade effekt & den effekt man lyckat få ur specifik maskin.

I detta fallet Öbergs Bmw M1
Han åker om jag inte minns fel beg nascar motorer, dessa är på 358 cui = 5864cc
Räknar man då på 6l *80hk/L enligt reglementet blir det ju 480hk
men i dessa nascar motorer plockar man inte 80hk/L som reglemeter antar utan ca 140hk/L vilket
då blir ca 850hk

Samma blir det om man räknar på nån turboladdad motor där räknar man på 170hk/L överladdad &
mer än 2 ventiler per cyl.

har man då en 2,5l makin så blir beräkande effekten 425 hk men i själva verka
plockar man ut 250hk/L vilket då ger 625hk.


Okey så man beräknar en effekt vilken vikten grundar sig på men sen struntar man i vad den igentligen ger ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Supramannen skrev:
Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Ja fattar ej

6 liter ska han ha. Och 480 hk säger ni men han åker 850hk.

Hur kommer sig detta ?

Vad missar jag


Det du missat är skillnaden på reglementets beräknade effekt & den effekt man lyckat få ur specifik maskin.

I detta fallet Öbergs Bmw M1
Han åker om jag inte minns fel beg nascar motorer, dessa är på 358 cui = 5864cc
Räknar man då på 6l *80hk/L enligt reglementet blir det ju 480hk
men i dessa nascar motorer plockar man inte 80hk/L som reglemeter antar utan ca 140hk/L vilket
då blir ca 850hk

Samma blir det om man räknar på nån turboladdad motor där räknar man på 170hk/L överladdad &
mer än 2 ventiler per cyl.

har man då en 2,5l makin så blir beräkande effekten 425 hk men i själva verka
plockar man ut 250hk/L vilket då ger 625hk.


Okey så man beräknar en effekt vilken vikten grundar sig på men sen struntar man i vad den igentligen ger ?
Ja!! Precis så är det. Och om man tänker efter lite så inser man att det är den enda rimliga metoden för att hantera den stora flora av olika bilar och motorer vi har i SPVM. Att basera vikten på mätningar och resultatet från t ex rullande landsväg går inte eftersom de resultaten är alldeles för lätta att manipulera och dessutom inte kan kontrolleras i depån vid eventuell protest.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Hoho ho, någon som har lite film?

Supramannen, du har ju kört Mantorp ett antal ggr, något om man kan se?

Sen, iom att jag tävlat i "trimklasser", kan jag utifrån min erfarenhet att spvm regler med vikt/effekt är absolut det bästa och enklaste systemet... att få någorlunda roliga och jämna bilar/race!

Själv, roadsport C 7kg/hk, 100hk i originalmotorspec. landsvägsbänkat 105dhk (blir ca 125hk i motorn) racevikt på Kinnekulle i år 985kg, tom tank efter målgång.

Mantorptiden (första gg där) 1.33/v (1,32 när man hittar runt, tror jag på ) Visst det är stor skillnad till 1.18.1/v


Retoriskt, det är jämnt och ändå ingen "fullständig rättvisa", men man har roligt ändå! Finns det någon film eller ????

/Rikard

_________________
Rikard Niva
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Bara så jag har förstått detta rätt:
Supramannens bil med standard spec (480 hk) ska väga 1380 kg vid målgång inkl förare.
Men maxvikten 1400 kg är vid start, dvs inkl bensin?
När och hur kontrolleras detta?
Om detta stämmer, vore det inte bättre att sätta begränsningen vid 1400 kg vid målgång då det ändå sker kontroll?

En annan fråga, är laddtryck fritt på en standardmotor?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



TPR skrev:

När och hur kontrolleras detta?


Före och efter race. Maxvikten i klassen är 1400 kg.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
MPS
Stockholm/Karlstad
Här sen Nov 2013
Inlägg: 25



Jag har följt Modsports reglementet sedan mitten av 80-talet. Och det är ett av dom få reglementen som faktiskt funkar till en mycket bred motorflora.

I alla år, ha folk garvat åt Usa-motorerna......enda tills dom sett sina idoler bli frånkörda. Då är det reglementets fel och inte att det är en helt fantastisk konstruktion som funkar med 1 förgasarport/ 2 cylindrar.

Nu är det ju så, att man måste sätte den övre gränsen, någonstanns.
Att det inte finns speciellt många framgångsrika turbomotorer, betyder inte att den inte funnist sånna motorer,
Det har florerat ett antal, som skulle vara klara vinnare på pappret....men skiten funkar ju inte i verkligheten.

Jag minns en bil, med herejösses turbo-maskin. Den bilen placerade sig sällan.....men fick åka bogserlina var och varannan gång.
Motorn byttes till slut till en 2,5 liters sugmotor....och bilen var plötsligt med i topp.

Ska man släppa in större motorer med turbo, så får man ju släppa in större motorer av alla kategorier alt. sänka vikten för alla.
Det skulle betyda att USA-motorerna skulle kunna köras med moderna, programerbara sprut, i stället för en förgasare från 40-talet.

Sedan kan man sitta och räkna på den verkliga effekten så mycket man vill, med antaganden och jämförelser som i min värld haltar en hel del.
Tex att förutsätta att en "nascarmotor" har samma effekt som fabriksteamen åker med, ser jag inte som särskillt troligt, samt att en bromsad motor "säkert är på mer effekt".

Alla reglementen måste skrivas så man håller sig innanför vissa ramar.
Deltagarna bygger sedan bilar, som håller sig innanför dessa ramar, så är det ju i alla klasser, världen över.
Det kommer alltid att finnas bilar som hamnar utanför dessa ramar.
Att detta skulle vara reglementets fel..har jag svårt att se.

Det man haft problem med i denna typ av reglementen, är att vikt/däck-förhållandet blivit fel i andra änden, alltså
att 500 kg bilar kunnat åka med samma däck som 800kg-bilar.
Men då pratar jag snarare RoadSport...och INTE ModSport.

_________________
Richard Kressner
Jugge Edström
Ralf Nilsson
Stefan Eriksson
Gabriel Roos
Citera
Allmänt banåkaforum
SSK Mantorp final SPVM, SSK klasser, GT,Abarth - 28-29/9
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (63269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande