Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 109, 110, 111 ... 501, 502, 503   >>
117 besök idag (2500039 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Nikel skrev:
Kan vi inte bara lämna dom gamla däcken bakom oss och försöka se vad han ska skaffa i stället.

Viper o Corvette är tunga men ändå 3-400 kg lättare än S8an.
S8an är inte tung, den är görtung.


Ja men 24/640 samt 25/640 är gjord för en cup Porsche som väger 250kg per hörn fram och 27/650 klarar mer vikt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Det jag kört på utan problem är ju 25/64-18 & 27/68-18, men då var det Porsche Cup N1 däck.

Sen har Peter på A8:an kört med 17" Yokohama Advan och några 17" Michelin också utan problem..

Alla var beggade billiga däck.

27/68-18 köpte jag av Skanstull, men tyvärr kör han ju inte Porsche cup i år


Jag har dock 4st Kumho slicks gamla men oanvända liggande som nog får testas under sommaren..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



RallyQuattro skrev:
Det jag kört på utan problem är ju 24/65-18 & 27/68-18, men då var det Porsche Cup N1 däck.

Sen har Peter på A8:an kört med 17" Yokohama Advan och några 17" Michelin också utan problem..

Alla var beggade billiga däck.

27/68-18 köpte jag av Skanstull, men tyvärr kör han ju inte Porsche cup i år


Jag har dock 4st Kumho slicks gamla men oanvända liggande som nog får testas under sommaren..


27/68 sitter bara på gamla 997 mk1 cup vilket är bara hobby förare som kör nu förtiden vilket gör att däcken som kommer ut på markanden nu är TYP slut, skillnanden är när det är Carrera cup som använder dom, dom klr ur det gottaste men lämnar en del kvar för hobby föraren att slita på

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ja dom 27/68-18 var ju från 2013..

Vilka dimensioner kör Carrera cup med nu ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



RallyQuattro skrev:
Ja dom 27/68-18 var ju från 2013..

Vilka dimensioner kör Carrera cup med?


997 cupmk2

25/640
30/680

991 cup

27/650
31/710

997 cup mk2 fasas ut och är nog ej okey nästa år i Carrera cup

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Eftersom dom däcken jag köpte är dessa:
Ja 27/650 i gt utförandet som du köpte
Sitter på

Corvett
Viper
Porsche gt3 r
Rsr
Osv

Både tunga front motor bilar och även bak motor bilar


Så borde det inte varit något problem alls då min bil bara väger 1750kg och ni som sätt första filmen ser hur lite jag körde med dom och problemet var att dom skakade från början
Så kan vi komma överens om att det var gamla dåliga skit däck jag köpte ?

För er som inte sätt andra filmen så såg dom ut så här efter 1.5 lugnt varv o 1.5 halv hårt varv:
Jag började på 2kg och när dom studsade som mest sköt trycket upp till 2.4kg, lufttemp i däcket var 45grader.










Och med tanke på att Peter med A8:an aldrig fått någon bula på alla 17" skit slicks han kört med trots "sämre" inställd moddad bil på alla sätt för slicks och mycke hårdare körning så kan det inte varit min bil som orsakade detta.

Så nästa gång får jag leta efter bättre färskare slicks och kolla upp dom mycke noggrannare..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Men vad är problemet ?

Det spelar ingen roll om däcket är trasigt när du köpt det, du har köpt gamla däck som ett race team släng som sen 3-4 privat personer haft i mellan och däcken är säkert 3-4 år gamla på det

Är väl inget konstigt i det hela och du gav 1500kr för däck som kostar 17 000kr nya ! Men du ska ha garanti och pengsr tbx och gärna hela resan till Gotland betald va. Pupp hsr erbjudit dig att du ska få en laddning begg skit som är mer än väl kompensation igentligen kunde han sagt fuck off

Ingen här i tråden verkar tycka du har rätt men ändå ältar du vidare och postar bild på bild om hur dåliga däcken va. , är det inte bara att inse att du fick tag i en laddning däck som kanske va dåliga eller så förstörde du dom eller what ever

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag har hela tiden velat komma fram till varför det hände...

Alltså var däcken för klena för min bil eller var det fel på däcken innan för jag vill INTE råka ut för det igen!

Och det har skrivits om att min bil är för tung, fel hjulvinklar o alla möjliga inlägg om hur lätt man förstör slicks med fel bil,tryck,körning osv.. och inte några inlägg om att däcken måste varit paj redan innan.

Och som jag skrivit flera gånger jag ger inte skulden på Puppan utan på däcken!!

Nedan inlägg som kommer på Peters A8 kommer motbevisa att bil slicks skulle vara känsliga och lätt går sönder, vilket det skrivits spalt meter om...


Suck en del har svårt att fatta

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Anledningen till varför jag inte tror på att bil slicks är ömtåliga eller att lite fel vinklar skulle kunna göra att stommen pajjade:

Peter kör med en A8 med typ samma vikt, han har vanliga KW ver.1 gat coilovers där fram fjädrarna har halva hårdheten och bak typ 1/3del av vad jag har på min S8 och jag har dessutom KW Competition och inget vanligt gat kitt..

Peter kör med original bussningar överallt där många gummi bussningarna gått uppåt 30.000mil

Han ställer hjulvinklar med ögon mått och då han har original prylar i bilen så har han mycke mindre camber o caster än mig.

När han lagt på däcken så pumpar han dom till 1.9kg i kall tryck sen kollar han ALDRIG trycket något mer alltså han kör på det trycket hela tiden, vilket betyder att han säkert är uppe över 3kg varm tryck.

Dessutom kör han 100ggr mer brutalt än mig, han kör tills däcken tappar fäste och då låter bilen ligga på sladd igenom kurvorna och några gånger med något hjulpar utanför banan och det har varit nära att gå illa men han har alltid lyckats rädda situationen.

Dessutom har han kört på små smala 17" slicks som verkligen inte är gjorda för en tung bil.
Nu i maj körde han både på Yokohama och Michelin 17" tyvärr har han inte kvar dom så vi vet inte vilka Michelin det var..

Jag har bara denna bild som bevis och här hade han dom bara bak, men passet efter var fram däcken slut så då hamnade ett par Michelin även där:
Och dessa Michelin hade även körts bana med tidigare på en ännu tyngre original S6+ kombi




Han brukar köra slut på 8-12 slicks på en helg och han kör tills det "flappar" i hjulhusen här är några bilder på hur däcken ser ut när han byter och som ni ser så är det inget stombrott på något däck utan alla är runda.











Så NEJ jag tror inte på att jag körde sönder dom utan det måste varit fel på dom innan, så jag borde inte behöva oroa mig i framtiden om jag köper flera billiga slicks bara jag undersöker dom bättre..

(har dessutom fått PM av andra som vill sälja slicks till mig så det verkar inte som säljare blivit avskräckta av dessa inlägg utan dom tror också på att det var fel på däcken..)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15487



Däcken kanske har varit med om en hård avkörning över en vass curb som skadat korden.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Skojar du tror du på allvar folk löser din tråd och tänker jag vågar inte sälja mina beggade slicks

Om det nu ba fel på dom så tuff luck. Beggade slicks som slängts av race team för 3-4 år sen.. Den enda faktan är att puppan kört på slicks ur samma batch utan problem och inte ringde han när han fick punka till sin säljare grinandes. Han förstår bättre att det är sånt som sker när man handlar begg

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Nikel skrev:
Däcken kanske har varit med om en hård avkörning över en vass curb som skadat korden.


Ja nått sånt kan ha skett

Finns ju noll historik på
Beggade race slicks.. Kan blivit felaktig monterade eller avmonterade osv

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Att vissa ska ha så jävla svårt att skriva normala vänliga inlägg utan att baka in massa skitsnack och "gömda påhopp" trodde jag inte på detta forum...

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
perrew
Sthlm
Här sen Jun 2010
Inlägg: 62



Hur länge hade du tittat på däcken innan du gjorde affär? Hade du aldrig sett dom o betalade i förskott eller?

_________________
Pär Wiklund
Citera
simonhakansson
Kalmar
Här sen Jan 2007
Inlägg: 83



Om nu din polare har hittat däck som passar era pråmar.. Varför inte köpa likadana däck som honom då?!

_________________
Simon Håkansson
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Jag vill se mer bilder på fiffiga lösningar och filmer där du kör istället för tjöt.
Du kommer aldrig "vinna" mot sådana som vet bäst.
Bra att du och Puppan löst något, han den andre kan du bara ignorera...
Kör ditt "race" och ha kul med den bilen du har.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:
Så kl 23 var den ner hissad och stod på hjul thumbs up
Så då kunde man sova gott den natten.



Hmm... Undra va klockan hade varit om du hade behövt greja alldeles ensam hela kvällen?

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Manick skrev:
RallyQuattro skrev:
Så kl 23 var den ner hissad och stod på hjul thumbs up
Så då kunde man sova gott den natten.


Hmm... Undra va klockan hade varit om du hade behövt greja alldeles ensam hela kvällen?


Ha ha. Men då hade även camber stagen suttit fast som du missade

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:
Manick skrev:
RallyQuattro skrev:
Så kl 23 var den ner hissad och stod på hjul thumbs up
Så då kunde man sova gott den natten.


Hmm... Undra va klockan hade varit om du hade behövt greja alldeles ensam hela kvällen?


Ha ha. Men då hade även camber stagen suttit fast som du missade


Fast du skrev ju faktiskt att det var du som hade missat att dra åt dom

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Eftersom jag inte nämnde din hjälp så kunde jag ju inte skylla på dig heller

Sen fick jag ju inte skylla på dig heller om något gick fel sa du.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:
Eftersom jag inte nämnde din hjälp så kunde jag ju inte skylla på dig heller

Sen fick jag ju inte skylla på dig heller om något gick fel sa du.


Haha, så länge du inte dog på kuppen är jag nöjd

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 109, 110, 111 ... 501, 502, 503   >>
117 besök idag (2500039 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande