Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 22, 23, 24   >>
58 besök senaste veckan (245476 totalt)
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har hållt på att pyssla med en massa småsaker sen sista uppdateringen, men lite bilder:
Egengjord adapter för oljematning ut till Turbon, med en elektrisk oljetrycksgivare på sidan.
Ett par bilder på elcentralen samt huvudbrytarens placering - gör att mittdelen på karossen skall bli lätt att plocka bort utan att behöva lossa en massa krams runtikring.










_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Otroligt fint bygge!

Lite fundersam dock är inte motorn en gen.1 med låga kompen??? känns ju som om dubbla packningar och E85 klarar 500hk+

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
sx-pojken skrev:
Otroligt fint bygge!

Lite fundersam dock är inte motorn en gen.1 med låga kompen??? känns ju som om dubbla packningar och E85 klarar 500hk+

mvh


Tackar!
Den här har 11:1 i grund och det fanns kanske någon med lägre komp också, men jag vill undvika att "snika" till det då man oftast får det i nacken igen vid ett tillfälle...
Jag tror dock inte att vevstakarna skulle klara den effekten även med en ytterst vettig mappning..

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Ford33 skrev:
sx-pojken skrev:
Otroligt fint bygge!

Lite fundersam dock är inte motorn en gen.1 med låga kompen??? känns ju som om dubbla packningar och E85 klarar 500hk+

mvh


Tackar!
Den här har 11:1 i grund och det fanns kanske någon med lägre komp också, men jag vill undvika att "snika" till det då man oftast får det i nacken igen vid ett tillfälle...
Jag tror dock inte att vevstakarna skulle klara den effekten även med en ytterst vettig mappning..


Du har isåfall Gen.1 motorn -99-07. på 1299cc. och 175hk 11:1 i komp vilket Mc-xpress/marklund har kit för 500hk. (bästa motorn för överladdning.)

Gen.2 2008-framåt har 1340cc och 12,5:1 i komp. 197hk.

Vad räknar du med för komp. med nya stakar och kolvar???

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



sx-pojken skrev:
Ford33 skrev:
sx-pojken skrev:
Otroligt fint bygge!

Lite fundersam dock är inte motorn en gen.1 med låga kompen??? känns ju som om dubbla packningar och E85 klarar 500hk+

mvh


Tackar!
Den här har 11:1 i grund och det fanns kanske någon med lägre komp också, men jag vill undvika att "snika" till det då man oftast får det i nacken igen vid ett tillfälle...
Jag tror dock inte att vevstakarna skulle klara den effekten även med en ytterst vettig mappning..


Du har isåfall Gen.1 motorn -99-07. på 1299cc. och 175hk 11:1 i komp vilket Mc-xpress/marklund har kit för 500hk. (bästa motorn för överladdning.)

Gen.2 2008-framåt har 1340cc och 12,5:1 i komp. 197hk.

Vad räknar du med för komp. med nya stakar och kolvar???

mvh


Att det finns kit för en viss effekt, som fungerar för dragstrip och lek med motorcykel på väg innebär inte automatiskt att det kommer fungera bra vid tex bankörning.

Vid stripkörning och lek är det väldigt korta stunder det gasas fullt, medans vid bankörning gasas det fullt många varv i följd. Värmen blir snabbt problem vid bankörning...

_________________
Roland Johansson
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har hållt på med att kolla vart "puffran" skall sitta lite nu idag - kommer att sitta som en smäck när det blir klart hoppas jag...! Saknade en V-bandshalva samt ett rör - delarna är nu beställda.


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Rolle Scirocco skrev:


Att det finns kit för en viss effekt, som fungerar för dragstrip och lek med motorcykel på väg innebär inte automatiskt att det kommer fungera bra vid tex bankörning.

Vid stripkörning och lek är det väldigt korta stunder det gasas fullt, medans vid bankörning gasas det fullt många varv i följd. Värmen blir snabbt problem vid bankörning...



Vad räknar du med för komp. med nya stakar och kolvar???

jo men du har en bil runt motorn med stor tank =E85 bara fördelar med sprit..thumbs up 21L. tank på Hayabusa...

Påstog inte att du skulle köra mcx-kit eller så utan bara lite ex.

samma så kan du bygga ett plenum , grenrör kylare som du vill vilket man inte kan på en hoj... välja turbo etc. allt är trångt på hoj.

din hoj hade bara gått 2xxx mil... vilket ger trygghet främst ang. vxl-lådan..

hur ska du modda kopplingen på för vis????

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
sx-pojken skrev:
Rolle Scirocco skrev:


Att det finns kit för en viss effekt, som fungerar för dragstrip och lek med motorcykel på väg innebär inte automatiskt att det kommer fungera bra vid tex bankörning.

Vid stripkörning och lek är det väldigt korta stunder det gasas fullt, medans vid bankörning gasas det fullt många varv i följd. Värmen blir snabbt problem vid bankörning...



Vad räknar du med för komp. med nya stakar och kolvar???

jo men du har en bil runt motorn med stor tank =E85 bara fördelar med sprit..thumbs up 21L. tank på Hayabusa...

Påstog inte att du skulle köra mcx-kit eller så utan bara lite ex.

samma så kan du bygga ett plenum , grenrör kylare som du vill vilket man inte kan på en hoj... välja turbo etc. allt är trångt på hoj.

din hoj hade bara gått 2xxx mil... vilket ger trygghet främst ang. vxl-lådan..

hur ska du modda kopplingen på för vis????

mvh


Utan att föregå "Rolle":s svar så gör kolvarna I SIG att komp.förh blir 9:1 med originallängd på stakarna, men som du säkert redan vet så har detta beräknade förhållande även med blockpackningsstjockleken och ev bearbetning av kolvtopp/förbränningsrum att göra och hur mycket squishhöjd du väljer att lägga dig på, gör att även detta enbart är en siffra...
Angående utrymmet MC vs BIL...ja...du har faktiskt rätt - det är stor skillnad.
Återkommer till kopplingen när det jag CAD:at har varit på bearbetning.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Söndagens övning:
Placering av puffran samt röret ut från puffran punktad på plats. Väntar på en bit 321L rör från leverantören som jag skall ha mellan kollektorn o puffran:



_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har bara pillat med lite småsaker ikväll - här skall jag matcha V-bandsflänsen mot inloppet till turbon - vill ha bort kanterna som stör flödet. Har även ritat en ny fläns så man slipper detta slipjobbet om man nu skulle vilja ha ett sådant aggregat på någon annan bil framöver också...





_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
...gjorde faktiskt lite till: hängde upp turbon i ett par länkuvuden så den kan röra sig åt alla håll....lite i alla fall...så man ev slipper för mycket spänningar i grenrör/kollektorn etc....




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
...även eldragningen i full gång - lägger ut det lite provisoriskt så länge - hänger upp det snyggt o prydligt så snart placeringen av allt är klart:


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har börjat tillverka adapterröret - 321L Rostfritt - mellan kollektorn o in i turbon:


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



vad kostade karossen , vingar ,diffusorn etc???

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
sx-pojken skrev:
vad kostade karossen , vingar ,diffusorn etc???

mvh


Har inte priset i huvudet då vi dealade lite eftersom grejorna inte var i det skicket vi hade kommit överens - så har jag inte sagt för mycket...
Maila du dom och hör vad det kan kosta idag och OM dom kan ordna fram fler karossdelar framförallt.
MVH

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Smidigt med snabbkopplingar till oljan - inget spill när man ska lyfta "rovan" för att fixa o dona. Nu när jag bygger den här bilen försöker man att tänka på så att det ska vara lättmekat...tar kanske 5-10 min att lossa allt runtikring motorn - sen är motorn på väg ur!




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Tillverkning av elhärvan till motorstyrningen samt traction-modulen fortskrider. Är ju såklart inte färdig med det ännu, men tanken är att när jag är klar - så skall det bara sitta 4st snabbkopplingar som gör det enkelt att snäppa av elhärvan som går in till motorn på "2 röda" för att sen kvickt kunna slita ut spisen vid behov. Bilder kommer när detta är klart...men lite byggbilder så länge.





_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Idag anlände lite fler elpryttlar - Etanolgivare etc


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Idag anlände ett av paketen med lite packningar till motorn som snart skall splittas och få lite kolvar, stakar, lager etc.
Har även kopplat det mesta vad det gäller elen till att styra motorn såsom alla givare, tändspolar etc. så det går framåt!






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Inser att jag postar alldeles för lite i den här tråden.

Coolt projekt och bra tekniknivå! Om det inte är allt för långt från Lund borde man släpa sig ut ur sitt eget garage och tjata till sig ett garagebesök. thumbs up
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Inser att jag postar alldeles för lite i den här tråden.

Coolt projekt och bra tekniknivå! Om det inte är allt för långt från Lund borde man släpa sig ut ur sitt eget garage och tjata till sig ett garagebesök. thumbs up


Det är lugnt - jag har väl inte varit så duktig på att uppdatera jag heller dock. Du är välkommen - vi har inte jättemånga mil mellan oss ju! Ser även fram emot att få spana in ditt fina bygge tillsammans med grabben när han kommer hem om någon vecka - om det går för sig såklart. Gillar dina lösningar på många saker - gott stuk på bilen!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 22, 23, 24   >>
58 besök senaste veckan (245476 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande