Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Silvia S14 | Allt-i-allo-upp-och-ner Edition :D
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (12576 totalt)
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Vaknade upp bil-lös och hem-lös i morse. 3h senare var jag både hyresgäst och bilägare igen.

Nyförvärvet är som synes en S14 som både ska få agera brukis, bergsvägs-slaktare, drift-gris och inte minst räser-bil är det tänkt.

Bilen är inte direkt i mint condition men man behöver inte skämmas för den, och vad kan man förvänta sig för ~42.000 SEK? Och framför allt så drar den förhoppningsvis inte så mycket uppmärksamhet till sig från sheriffen som också agerar flygande besiktningsmän här nere. Och skulle man ha otur så bör den vara förhållandevis enkel att återställa om man behöver besiktiga den (ingen årlig besiktning här).

Nissan 200SX/Silvia S14 Luxury -95 ADM (Australian Domestic Market)
Chassi:

Random coilovers, minns inte vilka men de är fruktansvärt hårda :O
GKTECH justerbara camber arms, toe arms, castor rods
GKTECH distansbrickor för mer steering lock
Stenhårda bussningar i hela hjulupphängningen
Solida bussningar till växellåda och subrame bak

Dirvlina:
SR20DET
E85-konverterad (väldigt tacksamt med tanke på att E85-mackar här är ungefär lika vanligt förekommande som en regnig dag) :/
850cc-spridare
Spitfire tändspolar
PWR Front-monterad IC
Aeromotive bränslepump
GKTECH Rocker stoppers
Z32 luftmassemätare
Podfilter
AM Performance Screamer pipe
Nistune
Xtreme Heavy Duty-koppling
Om-shimsad OEM LSD

Bromsar:
R33 frambromsar med okända belägg
GKTECH brake master cylinder stopper

Hjul:
XXR 18x10"
Random däck. 225 fram, 255 bak.

Interiör:
S15-stolar
Nån sorts bautastereo med touchscreen/dvd som lär åka ut snarast

Säkert glömt massor och vet knappt vad hälften är när jag lyfter på huven, men det blir nog bra det här. Spännande om inte annat.

To-do:
Bänka och se till att den inte går magert eller laddet skenar
Ordentlig hjulinställning
Nya belägg och ev. skivor
R-däck och potentiellt andra fälgar
Fylla på AC
Montera oljekylare/givare/mätare
Skruva ur slutsteg och skaffa en mindre stereo
Avklarat:
Registrera
Försäkra
Felsöka ena framlyset
Byta rasad diff
Allmän service (olja och ordentlig översyn)

Men framför allt måste jag få ut den på banan så snart som möjligt så jag får en uppfattning om vad jag har att utgå från.







_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Grattis!

Den verkar ju vara tämligen komplett, bara att ut och köra! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006
Inlägg: 392



Ser riktigt fin ut!! Men ni har väl inte så mycket rost därnera heller..

Gillar verkligen fälgarna.. lite för stora till banåka bara.. om man allså inte har enorma bromsar och behöver platsen bakom dom..

_________________
Kim Frederiksen

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279



Härligt!

Men du... Inte ska du väl förnedra den fina Nissan Silvia:n med att kalla den 200SX?

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418



Coolers med aussie bil här hemma =)

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Snyggt!
Den ser snabb ut redan på bild.
Ett helrätt val känns det som på beskrivningen.
Snyggaste karossen dessutom! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
dvorak skrev:
Den verkar ju vara tämligen komplett, bara att ut och köra! thumbs up

Ja jag hoppas det iaf. Har rätt dålig koll på de här bilarna ärligt talat men känns definitivt som en bra startpunkt iaf.

Kim Frederiksen skrev:
Ser riktigt fin ut!! Men ni har väl inte så mycket rost därnera heller..
Gillar verkligen fälgarna.. lite för stora till banåka bara.. om man allså inte har enorma bromsar och behöver platsen bakom dom..

Nej verkligen inte, bilen ser tokfräsh ut under och säljaren förstod knappt vad jag menade när jag frågade om rost. Hehe.

Ja de är toksnygga tycker jag med. Är normalt sett inget fan av så stora hjul men det funkar helt klart på denna kärra. För bana dock blir det sannolikt 17". Har ett set 17" jag fick till bilen också men de blir nog drift-fälgar.

Mikael Svantesson skrev:
Men du... Inte ska du väl förnedra den fina Nissan Silvia:n med att kalla den 200SX?

Ja det tar ju emot lite helt klart. 200SX klingar inte lika bra alls. Men i Australien såldes den faktiskt som 200SX. Grillen är eftermonterad. Men du har rätt, det står Silvia på bilen, alltså är det en Silvia nu.

magnum skrev:
Coolers med aussie bil här hemma =)

Dock är jag inte "här hemma". Och tror inte jag får exportera bil innan jag bott här nere i 5 år heller. :/

Lillen skrev:
Snyggt!
Den ser snabb ut redan på bild.
Ett helrätt val känns det som på beskrivningen.
Snyggaste karossen dessutom! thumbs up

Tack så mycket!

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Ser kul ut!

_________________
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418



Jag förstår

Har funderat tidigare också varför man nästan aldrig ser bilar därifrån här hemma ..

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
magnum skrev:
Jag förstår

Har funderat tidigare också varför man nästan aldrig ser bilar därifrån här hemma ..


Sen är bilarna inte så mycket billigare här att det rättfärdigar besväret heller. Enklare JDM-bilar som denna går att hitta relativt billigt men annars är priserna väldigt lika Sverige på det mesta. Europeiska bilar och "lyxbilar" tycks vara betydligt dyrare här dock.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279



xtimmyx skrev:
Mikael Svantesson skrev:
Men du... Inte ska du väl förnedra den fina Nissan Silvia:n med att kalla den 200SX?

Ja det tar ju emot lite helt klart. 200SX klingar inte lika bra alls. Men i Australien såldes den faktiskt som 200SX. Grillen är eftermonterad. Men du har rätt, det står Silvia på bilen, alltså är det en Silvia nu.

Åh fan? Hade för mig att Australiensarna fick den "äkta" varan. Då lärde jag mig något nytt idag.

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Sitter med en halv telefonkatalog nu och försöker fylla i alla papper som behövs för ägarbytet och nyregistrering. Inte lika smidigt som Sverige precis.

Eftersom jag inte hade någon "Proof of Address" med mig när vi lämnade in ägarbytetkunde vi bara avregistrera den från förra ägaren, inte registrera den på mig. Så bilen befinner sig just nu i något konstigt halv-ägarlöst tillstånd tills jag fixat det.

Vet inte hur noga det behöver vara men jag behöver eventuellt få tag på "Mass", "Gross Vehicle Mass" och "Manufacturer's recommended Gross Combination Mass" vilket verkar lite knepigt.

Hittar ingen av dem på någon av bilens id-plåtar och inget i manualen. Någon här som sitter på mer eller mindre officiella uppgifter? Annars får jag väl freestyla lite.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418



Jag köpte en bil i nsw när jag var där som var reggad i queensland, sedan hann jag aldrig regga den utan for ner till victoria - vart inte lätt att regga den där kan jag säga.

Gick till den lokala "transportstyrelsen" och hade med mig kvitto på köpet då var mina enda alternativ att åka hela vägen upp igen eller köpa nya skyltar för en hel del $$ , Fick även något "bevis" av förra ägaren på bilen och att den "var roadworthy".

Visst dumt av mig att köpa en bil med plåtar från fel stat men deras system suger tungt vart nog aldrig rätt ägare på den bilen igen ...

Sorry för OT ut och bränn gummi


_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Phixit
Sköldinge
Här sen Jun 2013
Inlägg: 6



Min S14 enligt regbeviset

Tjänstevikt, kg: 1460
Totalvikt, kg: 1780

Fin bil förövrigt =)

_________________
Philip Fagerlund

Nissan 200sx S14
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
magnum skrev:
Jag köpte en bil i nsw när jag var där som var reggad i queensland, sedan hann jag aldrig regga den utan for ner till victoria - vart inte lätt att regga den där kan jag säga.

Gick till den lokala "transportstyrelsen" och hade med mig kvitto på köpet då var mina enda alternativ att åka hela vägen upp igen eller köpa nya skyltar för en hel del $$ , Fick även något "bevis" av förra ägaren på bilen och att den "var roadworthy".

Visst dumt av mig att köpa en bil med plåtar från fel stat men deras system suger tungt vart nog aldrig rätt ägare på den bilen igen ...

Sorry för OT ut och bränn gummi



Ja köpa interstate var någonting jag ganska tidigt insåg att jag bäst håller mig borta ifrån. Vilket är synd då SA har ett ganska litet utbud och något högre priser än VIC och NSW. Men vi behöver iaf ingen roadworthyness.

Phixit skrev:
Min S14 enligt regbeviset

Tjänstevikt, kg: 1460
Totalvikt, kg: 1780

Fin bil förövrigt =)


Haha att jag inte tänkte på det själv. Lär ju funka alldeles utmärkt att kolla svenskt regbevis såklart.
Hur som helst, tack så himla mycket för det!

Tror och hoppas jag har det mesta ifyllt nu isf. Ska försöka fixa det på lunchen. Fingers crossed...

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Goda och lite mindre goda nyheter idag!

Var och registrerade bilen, som vanligt med Australiensk byråkrati så vill de veta precis allting och man ska fylla i fan och hans moster. Gick dit med 4 blanketter, behövde tydligen bara en nu helt plötsligt. Så det är ordnat, och försäkring täcknades strax efter det.

Så nu vore det ju inte mer än rätt att ge sig ut och provköra lite kan man tycka? Sagt och gjort, hoppade i bilen och begav mig mot "the hills". Herrejävlar vilka vägar! Känns väldigt, väldigt japanskt och alldeles fantastiskt. Bilen gick kalasfint också, till en början, för som ni ser på kartan så saknas returfärden.



Accelererande ut ur en högerkurva smäller det plötsligt till sen är det färdigåkt. Tacksamt nog hade jag kameran med mig så om någon som är bättre skolad än mig har en teori eller två så uppskattas det.

Vad jag kan säga är att bilen tycks driva fint på ettan åtminstone men rätt som det är går det kärvt/skrapar för att sedan släppa, sen kan jag rulla en liten bit (kanske 2dm?) innan det är dags igen. Som synes på nedanstående video. Av videon att döma tycks ljudet vara oberoende av om jag kopplar eller ej, och jag tyckte det lät som om det främst om från ena sidan bak snarare än mitten. Drivknut kanske??

Klippte ihop det relevanta till denna (notera att det är två klipp när jag smygkör lite efter det första):



Självfallet inte en bil eller människa så långt ögat kunde nå, totalt kolsvart, och ingen täckning på mobilen. Lyckades till slut få iväg ett sms till min polare som i sin tur ringde en bärgare. Väntandes i 1,5h satt jag och beundrade den fantastiska stjärnhimlen och lyssnade på de uppenbart ganska missnöjda koalorna i trädet precis där jag stannat. Lyckades stundvis få iväg nått textmeddelande ibland också.

Efter en timme nånting kom två supertrevliga killar i en Holden och stannade till så vi snackade skit fram tills bärgaren kom en halvtimme senare. Som också var fantastiskt trevlig och väl insatt i gamla Nissans (hans son hade en 600hk R32 och en R34 som brukis). Sen åkte jag hemåt och rullade av bilen i polarens carport.

Trots omständigheterna en jävligt trevlig kväll.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Tror på drivknut!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006
Inlägg: 392



Låter inte som något inne i diffet utan mer som en drivknut som är skrot!

_________________
Kim Frederiksen

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Tror du har fått pungdiff. Allt australien har pung :P

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Phixit
Sköldinge
Här sen Jun 2013
Inlägg: 6



Brukar vara treans drev eller utgående axel som ger sig i lådan.
Ska man köra med lite effekt bör man ha en snäll koppling om man vill att det ska hålla ihop, å man bör undvika att köra som ett driftingprofs =)

Diff å drivaxlar ska hålla riktigt bra, men det kan ju så klart pajja det med =)

Med snäll koppling menar jag stark tryckplatta å vanlig lamell, fjädrat centrum är ett måste i lamellen, då undviker man onödiga momentpikar i drivlinan, då det inte finns nått annat som flexar i drivlinan.

_________________
Philip Fagerlund

Nissan 200sx S14
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Ja jag hoppas helt klart på drivknut då jag antar att det är bland det billigare och enklare att åtgärda. Har mailat en lokal firma som pysslar mycket med JDM-Nissan-bilar för att höra vad de tror, och skulle det nu vara lådan kan de sannolikt peta dit en Skyline-låda åt mig.

Försökte komma under bilen själv så gott det gick utan domkraft förut och rykte och drog i allt jag kunde komma över utan att lägga märke till någonting knasigt. Hade gärna upptäckt att en drivaxel var lös eller dylikt men tyvärr ingen lycka där.

Ska även besöka två lokala verkstäder imorgon och höra vad de tror. Är jag lite kvick att få felet fastställt så finns det faktiskt både drivaxlar och en cusco-LSD på ebay här i stan.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Silvia S14 | Allt-i-allo-upp-och-ner Edition :D
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (12576 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande