Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 m3-01 Laguna Seca
tråden läst  
142588 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12  Nästa sida>>
 
   
Niklas Rosell
Stenungsund






Här sedan: 22 Maj 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Okt 2015 22:28     Citera

Intressant om det gör någon större skillnad med programmeringen, det verkar som det men kul att höra från någon direkt istället för något uttalande på något utrikiskt forum. Fantastiskt ord på sista bilden!


_________________
BMW M3 3,0 -94
Mazda MX-5 -01
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
3DBlaster
Stockholm






Här sedan: 01 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Nov 2015 10:50     Citera

Spännande mappning!
Jag har ju kört ett par tusen mil i vanlig M3 och några 100 i CSL.
Detta är på min att göra listan vid koppling/svänghjuls byte nästa gång.
Största skillnaden för mig var att köra bilen i stan CSL mappningen är så mycket bättre, skillnaden på bana upplevde jag inte som lika stor men visst fanns den där.
Berätta gärna mer hur du upplever skillnaden i samma bil thumbs up


_________________
Janne Ström
König Motorsport/SLC
Utan E46/M3
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
ScratcH
Gbg






Här sedan: 13 Okt 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Nov 2015 21:22     Re: Citera

3DBlaster skrev:
Spännande mappning!
Jag har ju kört ett par tusen mil i vanlig M3 och några 100 i CSL.
Detta är på min att göra listan vid koppling/svänghjuls byte nästa gång.
Största skillnaden för mig var att köra bilen i stan CSL mappningen är så mycket bättre, skillnaden på bana upplevde jag inte som lika stor men visst fanns den där.
Berätta gärna mer hur du upplever skillnaden i samma bil thumbs up


Är mappningen bättre i Automat läget den stora skillnaden?

Kändes som nerväxlingarna går snabbare med csl.

Mycket av mappningen ligger i motorns ecu också så man kommer nog bara halvvägs med att uppgradera SMG:ns ecu. Vince här på forumet har trixat mer med detta.

Byter du mot originalsvänghjul eller byter du mot nått annat spännande?

Har ett UUC alu svänghjul och koppling/lamell på hyllan men vet inte om jag ska använda det än.


_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
N Wiberg
Västerås/Sthlm






Här sedan: 27 Jan 2011
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2015 07:32     Citera

Trevligt!

Är novis på detta. Vad är det för program som används för att flasha styrboxen och byta mjukvara? Kopplar man in sig vid OBDII uttaget eller är det direkt in i CANBUSen på något vis?

Har du bytt både motorns mjukvara och SMGn till CSL dito?

Kanonfin bil!


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 SMGII -03
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
3DBlaster
Stockholm






Här sedan: 01 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2015 09:00     Citera

Jag fick rekommendationen att vända mig till jarlsbilservice om jag skulle göra detta ingrepp (har dock inte talat med dem ännu).


_________________
Janne Ström
König Motorsport/SLC
Utan E46/M3
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
ScratcH
Gbg






Här sedan: 13 Okt 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2015 12:28     Re: Citera

N Wiberg skrev:
Trevligt!

Är novis på detta. Vad är det för program som används för att flasha styrboxen och byta mjukvara? Kopplar man in sig vid OBDII uttaget eller är det direkt in i CANBUSen på något vis?

Har du bytt både motorns mjukvara och SMGn till CSL dito?

Kanonfin bil!


Tackar!

Har bara bytt mjukvara i SMG:n.
Jag använder mig av Winfpk via OBD2 uttaget.

CSL har en annan ECU (MS54HP tror jag den heter) till motorn än vanliga m3:an.
Ska gå att bygga om ECU:n till en HP med lite trix.

/Jonas


_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
ScratcH
Gbg






Här sedan: 13 Okt 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Feb 2016 06:02     Citera

Ska bygga en frontsplitter (blått) och använda öppningen i mitten (rött) för bromskylning. Vad tror ni om idén? Är lite osäker på hur mycket luft som pressas dit. Av lite olika anledningar så kan jag inte använda mig av hålen som är där dimmljusen en gång satt.




_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Iqbad
Linköping






Här sedan: 24 Okt 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Feb 2016 08:13     Citera

Det går att köpa en färdig konstruktion som använder den luft som redan gått igenom oljekylaren också för att kyla bromsarna. Det kanske kan vara nåt?

http://a-concepts.de/category/referenzen/

Scrolla ner lite i länken. Jag fick pris på typ 380 eur utan bromssköldar och 740 eur inklusive allt. Jag tyckte det var lite dyrt så jag byggde själv från originalhålen brevid dimljusen.


_________________
Eric Andrén
BMW M3 2003
AUDI S4 B8 2010
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
3DBlaster
Stockholm






Här sedan: 01 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Feb 2016 11:21     Re: Citera

Iqbad skrev:
Det går att köpa en färdig konstruktion som använder den luft som redan gått igenom oljekylaren också för att kyla bromsarna. Det kanske kan vara nåt?

http://a-concepts.de/category/referenzen/

Scrolla ner lite i länken. Jag fick pris på typ 380 eur utan bromssköldar och 740 eur inklusive allt. Jag tyckte det var lite dyrt så jag byggde själv från originalhålen brevid dimljusen.

thumbs up och woow


_________________
Janne Ström
König Motorsport/SLC
Utan E46/M3
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
ScratcH
Gbg






Här sedan: 13 Okt 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Feb 2016 16:36     Re: Citera

Iqbad skrev:
Det går att köpa en färdig konstruktion som använder den luft som redan gått igenom oljekylaren också för att kyla bromsarna. Det kanske kan vara nåt?

http://a-concepts.de/category/referenzen/

Scrolla ner lite i länken. Jag fick pris på typ 380 eur utan bromssköldar och 740 eur inklusive allt. Jag tyckte det var lite dyrt så jag byggde själv från originalhålen brevid dimljusen.


Såg den för ett ett tag sen via nått forum. Idén kommer ifrån den men jag tänker ta luften under oljekylaren. Kommer vattenskära en plan plåt fram till hasplåten.

Hur ser din lösning ut?
Har en mall i pdf om du vill göra samma typ av bromssköldar som jag. Skicka ett pm vid intresse.


_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Iqbad
Linköping






Här sedan: 24 Okt 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Feb 2016 17:47     Re: Citera

ScratcH skrev:


Såg den för ett ett tag sen via nått forum. Idén kommer ifrån den men jag tänker ta luften under oljekylaren. Kommer vattenskära en plan plåt fram till hasplåten.

Hur ser din lösning ut?
Har en mall i pdf om du vill göra samma typ av bromssköldar som jag. Skicka ett pm vid intresse.


Jag tog upp hål in mot hasplåten från original kylkanal och limmade fast en kon där för att styra luften. En 3" luftslang gör sedan en 90-graders och sätts fast i en stos som jag svetsade ihop. Sen har jag fixat en bromssköld med 3" inbyggd stos. I efterhand hade jag nog valt 2.5" slang då det blev väldigt trångt.





_________________
Eric Andrén
BMW M3 2003
AUDI S4 B8 2010
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Marcus S
Jönköping






Här sedan: 02 Mar 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Feb 2016 19:10     Re: Citera

ScratcH skrev:
Ska bygga en frontsplitter (blått) och använda öppningen i mitten (rött) för bromskylning. Vad tror ni om idén? Är lite osäker på hur mycket luft som pressas dit. Av lite olika anledningar så kan jag inte använda mig av hålen som är där dimmljusen en gång satt.






God ide med tanke på att det är lite klurigt att få det tätt i det nämnda området. Men å andra sidan ska det ju helst vara tätt om man läser lite om splitters.
Som du ser på bilden så har jag tätat med en liten skiva..




_________________
M @r cus S v e nning son
Banbil :
Barnbil : VW Passat tdi 4M -13
Byggbil : VW Caddy Alltrack -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
ScratcH
Gbg






Här sedan: 13 Okt 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Feb 2016 21:52     Citera

Klurar på att flytta hela rattstången ca 50mm längre bak och då följer ju reglagen med på köpet.
Är dock lite osäker på om jag kan utnyttja hela slaglängden utan att tulla på några säkerhetsmarginaler. Tänkte mest på om splinesen skulle ge med sig och man blir utan styrförmåga.

När jag lossar de 4 bultarna som håller hela paketet så går det att dra den mot sig ca 50mm till innan ett mekaniskt stopp i rattkolumnen tar emot.
Rent teoretiskt borde väl det mekaniska stoppet vara MAX utdraget läge men ändå vara ok att köra med?

Monterat i bilen så utnyttjas bara 50% av hela slaglängden.

Se bild. (Lilla röda strecket är max monterat i bilen original) finns ju mer att ta av.



Tror ni det kan skapa problem att flytta stången?


_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
ScratcH
Gbg






Här sedan: 13 Okt 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Feb 2016 21:57     Re: Citera

Marcus S skrev:
ScratcH skrev:
Ska bygga en frontsplitter (blått) och använda öppningen i mitten (rött) för bromskylning. Vad tror ni om idén? Är lite osäker på hur mycket luft som pressas dit. Av lite olika anledningar så kan jag inte använda mig av hålen som är där dimmljusen en gång satt.






God ide med tanke på att det är lite klurigt att få det tätt i det nämnda området. Men å andra sidan ska det ju helst vara tätt om man läser lite om splitters.
Som du ser på bilden så har jag tätat med en liten skiva..




Blir ju inte helt tätt med min lösning men det är tyvärr enda lösningen för min del.
Är din splitter monterad ända bak till bukplåten i aluminium? Har du en ritning?


_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Marcus S
Jönköping






Här sedan: 02 Mar 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Feb 2016 22:16     Citera

Ja den går bak och är fäst i aluplåten. Inga ritningar men en bild.



_________________
M @r cus S v e nning son
Banbil :
Barnbil : VW Passat tdi 4M -13
Byggbil : VW Caddy Alltrack -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
ScratcH
Gbg






Här sedan: 13 Okt 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Feb 2016 23:04     Re: Citera

Marcus S skrev:
Ja den går bak och är fäst i aluplåten. Inga ritningar men en bild.



Tackar!!


_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
ScratcH
Gbg






Här sedan: 13 Okt 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Feb 2016 23:25     Citera

Någon här på rejsa som har tillgång till eller vet var man kan vatten/laser skära aluminium?
Ritning finns.

Skicka gärna ett PM.

Huv ventilation på G.







_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Berbel
Mellerud






Här sedan: 19 Okt 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Feb 2016 10:12     Vattenskärning Citera

Gällande Vattenskärning så finns det några mekaniska verkstäder runt Vänersborg och Vargön som gör detta. Hur det ser ut i Gbg vet jag inte.
Snygg bil för övrigt. Rolig läsning om den.
Mvh Henrik


_________________
Henrik Magnusson
Bmw på planeringsstadiet, just nu som 320.
Volvo V70 till vardags
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ScratcH
Gbg






Här sedan: 13 Okt 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Feb 2016 11:10     Re: Vattenskärning Citera

Berbel skrev:
Gällande Vattenskärning så finns det några mekaniska verkstäder runt Vänersborg och Vargön som gör detta. Hur det ser ut i Gbg vet jag inte.
Snygg bil för övrigt. Rolig läsning om den.
Mvh Henrik


Hej Henrik!

Kan du skicka kontaktuppgifter till dessa via PM?

Roligt att du uppskattar tråden.

Mvh
/Jonas


_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Berbel
Mellerud






Här sedan: 19 Okt 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Feb 2016 14:46     Citera

Hallå.
PM skickat.


_________________
Henrik Magnusson
Bmw på planeringsstadiet, just nu som 320.
Volvo V70 till vardags
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ScratcH
Gbg






Här sedan: 13 Okt 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2016 12:48     Re: Citera

Berbel skrev:
Hallå.
PM skickat.

Tackar!


_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 m3-01 Laguna Seca
tråden läst  
142588 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12  Nästa sida>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.3215   |||   Client render time: