Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 BMW CUP 66 på G
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (56495 totalt)
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
Då var det dax.. Gamla Bettan såld, och ska försöka ge sig på ett bygge själv (med hjälp av MÅNGA andra)

Hämtade bilen utanför Tråkholm av en kille som lagt år på att rostlaga och fixa och dona med den... Dammig efter år i garaget.. MEN ingen rost!! Puh...




Väl hemma rensades bilen på en 15-20 kg el. Bort mAC och annat icke nödvändigt. Ur med motorn ( M52B23) vilken förpassades till hyllan... Av med skärmar och huv...





Funderingarna gick..... Standard eller Modifierad...?? Nåväl Bursats från Finess inhandlades, (lite hastigt kanske)... Visade sig att det var råkapat !... Idag hade jag beställt en sats från England.... ('')



Lådan behåller jag nog... Getrag 250... Fick ett shortshift kit med bilen... ser vettigt ut.... Återstår att se hur det känns ('') monterat och klart - men det dröjer väl... ('')

Hittade av en händelse (TACK MickeGson) en M52TUB28 - 00 från en Z3 cab, med endast 2909 mil på mätaren .





Ser ut att bli modifierad ... Blir 1350 kg som std... nope! Mod får det bli!

Jaga insug från M54B30, grenrör och filterhus från M3an, adapterplatta insug från Turner mm... Fick tag i en Frambalk M3, Oljekylare M3... Hittade Brembo 4 kolvs ok på Ebay, lite utväxlingar, 3.93 och 4.27 med.... 4.10 ligger och väntar hos Magnus JMB... Jagar Coilovers med... Vill inte ha Kina, men inte betala för mer heller (''). Har tittat på GAZ och AVO från England.... Avvaktar input i ämnet... ('') ('').

Bromsvåg är ett annat ämne som är nytt för mig (''). Tittade på hela pedalställ, men valet föll på utbyte av Servohus mot bromsvåg - modellanpassat på dess ställe. Passade börsen bättre ! (den börjar bli blek om kinderna REDAN!)

Förlitar mig på att få hjälp med att svetsa buren, ty sådant har jag inte provat tidigare ('').... men tiden går.... Micke har haft häcken full i verkstaden, och nu ska han ner till East African Safari och mecka Porsche, så inget innan jul som det ser ut nu... ('') Har dock praktiserat lite, hjälp till med en M3 E30 rallybil, så något har man lärt sig under tiden... ('') ('').

Sjukt sugen på att komma ut på banan igen! ('').

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Älskar den där färgen, det råkar inte vara så att du sitter inne på färgkoden till den??

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
Jo tack, den är goooo! Om någon kan söka på chassie nr : WBABF110X0JA42570, så borde det finnas där?

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Välkommen till klassen

Jag har fina blyvikter du kan få köpa billigt så du kommer upp i 1700kg
den får ju inte var för lätt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Välkommen till klassen

Jag har fina blyvikter du kan få köpa billigt så du kommer upp i 1700kg
den får ju inte var för lätt


Tack Michael!
('')
Nä, mån tro det nog ingen risk att jag ska hota någon i modifierat första året... ('')
Hade som målsättning i Std att inte komma sist - men den målsättningen kan jag nog glömma

Allt över 1100 är tungt sägs det...??

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Kul med nya byggen, och fler som vill köra BMW Cup.

O det man inte kan själv i byggandet finns det många som vill hjälpa till med, bl.a här!

Hittat nån som svetsar buren åt dig? har gjort ett antal racebilar sen innan iaf du behöver hjälp där!


Kommer följa bygget ditt!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
E21 Racing skrev:
Kul med nya byggen, och fler som vill köra BMW Cup.

O det man inte kan själv i byggandet finns det många som vill hjälpa till med, bl.a här!

Hittat nån som svetsar buren åt dig? har gjort ett antal racebilar sen innan iaf du behöver hjälp där!


Kommer följa bygget ditt!


Tack för erbjudandet m buren! Är dock en bit till Gävle ;-)

Nä jag har MickeGson till hjälp... När tid finnes ;-) men det är inte april ännu ... Som tur är!

Har dock ett litet ess i ärmen - den som lever får se ;-)

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480



Tjena
Jag hoppas du får till allt till säsongen som kommer.
Tråkigt att du inte stannar kvar i Standard.
Det blir tuft I Modifierad till nästa år igen, ett riktigt ormbo.

Lycka till med byggandet.

Hoppas att Gulbilen hamnar I cuppen.
Vill ju inte att det ska bli färre E30 I klassen.

Jag kommer att följa din byggtråd.

Vi ses

MVH
Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Insuget väntar på dig i utbyte mot en låda God lager
http://systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=God+lager&sor . . . .

Är hemma lite mer nu så kanske får vi till det!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



j.stigson skrev:
Älskar den där färgen, det råkar inte vara så att du sitter inne på färgkoden till den??


Färgkoden är 490.
Tror detta var en individualfärg på den tiden.
Står iallafall beryll metallic, via bilens chassie.

Jag lämnade fel svar i förra inlägget, är för trött nu

MVH Erik Börnstedt

_________________
Erik Börnstedt
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Kul med en ny cup-bil att följa
Varför föll motorvalet på TU varianten och inte "vanlig" m52? Vilka är för- respektive nackdelarna? Verkar inte finnas samma information om vad TU-motorn lämnar med dom rätta modifikationerna..?

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Så TU-motorn trimmar man med insug från M54B30 (med hjälp av adapterplatta) på liknande sätt som M52 + M50-insug?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Kul med en riktigt fin E36!

Gjorde en bur till just E36 från Finess i våras så bara hojta om du behöver tips eller hjälp
Har lite bilder jag kan PM'a så vi inte sölar ner tråden

Mvh

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
frapp skrev:
Kul med en ny cup-bil att följa
Varför föll motorvalet på TU varianten och inte "vanlig" m52? Vilka är för- respektive nackdelarna? Verkar inte finnas samma information om vad TU-motorn lämnar med dom rätta modifikationerna..?


För min del var det slumpen - att hitta en lågmilare.. Sen kör vi nog en Vanos blockoff ändå, men har då möjligheten att ställa såväl insug som avgas...

Och M54B30 insug m adapterplatta, spjällhus från M50 (om man inte vill ha drive by wire) alt ett spjällhus från Turner...

I övrigt samma mods som m m52an... Sen är ju M52B28TUB e en M54B28 i realiteten - dvs ingen nicasilbeläggning! Skillnaden när det blev M54 var ju att man stöp på grenrörssidan... Rätta mig om jag har fel!!

Nä du har rätt i att det inte finns så mycket info om just M52B28TUB....

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
krull19 skrev:
Kul med en riktigt fin E36!

Gjorde en bur till just E36 från Finess i våras så bara hojta om du behöver tips eller hjälp
Har lite bilder jag kan PM'a så vi inte sölar ner tråden

Mvh


Det får du gärna göra!! Allt matnyttigt av intresse 'thumbs up'

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare


_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Här handlas det roliga saker

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Här handlas det roliga saker


Roligare blev det

2 utväxlingar 3.93 och 4.27, ett par Brembo fram....



Och sist men inte minst: en komplett M54B30 med 900 mil på mätaren -För framtida projekt


Kunde inte säga nej


Eller?? skulle kanske låtit bli

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



markisen skrev:
frapp skrev:
Kul med en ny cup-bil att följa
Varför föll motorvalet på TU varianten och inte "vanlig" m52? Vilka är för- respektive nackdelarna? Verkar inte finnas samma information om vad TU-motorn lämnar med dom rätta modifikationerna..?


För min del var det slumpen - att hitta en lågmilare.. Sen kör vi nog en Vanos blockoff ändå, men har då möjligheten att ställa såväl insug som avgas...

Och M54B30 insug m adapterplatta, spjällhus från M50 (om man inte vill ha drive by wire) alt ett spjällhus från Turner...

I övrigt samma mods som m m52an... Sen är ju M52B28TUB e en M54B28 i realiteten - dvs ingen nicasilbeläggning! Skillnaden när det blev M54 var ju att man stöp på grenrörssidan... Rätta mig om jag har fel!!

Nä du har rätt i att det inte finns så mycket info om just M52B28TUB....


Jag har nu kört två säsonger med min M52B28TU försedda Z3 Coupé och det verkar ju funka ganska bra...

I mitt fall, som åker Roadsport, är M52B28TU motorn nästa ett krav då vi enligt reglementet inte får byta insug om motorn skall klassas som otrimmad,

Men M52B28TU motorn är grymt strypt via grenrören - lillfingergrova kanalerner till katalysatorerna (som sitter i grenrören).

Med ett eftermarknadsextraktorrör, tror kanske ett S50-rör är bättre, racekat, original slutburk och ett std chiptrim för 328 E46 motor (vilket det ju är) gav Z3:an 213 hk enligt rullande landsväg.
(Original slutburk var en jättebroms... Har byggt annat avgas nu men inte hunnit göra ny bromsning och mapp.)
Skulle tro att med riktig avgassystem och lite aggressivare mappning når man över 220 men hur mycket över är väl frågan...
Kanske ger ett byte till 330-insug ytterligare men det får tyvärr inte jag göra.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Martin G skrev:
markisen skrev:
frapp skrev:
Kul med en ny cup-bil att följa
Varför föll motorvalet på TU varianten och inte "vanlig" m52? Vilka är för- respektive nackdelarna? Verkar inte finnas samma information om vad TU-motorn lämnar med dom rätta modifikationerna..?


För min del var det slumpen - att hitta en lågmilare.. Sen kör vi nog en Vanos blockoff ändå, men har då möjligheten att ställa såväl insug som avgas...

Och M54B30 insug m adapterplatta, spjällhus från M50 (om man inte vill ha drive by wire) alt ett spjällhus från Turner...

I övrigt samma mods som m m52an... Sen är ju M52B28TUB e en M54B28 i realiteten - dvs ingen nicasilbeläggning! Skillnaden när det blev M54 var ju att man stöp på grenrörssidan... Rätta mig om jag har fel!!

Nä du har rätt i att det inte finns så mycket info om just M52B28TUB....


Jag har nu kört två säsonger med min M52B28TU försedda Z3 Coupé och det verkar ju funka ganska bra...

I mitt fall, som åker Roadsport, är M52B28TU motorn nästa ett krav då vi enligt reglementet inte får byta insug om motorn skall klassas som otrimmad,

Men M52B28TU motorn är grymt strypt via grenrören - lillfingergrova kanalerner till katalysatorerna (som sitter i grenrören).

Med ett eftermarknadsextraktorrör, tror kanske ett S50-rör är bättre, racekat, original slutburk och ett std chiptrim för 328 E46 motor (vilket det ju är) gav Z3:an 213 hk enligt rullande landsväg.
(Original slutburk var en jättebroms... Har byggt annat avgas nu men inte hunnit göra ny bromsning och mapp.)
Skulle tro att med riktig avgassystem och lite aggressivare mappning når man över 220 men hur mycket över är väl frågan...
Kanske ger ett byte till 330-insug ytterligare men det får tyvärr inte jag göra.


Var det bakhjulen eller i motorn den gav 213hk ??
Samson bromsde väl 208hk på bakhjulen & min bromsades till 200hk på bakhjulen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384


Trådstartare
För att gardera mig, och avlasta omgivningen ( som ska utföra det jag inte kan ) - blev det en liten höger...

Det blir en liten PAUS med Coupén... Skall inte stressas fram!! Vill vara klar i April

min Hjulklapp 2013....




Fick tag på en E36 Saloon m bur och vagnbok - utan drivlina och hjulupphängningar....
(fick dock framvagn, bakre bärarmar, ett antal fronter och bakdelar, splitter, framlyktor mm. mm. inkluderat till en vettig peng... )

TACK TILL OLOF för ovärderlig hjälp och support vid omlastningen!!

Detta blir CUP bil 2014 ...

Den har varit smälld bak, men riktad - och inga bärande delar skadade! Lite bucklig och dan, med vad f@n då då... lär nog få en och annan törn ändå

Får väl se lite "knudig " ut då... PRIO 1 är att få igång den - och se över väghållningen...

Utrustning: Polykarbonatfönster runt om utom framruta. Glasfiber huv och baklucka. Lättade dörrar - utom förardörr! Fin liten vinge (extruderad alu), Välbyggd bur... Blir en bra bil i modifierat klassen för mig att köra in mig med... Osså får den andra ta sin tid... Allt inköpt passar ju i denna !







GOD HJUL på er ALLA där ute på Rejsa!!

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 BMW CUP 66 på G
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (56495 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande