Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stoppet för E85 och turbo i ombyggt fordon - hävt 3/12
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (15905 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hej

Viktig och inte så rolig info (finns på www.sfro.com också):

Frågan om E85 och ändrade motorer i ombyggt fordon (som turbokonvertering) togs upp till diskussion på det möte med hobbyfordonsgruppen (ett samarbetsmöte mellan besiktningsorgan, Transportstyrelsen och olika intresseorganisationer för hobbyfordon) som SFRO arrangerade 24 september 2013. Efter en hel del diskussion kom mötet fram till att den tolkning som gällt de de senaste åren, att det vid E85-konvertering i ombyggt fordon är möjligt att modifiera motorn genom att till exempel turbo eller kompressor monteras skulle fortsätta gälla.

Den 17 oktober fick SFROs ordförande Gustaf Ridderstolpe ett brev från FBB (FordonsBesiktningsBranschen, en av två branschorganisationer för besiktningsorganen) där man meddelade att man i samråd med Swetic (den andra branschorganisationen) beslutat att begära ett allmänt råd i frågan från Transportstyrelsen.

Man har också beslutat att tills vidare underkänna liknande byggen, i väntan på svar från Transportstyrelsen.

Det betyder att vi måste informera våra kunder om att det tills vidare är stopp för detta.

SFRO kommer att arbeta för att det fortsatt ska vara möjligt att registrera ombyggda fordon anpassade för drift på det miljöanpassade drivmedlet E85 med ombyggda motorer. Försvinner den möjligheten försvinner också möjligheten att överhuvudtaget registrera ett fordon av årsmodell 1976 eller nyare med ändrad motor. Då försvinner också den effekt som reglerna haft de senaste åren, att uppmuntra byggare att välja E85 som bränsle för sitt fordon.

Gustaf

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Jag har inte så mycket att kommentera kring detta, mer än att det är tråkigt och alla hoppas nog på att SFROs möjlighet att påverka är stor.

Min fundering (och där SFRO borde ha möjlighet att påverka) går snarare till hur en sån här regel, tillsammans med andra framtida regeländringar införs. Införs förändringar platt över hela registret oavsett vilken fas bilen befinner sig i, eller införs de så att "officiellt påbörjade" byggen (dvs dokumenterad SFRO1 och framåt) behandlas enligt det regelsystem som de byggdes för från början?

Regeländringar har jag full förståelse för, men det måste kännas fruktansvärt att tex stå en vecka från SFRO2, kanske ha regbesiktning bokad osv och så ändrar någon reglerna bara sådär.
I detta fall är det kanske en smal sak att ändra, då investeringskostnaden för att gå tillbaka till bensin är ganska liten (tid och pengar). Men om man tex skulle få för sig att bur inte är tillåtet eller andra saker som kräver stora ingrepp kan det vara förödande och i värsta fall resultera i att projektet läggs ner.

Har SFRO någon möjlighet att påverka hur reglerna tillämpas?
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005

Ja precis den frågan ställer jag mig också, halvfärdiga bilar är de bara skrota eller?
i mitt fall där det är en nyare motor som installerats, kommer man fortsatt kunna göra de om man har hela styrsystemet och motorn med kringutristning orört från donatorbilen?

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Vi har i flera omgångar tagit upp frågan om att få tillämpa de regler som gällde när en bil byggbesiktades men hittills har det varit kalla handen. Tyvärr är förståelsen för hur det i praktiken går till när man bygger bil väldigt liten.

Motorbyte med original styrsystem påverkas inte. Det är oklart hur man ställer sig till E85-konvertering i ombyggt fordon med bytt sprut men motor i övrigt oförändrad (dvs ingen turbokonvertering).

Värt att notera är att det handlar i nuläget inte om att en regel/föreskrift förändrats, det handlar om att besiktningsorganen gemensamt har bestämt sig för att tolka en regel som funnits sedan 2009 på ett nytt sätt - tills Transportstyrelsen meddelar hur den "ska" tolkas. SFRO tycker att vi fick det meddelandet redan 2009 innan vi började acceptera den här typen av byggen men det accepterar inte besiktningsorganen längre.

Gustaf

Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008

Min fråga var ställd redan såg jag.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trist att det ska behöva gå till ett stillestånd med att besiktiga bilar.

Dock känns det lite konstigt att byte till ett effekthöjande bränsle dvs E85 också innebär att man kan montera ytterligare effekthöjande delar som turbo och kompressor.

Att man ska kunna byta styrsystem om man byter bränsle till E85 känns rimligt då man behöver ändra kallstartskompensationen för att få duglig startbarhet i kallare väderlek. Naturligtvis måste man uppfylla avgaskraven oavsett.

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Andreas Millbro skrev:

Dock känns det lite konstigt att byte till ett effekthöjande bränsle dvs E85 också innebär att man kan montera ytterligare effekthöjande delar som turbo och kompressor.

Att man ska kunna byta styrsystem om man byter bränsle till E85 känns rimligt då man behöver ändra kallstartskompensationen för att få duglig startbarhet i kallare väderlek. Naturligtvis måste man uppfylla avgaskraven oavsett.

Inte konstigare än att man får byta motor till en med mer effekt. Detta gäller ju endast för kombinationen ombyggt fordon + E85 konvertering.
Eftersom E85 konverteringen gör att avgascertifikatet som den ursprungliga motorn hade försvinner och den nya motorn måste klara bilprovningen avgaskontroll oavsett hur den ser ut spelar det ju ingen roll om det är en "originalmotor" med nytt styrsystem eller en ombyggd skapelse som klarar kraven.
Givetvis är det ju enklare att höja effekten på en turbomotor men tittar man på hur det ser ut idag så har ju i princip alla motortillverkare en variant med turbo på programmet så det argumentet tycker jag inte håller. Varför ska det spela roll vilken motor man utgår ifrån så länge effekten inte överskrider det specifierade och avgasvärdena klarar en besiktning?

För övrigt tycker jag att detta är en riktigt tråkig utveckling och hoppas att det löser sig snarast.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Micke Fagner skrev:
Andreas Millbro skrev:

Inte konstigare än att man får byta motor till en med mer effekt. Detta gäller ju endast för kombinationen ombyggt fordon + E85 konvertering.
Eftersom E85 konverteringen gör att avgascertifikatet som den ursprungliga motorn hade försvinner och den nya motorn måste klara bilprovningen avgaskontroll oavsett hur den ser ut spelar det ju ingen roll om det är en "originalmotor" med nytt styrsystem eller en ombyggd skapelse som klarar kraven.
Givetvis är det ju enklare att höja effekten på en turbomotor men tittar man på hur det ser ut idag så har ju i princip alla motortillverkare en variant med turbo på programmet så det argumentet tycker jag inte håller. Varför ska det spela roll vilken motor man utgår ifrån så länge effekten inte överskrider det specifierade och avgasvärdena klarar en besiktning?

För övrigt tycker jag att detta är en riktigt tråkig utveckling och hoppas att det löser sig snarast.

Är ju rätt stor skillnad på en produktionsturbomotor som har en rimlig effekt i förhållande till förutsättningarna jämfört med en E85 och turbo konverterad motor som i många fall går med dumpad tändning och öppen wastegate för att lyckas få till ett bromspapper på strax över sugmotoreffekt för grundmotorn.

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Hemskt beslut som jag hoppas inte går igenom.

Andreas: Blivit ifrånåkt av en chippad turbobimmer lr?

Det här är kass, för alla, även för dem utan turbo..

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

erikjakan skrev:
Hemskt beslut som jag hoppas inte går igenom.

Andreas: Blivit ifrånåkt av en chippad turbobimmer lr?

Det här är kass, för alla, även för dem utan turbo..

Hoppas inte heller att det går igenom då det är dåligt för alla. Framförallt då det riskerar att dra med sig alla nyare bilar med utbytt motor bara för att det var möjligt att godkänna väldigt ombyggda E85 bilar.

Har inte blivit ifrånåkt av någon turbobimmer ännu. De verkar inte vara ute på vägarna iaf

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Andreas Millbro skrev:

Är ju rätt stor skillnad på en produktionsturbomotor som har en rimlig effekt i förhållande till förutsättningarna jämfört med en E85 och turbo konverterad motor som i många fall går med dumpad tändning och öppen wastegate för att lyckas få till ett bromspapper på strax över sugmotoreffekt för grundmotorn.

Tror att du har missat att SFRO ska byggbesiktiga bilen, dom granskar att du laddar minst ca 0,4-0,5 bar och att du ska ha en rimlig turbo i förhållande till slagvolym och effekt. Givetvis är ingen felfri och definitionen på "rimlig turbo" kanske behöver specifieras lite mer, men dom kriterierna har gällt iallafall. Såklart kan dom inte effektmäta varje bygge men dom kollar iallafall att sugmotoreffekt * absoluttryck ger en effekt som inte är orimligt mot vad byggaren hävdar.

Om sen laddtrycket höjs efter regbesiktning så är det ju lika fel som att nån chippar sin Saab/Volvo/valfri brukshink.

Ume
Här sen Jul 2003

Happ , där sket sig den planen.
Tur man hade hunnit så lite på motorn.
Bara att gå på plan A då och bara besikta som ombyggt då.

Sedan avvakta hur denna soppa reder sig.

HUR går det för alla med nybyggda motorer i bilar som var på G för reggning då?

Jönköping
Här sen Jul 2011

Är ju inte så konstigt egentligen... ombyggda "standardbilar" reggade med 200 ~ 300 hästar, som kör kvartsmilen på låga 10 - höga 9:or på dåligt klistrad bana, och som behöver 3-dubbla bränslepumpar för att mata motorn

Vad som rullar genom besiktningshallar jämfört med vad som sedan rullar på gatan eller i reportage i SpoilerNytt, skiljer sig avsevärt, och det uppmärksammas naturligtvis både av myndigheter och försäkringsbolag...

Det är vi själva som förstör för oss, och framtiden innebär snarare fler restriktioner, än lättnader typ att TÜV-papper ska gälla inom hela EU, och liknande.

Edit: Förtydligande

Bjurholm
Här sen Okt 2005

therealpinto skrev:

Motorbyte med original styrsystem påverkas inte. Det är oklart hur man ställer sig till E85-konvertering i ombyggt fordon med bytt sprut men motor i övrigt oförändrad (dvs ingen turbokonvertering).

Då kanske jag klarar mig ändå då eftersom jag använde en motor som hade turbo och inte trimmat den?
Känns som man kanske borde göra besiktningen klar innan reglerna ändras mer...

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Fast reglerna är ju vad jag förstår inte ändrade. De väntar bara på ett klargörande. Sedan vad klargörandet blir är ju en annan fråga.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
När frågan diskuterades på mötet handlade det i första hand om man verkligen följer föreskrifterna när dessa bilar godkänns. Vi diskuterade även effektnivåer men min upplevelse är inte att det direkt ansågs som det stora problemet, även om vi resonerade om det också. Men där pratade vi en hel del om lösningar, dels att tydligare beskriva motorerna i bilens handlingar, dels att förbereda för att se över effektreglerna.

Det var ingen närvarande på mötet som uttryckte att bilarna skulle vara farliga eller överrepresenterade i olyckor (representant från polisen fanns på plats).

Gustaf

Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Hej Gustaf.
Mao så är det fortfarande helt grönt med ombyggt fordon, E85 med eftermarknadssprut & från fabrik turbomotor. Alltså EJ konverterad till överladdning. Ja? Nej?

detta berör väl bara den luckan i lagtexten som folk berörde just "möjligheten" att lagligt turbokonvertera t.ex BMW:s motorer, vilket annars är omöjligt?

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jag vet faktiskt inte säkert eftersom man från besiktningsorganen även varit tveksam till byte av styrsystem. De har mindre förståelse för dels behovet av att byta styrsystem vid E85-konvertering, dels för att många originalstyrsystem är lika "förändringsbara" om man bara har rätt programvara.

Gustaf

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

therealpinto skrev:
dels för att många originalstyrsystem är lika "förändringsbara" om man bara har rätt programvara.
Vad är skillnaden på ett förändrat originalsystem och ett helt annat? Det är ju hemmapulat oavsett utan nån som helst certifiering.

Att det ena med större sannolikhet kan fejka helt ok OBD-II är ju ingen fördel.

Det är inte lätt att specificera rörelseutrymme (ursäkta dumsvenskan).

Det är ju inte alla styrsystem som är lätt anpassade. Idiotsystem som kollar varenda CAN-ansluten pryl i bilen är inte så triviala att strippa ner till enbart drivlina (eller bara motor). Men jag gissar bara ut i det blå.
Byter man all elektronik i originalboxen så är ju allt möjligt

Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

therealpinto skrev:
dels för att många originalstyrsystem är lika "förändringsbara" om man bara har rätt programvara.

Om man har rätt mjukvara. Men det är inte säkert att det finns någon mjukvara att tillgå. Och i vissa fall så kanske det inte ens går. Att Etanolkonvertera en Golf Gti Special och tro att man kan göra det m h a mjukvaruförändringar är ju rätt futilt.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det är precis det vi menar. Att kräva "original styrsystem" är i praktiken ganska verkningslöst eftersom det finns workarounds på olika sätt. Dessutom blir det då också så att möjligheten mer kopplas till byggarens ekonomi (rik byggare kan köpa ändring av komplicerade originalsystem) vilket socialt sett inte är så kul.

Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
Stoppet för E85 och turbo i ombyggt fordon - hävt 3/12
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (15905 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande