Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic Type R(x) EK9 -00 - Puts pågår | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (4588 totalt) |
Känner att det börjar bli dags att dokumentera mitt bilägande och äventyr med bilen vars resa nyligen har påbörjats.
Bilen är en Honda EK9 som har importerats från Japan via England av den tidigare ägaren. Av diverse anledningar har bilen inte fått så mycket kärlek och stått övergiven i Stockholms södra förorter under perioden 2012 - hösten 2017 då jag köpte bilen. Eftersom det är Sveriges enda exemplar så kunde jag inte göra annat än att öppna lädret och slå till! 5 år av salt, damm, mossa och brist på kärlek har satt sina spår i bilen vilket sakta men säkert skrubbas bort av mig, bit för bit. Min prioritet under vintern/våren har varit ren funktion. Jag har med andra ord inte gjort något åt utseendet utan har satsat på väghållning, bromsar, stol etc. Det som är gjort med bilen är: Chassi/Bromsar Tein Flex Z coilovers Hardrace bussningar i bakre länkarmar Hardrace krängningshämmarstag Hardrace camberstag bak Hardrace länkarmar fram med camberjustering Ferodo DS2500 belägg fram/bak RPB slitsade bromsskivor Tegiwa Brakestopper AD08R 205/50R15 på SSR Type C 15x6,5" fälgar Stålomspunna bromsslangar (ej monterat) Inredning Halvbur (Finess) Toorace 6p bälte Mirco RS2 stol Sparco räserratt Planerna för framtiden är att förbättra chassit genom att byta samtliga bussningar, fräscha upp under- och utsida av bilen genom en omlackering och en del rostlagning. Det enda som står på "Att göra"-listan under säsongen är att montera bromskylning och eventuellt uppgradera däcken. Nu till lite bilder på pärlan (eller skrotbilen) som dock är från april, så ni får ha lite överseende! _________________ Sebastian Wessung |
||||
Före/efterbilder är alltid kul (tänker på den med huven)
Vid vilket varvtal klämmer originalmotorn ur sig effekten? 185 hk ur 1,6 liter är rätt stöddigt. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||
Ja, tvätten gjorde en otrolig skillnad. Maxeffekten ligger på 8200 RPM och maxvridet ligger på 7500 RPM. Varvstoppet ligger på 9000 _________________ Sebastian Wessung |
||||
Hej, Ja, jag kan ändra rubriken. Det är en Honda Civic. Generationsbeteckningen är EK9. Det finns även tex EK4 med mindre effekt och lite andra skillnader. Det finns dock ingen logik bakom siffrorna _________________ Sebastian Wessung |
||||
I dagligt tal är detta första generationens Civic Type R, som aldrig såldes här. Cool kärra _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Stämmer bra. Enda exet i Sverige än så länge. Tack! _________________ Sebastian Wessung |
||||
I slutet på nästa vecka ska jag till Gotland ring med ett gäng bekanta och eftersom jag råkade ut för en "partscident" så kommer helgen spenderas i garaget. Råkade () köpa nya bromsar vilket har stått på önskelistan sedan början av säsongen.
Vad står på "Att fixa"-listan? - Få hem spacers för att få ut fälgen så att bromsoken inte tar i. - Montera stålomspunna bromsslangar - Byta vänster styrled - Montera luftscoops i fronten och modda bromssköldarna för bromskylningsslang - Byta däck (fram) till nya AD08R 205/50 - Göra en 4 hjulsinställning - förslag på hjulvinklar mottages! Har tänkt mig följande: - Fram: Toe: 0,1 grader ut, Camber: 3,5 grader negativ - Bak: Toe: Förblir orörd, Camber: 3,5 grader negativ Willwood Superlite 4 kolvsok med PFC01 belägg och 298mm bromsskivor. Skivorna är lite infekterade av rost, men det borde väl gå att bromsa bort? _________________ Sebastian Wessung |
||||
"Partscident" Har själv relativt sällan såna med bilen (hhhrrmmm... köpt på mig en bunt fälgar en efter en på EBay nyligen iof ) men småelektronik från Kina, typ esp8266 och kringgrejs, desto oftare
_________________ Magnus Thomé |
||||
Jag råkar ut för såna alldeles för ofta _________________ Sebastian Wessung |
||||
Men se där, kul att se att bilen hamnade i rätt händer som vet hur den ska brukas!
Detta kommer följas, EK9an är ju riktigt jäkla ball! _________________ Tony Jensen _________________ Bruksbilen: BMW F20 - 15 Banbilen: Golf GTi 16v - 89 |
||||
Jag får passa på att skriva ett inlägg medans jag guppar fram på Östersjön mot den lilla ön i öst.
I tisdags lämnade jag bilen till Marcin på MPM för en hjulinställning enligt önskade värden. Det gick ruskigt smidigt och som vanligt levererar han gott resultat Jag provade även att montera mina nya bromsar i kombination med 15mm spacers med pinnbult vilket visade sig vara väldigt oklokt med tanke på att fälgarna inte är borrade mellan bulthålen. Jag behöver antingen kapa original pinnbultarna 12mm, köpa förlängda pinnbultar, byta fälgar eller bredare spacers. Just nu lutar det åt alternativ 3, men uppgraderingen får vänta tills i vinter Sist men inte minst så upptäckte vi en spricka i ena fälgen vid däckbytet. Den har troligtvis funnits där hela sommaren då kantskrapet har funnits på fälgen under tiden jag har ägt bilen. (Blunda om du är fälgentusiast för den här bilden svider nog) _________________ Sebastian Wessung |
||||
Har alltid tänkt att pinnbult med mutter varit mycket bättre än som det är på BMW med bult, speciellt när man byter hjul ofta (funderat på att konvertera men aldrig blivit av). Men hoppsan, där var ju en klar nackdel! Jag har ju labbat med flera olika spacertjocklekar på sistone och det har ju varit hur smidigt som helst med bult.
Sen sprickan, eeehhh, va tusan, hur blev det där så tror du? _________________ Magnus Thomé |
||||
Pinnbult är riktigt skönt.. förutom i det här fallet men ARPs extended studs löser nog biffen. Sprickan har jag tyvärr inte en aning om hur den har tillkommit. Misstänker att fälgen fått smaka potthål eller något liknande med smalare däck. Mina däck täcker ju fälgkanten rätt duktigt så jag tror inte det här hänt i min ägo. Vad tror du? _________________ Sebastian Wessung |
||||
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic Type R(x) EK9 -00 - Puts pågår | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (4588 totalt) |