Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 89, 90, 91 ... 501, 502, 503   >>
49 besök idag (2500151 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
240N/mm fram och 140N/mm bak


Är det så RS8 lämnade fabrik? (standard)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
240N/mm fram och 140N/mm bak


Är det så RS8 lämnade fabrik? (standard)


Nä standard är det ju A8/S8 en komfort kärra

Fram ligger det på 47N/mm bak vet ej.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

280/47 --> ca 6.
Mao fjädringern är 6gg så hård fram.
Sen min gissing, ca 7ggr bak.
Då är det bra att fälja med med krängrna.
Planer på det?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



fuling skrev:
280/47 --> ca 6.
Mao fjädringern är 6gg så hård fram.
Sen min gissing, ca 7ggr bak.
Då är det bra att fälja med med krängrna.
Planer på det?


Som ja sa för 10 sidor sedan

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ok, hur löser man problemet då?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



fuling skrev:
Ok, hur löser man problemet då?


Följer efter med krängaren..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Blev inte helt korrekt, fjädern som är på 47N/mm är från en A8 och S8 kan va samma eller hårdare, det jag vet är att den är ca 3cm kortare på S8 och det finns massa olika std. fjädrar till A8 & S8

Även kränghämmare finns olika, men jag har den hårdaste std kränghämmaren.


Men som jag skrivit innan så är lättast att bara flytta ut infästnings punkten för kränghämmar pinnarna.

Byter jag till knivar så vet jag ju inte vilken rör dim osv. som jag måste ha för att gå upp till rätt hårdhet.
(det fanns ju inte heller något enkelt sätt att räkna fram kraften med knivar?)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



RallyQuattro skrev:
Blev inte helt korrekt, fjädern som är på 47N/mm är från en A8 och S8 kan va samma eller hårdare, det jag vet är att den är ca 3cm kortare på S8 och det finns massa olika std. fjädrar till A8 & S8

Även kränghämmare finns olika, men jag har den hårdaste std kränghämmaren.


Men som jag skrivit innan så är lättast att bara flytta ut infästnings punkten för kränghämmar pinnarna.

Byter jag till knivar så vet jag ju inte vilken rör dim osv. som jag måste ha för att gå upp till rätt hårdhet.
(det fanns ju inte heller något enkelt sätt att räkna fram kraften med knivar?)


Du får göra som alla andra som bygger räserbil, testa dig fram..vet många med kniv krängare som har 3-4 olika rör innan dom hittade rätt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

see
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=35405
Lösningar finns, bara söka
(Min såsiga hjärna hadde glömt vad jag stält till med)

Ja testa måste man.
Räkna gör man för att slippa bygga massa olika krängare.
Måste man bygga fler rör med kvivar ligger man ljusår
utanför bollplanket pga av den justermån knivar ger.
Mao man har inte räknat på det.
I många falla är knivar inte nödvändigt, duger bra med ett just rör
och lite platt-järn.


Steg 1 som jag ser det är att få MR för krängaren så nära 1 det går.
Hmm kan även vara större än 1, men ovanligt.
Detta för att slippa fälla en lykt-stolpe att ha som träv-rör.

Nästa fråga kan man flytta krängarens plasering för att
få änklare from av den, högre MR mm mm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
MR till 1 hur ska det gå

Du fick ju fram det till bara 0.24 på denna sida:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043&start=105

O flyttar jag ut infästningen till stötdämparen så blir det väll bara typ 0.5 på MR

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

0,25 och 0,5 är väll kvadreten , eller?
Sen även om man går så är det bra.
Möligt? Det vikitiga är att förstå hur
det hänger i hopp. I det flästa fall blir
allt den kompromiss.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Frågar du mig om hur du räknat fram det?
Ingen aning vad kvadreten är

Men ska jag köra på 280n/mm fram?
o flytta ut infästning så det blir typ mr 0,5 ?

O bak 180 eller 200n/mm ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

MR för fjädringen är 0,74 fram o 0,78 bak.
Eller?
För att komma från fjäder till hjulkonstant
skall MR kvaderas (MRxMR).
Känns det igen ?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Okej, det verkar stämma med tidigare uträkningar.

Men vad säger du om fjärder hårdhet osv. ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Men vad säger du om fjärder hårdhet osv. ?

Jag citerar mig själv.
Citat:
Jag hadde satt bilen, 280 fram och 180 bak.


Krängare fram till en början.
ca 47N/mm std fjäder, nu 280
ger att fjädringen är ca 6ggr så
hård. Krängaren fram borde vara ca ca ca
i samma härad hårdare.
OBS nu det är bara ett höftskott av mig.

Flytta krängarinfästingen är bara en bit bättre.

Hur ser krängaren ut fram, mao mått och dimensioner?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ok
Stämmer detta så 106N/mm är hella krängare, per sida är det 212N/mm
MR ca 0,55 -> ca ca 0,3 ger 212*0,3 -> ca 64N/mm
Std fjädern var 47N/mm på hjulet (MR 0,74] -> ca 26N/mm

Aha krängaren är styv i förhållande till fjädringen.
64/26 --> ca 2.5ggr.
Detta förmodligen för att pansarkryssaren inte skall
kännas som en roddbåt i full storm när man lägger
om kakan och att den skall vara tryggt understyrd.

Flytta krängarlänken så den får MR ca 0,74 i stället
ger 212*0,74^2 -> 116N/mm

Ny fjädringen 280*0,74^2 -> 153

116/153 -> ca 0,76
eller
64/153 -> ca 0,41 (std plats för länken)

0,76 känns tumme pekfinger ca ca ca i rätt bollplank.
Hälst på med en justermån på ca ca +-25%


Hur ser det ut bak?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Bak är den på 20mm och där är den fäst enda ute vid spindeln thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Mått på bakkrängraen?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 89, 90, 91 ... 501, 502, 503   >>
49 besök idag (2500151 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande