Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 501, 502, 503 >> 53 besök idag (2500696 totalt) |
Det är ju möjligt att 40-50% E85 inte blir så aggressivt så mina gummi slangar osv. klarar detta?
MEN det är ju väldigt omständligt varje gång man åker till macken och hålla på o gissa hur mycket man får i och sen tanka hälften av varje Sen problemet med Gotland där det inte finns E85 nära banan utan bara i Visby.. Så därför tänkte jag fortsätta med 98oktan men kanske köra vatten insprut och då kan man ju har en 20L dunk E85 med sig som man blandar med 50% vatten. Jag kommer nog inte ha problemet att turbona är bottnade utan isåfall mottrycket som hindrar högre ladd. Men det jag är ute efter nu är lägre temp i insuget samt att kunna höja tändningen lite mera. Mina test jag har gjort nu visar att temp givaren efter IC mot temp givaren vid insug visar 20graders skillnad Så från IC sen upp i Y-röret på motorn till insuget så blir det 20grader varmare! så lätt minst 30grader varmare när luften passerar igenom insugs kanalerna på toppen mot vad jag har efter ic. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
||
Angående luft hål i huven
Här ser man i spegel bilden ungefär hur allt är placerat motorrummet under huven, dock är luftburken lite bredare än vad den ser ut att vara i spegel bilden. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Så dom enda 2 ställena att såga hål på är i det blå markerade sträcken, dock är det ett veck på huven = det röda sträcket.
Så bäst är då strecket längs med motorn ett på varje sida. Men det största problemet är att få det snyggt o diskret gjort. Här ungefär vart hålen hamnar: _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Även i framkant mellan kylare och insug skulle man kunna göra hål.
Men finns det färdiga plats styling nät för infälld montering som är långa och smala ? (inte bara ett nät utan nät med ram runt) _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Går det inte att "gömma" en öppning genom att skära längs med vecket i huven och böja ned plåten mellan vecket och skärmen något? Och vad gäller den främre öppningen, fungerar gälarna i en Saab 900-huv där? Alternativt att du gör en liten luftriktare från grillen som leder vidare mot den större öppningen vid huvvecket.
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Menar du saab plåtgallren ?
S8 har aluminum huv så det går inte att svetsa dit plåtdelar. Vecket är väldigt lågt så svårt att göra ett diskret hål där. Och det blir ju en vass kant som e svår att måla och hålla snygg så best skulle vara ett plast galler med ram som man satte ovanifrån och limmade dit. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Såhär skulle jag försöka göra om förstärkningarna i huven tillåter. Tänk också på att bara försänkta ramar med nät låter extra mycket regnet komma in i motorrummet.
|
||
Men stora frågan är hur gör man för att minimera att vatten kommer ner?
(det finns inte så mycket plats under huven men 2cm kanske finns) Och hur gör man för att få det snyggt ovanpå? Kapar du ett hål så blir det ju en tunn vass aluminium kant.. Så bäst är något plast gjutet galler i ram som denna nedan, MEN jag vill ha ett snyggt galler som passar på en S8 motorhuv. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tror inte dom blir så snygga på min bil. Hade hoppats att det fanns några bra universal styling gälar som någon hittat och kunde tipsa om _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
En annan undran, jag funderar på att uppgradera vatten kylaren, blir då löst cell paket som man får bygga gavlar till.
Antar att Pace är det bästa ? (kostar dock över 5k utan gavlar men kyler det bättre så är det värt det..) Nu har std kylaren 42mm tjockt cellpaket så blir nog det som är 50mm med 3rader, nästa verkar vara 65mm med 4 rader men det är jag osäker på om det kommer få plats.. http://www.paceproducts.co.uk/public Några åsikter? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Konvertera till e85 så kan du trolla bort lite kylproblem.
Hur långt har din nuvarande kylare gått? Efter x antal år blir den kassa, tappar kapacitet, då kan det räcka med en ny orignalkylare! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Den har gått långt..
Problemet är att en ny std kostar över 6600kr i Sverige och på nätet utomlands 4000kr. Så det blir inte så stor skillnad i pris och nu kan jag få en tjockare och med anslutningarna så som jag vill ha dom _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
||
_________________ Roger Thellbro "JRT" Team Nordic Racing |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 501, 502, 503 >> 53 besök idag (2500696 totalt) |