Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SSK Mantorp final SPVM, SSK klasser, GT,Abarth - 28-29/9
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (63269 totalt)
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



MPS skrev:


Alla reglementen måste skrivas så man håller sig innanför vissa ramar.
Deltagarna bygger sedan bilar, som håller sig innanför dessa ramar, så är det ju i alla klasser, världen över.
Det kommer alltid att finnas bilar som hamnar utanför dessa ramar.
Att detta skulle vara reglementets fel..har jag svårt att se.

Så sant.
Modsport är ett väldigt fritt reglemente som också varit relativt stabilt genom åren, vilket möjliggjort god tid att planera och genomföra sitt modifierande inom de få regelbegränsningar som existerar. thumbs up

Sen kan man ju undra varför det förekommer att intresserade misslyckas med initialt nödvändigt grundläggande researcharbete FÖRE man börja bygga och modifiera sin bil bortom något klassreglemente (Modsport eller annat) och sedan har synpunkter på själva reglementet?

Som allmän betraktelse så tycker jag mig se att det plöjs in både pengar och tid i diverse fordon utan någon vidare framförhållning i hur man vill använda redskapet längre fram efter ett- eller några års trackdaykörning, så onödigt att s.a.s. backa in i en tävlingsmöjlighet med r**ven först genom att först bygga en i princip hopplös bil (som reglementesenligt tävlingsredskap betraktat) som sedan behöver modifieras eller byggas tillbaka för än mer pengar och tid för att passa in.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Raderade mitt eget inlägg där jag spyr galla på en person jag är mäkta trött på...men men

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



MPS skrev:
Jag har följt Modsports reglementet sedan mitten av 80-talet. Och det är ett av dom få reglementen som faktiskt funkar till en mycket bred motorflora.

I alla år, ha folk garvat åt Usa-motorerna......enda tills dom sett sina idoler bli frånkörda. Då är det reglementets fel och inte att det är en helt fantastisk konstruktion som funkar med 1 förgasarport/ 2 cylindrar.

Nu är det ju så, att man måste sätte den övre gränsen, någonstanns.
Att det inte finns speciellt många framgångsrika turbomotorer, betyder inte att den inte funnist sånna motorer,
Det har florerat ett antal, som skulle vara klara vinnare på pappret....men skiten funkar ju inte i verkligheten.

Jag minns en bil, med herejösses turbo-maskin. Den bilen placerade sig sällan.....men fick åka bogserlina var och varannan gång.
Motorn byttes till slut till en 2,5 liters sugmotor....och bilen var plötsligt med i topp.

Ska man släppa in större motorer med turbo, så får man ju släppa in större motorer av alla kategorier alt. sänka vikten för alla.
Det skulle betyda att USA-motorerna skulle kunna köras med moderna, programerbara sprut, i stället för en förgasare från 40-talet.

Sedan kan man sitta och räkna på den verkliga effekten så mycket man vill, med antaganden och jämförelser som i min värld haltar en hel del.
Tex att förutsätta att en "nascarmotor" har samma effekt som fabriksteamen åker med, ser jag inte som särskillt troligt, samt att en bromsad motor "säkert är på mer effekt".

Alla reglementen måste skrivas så man håller sig innanför vissa ramar.
Deltagarna bygger sedan bilar, som håller sig innanför dessa ramar, så är det ju i alla klasser, världen över.
Det kommer alltid att finnas bilar som hamnar utanför dessa ramar.
Att detta skulle vara reglementets fel..har jag svårt att se.

Det man haft problem med i denna typ av reglementen, är att vikt/däck-förhållandet blivit fel i andra änden, alltså
att 500 kg bilar kunnat åka med samma däck som 800kg-bilar.
Men då pratar jag snarare RoadSport...och INTE ModSport.


Tack för ett bra inlägg tillskillnad från en viss annan person...att man inte ser mer turbo maskiner prestera bra tror jag har med reglementet att göra, bilar som har möjlighet att placera sig bra regleras bort.. Tex min motor har aldrig gått sönder och snurrar på bra.. Djävla grund iden med att låta standard maskiner va med är super tycker ja, gör att maskiner i org utförnade som presterar bra otrimmat kan vara med.. Om det inte vore för Max vikten skulle min funka bra.. Annars får jag bygga ner den till 420hk org så är det inga problem för mig att köra om jag skulle vilja

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Främsta anledningen att folk med turbo snurror inte lyckats tror jag är att dom ska ta ut så fruktansvärt mycket mos bara för "att det går". Slutar ofta med ras eller någon typ av överhettning och en motor som inte är jättelättkörd.
Tar man ut mer lagom med mos så tror jag att det funkar bra med turbo bilar.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Rickard, Du kan lika gärna namge då det är ganska uppenbart att det är mig och mina synpunkter du stör dig på, läste din utläggning om mig men eftersom du raderade så skippar jag mitt svar.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kimmen skrev:
Främsta anledningen att folk med turbo snurror inte lyckats tror jag är att dom ska ta ut så fruktansvärt mycket mos bara för "att det går". Slutar ofta med ras eller någon typ av överhettning och en motor som inte är jättelättkörd.
Tar man ut mer lagom med mos så tror jag att det funkar bra med turbo bilar.


Helt korrekt kimmen, därför jag satsat på en orginal maskin och inte trimmar mer alls.. Har byggt efter måttot typ köra 10 000 mil bara byta olja + filter.

Vi får se om det finns tid och råd att köra i sommar så fall får man skicka in om en dispance med högre Max vikt. Då det som sagt inte påverkar prestandan då kan jag enklast testa. Men det får bli den dagen den sorgen. Kul att diskutera med dom vettiga i denna tråden om varför osv..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Kimmen skrev:
TPR skrev:

När och hur kontrolleras detta?


Före och efter race. Maxvikten i klassen är 1400 kg.


Det är jag medveten om. Men jag har aldrig sett någon kontrollvägning innan start?
Känns som det hade varit enklare att enbart använda minvikten då den är lättare att hålla koll på, både för förare och funktionärer. Svårt för någon som bygger ny bil som hamnar nära 1400 kg att veta hur mkt bränsle som kommer behövas på de olika banorna.
Bara ett tips till förbättring inför framtiden.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



TPR skrev:
Kimmen skrev:
TPR skrev:

När och hur kontrolleras detta?


Före och efter race. Maxvikten i klassen är 1400 kg.


Det är jag medveten om. Men jag har aldrig sett någon kontrollvägning innan start?
Känns som det hade varit enklare att enbart använda minvikten då den är lättare att hålla koll på, både för förare och funktionärer. Svårt för någon som bygger ny bil som hamnar nära 1400 kg att veta hur mkt bränsle som kommer behövas på de olika banorna.
Bara ett tips till förbättring inför framtiden.


Maxvikten finns där för att man ska slippa "pansarvagnar" i klassen med allt vad det innebär, bilbyggaren får själv räkna ut vad det innebär för sitt ekipage, inte så svårt kan jag tycka. Roadsport har samma regel men med högre vikt. Om just 1400 kg är en bra vikt vet jag inte men det är det som står där nu.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Kimmen skrev:
Om just 1400 kg är en bra vikt vet jag inte men det är det som står där nu.
Det finns ju ingen lägsta tävlingsvikt så spannet är ju oändligt (procentuellt)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kimmen skrev:
TPR skrev:
Kimmen skrev:
TPR skrev:

När och hur kontrolleras detta?


Före och efter race. Maxvikten i klassen är 1400 kg.


Det är jag medveten om. Men jag har aldrig sett någon kontrollvägning innan start?
Känns som det hade varit enklare att enbart använda minvikten då den är lättare att hålla koll på, både för förare och funktionärer. Svårt för någon som bygger ny bil som hamnar nära 1400 kg att veta hur mkt bränsle som kommer behövas på de olika banorna.
Bara ett tips till förbättring inför framtiden.


Maxvikten finns där för att man ska slippa "pansarvagnar" i klassen med allt vad det innebär, bilbyggaren får själv räkna ut vad det innebär för sitt ekipage, inte så svårt kan jag tycka. Roadsport har samma regel men med högre vikt. Om just 1400 kg är en bra vikt vet jag inte men det är det som står där nu.


Max vikten gör ju att man inte kan använda moderna turbo smäller heller typ Porsches, audis,Nissan då dom har mycket effekt orginal

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Sen finns ju FIAs klassningar i bakgrunden och det gör att sannolikheten för tyngre GTvagnar med låga vikt/effekter i Nationella reglmenten inte är så stor.
Det ska till en väldans bra salespitch för att motivera mer effekt än TTA i bil med samma vikt, när TTA redan behöver alla dispenser de kan hitta på.

Sen är ju inte startfältet direkt tomt med nuvarande reglemente. Hur mycket ska man förstöra för att locka två till (och tappa fem)?

Stadardmotormöjligheten har lockat ett flertal, turbosnurror är bara lite skrämmande och kanske, kanske (?) blockas möjligheter lite väl snabbt innan de ens är ett problem.

Att mappa om för tunnplåtsrestriktor är kanske lite för bökigt för att se det som en framkomlig väg (texten har funnits i reglementet i ett år, men ingen har mig veterligen frågat).

Men ju mer jox det är som skall hållas koll på, desto mer tid går det åt att hålla koll... (eller större brist när kollen är minimal)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Niklas Falk skrev:
Sen finns ju FIAs klassningar i bakgrunden och det gör att sannolikheten för tyngre GTvagnar med låga vikt/effekter i Nationella reglmenten inte är så stor.
Det ska till en väldans bra salespitch för att motivera mer effekt än TTA i bil med samma vikt, när TTA redan behöver alla dispenser de kan hitta på.

Sen är ju inte startfältet direkt tomt med nuvarande reglemente. Hur mycket ska man förstöra för att locka två till (och tappa fem)?

Stadardmotormöjligheten har lockat ett flertal, turbosnurror är bara lite skrämmande och kanske, kanske (?) blockas möjligheter lite väl snabbt innan de ens är ett problem.

Att mappa om för tunnplåtsrestriktor är kanske lite för bökigt för att se det som en framkomlig väg (texten har funnits i reglementet i ett år, men ingen har mig veterligen frågat).

Men ju mer jox det är som skall hållas koll på, desto mer tid går det åt att hålla koll... (eller större brist när kollen är minimal)


Självklart ska man ju inte styra reglementet mot 2-3 bilarn och om det är fult så gör man ju allt rätt, har nån sagt nått annat.

Jag bollar bara lite hur och varför. Finns inget som säger att jag skulle köra om min passade som handsken.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Supramannen skrev:
Jag bollar bara lite hur och varför. Finns inget som säger att jag skulle köra om min passade som handsken.
Mappa om för restriktor (för att kunna köra med tex 420hk spec utan att byta annat), möjligt eller svinmycket jobb?

Jo, jag vet att ett maxat bygge mot en lavalrestrikor är nåt helt annat (e.g. WRC, LMP), men detta gäller i övrigt standard hårdvara med en tunnplåtsrestriktor i en 2-3" rörstump innan sniglarna.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Niklas Falk skrev:
Supramannen skrev:
Jag bollar bara lite hur och varför. Finns inget som säger att jag skulle köra om min passade som handsken.
Mappa om för restriktor (för att kunna köra med tex 420hk spec utan att byta annat), möjligt eller svinmycket jobb?

Jo, jag vet att ett maxat bygge mot en lavalrestrikor är nåt helt annat (e.g. WRC, LMP), men detta gäller i övrigt standard hårdvara med en tunnplåtsrestriktor i en 2-3" rörstump innan sniglarna.


Lättare att montera 996 turbo turbos såfall då skulle den lämna 420hk och då blir siffrorna bättre som sagt.

Jag har ändå svårt att se att man kan ta en Jänke maskin lista den på 350hk och trimma till massa mer häst och sen åka låg vint.. Jag får inte ihop det

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Supramannen skrev:
Niklas Falk skrev:
Supramannen skrev:
Jag bollar bara lite hur och varför. Finns inget som säger att jag skulle köra om min passade som handsken.
Mappa om för restriktor (för att kunna köra med tex 420hk spec utan att byta annat), möjligt eller svinmycket jobb?

Jo, jag vet att ett maxat bygge mot en lavalrestrikor är nåt helt annat (e.g. WRC, LMP), men detta gäller i övrigt standard hårdvara med en tunnplåtsrestriktor i en 2-3" rörstump innan sniglarna.


Lättare att montera 996 turbo turbos såfall då skulle den lämna 420hk och då blir siffrorna bättre som sagt.

Jag har ändå svårt att se att man kan ta en Jänke maskin lista den på 350hk och trimma till massa mer häst och sen åka låg vint.. Jag får inte ihop det


Nu tror jag knappast man får ut dessa effekter ur en beggad nascarmotorn.
Men vilket som så är så högtrimmade motorer oftast sköra & svårkörda.

Det går ju att göra precis samma sak med en turbomotor 3L turbomotor 170 hk/L summa 510hk(vikt 1275kg)
Gör samma sak med turbomotorn trimmas som bara den plocka ut 300hk/L summa 900hk
Resultat skört & svårkört.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Bygga en svårkörd och skör turbo maskin är ej svårt

Men en ny läs maskin lämnar massa effekt och är stor och har massa vrid likt en mindre turbo maskin. En z06 maskin på 510hk är ju starkare och mer lättkörd än en 500 hk turbo maskin ändå straffad turbomadkinen hårdare , Why !

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Supramannen skrev:
Bygga en svårkörd och skör turbo maskin är ej svårt

Men en ny läs maskin lämnar massa effekt och är stor och har massa vrid likt en mindre turbo maskin. En z06 maskin på 510hk är ju starkare och mer lättkörd än en 500 hk turbo maskin ändå straffad turbomadkinen hårdare , Why !


Om jag läser reglementet rätt kan du inte köra med en Z06 maskin trimmad (LS7 510Hk) 7L & bränsleinsprutning den ger följande 7L * 90hk/L =630hk *2,5 = 1575kg

Som orginal maskin skulle det bli följande 510hk *2,5= 1275kg

Tycker nog inte motsvarande trimmad turbomaskin straffas extra hårt.
2L * 170hk =340hk *2,5 =850kg
2,5L *170hk=425hk *2,5 =1063kg
3L * 170hk =510hk *2,5 =1275kg
3,2L * 170hk=544hk*2,5=1360kg
510hk är ju inte mycket ur en 3L turbomaskin eller..

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Supramannen skrev:
Men en ny läs maskin lämnar massa effekt och är stor och har massa vrid likt en mindre turbo maskin. En z06 maskin på 510hk är ju starkare och mer lättkörd än en 500 hk turbo maskin ändå straffad turbomadkinen hårdare , Why !
Som Michael visar i sin post så är detta helt fel. Jag har lite svårt att se vart du vill komma med denna diskussion. Du är ju egentligen inte särskilt intresserad i att köra Modsport. Men du kan väl göra oss en tjänst genom att posta en motivation, en uträkning eller en hänvisning till reglementet i samma post som dessa negativa påståenden? Så att vi kan bemöta det du skriver? Som du märker i denna tråd diskuterar vi gärna reglementet även med folk som inte är intresserad att köra med oss eller som har byggt en bil för ett helt annat reglemente. Men du gör liksom ingen Modsport/SPVM-förare några tjänster genom att skriva negativa saker om klassen och reglementet utan att motivera dig.

EDIT: Jag insåg att min post låter klart mer negativ än jag avsåg. Jag vill helt enkelt att så mycket som möjligt som skrivs om Modsport och SPVM är korrekt. Varje läsare här på rejsa.nu är ju en potetiell framtida förare i någon av SPVMs klasser.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Supramannen skrev:
Bygga en svårkörd och skör turbo maskin är ej svårt

Men en ny läs maskin lämnar massa effekt och är stor och har massa vrid likt en mindre turbo maskin. En z06 maskin på 510hk är ju starkare och mer lättkörd än en 500 hk turbo maskin ändå straffad turbomadkinen hårdare , Why !



Läser detta och tycker... Fan jag känner igen denna diskussionen från en annan tråd. STAC och lättviktsbilar. Där hade du som svar kort och gott utan förklaring att där hade ni dragit gränsen och man kunde inte tillfredsställa alla. Du kan ju alltid skrapa ihop ett gäng och starta en egen klass...

Känner du igen de?

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Bygga en svårkörd och skör turbo maskin är ej svårt

Men en ny läs maskin lämnar massa effekt och är stor och har massa vrid likt en mindre turbo maskin. En z06 maskin på 510hk är ju starkare och mer lättkörd än en 500 hk turbo maskin ändå straffad turbomadkinen hårdare , Why !


Om jag läser reglementet rätt kan du inte köra med en Z06 maskin trimmad (LS7 510Hk) 7L & bränsleinsprutning den ger följande 7L * 90hk/L =630hk *2,5 = 1575kg

Som orginal maskin skulle det bli följande 510hk *2,5= 1275kg

Tycker nog inte motsvarande trimmad turbomaskin straffas extra hårt.
2L * 170hk =340hk *2,5 =850kg
2,5L *170hk=425hk *2,5 =1063kg
3L * 170hk =510hk *2,5 =1275kg
3,2L * 170hk=544hk*2,5=1360kg
510hk är ju inte mycket ur en 3L turbomaskin eller..


Men det finns inga 3 liters moderna Porsche maskiner så det går ej, Audis nyare är inte det heller inte Nissan heller och bmw nya är på 3,5 or och merca kompressor maskiner är stora dom
Med.

Okey du har rätt på z06 fronten den har ju insprutning. Men ta en annan stor Jänk maskin förgasare 1 eller 2 ports dom ger ju sjukt med vrid och tidigt. Så en sån maskin är ju jämförbara med en mellan stor med turbo..

Och ditt exempel ovan gör det svårt att klara så fort motorn blir över 3 liter då Max vikten kommer in då ytan den..

Är väl faktiskt bara maxvikten som ställer till det för större moderna turbo maskiner, effekt räkningen verkar ju funka strålande.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Henke_HJCC skrev:
Supramannen skrev:
Bygga en svårkörd och skör turbo maskin är ej svårt

Men en ny läs maskin lämnar massa effekt och är stor och har massa vrid likt en mindre turbo maskin. En z06 maskin på 510hk är ju starkare och mer lättkörd än en 500 hk turbo maskin ändå straffad turbomadkinen hårdare , Why !



Läser detta och tycker... Fan jag känner igen denna diskussionen från en annan tråd. STAC och lättviktsbilar. Där hade du som svar kort och gott utan förklaring att där hade ni dragit gränsen och man kunde inte tillfredsställa alla. Du kan ju alltid skrapa ihop ett gäng och starta en egen klass...

Känner du igen de?


Ja visst. Jag bollar lite och är väl medveten att inga regler ska ändras för mig eller 2 till. Jag tycker det är roligt att förstå upplägget och se om det finns nån väg runt om jag nån dag skulle vilja köra

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
SSK Mantorp final SPVM, SSK klasser, GT,Abarth - 28-29/9
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (63269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande