Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 22, 23, 24   >>
26 besök senaste veckan (245343 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Jaa! Garagebesök var länge sedan... thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Jaa! Garagebesök var länge sedan... thumbs up


Ja-det är väl klart vi skall ha det!
Gjorde en första uppstart ikväll med MaxxECU sprutet - dock med originalspridare/originalkolvar o stakar, men med turbon monterad - mer för att se så jag räknade rätt med inställningarna för triggergivarna på kam/veven. Så snart skall motorn splittas för att få i lite stadigare grejor...

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Ett par bilder från nät jag börjar klä insidorna med aluplåt - det blir ju ett "par" popnitar......






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Motorn åkte ut nu ikväll - skall uppgraderas med Wössner kolvar o stakar, kraftigare bottenstock, undercuttade drev etc.



_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Motorn i molekyler. Har beställt lite delar nu idag till den. Under tiden så byter jag lite delar i växellådan - delar som redan fanns på hyllan - billet växellådsaxel, solida skiftaxlar etc.




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har fortsatt idag - rengjort och målat lite - har även borrat upp ett av hålen på framsidan av blocket och satt en helicoil till knacksensorn:





Har även filat in samtliga kolvringar nu under dagen till Wössner kolvarna.




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Seriöst och prydligt bygge thumbs up

Vad siktar du på att plocka för effekt ur motorn?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Dignell skrev:
Seriöst och prydligt bygge thumbs up

Vad siktar du på att plocka för effekt ur motorn?


Tackar!
Jadu - jag får väl se lite vid mappningen/bromsningen så att säga - motorn skall i alla fall byggas för att klara mycket mer effekt än original om man skall köra lite trackdays o så med den i alla fall.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ford33 skrev:
Dignell skrev:
Seriöst och prydligt bygge thumbs up

Vad siktar du på att plocka för effekt ur motorn?


Tackar!
Jadu - jag får väl se lite vid mappningen så att säga - på jobbet drar vi ut cirka 450hk ur dessa utan att tokladda, men det agget är specat till mellan 300-550hk så vi får väl se - det ska ju vara körbart också...haha


Gott mos

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Såja - på med lite "doningspasta" på gängorna till ARP-bultarna så går dom i som "schmort" så att säga...
Nu väntar jag bara på att motordelarna som är beställda ska dyka upp om ca 1-1,5vecka.




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



En fråga, hur tänker du lösa vikt/effekt frågan? Med turbo och dispans till 20kW/100kg ger ju ändå en tjänstevikt på ca 900 kg, vilket känns tungt för ett sånt här "litet" bygge.

Hade varit intressant och höra hur du resonerar kring frågan.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Det är ett väldigt litet aggregat och med rätt mappning behöver man inte stressa ut max vad det går att ta ut och lägga sig på gränsen för vad saker o ting klarar samt att vikten på bilen när allt är klart kommer att landa på rätt antal kilo för att matcha såklart.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Junpei
Malmö
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29



Det här blir ju riktigt fränt Gabbe, bara att kriga på!

Ute till sommaren?

_________________
Pontus Rastbäck
Opel Ascona B -77 C20xe
http://www.garaget.org/?car=59240
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Junpei skrev:
Det här blir ju riktigt fränt Gabbe, bara att kriga på!

Ute till sommaren?


Tack Pontus!
Jo - det hade jag tänkt om ingen annat kommer mellan...vilket det gör mellan varven - men målet är att den ska va ute snart.
Häftig Ascona du har förresten!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har kikat lite på hur jag skall bygga plenumet med inbyggd intercooler och ändå få plats till luftkanaler ner till kylaren: funderade på den här lösningen får att få ner totalhöjden på spjällhusena:



Skall även svetsa dit typ "wiggins"-klämmor för att hela intercoolerpaketet skall vara lättare att snäppa loss - fler bilder kommer!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Lite delar som jag hämtade idag från fräsning: delar till Intercoolern samt till kopplingen - fler bilder kommer..


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Ikväll har jag klippt till en "torpedplåt" som skall popnitas i chassiet mellan tanken och motorrummet:




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Ford33 skrev:
Det är ett väldigt litet aggregat och med rätt mappning behöver man inte stressa ut max vad det går att ta ut och lägga sig på gränsen för vad saker o ting klarar samt att vikten på bilen när allt är klart kommer att landa på rätt antal kilo för att matcha såklart.


0.4 bar varmluft borde hålla nere antalet ponnysar!

vågar man låta varvstoppet bryta 1000 rpm/ 10% tidigare... eller blir SFRO griniga då?

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Bara för att motorn varvar tex 12000 som na lär man väll inte vara tvungen att varva det med överladdning?? Motorn är ju ändrad så man borde ju kunna mappa två mappar tex en för besiktning/gata och en för bana thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



knotan skrev:
Bara för att motorn varvar tex 12000 som na lär man väll inte vara tvungen att varva det med överladdning?? Motorn är ju ändrad så man borde ju kunna mappa två mappar tex en för besiktning/gata och en för bana thumbs up


tänkte mest rent generellt på vad som var tillåtet inför SFRO-besiktningen enligt effekt/vikt.

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har donat lite med spridarna häromdagen...fick beställt adaptrar för att dessa ska kunna passa både fuelrailen samt spjällhusen. Ev blir det att flytta och svetsa om anslutningen in i fuelrailen också för att allt skall kunna gå fritt.


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 22, 23, 24   >>
26 besök senaste veckan (245343 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande