Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 22, 23, 24   >>
15 besök senaste veckan (245412 totalt)
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Krängningshämmaren svetsad o klar, monterade den på plats nu ikväll.




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har donat lite med diverse saker: elsystemet, tillverkat en "rakbössa" direkt ut från Turbon (skall göra en mapp för det också....) samt nästan monterat brandsläckarsystemet klart också:




4st munstycke i motorrummet -


- och 2st munstycke under instr.panelen

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Vilket jobb gör colaburken nära turbon?

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
I mitt fall ett litet smutsskydd tills insugningsslangen kommer på plats...?

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



Ford33 skrev:
Krängningshämmaren svetsad o klar, monterade den på plats nu ikväll.





Hvordan beregner du krengningshemmeren og hva slags stål er det brukt??

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Ford33 skrev:
I mitt fall ett litet smutsskydd tills insugningsslangen kommer på plats...?


De enkla svaren är oftast bäst! thumbs up

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
vegar skrev:
Ford33 skrev:
Krängningshämmaren svetsad o klar, monterade den på plats nu ikväll.





Hvordan beregner du krengningshemmeren og hva slags stål er det brukt??


Köpte delarna direkt av Sellholm, men såklart finns det beräkningar vilka stål som lämpar sig för både krängarrör samt även vad det gäller knivarna/härdning etc om man vill bygga själv..

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



En sak som slår mig nu. Kylarens placering borde de stor genomströmning och därmed bra kylning. Men, borde du inte tappa downforce i samma omfattning efterssom diffusorn "läcker bort undertrycket"?

_________________
Magnus Falk
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
stilldouble skrev:
En sak som slår mig nu. Kylarens placering borde de stor genomströmning och därmed bra kylning. Men, borde du inte tappa downforce i samma omfattning efterssom diffusorn "läcker bort undertrycket"?


Jag har inte gjort en öppning i diffusorn utan luften leds ut ovanför diffusorn - kommer bilder på hur det ser ut nästa vecka. Svårt att förklara - blir tydligare när bilderna kommer..

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har donat lite mer med elen idag - testat att montera Androiden - fick bli till H om ratten på grund av platsbrist ...bilen är liten!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Idag håller jag på med att montera utlösaren till brandsläckaren. Ville inte den skulle vara ivägen när man skall ta av mittdelen av karossen så den monteras på en plats mellan stolarna - på växelspaken.


_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Gjorde ett fäste till slutröret med en upphängning från Volvo:




Plåten ligger bara där provisoriskt - skall nitas fast strax..

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Ford33 skrev:
stilldouble skrev:
En sak som slår mig nu. Kylarens placering borde de stor genomströmning och därmed bra kylning. Men, borde du inte tappa downforce i samma omfattning efterssom diffusorn "läcker bort undertrycket"?


Jag har inte gjort en öppning i diffusorn utan luften leds ut ovanför diffusorn - kommer bilder på hur det ser ut nästa vecka. Svårt att förklara - blir tydligare när bilderna kommer..



Så här ser det ut där luften kommer ut. Skall sätta en tätningslist i ovankant av kylaren också. Får helt enkelt testa mig fram och se om det funkar.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Ikväll har jag donat vidare med diffusorn - gjorde en mall till mellanväggarna och körde sen ut dessa i alu - så här i efterhand ser diffusorn lite "minimalistisk" ut...endast 300mm hög i öppningen där bak.






_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Har fixat till ett par fästen till luftfiltret - nu fick man lite nytta av sickmaskinen:




_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Både det gamla bygget - 7:an och den nya ute i solen för en liten provrunda:



_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Kunta.x
ENKÖPING
Här sen Jul 2017
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej, en fråga,hur gjorde du med viskodiffen,
Hur mycket olja hade du i ,jag har inte hittat någon spec om det någonstans, håller på med ett litet bygge som väger ca 900 kg
och diffen diffar hela tiden .Tacksam för lite
vägledning

_________________
Kent Gustafsson
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Kunta.x skrev:
Hej, en fråga,hur gjorde du med viskodiffen,
Hur mycket olja hade du i ,jag har inte hittat någon spec om det någonstans, håller på med ett litet bygge som väger ca 900 kg
och diffen diffar hela tiden .Tacksam för lite
vägledning



Är det diffen i 7:an du tänker på (Sierra Viscodiff)?

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Kunta.x
ENKÖPING
Här sen Jul 2017
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ja, jag har oxå en Sierra diff ,går det
att ha i mindre Silicon olja så att den
"greppar" lite senare så att säga
Min diffar hela tiden ,man orkar inte ens putta bilen när man svänger

_________________
Kent Gustafsson
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636


Trådstartare
Kunta.x skrev:
Ja, jag har oxå en Sierra diff ,går det
att ha i mindre Silicon olja så att den
"greppar" lite senare så att säga
Min diffar hela tiden ,man orkar inte ens putta bilen när man svänger


OK, men jag tror att det är ett annat problem i så fall om din så att säga beter sig som om du hade svetsat diffen - siliconvätskan ger endast en viss tröghet mellan metalldiskarna inuti diffen - det är först när det börjar bli större skillnad mellan diskarnas hastighet (hjulens olika hastighet om ett hjul snurrar mycket fortare) som vätskans tröghet gör att dom strävar efter att ha samma hastighet - allt detta är endast amatörmässiga gissningar av mig - någon anna kan säkert förklara detta bättre än mig...

Här har du lite läsning:

https://passionford.com/forum/ford-sierra-sapphire-rs500-cosworth/3672 . . . .

https://passionford.com/forum/ford-sierra-sapphire-rs500-cosworth/3279 . . . .

http://www.baramotorsports.com/differentials.htm



Sök lite på olika forum (och sålla infon..) men det finns en firma i England som renoverar diffar och även kan med hjälp av olika siliconviskositet moderera detta.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Kunta.x
ENKÖPING
Här sen Jul 2017
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tack,mycket nyttig läsning, Har rivit isär hela diffklumpen
och hittade felet ,det var utgående Axel på vänster sida som
hade (skurit i diffen ) därför drev den hela tiden ,så nu är allt
isärtaget och rengjort ,även viskodiffen,nu är frågan hur mycket Silicon olja
man ska ha i och vilken tjocklek på oljan ,du hade köpt någon olja till RC bilar ,funkar det ?

_________________
Kent Gustafsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 22, 23, 24   >>
15 besök senaste veckan (245412 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande