Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 206 GTI"Gröngölings räser" R.I.P
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6071 totalt)
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Hej!

Jag har läst en hel del på forumet här igenom åren, men tycker att det är dags att bidra efter Magnus tråd om "vanliga bilar".


Backstory.

För ett par år sedan impulsköpte jag en Toyota GT86 av en kompis efter att ha provkört den på ett besök, efter en säsong på gata ville jag ta steget ut på banan
för jag ville inte vara en av dom killarna som åker runt i en sportbil men som aldrig försökt att köra den fullt ut.

Efter mycket om och men fick Mantorp ta oskulden på mig, hela upplevelsen var oerhört skrämmande då jag inte hade någon handhållning alls och jag insåg
rätt snabbt att det finns en helt annan dimension i bilkörning under pressade förhållanden (Blev omkörd av en Clio sport som åkte 200 meter rakt ut på åkern efter mantorpsrakan RIP).
Min första trackday var ändå lyckad och någon djävul hade börjat vakna till liv i mitt mörka inre.




Racing Genesis

Sju månader senare satt jag och fem kompisar hemma i mitt vardagsrum med en kyl full av pilsner, huvuden fulla av (dumma) ideér och en väldigt optimistisk kostnadskalkyl gjord i google docs.
Vi var alla rungande överens om att lägga en repa på en bil för 200K under en trackday är sjukt ovärt och att det vi ville satsa på skulle ha hög körglädje per krona.

Då gled vi in på Race4Fun serien där man "tävlar" med skrotbilar, flest varv under 8 timmar vinner, bilen får kosta max 5000:- och ha en häst per ton ratio av 0.14.
Efter en natts diskussion var vi överens om att införskaffa en Peugot 206GTI av följande anledningar.
+ Skivbromsar runt om
+ Väger inte mycket
+ 136 hästkrafter (skapligt ändå)
+ Billiga reservdelar

Sagt och gjort ett par veckor senare hittade vi ett otroligt vackert exemplar i Tranås för 3000:- (efter prutande), bilen i sig hade inga maskinella problem, men länkarmen
vänster fram hade nästan rostat bort, så den blev det reparation på och ett bromsbyte runt om. Givetvis slängde vi ut all överflödig skit i bilen också eftersom vi inte
planerade att åka annat än bana med den.

Peggan inför Knutstorp




Några veckor senare körde vi tävling med den på Ring Knutstorp, något som är det absolut roligaste jag har gjort och fått mig att falla totalt ner i fördärvet vad gäller att köra
på bana. Bilen i sig är lättkörd, har skaplig väghållning och stannar relativt snabbt.

Glada grabbar efter 8 timmar och målgång.


Inte så glada grabbar när avgaset rasade av efter Knutstorp 300m hemifrån (Grabberskruv och stålband genom golvet fick skiten på plats).



Peggan på Anderstorp 5000


Vill man se lite cockpit från peggan så har vi en youtube kanal med material på som vi även livesänder till när vi kör tävling.
Nästa tävling går på Mantorp park den 1:e September och tills dess hoppas jag att vi hinner kitta in en liten streaming maskin i bilen som bakar ihop video från flera kameror och
ob2 värden från bilen för att man ska kunna se hastigheter och lite annat

Länk till vår kanal:
https://www.youtube.com/channel/UCsfnOle5RWgyj3EQsI-A36w

Tack för visat intresse och UT OCH REJSA MED ER!


Mvh Pär.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

BFRC.Awatar skrev:
... Grabberskruv och stålband genom golvet...

Långloppsmekande i ett nötskal (även om det var efteråt )


Kul med lösning för livesändning med flera kameror, blir intressant o se hur det funkar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
BFRC.Awatar skrev:
... Grabberskruv och stålband genom golvet...

Långloppsmekande i ett nötskal (även om det var efteråt ) .


Vi var en kurb ifrån att få göra det på banan

_________________
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 873



Ja man kan godt have det sjovt selvom bilen er billig, sådan en 206 kan komme til at kore rigtig fint thumbs up thumbs up

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Liten update på räsern

Vi ska tävla igen om två veckor så vi har spenderat några söndagar på att uppgradera färgen, bromsbyten samt blev det en "liten" ombyggnation av avgassystemet då gamla helt rostat sönder!

Jag har inte några roliga bilder från garagesessionen, men som ni ser byggde vi en "liten" splitter också som vi räknar med håller max 10 varv






Nya ljud-"dämparen"

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Ytterligare ett race avklarat Mantorp 5000.

Bilen höll tyvärr inte alla åtta timmar, tre timmar in fick vi teknisk flag p.g.a avgassystemet, det visade sig att det hade gått av helt i flexdelen vid grenröret
Ett snabb besök hos vår magic man Björn resulterade i en provisorisk snabblagning och 1.5 timme senare var vi ute på banan!

Tyvärr blev det inte mycket kört då vi hade stora problem med bromsarna, vi åt upp belägg på rullande band (ett par var 30:e minut) vilket kan bero på att rotorn är ruskigt sliten efter 20+ timmar i bruk.

Nya bauhaus performance splittern gjorde susen väl värd investering !

Även om vi inte fick så mycket tid på banan som önskat så var dagen fortfarande sjukt rolig och som vanligt väl uppstyrd av Race4Fun.






_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Efter Mantorp insåg vi varför beläggen åts upp av rotorn, vad som en gång i tiden var lent som en bäbisstjärt var nu en satans rasp.

Det sagt har vi uppgraderat med nya, samt skaffat kylning i form av slangar fram till skivorna, man inser nu varför alla andra har så stora fälgar blir lätt tight i fälgen på 15" med 3" slang som ska in bakom

Nästa Måndag 1:e Oktober kör jag näst sista trackday:en med bilen innan Mantorp 24 timmar och bilen skrotas.
Får säga att bilen har vart ett extremt gott insteg i raceing och det är med ett tungt hjärta jag tänker på att man inte får behålla bilen mer än en månad till.

Om någon mer ska köra på Mantorp nästa Måndag så lovar jag att hålla till höger på rakan och vill man skratta åt fulmeck så är det bara komma förbi och tjöta



[/img][/code]

_________________
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 873



Flotte hvide hjul, det giver helt sikkert 5 sekunder pr. omgang

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



BFRC.Awatar skrev:

Nästa Måndag 1:e Oktober kör jag näst sista trackday:en med bilen innan Mantorp 24 timmar och bilen skrotas.
Får säga att bilen har vart ett extremt gott insteg i raceing och det är med ett tungt hjärta jag tänker på att man inte får behålla bilen mer än en månad till.



Är det med skrotningen efter Mantorp 24 h en regel för att hålla nere budgeten på fordonen?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Yesbox det är för att hålla nere budgeten! På gott och ont den där regeln svårt att skapa lite seriedrama och kontinuitet om alla måste hiva åken oavsett skick efter säsongen.

Vi letar efter annan serie till nästa år

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Igår var vi på den anrika banan Mantorp park för nästan en heldag med rejsing !
Det var ett stort antal vackra ekipage närvarande och så var vår bil där

Jag fick äran att stifta bekantskap med flera från forumet samt dela paddock med en Dave mycket trevligt !



Vi avslutade tidigt jag och min stallkamrat Robin då avgashelvettetttetttetet läcker i flexkopplingen (igen)
Vilket resulterade i att vi båda två nu har om möjligt ännu mer nedsatt hörsel ! (vi var mycket på rejv i våra ungdomens dagar)

Om vi bortser från det missödet så var målet med dagen att träna spårval och den uppgraderade broms-setupen, jag förbättrade mitt personbästa från 1.49 till 1.46.2 så jag är sjukt nöjd på den fronten

Bromsarna fungerar så helsikes bra att om man trycker full broms i 170km/h så låser man upp alla hjulen och röven vill titta ut !

Detta kan bero på att det sista paret däck vi har är ett par stenhårda Continental däck med måtten 195/55/15 som har en TW på 540, innan igår har jag aldrig brytt mig om vad olika TW märkningar gör, men snälla prova inte att köra bana inte ens långlopp med så hårda däck första kall varvet finns det gott om feedback men efter det är det bara be till gudarna alla de sju och hoppas på att bilen inte hittar på något

Nu har vi ett sista meck att göra med avgaset innan nästa och sista lopp, sedan blir det att börja med nästa projekt


BONUS! (inte malus) bromsdamm på fälg före och efter

_________________
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Tack för trevlig läsning! Underbart skrivet, fortsätt så! ☺️

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Pär, jag måste fråga. Det går ju två lopp på Mantorp inom kort. Frågade dig ju redan om skrotningsregeln.
Så den sista tävlingen med Race for fun är på 24 timmar?

Lutar det åt Peugeot igen eller blir det lämpligaste bilen i det bästa skicket ni kan finna?
Det står inte var i landet ni håller till.
Måste bilen ha genomgått godkänd besiktning?

Har inga planer på att köra själv nästa år men kanske året därpå.

Kan hålla ögonen öppna i norra delen av Stockholmstrakten. Har en kompis som är meck och ibland kommer det in bilar i skapligt skick men som ändå inte är värda att kosta på en reparation. T.ex. på fel som är tillräckliga för att inte laga är en defekt strålkastare, kassa bromsar, slut batteri och ett avgassystem som knappt håller ihop. Såna bilar brukar kosta noll och ingenting men för folk som kan skruva själv och hämta en strålis på skroten kan man ändå komma en bra bit under maxkostnaden 5.000kr.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



ingen säljes annons men vi har en 206gti som är besiktigad, vi tänkte köra långlopp med den men det blev aldrig av. 6000:- det finns i Malmö.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Alex Eriksson skrev:
Pär, jag måste fråga. Det går ju två lopp på Mantorp inom kort. Frågade dig ju redan om skrotningsregeln.
Så den sista tävlingen med Race for fun är på 24 timmar?

Lutar det åt Peugeot igen eller blir det lämpligaste bilen i det bästa skicket ni kan finna?..... r.


Anledningen till att det "går två tävlingar" är för att Race4fun tvingades avbryta tävlingen som skulle körts på Anderstorp till följd av att kommunen ändrat antalet bullerdagar. Så då flyttades den tävlingen ihop med 24tim. Normalt körs det fem 8h och sedan är 24h separat. Men vi skippar 24tim och sparar cashen till nästa bil istället

Vi håller på och diskuterar vad nästa åk blir. Det verkar som om eontire ska köra ihop med Race4fun nästa säsong och de har i grova drag reglemente på max 2L sugmotor med fri trimning och en prisgräns på 15k. Vi vill ju helst köra bakdrivet men i den klassen får bara BMW320 e46 plats och de verkar duktigt slöa... Så kanske en Focus st170?

I Race4fun är godkända bromsar från besiktning minimum annars får det vara hur sketet som helst!

Vi håller till i Linköpingstrakten och blocket knarkar intensivt hela gänget hade man haft mer plats för sketbilar så hade man nappat på erbjudande med bilar som har enklare fel för att bygga ihop ett litet skitstall

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
ingen säljes annons men vi har en 206gti som är besiktigad, vi tänkte köra långlopp med den men det blev aldrig av. 6000:- det finns i Malmö.


Även om det vore kul med en till nästa år som man kunde göra bättre så står jag över denna gång! Är dock helt övertygad om att man kan få den under 1.40 på mantorp

_________________
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Kanske svåra att få tag på till ett vettigt pris men hade inte Peugeot 405 MI16 155-160hp



Wheelbase 2,669 mm (105.1 in)
Length 4,408 mm (173.5 in) (sedan)
Width 1,716 mm (67.6 in) (sedan)
Height 1,390 mm (55 in)-1,450 mm (57 in)
Curb weight 1,020 kg (2,250 lb)-1,430 kg (3,150 lb)

Det där 1020kg vitnnar om att det går att få den väldigt lätt. Vet inte hur det ser ut på trimsidan, ett extractorgrenrör och sånt.


Är det den här motorn i ST170
2.0 L Zetec-R 167 hp (125 kW) 145 lb⋅ft (197 N⋅m) Standard on the SVT Focus.[33]

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



206 RC?

Finns en här hemma. Din för 8k. Behövs ett kopplingsbyte men när du är nere i Skåne kör du inom Autofrance och hämtar en för en eller max två tusen. Så finns det pengar över till lite väghållning och så

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Alex Eriksson skrev:
Kanske svåra att få tag på till ett vettigt pris men hade inte Peugeot 405 MI16 155-160hp



Wheelbase 2,669 mm (105.1 in)
Length 4,408 mm (173.5 in) (sedan)
Width 1,716 mm (67.6 in) (sedan)
Height 1,390 mm (55 in)-1,450 mm (57 in)
Curb weight 1,020 kg (2,250 lb)-1,430 kg (3,150 lb)

Det där 1020kg vitnnar om att det går att få den väldigt lätt. Vet inte hur det ser ut på trimsidan, ett extractorgrenrör och sånt.


405:an är ju slöare än GTI:n innan vi ens börjat lätta GTI:n, vore skönt med en bil som inte är 30år gammal också, man vet ju själv i vilket skick man är som människa vid den här åldern, bilarna måste vara om möjligt mycket värre

Alex Eriksson skrev:

Är det den här motorn i ST170
2.0 L Zetec-R 167 hp (125 kW) 145 lb⋅ft (197 N⋅m) Standard on the SVT Focus.[33]


Yepp den motorn! På pappret ska den vara marginellt bättre än GTin rakt fram, men största fördelen är att bakvagnen inte har torsionsfjädring vilket GTI:n har

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Alex H skrev:
206 RC?

Finns en här hemma. Din för 8k. Behövs ett kopplingsbyte men när du är nere i Skåne kör du inom Autofrance och hämtar en för en eller max två tusen. Så finns det pengar över till lite väghållning och så


Det som talar emot RC modellen är fjädringen bak, men vi har diskuterat den och jämfört med nuvarande åk så lär det vara en jäkla skillnad med både mer åka i motorn och kortare växlar

Vi ska ha lite teambuilding och planering efter tävlingen den 20:e, vem vet det kanske dimper ner ett PM efter ett par Jack Daniels !

_________________
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



BFRC.Awatar skrev:
Alex H skrev:
206 RC?

Finns en här hemma. Din för 8k. Behövs ett kopplingsbyte men när du är nere i Skåne kör du inom Autofrance och hämtar en för en eller max två tusen. Så finns det pengar över till lite väghållning och så


Det som talar emot RC modellen är fjädringen bak, men vi har diskuterat den och jämfört med nuvarande åk så lär det vara en jäkla skillnad med både mer åka i motorn och kortare växlar

Vi ska ha lite teambuilding och planering efter tävlingen den 20:e, vem vet det kanske dimper ner ett PM efter ett par Jack Daniels !


Bakaxeln är bytt iaf så den är fräsch. Minns inte när men köpte den för ett år sedan sedan har den bara stått. Förarsätet är lite nersuttet och så. Men hör av dig om det är intressant så berättar jag mer

Vill ni modda baxaxeln så har jag och bror tagit fram grejer så man kan shimsa camber bak

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 206 GTI"Gröngölings räser" R.I.P
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6071 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande