Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 22, 23, 24 >> 11 besök senaste veckan (245421 totalt) |
Avgastempgivarna anlände också också igår från USA så dom är också ditmonterade. Fortsatte att svetsa på Laminova-Intercoolern också så snart är gavlarna till den svetsade o klara så jag kan börja bygga plenumet och få hela insugssidan färdig också - fler bilder kommer senare i veckan.
_________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Sååå - äntligen kunde jag börja svetsa på Laminova-plenumet:
Japp....jag vet....:soppaslangen ska inte ligga där - den är enbart provisorisk nu när jag hade igång motorn häromdagen. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
aaa riktigt coolt alltså,
men en tanke som slår mig, visst en sån här motor kanske inte ger en sådan herrejösses vridmoment med tanke på motorvolymen, men kommer däcken orka med den effekt som blir på så lätt kärra??? blir nog snabbt rejält spännande om en sån här får för sig att plötsligt gå på tvären (har testat det själv några ggr både med kort övermotoriserad karossbil och med formelbil, och det är otäckt) ska du köra med tractioncontrol av nått slag?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Vridmomentet har inget med motorvolymen att göra. En motor på 1300cc som levererar 300KW vid 12500 rpm har mer vridmoment jämfört med en motor på säg...5000cc som ger 299KW vid 6250 rpm. Jag tror att du rört ihop vridmoment med ett brett effektregister, inte helt ovanligt. För övrigt, ett underbart hantverk de-luxe och det syns att byggherren älskar sin hobby. Hatt av! /J _________________ J Carlsson |
||||
Jodå - Tractioncontroll finns med också så den saken är jag helt klar över - dom hjulen som sitter på är dom hjulen som ska vara på när den rullar på gatan så att säga. Har inte skaffat något lämpligt ännu för trackdays, men det får jag göra så snart jag finner något beg i fälgväg alt ett centrum till något 3-delat o bygga på med lämpliga fälgbanor typ BBS RS eller så.. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Tackar - kul att höra! För att vara självlärd så ser man det som övning hela tiden - man har ALLTID saker som kan bli bättre på - det gäller även på mitt bygge. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Ja vridmoment var såklart fel ord. Jag har aldrig kört en sån här motor heller så vet inte själv hur dem beter sig. M
Men vad jag vet är ju att ju tidigare i register man får max laddtrycket desto elakare brukar det slå loss däcken. N motor som "smyger" på med laddtrycket högre upp i register brukar bli lättare att få ned effekten genom däcken med. Och med tanke på hur "långt varvtalsspann " man har å sen troligen ganska tätstegat lådan ligger kanske det inte blir ett jättestort problem. Men jag kan tänka mig att man ändå får vara väldigt försiktig på blöt landsväg tex. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Fast det där stämmer ju inte. En motor som levererar 300 kW vid 6250 varv levererar även 458 Nm just vid 6250 varv. Den kan ju potentiellt dessutom leverera 1000 Nm vid 3000 varv eller för den delen 200 Nm vid 3000 varv även om det inte är särskilt troligt. En annan (eller samma) motor som levererar 300 kW vid 12500 varv levererar även 229 Nm vid 12500 varv och även där är det okänt hur stort vridmoment den kan leverera vid andra varvtal. Vridmoment är en produkt av effekten gånger 9550 genom varvtalet. För övrigt är detta är skitfränt bygge med mycket stiligt hantverk! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Det som alltid blir knasigt i alla dessa diskussioner om effekt, varvtal och moment är att man glömmer växellådans inverkan. Är det något vrid som är relevant så är det vridet EFTER växellådan, det är den som skall i backen för en viss given fart.
_________________ Magnus Falk |
||||
På med boost by gear eller traction och rampa laddet lite när den kommer så är nog saken biff
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Såklart så mappas den efter hur man vill ha det och att det ska vara körbart - en rabiat bil kommer att hugga efter husse vid fel tillfälle och det är inte jättefräckt.. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Så nu börjar jag få form på tryckröret mellan Turbon o plenumet också - blir tajt överallt - ingen stor bil liksom.. Även bakre gaveln på plenumet på plats nu. Bara röret in i plenumet som skall svetsas fast sen är inloppssidan nästan klar..
_________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Så - nu i helgen så blev tryckröret klart, samt även Laminova plenumet så när som på kylslangarna, vilket strax blir klart. Har även startat upp han o kollat så att allt är tätt o så inför mappningen. Fick han till att gå riktigt fint på tomgång, svarar fint på gas - dock lite fett, men hellre på det hållet! Ska koppla in elvattenpumpen o lite annat smått o gott så snart som tid finnes.
Men lite bilder: Tryckröret svetsat o klart. Gaveln till Laminovan tillyxad o har även gängat hålen för slanganslutningarna. Packning tillkapad _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
I helgen håller jag på att tillverka kylsystemet till Laminova Intercoolern:
svetsar ihop en behållare till kylvattnet - givetvis med ett Volvo-lock - enkla att hitta om man slarvar bort det gamla -hehe...monterar en liten VDO pump för att pumpa runt det hela samt en liten kylare i sidepoden för kylningen - fler bilder kommer. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Våra race- och banåkarbilar Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 22, 23, 24 >> 11 besök senaste veckan (245421 totalt) |