Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (45593 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Lite har blivit gjort i mellandagarna.
Jag har beslutat att Strunta i att köra med en smalare framvagnsbalk utan använder en "orörd" MK4 istället, blir så mycket lättare med drivaxlar, styrning osv. osv.
Istället blir bilen ganska bred. Men jag har hittat lämpliga breddare i England som jag köper lite senare så det blir nog bra med det.

Här byggs nya fjäderbenstorn. Höjda så mycket det går utan att komma över huven. Hade gärna fått upp dem lite till med det får gå såhär.





Även burrör är framdraget (på ena sidan än så länge), redigt trångt att få till det.
Ett rör skall även ner till främre infärstning av framvagnsbalken.




Plattan överst gör cambern ställbar mellan ca.-1 och -4 grader och castern justeras genom att vrida excentriska Sellholm plattor i totalt 5 lägen.



Sedan har jag vart på världens bästa bilskrot, Kungsåra mellan Västerås och Enköping och kapat ur en bit av torpedväggen på en gammal Audi A3a. Samt balken som styrningen, instrumentbräda osv.sitter i från samma bil.
Denna kommer svetsas in mellan burrören fram, då blir det möjligt att bara bulta dit styrning, pedaler framvagn osv. från MK4.



Stort hål blev det i torpedväggen bara att lappa dit och kanske förstärka biten från Audi A3an..



Så långt har jag kommit, men mer skall göras i helgen!

Teodor

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kommer bli asfränt. thumbs up
Tror den kommer bli ännu mer gokart med bred spårvidd.
Verkar ju ganska genomtänkt med att ta hela styrkonsollen mm.
Går det massor lättare att montera.

Hur mycket fick du höja fjäderbenstornen?
Blev det 5-6cm?

Hur hamnar balken gentemot där fjädring och styrning satt orginal?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Lillen skrev:
Kommer bli asfränt. thumbs up
Tror den kommer bli ännu mer gokart med bred spårvidd.
Verkar ju ganska genomtänkt med att ta hela styrkonsollen mm.
Går det massor lättare att montera.

Hur mycket fick du höja fjäderbenstornen?
Blev det 5-6cm?

Hur hamnar balken gentemot där fjädring och styrning satt orginal?

Jag hoppas jag har tänkt på det mesta:) Precis det förenklar väldigt mycket.

Tornen blir nog ungefär 6cm högre än från början, ruskigt korta fjäderben orginal. Jag skulle behöva något kortare än MK4ans egentligen.

Infätningen för bärarmarna är ca. 3-4cm längre ut men i stort sätt i samma höjd som orginal. Jag höll på och mätte en massa i början men insåg snart att det var bara att placera hjulet ungefär i mitten av hjulhuset och bygga därifrån. Jag har haft väldigt stor nytta av min Bosch avstånds/vinkelmätare.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp...

Jag skulle behöva göra om/bygga ny bur. Huvudbågen behöver flyttas 15 cm längre bak än den står nu.
Är det godkänt, för SFRO att kapa framstöttorna ganska nära huvudbågen och flytta bak huvudbågen(och bygga nytt bakåt då såklart) och skarva framstöttorna? Dörrsträvorna är idag skarvade med ett rör utanpå och två M8 skruv igenom..

Det skulle vara en enkel lösning jämfört med att bygga om allt. Framstöttorna osv. framåt sitter riktigt bra så det känns synd att kasta ur.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234



ja det e godkänt at skarva med rör..
http://www.trendab.se/ror-burkoppling-p-973-c-179.aspx

kämpa på det blir fint
jocke

_________________
Joakim Carlsson
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Kanon! Jag tycker ju iof. att det är lite sådär med 15cm "luft" inne i ett skarvrör, men känns värt det för mig.

EDIT. Behöver ju inte bli något större mellanrum, bara svetsa dit en längre bit när huvudbågen är lös. Vad dum jag är:)

Tack!

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234



Theo skrev:
Kanon! Jag tycker ju iof. att det är lite sådär med 15cm "luft" inne i ett skarvrör, men känns värt det för mig.

EDIT. Behöver ju inte bli något större mellanrum, bara svetsa dit en längre bit när huvudbågen är lös. Vad dum jag är:)

Tack!


ja precis bara byta det bakre röret mot ett längre

lycka till

_________________
Joakim Carlsson
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar men det samlas delar, tänks eller byggs lite varje dag, många bäckar små.

Jag håller på och bygger ett bromskitt av blandade e-bayfynd och nytillverkade delar.
Bromsok till MG MGF Trophy bilar (AP racing 4 kolvsok) Till dessa skall jag använda 308x25mm skivor med lösa centrum. Skivorna var förhållandevis billiga men visade sig vara tillverkade av Pagid så borde ju inte vara kattskit. Bromsoksadaptrarna fräser jag själv ut från ett 25mm tjockt plattjärn(inte färdigt på bilden.
Väldigt skönt med riktiga fälgar för dom här grejjerna får plats i mina 15".





Bromsskivecentrum tillverkade av M&M motorsport, mycket fin finnish.





Bakaxeln har jag funderat en längre tid att byta mot en "multilinkaxel" och nu har jag bestämt mig för VWs egna från MK5 golf Seat Leon osv. Efter lite testande så har jag kommit fram till att den kommer vara möjlig att bygga dit.







I ett senare skede blir alla orginalstagen utbytta mot egentillverkade med uniballs, den här bilden är stulen från Roxnäs tråd och föreställer en Seat Leon Supercopa, något att sträva efter:



I övrigt så har jag byggt fjäderbenstornen lite mer klara samt provmonterat motor och låda i bilen(hängt på plats) och det blir inga problem alls att få dit grejjerna.






Jag tyckte jag behövde en present till så jag köpte mig gatfälgar också, Braid winrace 16x8"



Ursäkta den dåliga bildkvalliten på vissa bilder.

Mer kommer vartefter!

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



kommer bli giftig. hur mycket bredare blir den bak ser brett ut

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Jag hoppas det

Om jag mätt rätt så blir den ungefär 1cm bredare per sida bak än fram, men jag mätte när spindellederna var max inskjutna på bärarmarna så går nog att få ut framändan till nära lika bredd som bak. Vad som är att föredra vet jag inte...

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Snyggt jobbat med bromsarna.
Grymt att de ryms i 15".

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Stencoolt.
Du får ungefär samma bromsar jag har. Funkar fint.
Var hittade du sådana där skivor någonstans?
Mina behöver bytas om ett tag.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
OneYet skrev:
Stencoolt.
Du får ungefär samma bromsar jag har. Funkar fint.
Var hittade du sådana där skivor någonstans?
Mina behöver bytas om ett tag.
Jag missade ditt inlägg. Jag köpte skivorna av http://www.reyland.co.uk/ och dom var till min glädje tillverkade av Pagid. Mycket billigare än tex. AP skivor i sverige gör ju inget...

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Theo skrev:
OneYet skrev:
Stencoolt.
Du får ungefär samma bromsar jag har. Funkar fint.
Var hittade du sådana där skivor någonstans?
Mina behöver bytas om ett tag.
Jag missade ditt inlägg. Jag köpte skivorna av http://www.reyland.co.uk/ och dom var till min glädje tillverkade av Pagid. Mycket billigare än tex. AP skivor i sverige gör ju inget...


thumbs up Det får nog bli därifrån då. Har hört om fler som köpt där och varit väldigt nöjda.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Kul att höra att det funkar! Jag bygger så mina skivor är utbytbara mot APs 304x25mm om dom inte duger, Isåfall behöver jag bara fräsa ner okhållaren 2mm.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Riktigt roligt bygge som jag missat helt... Ska bli intressant att följa utecklingen, MK1:or med modern drivligan är mumma thumbs up

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Tack, kul att du gillar bygget. Jag hoppas kunna ligga i lite nu om några veckor när värsta jobbhetsen lagt sig.

Theo

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Jag ställde frågan i en annan tråd men fler kanske kollar här..

Jag skulle behöva bygga om lite i bakvagnen. I min värld borde det inte vara några problem men jag vill bara försäkra mig om att inte geometrin eller något påverkas av att göra såhär (pilarna):

Orörd:


Modifierad:


Funkar det så blir monteringen väsentligt mycket lättare nämligen. Naturligtvis byggt så att det blir minst lika starkt som orginal med nödvändiga förstärkningar. Vad tror ni?

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Hur pass mycket blir det i sidled.
Det enda jag kommer på är ju att OM det fjädrar in massor så skulle det dra in hjulet något framåt.
Men det beror ju på att infästningen kommer mer in i bilen. Det är dock väldigt liten påverkan gissar jag bara infästningen behåller ungefär samma höjd.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438


Trådstartare
Det har vart massvis med jobb i vår så jag har inte hunnit gjort sådär jättemycket med bilen. Men ett par helgdagar har jag hunnit med och lite har hänt, framförallt med bakvagnen och dess infästning. Jag släppte ner bilen med lyften idag och jäklar så fet den blir, mycket inspirerande.
Jag har gått och köpt en tomt, så framöver blir det hus och garagebygge så vi får se hur mycket bil jag hinner bygga...

Lite blandade bilder
















_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (45593 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande