Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nordic timeattack?
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (28287 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



GustafB skrev:
Men i ärlighetens namn tror jag ingen lägger något direkt värde i RM-titlen eftersom den var klassoberoende.
Att bli Riksmästare i "TimeAttack" blir inte så eftertraktat om titeln kan gå till en bil/förare i en standardbilsklass....
Det känns väldigt relevant att tjäbbla om formalia för mästerskap när det knappt finns 10 som kör hel serie i samma klass.
Ge alla som dyker upp en varsin pokal vid grinden, de kan sen själva fylla i klass och placering med blyerts.

Det kan påverka varaktiga sponsorer och samarbeten när man kan luta sig mot SBF/RF/FIA (beror ju helt på om sponsorer etc ställer krav eller inte). Visst är formaliteterna ett gissel ibland, men lyckas man få upp nivån så att många vill vara med så spelar småkostnader och regler väldigt lite roll ("Jag vill va mé, peka på vilken bil jag ska köpa och vad jag behöver göra"). SMA ger mycket större (oändliga) möjligheter men de ska hanteras också.
Vägen till kö vid grinden och kvaltävlingar för att få vara med kan diskuteras, alla vägar kan behöva prövas och det finns ingen garanti att nån väg leder fram öht.

Engagemang och konsekvent hantering är ingen nackdel iaf, att veta vad man får är viktigt för att våga sig ut ur sköldpaddskalet.
Tiden när 300kr var för dyrt för en trackday är long gone. Med bra mat och ett par instruktörer kan 2000kr kännas rimligt (för tillräckligt många så det fungerar).
1000kr/h (körtid per ekipage) för träning på Falkenberg och det blir fulltecknat...

Med det vill jag säga att totalpaketet spelar så mycket större roll än prislappen eller avståndet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



GustafB skrev:
Men i ärlighetens namn tror jag ingen lägger något direkt värde i RM-titlen eftersom den var klassoberoende.
Att bli Riksmästare i "TimeAttack" blir inte så eftertraktat om titeln kan gå till en bil/förare i en standardbilsklass....


Vad grundar du det på?

Får man bara köra om ett RM om man kör i "Kungaklassen" menar du?

Jag (som länge ledde RM i år) kan hålla med om att jag körde med fördelaktiga förhållanden då det var dålig uppslutning i klassen samt att de som kom inte gav mkt motstånd (med vissa undantag).

Men det är ju oas fritt fram att komma och köra i "vår klass" med de ramar som ges, bara köpa en bil som passar ändamålet. Jag hade jättegärna sett ett större startfält i klassen club (åter igen, jag slipper gärna fiskdammen eller SM i billjudsyndromet "alla får pris").

När SSK-klasserna hade sina glansdagar runt millenium skiftet var det ganska ofta som de inte så snabba klasserna som VOC och Fyndbörsen cup etc som tog hem SSK-titeln trots att de var långt ifrån snabbast jämfört med Yokohama cup eller ETAB data cup exempelvis.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Wärhner skrev:
GustafB skrev:
Men i ärlighetens namn tror jag ingen lägger något direkt värde i RM-titlen eftersom den var klassoberoende.
Att bli Riksmästare i "TimeAttack" blir inte så eftertraktat om titeln kan gå till en bil/förare i en standardbilsklass....


Vad grundar du det på?

Får man bara köra om ett RM om man kör i "Kungaklassen" menar du?

Jag (som länge ledde RM i år) kan hålla med om att jag körde med fördelaktiga förhållanden då det var dålig uppslutning i klassen samt att de som kom inte gav mkt motstånd (med vissa undantag).

Men det är ju oas fritt fram att komma och köra i "vår klass" med de ramar som ges, bara köpa en bil som passar ändamålet. Jag hade jättegärna sett ett större startfält i klassen club (åter igen, jag slipper gärna fiskdammen eller SM i billjudsyndromet "alla får pris").

När SSK-klasserna hade sina glansdagar runt millenium skiftet var det ganska ofta som de inte så snabba klasserna som VOC och Fyndbörsen cup etc som tog hem SSK-titeln trots att de var långt ifrån snabbast jämfört med Yokohama cup eller ETAB data cup exempelvis.


Om man ska tänka rättvist så är det upplägget som gäller.... så hade vi tex när vi hade RM i Endurance i SLC.. dvs man kunde bli mästare oavsett klass....... och tex Swede Teams Motor hade ju chansen i sina dieselgrN saabar.... men alla tyckte ju ändå att Hubbes Porschar var dom rätta mästarna som åkte snabbast i största klassen... nu vann dom ju ändå så ...

men som sagt ska det vara status på det?... så måste nog mästerskapet vara i snabbaste, häftigaste klassen.. tror jag iaf ... även om jag personligen tycker om rättvisetänket....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687


Trådstartare
rasssta skrev:


13k att delta och sedan över 500 mil i ren transport och 22(!) dagar som går åt enbart till tävlingarna (inkl resdagar, lite höftat om man bor i Sthlm) gör att mest sannolikt inte blir aktuellt för mig.


Det är här jag börjar bli rädd..

Jag vill köra. Jag vill slåss om en SM titel. Jag har min lilla Vito och ett bilsläp. Jag har lagt alla pengar jag har på bilen för att jag tycker det är kul, jag gör själv för att jag tycker det är kul. Jag tävlar mot mig själv för att se om jag gjort rätt.

Att lägga 80% racebudgeten på transporter är ju bara larvigt. Ett enmansteam kan ju inte göra det, jag vill köra racerbil för mina pengar, inte Vito med släp... För min del spelar det mindre roll om det är SMA eller SBF. Bara det blir mer än 4 bilar så man får lite fight. Det känns ju helt meningslöst att lägga extra pengar för att få ett tävlingsmoment om det ändå bara blir en trackday av det..

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Fredrik - SLC skrev:
Wärhner skrev:
GustafB skrev:
Men i ärlighetens namn tror jag ingen lägger något direkt värde i RM-titlen eftersom den var klassoberoende.
Att bli Riksmästare i "TimeAttack" blir inte så eftertraktat om titeln kan gå till en bil/förare i en standardbilsklass....


Vad grundar du det på?

Får man bara köra om ett RM om man kör i "Kungaklassen" menar du?

Jag (som länge ledde RM i år) kan hålla med om att jag körde med fördelaktiga förhållanden då det var dålig uppslutning i klassen samt att de som kom inte gav mkt motstånd (med vissa undantag).

Men det är ju oas fritt fram att komma och köra i "vår klass" med de ramar som ges, bara köpa en bil som passar ändamålet. Jag hade jättegärna sett ett större startfält i klassen club (åter igen, jag slipper gärna fiskdammen eller SM i billjudsyndromet "alla får pris").

När SSK-klasserna hade sina glansdagar runt millenium skiftet var det ganska ofta som de inte så snabba klasserna som VOC och Fyndbörsen cup etc som tog hem SSK-titeln trots att de var långt ifrån snabbast jämfört med Yokohama cup eller ETAB data cup exempelvis.


Om man ska tänka rättvist så är det upplägget som gäller.... så hade vi tex när vi hade RM i Endurance i SLC.. dvs man kunde bli mästare oavsett klass....... och tex Swede Teams Motor hade ju chansen i sina dieselgrN saabar.... men alla tyckte ju ändå att Hubbes Porschar var dom rätta mästarna som åkte snabbast i största klassen... nu vann dom ju ändå så ...

men som sagt ska det vara status på det?... så måste nog mästerskapet vara i snabbaste, häftigaste klassen.. tror jag iaf ... även om jag personligen tycker om rättvisetänket....


Förstår hur du menar.

Av nyfikenhet, finns det någon serie som kör så idag?

Av de serier jag kört så har det alltid varit öppet oavsett klass.

Har man redan problem med lågt antal startande i lägre klasserna idag så gynnar det ju inte direkt om man tar bort chansen på mästerskapet right?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687


Trådstartare
Jag tror att man iaf i början ska ha en pokal i varje klass.

Bra sätt att locka in folk och få alla att vara nöjda till en början. I framtiden sen när serien har blivit etablerad så kan man snygga till det med en stor buckla för den som vinner totalt i alla klasser. ...eller?

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Peter, Fredrik sammanfattade min åsikt i sitt sista stycke. Blir svårt att bygga prestige i en titel med olika klasser med olika förutsättningar och reglemete.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Peter, Fredrik sammanfattade min åsikt i sitt sista stycke. Blir svårt att bygga prestige i en titel med olika klasser med olika förutsättningar och reglemete.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Cammo skrev:
rasssta skrev:


13k att delta och sedan över 500 mil i ren transport och 22(!) dagar som går åt enbart till tävlingarna (inkl resdagar, lite höftat om man bor i Sthlm) gör att mest sannolikt inte blir aktuellt för mig.


Det är här jag börjar bli rädd..

Jag vill köra. Jag vill slåss om en SM titel. Jag har min lilla Vito och ett bilsläp. Jag har lagt alla pengar jag har på bilen för att jag tycker det är kul, jag gör själv för att jag tycker det är kul. Jag tävlar mot mig själv för att se om jag gjort rätt.

Att lägga 80% racebudgeten på transporter är ju bara larvigt. Ett enmansteam kan ju inte göra det, jag vill köra racerbil för mina pengar, inte Vito med släp... För min del spelar det mindre roll om det är SMA eller SBF. Bara det blir mer än 4 bilar så man får lite fight. Det känns ju helt meningslöst att lägga extra pengar för att få ett tävlingsmoment om det ändå bara blir en trackday av det..


Henrik, av ren nyfikenhet, vad tror du att det kostar att köra enklaste möjliga serie på låt säga 5deltävlingar?
Bara kostnader som startavgift, bensin, äta, sova och normalt underhåll som däck och bromsbelägg.

Får se vad du får fram för siffra så kan jag presentera på ett ungefär vad det kostat för mig säsong 2014.

Med vänlig hälsning Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687


Trådstartare
Wärhner skrev:

Henrik, av ren nyfikenhet, vad tror du att det kostar att köra enklaste möjliga serie på låt säga 5deltävlingar?
Bara kostnader som startavgift, bensin, äta, sova och normalt underhåll som däck och bromsbelägg.

Får se vad du får fram för siffra så kan jag presentera på ett ungefär vad det kostat för mig säsong 2014.

Med vänlig hälsning Peter


Jaa... En racehelg med Timeattack drar nog iväg på 10k ink. transport, däck, bränsle och mat. En ganska runt siffra, men där någonstans räknar jag. så 50k på 5 tävlingar. För mig kostar transport till Mantorp kanske 600:- Till mittsverigebanan 2500:- Så där skiljer ju en del. Ska man sen vara borta i 3-4 dagar så tappar man ju inkomst på det.

Så totalt set som schablon typ 10k. Då är slitage och däck medräknat på racebilen. Inga krascher.


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Cammo skrev:
Wärhner skrev:

Henrik, av ren nyfikenhet, vad tror du att det kostar att köra enklaste möjliga serie på låt säga 5deltävlingar?
Bara kostnader som startavgift, bensin, äta, sova och normalt underhåll som däck och bromsbelägg.

Får se vad du får fram för siffra så kan jag presentera på ett ungefär vad det kostat för mig säsong 2014.

Med vänlig hälsning Peter


Jaa... En racehelg med Timeattack drar nog iväg på 10k ink. transport, däck, bränsle och mat. En ganska runt siffra, men där någonstans räknar jag. så 50k på 5 tävlingar. För mig kostar transport till Mantorp kanske 600:- Till mittsverigebanan 2500:- Så där skiljer ju en del. Ska man sen vara borta i 3-4 dagar så tappar man ju inkomst på det.

Så totalt set som schablon typ 10k. Då är slitage och däck medräknat på racebilen. Inga krascher.



Det låter som rimligt.
Jag sparar lite eftersom jag kör min bil till och från men brukar försöka komma dagen innan och ta en hotell/natt på vandrarhem för att vara fräsch på racedagen.

Bara en uppsättning däck, belägg och startavgiften var 20k 2013. Sedan 2K i soppa varje tävling och boende/mat ca 2K per tävling (Slapp iofs boende på Tierp då det var nära nog och Bodde hos Morsan på Kullen) så tror jag klarat mig på 40K.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Niklas Falk skrev:
GustafB skrev:
Men i ärlighetens namn tror jag ingen lägger något direkt värde i RM-titlen eftersom den var klassoberoende.
Att bli Riksmästare i "TimeAttack" blir inte så eftertraktat om titeln kan gå till en bil/förare i en standardbilsklass....
Det känns väldigt relevant att tjäbbla om formalia för mästerskap när det knappt finns 10 som kör hel serie i samma klass.
Ge alla som dyker upp en varsin pokal vid grinden, de kan sen själva fylla i klass och placering med blyerts.


Ja precis, det är det jag menar. Tror prestigen för de allra flesta ligger i att tävla - och vinna - över ekipage som tävlar under samma reglemente och samma förutsättningar på banan. Sen vad det kallas spelar inte så stor roll.
Så jag hoppas att den här nya serien har en lite annan inriktning så det inte blir två serier som konkurrerar alldeles för hårt. Då blir det bara förarna som är förlorarna och prestigen blir sämre för båda serierna.

På TA.nu finalen på Midlanda tror jag det var 19 bilar i Pro-klassen så nog finns det konkurrens... Större konkurrens än inom vissa befintliga mycket etablerade serier.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Och som grädde på moset så kommer det en 3e serie som toppar alla dom andra, så det blir tufft att arrangera nästa år

Några plus som denna serie har

Swe snabbaste ekipage
Bra timeattackbanor
Inga konor
SMA
Bullerdagar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Intressant tråd..
Time Attack handlar ju om att tävla mot varandra på tid och köra så snabbt det bara går med fräna byggen som man dels inte vill skrota på grund av att nån medtävlare med större plånbok torpederar en i första böjen och dels för att man vill ha svart på vitt vem som är snabbast!
Om det skall bli nån status så krävs ju att dom snabbaste ekipagen möts i samma och förhoppningsvis enkla reglemente, inte att det är antingen den ena eller andra organisationen som arrangerar..
Precis som Glenn ovan antytt är detta utrett i marknadsdomstolen mfl instanser att SBF inte är ensamma om att kunna ordna RM. Enligt mig finns det ingen speciell stjärnstatus att vinna med SBF.. Blir ju bara fånigt i TA om nån SBF ansluten förare utropar sig till Svensk Mästare i Time Attack om alla vet att dom Snabbaste ekipagen går i en annan serie?!

Jag är en av dom som varit kritisk till TimeAttack.nu nuvarande utformning med väldigt mkt slutenhet och svårighet med regler betalning osv. Därför har jag mfl varit rådgivande i den ovan Sk "3:e serien"!
Även om Ralph gjort mkt bra i den nya NTA serien så känner jag att det finns utrymme för förbättring och förenkling.

Så innan ni gjuter fast Er i en eller annan serie så håll ögonen öppna de närmsta dagarna!

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



En tredje serie av time attack?
Detta ska bli intressant att följa... Kommer super seven vara tillåten där eller? När och var kommer mer info, reglement som är begripligt? Slicks på ex som modsport har tre indelningar beroende på effekt?

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687


Trådstartare
Jag "råkade" snubbla över denna 3dje serie med.

Den verkar bra, men framförallt slipper man 95dB eftersom dessa ska gå på bullerdagar. Det enligt mig ett stort plus. Sen är det snabba banor. Jag vet inte så mycket mer, men info skulle släppas inom några dagar fick jag förklarat för mig. Bara att vänta och se...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Cammo skrev:
Jag "råkade" snubbla över denna 3dje serie med.

Den verkar bra, men framförallt slipper man 95dB eftersom dessa ska gå på bullerdagar. Det enligt mig ett stort plus. Sen är det snabba banor. Jag vet inte så mycket mer, men info skulle släppas inom några dagar fick jag förklarat för mig. Bara att vänta och se...


Ja det kommer info, Puppan brifar dig och och Gustav på eran resa

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Roligt detta med sma och SBF

Verkar som många tror detta att SBF är nått finare, dom har lyckats inbilla många detta

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
TIR
Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Detta kommer bli mycket intressant:)
Är ny har på Rejsa men har verkat inom andra forum och lagt mååånga mil på dom flesta banor.
Har deltagit på Gatebils Time Attack i ca 7år och har tjatat och längtat efter en svensk serie att åka i, där min bil som är lite för extreme får delta. Va väldigt positiv när ta.nu drog igång men kostnaderna blir för höga och slicks inte va tillåtet så föll det naturligt bort.

Håller med Pete här nedan och är med som rådgivare gällande "3:e serien".
Tror det kan bli riktigt bra.

För oss i Team Insane Racing är det viktigt att själva bankörningen blir så billig som möjligt då vi som många andra lägger alldeles för mycket pengar på våra bilar,kämpar för att få allt att gå ihop och sen ha råd att delta hela sommaren.
Så mest bankörning för pengarna styr oss.

Puppan skrev:

Jag är en av dom som varit kritisk till TimeAttack.nu nuvarande utformning med väldigt mkt slutenhet och svårighet med regler betalning osv. Därför har jag mfl varit rådgivande i den ovan Sk "3:e serien"!
Även om Ralph gjort mkt bra i den nya NTA serien så känner jag att det finns utrymme för förbättring och förenkling.

Så innan ni gjuter fast Er i en eller annan serie så håll ögonen öppna de närmsta dagarna!

_________________
Best regards,
Med vänliga hälsningar,
Marcus Östlid

Team manager Team Insane Racing
Extreme Sportcars AB
R-tune AB
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Ja lite åka för de som har lite extremare bilar och som låter som bilar har det faktiskt varit dåligt med.

Att kunna lägga energin på att köra fort och inte ligga sömnlös orolig för vad dB mätaren ska säga, låter det 94 eller 97 i morgon, får jag köra eller inte efter att ha betalat o släpat bilen genom halva sverige.
Det måste vara skönt på alla nivåer och klasser.

Att kunna köra just TIME attack såfort det bara går på banan utan att behöva massa koner och sånt som tar udden av det roliga lär ju inte göra det tråkigare.

Ser mycket fram emot vart detta tar vägen

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Känns hoppfullt detta

Om man klarade dra ihop 40 bil på 1 veckas varsel så tror jag det inte kommer bli några problem alls med att fylla upp

Och när man pratar runt verkar dom flesta va sugna på den NYA serien då set lockar med fritt buller, snabba banor som passar Ta bilar, dom snabbaste i swe kommer köra, dom tuffaste byggena, kostnaden och det bara rullar på med bra grejer

Tror infon borde komma up när som helst

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Nordic timeattack?
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (28287 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande