Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi S3 -00
3 besök senaste veckan (10837 totalt)
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282


Trådstartare


"Saxad" kortfakta:
Audi S3 -00 1.8T, 6-växlad, permanent 4-hjulsdrift (Haldex)
Tj.Vikt: 1450 - 1530 (var. beroende på källa)
Framaxel: Framhjulsupphängning av Mc Pherson-typ med triangelformade nedre länkarmar, hjälpram, krängningshämmare, gastryckstötdämpare
Bakaxel: Bakaxel med dubbla tvärlänkar. Individuellt fjädrande hjul och fjäderben
Däck: Pirelli 6000 (225/45/17)
Ventilerade skivor runt om (312mm f, 300mm b)

Maskinen har blivit "masserad" av bl a Dahlbäck och effekten ligger på 270-280 hk och 380-390Nm. Motorn är inte bromsad så f-n vet vad man ska tro om dessa siffror.Dock är den tillräckligt pigg för att orka till varvstoppet (7200rpm) på 6:an vilket betyder 280 blås på mätaren.

Inför årets säsong så var förhoppningen att jag skulle åka 964 turbo -91 på banträffarna men dessa "förhandlingar har strandat" (efter 9 månader...) så nu blir det till att panik-uppdatera min nuvarande bil istället.

Inför denna säsong så ska därför följande göras & panikinhandlas:
Bromsbelägg: jag vill gärna prova gula pagid (RS19) men jag är osäker på om det finns till min bil (någon som vet?)? (Klart! Det blev "Carbotech Panther Plus". Inhandlades av PEAN Sweden AB)
Bromsvätska: Castrol SRF eller bara byta den befintliga Motul RBF 600
Coilovers från KW
Powerflex
Däck: Här är jag riktigt kluven. Jag tänker inte köra med en uppsättning för bana och en för gata. F.n. så är det mycket som talar för Yoko 032R men jag kan även tänka mig några Dunloppare åxå... (Klart! Det blev en uppsättning Yokohama A048. Inhandlades hos NB Gummi.)

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Kul med fler 1.8T här!

Kan nog bli riktigt trevlig med de uppdateringar som du planerat. MEN du har glömt den kanske allra viktigaste uppgraderingen till en Haldex-bil, Haldex/Ace uppgradering för lite inspererad körning.... Kolla på http://www.ace-competition.com/index.php?page=haldex

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Fin (PS) regskylt...

_________________
Magnus Thomé
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



640k skrev:

Dock är den tillräckligt pigg för att orka till varvstoppet (7200rpm) på 6:an vilket betyder 280 blås på mätaren.


oj!

Med dina däck så gör bilen 285km/h på 7200varv....
Kul att mätaren diffar åt det hållet!
Å sen säger folk att Audi har glädjemätare...

Källa: http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1296/a1296. . . . .

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282


Trådstartare
ThomasT skrev:
Kul med fler 1.8T här!

Kan nog bli riktigt trevlig med de uppdateringar som du planerat. MEN du har glömt den kanske allra viktigaste uppgraderingen till en Haldex-bil, Haldex/Ace uppgradering för lite inspererad körning.... Kolla på http://www.ace-competition.com/index.php?page=haldex


Nix, jag har inte glömt detta och jag är rejält sugen på den! Dock måste jag göra en del prioriteringar då det jag ska göra inte är helt gratis.

Eftersom vi pratar bana så får jag mest "fart för pengarna" (läs lägre varvtider) genom investeringar på just däck/chassie/bromsar. Skulle det mot förmodan finnas några kronor över så står den däremot överst på "optionsönskelistan" (möjligen med undantag av lättare stolar & fäljar...).

Risken att det skulle bli en slant över är dock ganska liten då jag i år ska köra Gälleråsen, Falkenberg, Kinnekulle, Sviestad, Gotland ring och, med lite tur, även hinna med en vända till Ringen igen. I bästa fall så kommer jag bara att behöva köpa "mer" däck och bromsar under "resans gång" men i värsta fall så kan ju något rasa åxå...


Citat:
Magnus Thomé skrev:

Fin (PS) regskylt...


Synd att det är 8 tkn annars hade den ju suttit som en smeck på din limo!

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282


Trådstartare
LeWaN skrev:
640k skrev:

Dock är den tillräckligt pigg för att orka till varvstoppet (7200rpm) på 6:an vilket betyder 280 blås på mätaren.


oj!

Med dina däck så gör bilen 285km/h på 7200varv....
Kul att mätaren diffar åt det hållet!
Å sen säger folk att Audi har glädjemätare...

Källa: http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1296/a1296. . . . .


Jo, det är helt sjukt vad en liten dkw kan få fart! Jag blev faktiskt lite snopen själv att den gick så pass fort i topphastighet. Och jag behövde inte "hela autobahn och halva tanken" för att komma dit heller! (kompisen menar dock fortfarande att det behövs "Fritt fall från någon fjälltopp för att få en Audi över 200 knyck... )

Jag visste ju naturligtvis att delar av vänkretsen skulle ha svårt att tro på det så jag tog faktiskt lite bilder på det också. Med en digitalkameras vanliga 1-1,5 sekunders fördröjning när man trycker på knappen så var det inte helt lätt att få till det... Fast det som impade mest på mig var att bilen var hur trevlig som helst i höga farter / toppfart, faktisk bättre än min förra Porsche.

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



640k skrev:

Eftersom vi pratar bana så får jag mest "fart för pengarna" (läs lägre varvtider) genom investeringar på just däck/chassie/bromsar. Skulle det mot förmodan finnas några kronor över så står den däremot överst på "optionsönskelistan" (möjligen med undantag av lättare stolar & fäljar...).

Håller inte riktigt med dig, då bilen blir betydligt trevligare på banan. På listan mest körglädje för pengarna kommer nog denna mod högt upp.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



640k skrev:
LeWaN skrev:
640k skrev:

Dock är den tillräckligt pigg för att orka till varvstoppet (7200rpm) på 6:an vilket betyder 280 blås på mätaren.


oj!

Med dina däck så gör bilen 285km/h på 7200varv....
Kul att mätaren diffar åt det hållet!
Å sen säger folk att Audi har glädjemätare...

Källa: http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1296/a1296. . . . .


Jo, det är helt sjukt vad en liten dkw kan få fart! Jag blev faktiskt lite snopen själv att den gick så pass fort i topphastighet. Och jag behövde inte "hela autobahn och halva tanken" för att komma dit heller! (kompisen menar dock fortfarande att det behövs "Fritt fall från någon fjälltopp för att få en Audi över 200 knyck... )

Jag visste ju naturligtvis att delar av vänkretsen skulle ha svårt att tro på det så jag tog faktiskt lite bilder på det också. Med en digitalkameras vanliga 1-1,5 sekunders fördröjning när man trycker på knappen så var det inte helt lätt att få till det... Fast det som impade mest på mig var att bilen var hur trevlig som helst i höga farter / toppfart, faktisk bättre än min förra Porsche.


Är det bara jag som tycker att S3an känns obehaglig i farter över 150km/h?
Provade S3an förra året på Mittsverigebanan -bilen hade ca 400mil på mätaren- och det kändes lite som att baken skulle behöva styvas upp med annan krängningshämmare(?) iller nåt liknande, den liksom vred sig runt sin egen axel.
Provade en annan S3 för ett par år sen hos en handlare, med samma tendenser-då utgick jag från att den hade varit misshandlad av nån gasglad tidigare ägare, så jag blev lite förvånad när jag hittade samma tendenser här
Svårt att förklara, men trots torr asfalt var det som att baken släpade efter vid kurvtagning-lite som att köra i snömodd
Trevlig bil i övrigt dock. Skulle lätt kunna tänka mig en sån också -med lite modifieringar....

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282


Trådstartare
ThomasT skrev:
640k skrev:

Eftersom vi pratar bana så får jag mest "fart för pengarna" (läs lägre varvtider) genom investeringar på just däck/chassie/bromsar. Skulle det mot förmodan finnas några kronor över så står den däremot överst på "optionsönskelistan" (möjligen med undantag av lättare stolar & fäljar...).

Håller inte riktigt med dig, då bilen blir betydligt trevligare på banan. På listan mest körglädje för pengarna kommer nog denna mod högt upp.


Mest körglädje för pengarna kan kanske stämma (jag har ju inte provat den så jag vet inte) men hur menar du att det skulle "kapa" varvtid motsvarande t ex ett par r-däck?

Nu får du rätta mig om jag har fel men på en helt original S3:a med ändrad Haldex så blir den mer överstyrd då den blir betydligt villigare att släppa ut baken!?

Nu ska ju inte jag åka och "drifta" och eftersom jag kommer att byta andra grejjor så har jag ju andra möjligheter att ställa in chassiet som jag vill ha det vad gäller t ex över/understyrt. Spontant så känns det som den kommer mer till sin fördel på grus/snö/is!?

Du får som sagt väldigt gärna rätta mig då jag naturligtvis är mest intresserad av att lägga pengarna på det som kapar varvtider mest!

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282


Trådstartare
Tobbe... skrev:


Är det bara jag som tycker att S3an känns obehaglig i farter över 150km/h?
Provade S3an förra året på Mittsverigebanan -bilen hade ca 400mil på mätaren- och det kändes lite som att baken skulle behöva styvas upp med annan krängningshämmare(?) iller nåt liknande, den liksom vred sig runt sin egen axel.
Provade en annan S3 för ett par år sen hos en handlare, med samma tendenser-då utgick jag från att den hade varit misshandlad av nån gasglad tidigare ägare, så jag blev lite förvånad när jag hittade samma tendenser här
Svårt att förklara, men trots torr asfalt var det som att baken släpade efter vid kurvtagning-lite som att köra i snömodd
Trevlig bil i övrigt dock. Skulle lätt kunna tänka mig en sån också -med lite modifieringar....


Jag vet faktiskt ingenting om Audi egentligen! Jag visste inte ens att det fanns S3:or tills veckan innan jag köpte min! Mitt hjärta klappar för Porsche och jag kan knappast anklagas för att vara ngt Audi-freak direkt! Min erfarenhet sträcker sig alltså endast till min egen men som jag sa så imponerar den i höga farter. Jag skulle vilja säga att den känns väldigt obehaglig i farter under 150!

Skämt åsido.. Bilen fick bekänna färg förra året när jag var nere på ringen. Dels var den väldigt lättkörd på ringen men jag satte också åtskilliga mil, kors & tvärs och i regn dessutom, på autobahn i farter 220-260. 180 eller 250 känns ingen skillnad...

Jag håller däremot med om att det första man måste göra med dom är att trimma dom! Min gick bra original men den kändes väldigt "mesig"... för snäll / tam liksom...

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Först å främst ska jag påpeka att jag inte heller kört en Haldexchippad bil, så mina kommentarer är ren andrahands information.

640k skrev:
Mest körglädje för pengarna kan kanske stämma (jag har ju inte provat den så jag vet inte) men hur menar du att det skulle "kapa" varvtid motsvarande t ex ett par r-däck?

Givetvis så kapar den inte tider som lika mycket som R-däck. Men med betydligt stabilare inbromsningar och ett konsekventare uppträdande samt minskad understyrning och mer kontroll så kommer det gå fortare.

640k skrev:
Nu får du rätta mig om jag har fel men på en helt original S3:a med ändrad Haldex så blir den mer överstyrd då den blir betydligt villigare att släppa ut baken!?

Det kommer inte bli någon driftarbil... Snarare kan man säga att den kommer understyra mindre. Den kommer tom minska momentet till bakaxeln i höga farter för att få en stabilare gång.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282


Trådstartare
Har gjort en del av de planerade "investeringarna" nu! Däck och bromsar har inhandlats.

Nya skivor fram är beställda (original) och jag har beställt belägg av PEAN (tack för hjälpen och snabb service Per! thumbs up ). Efter lite dividerande och val mellan PFC97 och Carbotech Panther Plus så valdes de sistnämnda. Det ska bli kul och se hur stor skillnaden blir.

Vad gäller däcken så har jag velat fram och tillbaka 1000 ggr! Det stod, i huvudsak, mellan Dunlop super sport race, Yokohama A032R och Yokohama A048... Huvudet "skrek" Dunlop men hjärtat sa yokkisar... Problemet löste sig genom att jag beställde Yokkisarna tillsammans med bra väder! Det blev A048 i dimensionen 225*45 17 och ett rejält hål i plånboken...

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Benny, om det inte är hål i plånboken så har man inte klarat ut sina prioriteringar.
Som någon känd skald skrev, "I spend half my money on women, booze and cars, the rest I just wasted".

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282


Trådstartare
Staffan Bergholm skrev:
Benny, om det inte är hål i plånboken så har man inte klarat ut sina prioriteringar.
Som någon känd skald skrev, "I spend half my money on women, booze and cars, the rest I just wasted".


Hmmm.... Då har jag benkoll på mina prioriteringar... och vad jag har kunnat läsa på din tråd så tycks du ha ännu värre koll på prioriteringarna!

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi S3 -00
3 besök senaste veckan (10837 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande