Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 FB13, 1984.
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (12062 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare

Foto: B-Å Liljevind

MAZDA RX-7 1984

Bilen har körts i Roadsport C under 2002, 2003 och 2004 års säsonger.

Motor
-12A Wankelmotor 1,2 liters slagvolym. Effekt 114 hk vid ca 6000 varv, helt orginal förutom headers
-orginal olja/vatten värmeväxlaren utbytt mot en traditionell olja/luft oljekylare med inbyggd termostat från en RX-7 Turbo II
-orginal kylfläkten ersatt av en elfläkt från en Volvo 850 Turbo
-Extra oljefilter (HP-1) monterat mellan motor och oljekylare

Växellåda
-orginal

Bakaxel
-orginal med lamelldiff, orginal upphängning med wattlänk
-Modifierade justerbara Koni Special byggda av "Stötdämpareverkstaden" i STHLM. Dämparna har raceventiler, modifierad kolv och R-olja
-Jamexfjädrar
-Racingbeat justerbar krängningshämmare

Framvagn
-orginal bärarmar, fjäderben och nav.
-Modifierade justerbara Koni Special byggda av "Stötdämpareverkstaden" i STHLM. Dämparna har raceventiler modifierad kolv och R-olja
-SuperFlex polyurethanbussningar
-Racingbeat krängningshämmare
-Jamex fjädrar

Kaross
-orginal, ej breddad eller ombyggd
-Egentillverkad komposit-motorhuv (glasfiberarmerad polyester & polyurethanskum)
-MomOCorse "Start" racingstol, FIA godkänd
-Sabelt 6-punkt bälte
-Batteriet flyttat till bakom passagerarstol
-Huvudströmbrytare utvändigt och i kupén
-Alla "lösa" delar som t ex elantenn, resevhjul, bagageruminredning osv. demonterade
-Racevikt inklusive förare ca 1090 kg



EDIT:rubrik

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Glömde skriva;
-Wattlänken är numera "uppdaterad" med SKF kullager istället för gummibussning. Gör förhoppningsvis att bilen får lättare att "fjädra ut" och inte lyfter inre bakhjulet i kurvorna.
-De undre bakre bärarmarna har fått Superflexbussningar.
-"Ny" diffbroms som förhoppningsvis gör verkan till skillnad från den gamla.

Passade på att blästra alla delar och måla upp dem igen också. Tidigare fanns endast spår av färg kvar på bakaxeln... Nu ser allt snyggt och prydligt ut igen.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Wankelsport skrev:

-Modifierade justerbara Koni Special byggda av "Stötdämpareverkstaden" i STHLM. Dämparna har raceventiler, modifierad kolv och R-olja


Det där lät intressant!

Vad innebär raceventiler och R-olja?

_________________
Pär Hylander
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Bra fråga Pär! Jag erkänner direkt att jag inte har en aning... När stötdämparverkstan gjorde i ordning dämparna specade de att de bytt till raceventiler samt bytt till R-olja.
Jag skickade helt enkelt upp mina fjädrar, meddelade bilens vikt samt hur upphängningarna ser ut och bad dem göra dämpare som passade till dem. Det tog lång tid i alla fall....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Numera är bilen även besiktad och godkänd. Inga anmärkningar utan bara beröm. Känns ju bra!

Den nya diffbromsen verkar minst sagt aggresiv, det ska bli intressant att prova på bana. I regn kan det bli spännande. Ska köra bilen lite på gatan och sen lyfta upp den och efterdra alla skruvar i bakvagnen.
Har dessutom beställt två nya Yoko 048 som förhoppningsvis dyker upp endera dagen. Behövde faktiskt bara byta ut två av de som användes förra säsongen (vänster däcken). Med lite mer camber hade eventuellt även de klarat sig.

Ytterligare en RX-7 gen 1 är anmäld till sporvagnsmeeting på Knutstorp. Ska bli en intressant kraftmätning i all vänskaplighet. Den andra bilen är egentligen en asfaltrallybil så den ska nog funka fint även på bana. Dock är den helt nybyggd så viss utprovning kanske behövs. Eftersom motorn är orginal så har jag nog i alla fall bättre chans att hänga med än vad jag hade mot Molle Robertsson i hans gula bridgeportade 7:a.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Dags för en uppdatering:

Eftersom jag skaffat en RX-7 till som ska modifieras till Roadsport B racebil kommer men gamla svarta att pensioneras som racebil någon gång till sommaren. Den ska dock även fortsättningsvis pressas som banbil men med mera "bus" karaktär! Den kan nog ändå få vara med om lite konbanekörning med SVKG.
Förhoppningsvis kör jag även MGCC vårrace eller liknande innan jag pensionerar den....

Nåväl, förändringen är egentligen bara att jag ska stoppa i en trimmad motor vilket gör att den inte blir strikt godkänd som Roadsport bil (ej regbes med denna maskin).

Kort motor spec:
Mazda 13B wankel (troligen med ursprung i en tidig Mazda RX-4, gammal är den i alla fall)
Streetportad, renoverad och balanserad av Jörgen Blennow
Racingbeat stålsvänghjul
Weber 50 DCo förgasare
Fördelare från orginal 12A 84:a
Nya rotorhus och tätningar


Lite bilder som Jörgen skickat över:

Insugningsidan


Ingen fördelare eller tändstift än


Racing beat svänghjul


Återkommer med fler bilder när maskinen väl installerats. Just nu står bilen i garage som tillhör en kompis och motorn är hos Jörgen i Skåne....
EDIT:Stavfel!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Vackra bilder thumbs up
blir kul att följa bygget.
Citera
Rotary Performance
Skurup
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31



oj va det tindrade i Görans ögon när han var här i går

_________________
Jörgen Blennow 0708-145580
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Ja, det var trevligt att hälsa på dig Jörgen! Nu står snurran i garaget och väntar på våren!
F-n vad sugen jag är på att få i den i bilen!

Ska ägna tiden fram tills dess med att blästra och lacka en framvagnsbalk så jag kan byta den samtidigt. Då kommer alla lösa delar under huven att vara lackade och i ordninggjorda. Skulle bara behöva lacka hela motorrummet också men det får vara.....
Dessutom ska jag ju göra en bakaxel till den andra bilen så jag lär ha sysselsättning.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Nu har jag fått tag på en förgasare också. Blev tvungen att köpa ett par Weber 50 DCo trots att jag bara behöver en. Nåväl, det ska nog gå att bli av med "extra" förgasaren, det är fler portade 13B på väg ut.
Nu väntar jag bara på insuget så är motorn komplett och redo att monteras.

Bilen står dock fortfarande tryggt vinterförvarad och oåtkomlig. Dessutom är min garageplats upptagen av mitt andra RX-7 projekt så själva motorbytet kommer att dröja ett litet tag till...


Så här såg den ut innan den åkte till vinterförvaring!
Till vänster ser man även Gripenlands bubbla (nyligen såld) samt på högkant skymtar störtbågen och ramen till hans Dax Rush!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kommer du att åka i Roadsport C med nya motorn i den svarte? Vore kul om du kan det så att vi kan kubbas lite på vårracet

Försökte räkna men vetetusan om det bidde rätt
1,3 liter * 1,8 wankelfaktor * 100 hk/liter (axielt) *0,95 (rabatt för icke sprut) = 222 hk?
om detta stämmer beräkningsmässigt så lär det ju inte bli roadsport C..... Jag har räknat fel antar jag.

_________________
Pär Hylander
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Den skulle hamna i B med denna motor. Problemet är dock att den är regbesiktad med 12A vilket gör att den inte kvalar in i Roadsport alls längre....
Får väl nöja mig med banmöten och SVKG slalomkörningar antar jag.

Jag funderar dock på att vänta med bytet till efter vårracet så möjligheten finns ändå att du ska få förnedra mig på bana!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Wankelsport skrev:
Den skulle hamna i B med denna motor. Problemet är dock att den är regbesiktad med 12A vilket gör att den inte kvalar in i Roadsport alls längre....
Får väl nöja mig med banmöten och SVKG slalomkörningar antar jag.


Med risk för att bli beskylld för att se reglementet som kuriosa så tycker jag det är en administrativ detalj av mindre betydelse, speciellt på en klubbtävling.....

Räknade jag rätt på den beräknade effekten? Vad bedömer du verklig effekt hamnar på? Ekipagevikten var rätt låg har jag för mig, knappt 1000 kg?

Annars får vi vänta tills i höst, då kanske vi åker B båda två.

_________________
Pär Hylander
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Wankelsport skrev:
Nu har jag fått tag på en förgasare också. Blev tvungen att köpa ett par Weber 50 DCo trots att jag bara behöver en. Nåväl, det ska nog gå att bli av med "extra" förgasaren, det är fler portade 13B på väg ut.
Nu väntar jag bara på insuget så är motorn komplett och redo att monteras.


Gott att du hittat en förknasare. Var fick du tag på den?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Gripenland skrev:
Gott att du hittat en förknasare. Var fick du tag på den?

I Säve! Det var en rallycross åkare som köpt för stora förgasare för hans Volvosnurra.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Räknade jag rätt på den beräknade effekten? Vad bedömer du verklig effekt hamnar på? Ekipagevikten var rätt låg har jag för mig, knappt 1000 kg?

Annars får vi vänta tills i höst, då kanske vi åker B båda två.

Din beräknade effekt verkar väl stämma... ...eller skulle jag kunna få avdrag för något mer...
Den troliga "verkliga" effekten är ca 200 hk med den portning som är gjord. Med modernare, justerbar tändning kan man kanske få ca 10% till.
Hade den varit bridgeportad (också axiellt) hade effekten varit betydligt högre men då hade den blivit jobbig på gata!

Bilen väger i dagsläget ca 1090 kg inklusive mig (á ca 75 kg). Man får alltså vikta upp lite för B men det är inget problem, bara att tanka fullt och montera tillbaka lite inredning.

Skillnaden mellan denna motor och orginal är i princip som skillnaden mellan en Volvo B21 och B23. I praktiken lite större volym genom bredare rotorhus samt en längre vevaxel.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Ser verkligen fram åt att få se (och höra) denna på SVKG:s sprintrace.
Det är något magiskt med en wankel....

_________________
Mikael Persson
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Jaha vad kostar den överblivna förknasaren?

Har ju ett insug för weber liggande till min motor, brorsan sa att motorn är komplett och redo för ett nytt vilt leverne!

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
combat skrev:
Jaha vad kostar den överblivna förknasaren?

Har ju ett insug för weber liggande till min motor, brorsan sa att motorn är komplett och redo för ett nytt vilt leverne!

Låter bra att motorn är fixad, då är det bara montera den samt se över bromsar och sånt på bilen! Då blir det åka av i sommar hoppas jag!?

Fuggen är tyvärr inte jättebillig, 3300 kr. Fast det är klart, nya kostar de ju 7500 kr/st... Jonny "JHBubbla" har hört av sig om att köpa den ena så jag får väl kolla med honom först om han är intresserad. Fast han lär ju få betala frakt till Älvsbyn också... Vi kan väl höras!
Har inte kollat vad det sitter för munstycken i den men halsringarna är storlek 45.

EDIT:stavfel

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Tack för infon, jag får kolla med gurun om den passar in i bilden eller om det är overkill.

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Jag har skickat iväg ett mail till JHbubbla också så får vi se vad han säger...

Vad har du fått för portning på din maskin förresten? Är det en 4-port eller 6-port?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 FB13, 1984.
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (12062 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande