Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 159, 160, 161 ... 501, 502, 503   >>
29 besök idag (2499244 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



RallyQuattro skrev:
Isåfall måste jag ju byta hela bilen för inget är gjort för bana
Och sliks har bara varit på 1 bana och pga dom är billiga däck men nu har jag fina cup2 så lär bli dom i år även på Gotland.


Riktigt så illa är det inte, men se det såhär, en stor mängd väldigt välbetalda ingenjörer har suttit många timmar nere i Tyskland och räknat fram vad de tyckte var en rimligt presterande konstruktion med god säkerhetsmarginal.

Denna konstruktion har du sedan, ursäkta uttrycket, våldtagit. Utan minsta hänsyn till frigång, vinkelförändringar och sund konstruktionsprincip eller minsta lilla beräkning.

Nu har du börjat mäta lite bumpsteer och annat, bra, fortsätt på den banan.

Men sedan vill du kapa nya hål för å få 1.5 grader caster du inte behöver, som gör nada för din geometri när det räknas. Den minimala kännbara effekt du får av det är lite mer feedback i ratten, som säkert behövs men kanske kunde fås bättre genom att ta bort servo eller byta styrväxel, om det nu är vad du vill åstadkomma. Men jag tror du jagar camber, och det gör du på fel ställe.

Citat:

Så klart jag ska köpa detta ben men vill ändå svetsa om nuvarande benet.


Varför? Det kommer precis som ovanstående skribenter vältaligt beskrivit, värmebehandla materialet smör, med kanske lite spröda zoner här och där.

Visst kan du kanske hitta någon som kan normalisera och sedan värmebehandla, men tror du det blir billigare än att köpa ett begagnat ben?

Citat:

Men tänkte på en sak om man kapar av armen och istället för att svetsa så tar man två rostfria plattjärn med 4 bult hål i varje och borrar 4 hål i armen och klämmer ihop dom med plattjärnen , skulle det vara bättre än svetsa?


Bättre, kanske, bra nej.

Som ovan, slumpmässiga modifikationer, utan någon särskild tanke på de inblandade lasterna.
Låt mig avsluta med en ledande fråga, är det större laster i de övre länkarmarna eller de nedre? Vilken av sidorna tar tryckande och vilken tar dragande last? Samt vilket lastfall är störst, acceleration, broms, kurvtagning eller curb-körning?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Jag skulle tipsa om att läsa denna boken.

Det har ett kapitel om geometriförändringar och chassisbeteende

Race Car Vehicle Dynamics ISBN-10: 1560915269

den kostar en tusing men är väl investerade pengar.

_________________
Truls Herland
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Första anledningen är ju att få kvickare styrning utan att behöva montera växellådan på ratt stången och samtidigt vinkla lite så styrleds tappen hamnar i rakare position..
Och på köpet får jag extra frigång för mer caster.

Dom grova nedre och klenare övre länkarmarna med uniballs måste väll ändå ta rejält mycket mer laster än just styrarmen?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496



96special skrev:
Jag skulle tipsa om att läsa denna boken.

Det har ett kapitel om geometriförändringar och chassisbeteende

Race Car Vehicle Dynamics ISBN-10: 1560915269

den kostar en tusing men är väl investerade pengar.


Den boken går att få tag på gratis i scannad version också, om man letar lite på nätet. Bara ett tips.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Mycket jobb säkert men varför bygger du inte helt nya uprights/spindlar? Typ Ajden eller tegheim?
I svartstål med god svetsbarhet och oändliga justeringsmöjligheter.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Coupe76 skrev:
Mycket jobb säkert men varför bygger du inte helt nya uprights/spindlar? Typ Ajden eller tegheim?
I svartstål med god svetsbarhet och oändliga justeringsmöjligheter.


Det är just som du säger MYCKET JOBB
Och ännu mer jobb antar jag om man måste utgå från fasta punkter för länkarmarna som i min bil, annars måste ju även detta göras om för att få dit vanliga A-armar = ännu mer jobb.

Och jag kan inte Cad och har inte heller tillgång till den maskinparken som krävs.


Och just nu handlar det ju i första hand bara om kvickare styrning då flera inte tyckte om när jag tog omtag på ratten i mina filmer och för att slippa korsade armar så behöver jag kvickare styrning.
Och samtidigt skulle det vara bra med kortad och lite snurrad styrarm.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Dags snart att gå vidare, tror denna eventuella ombyggnad får vänta ett tag.
Måste rigga upp för akerman test någon gång för att se vad som händer om leden flyttas närmare benet och bakom nuvarande arm.

Så avslutar med några bilder på armen från alla håll.












När jag tittat på bilderna så funderar jag nu på om man inte bara skulle kapa av yttre delen och sedan fräsa av innanför och där borra nytt hål för leden och ett bult hål.




Om akerman och toe inte påverkas nämnvärt så borde väll detta funka

Byter jag även ut leden mot en uniball så behövs ju inte heller slits och kläm bult utan då bara en genomgående bult med mutter som håller unibalen.


.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Vilken dimension på bult anser ni är minimum igenom uniballen om man kör med en sådan som styrled.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



M14 är väll brukligt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Okej, bra.

För nuvarande led har 18mm men då har den ju M8 bult hål invändigt.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Har du tänkt att denna ska vara gatreggad när du är klar?

_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Mats R skrev:
Har du tänkt att denna ska vara gatreggad när du är klar?


Ja någon gång hade jag tänkt att få den sfro reggad, men dom måste lätta lite på hk kraven först

Var det något angående ombyggnationen du tänkte på?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Jo, då kan du nog lägga alla planer på att svetsa i alu på hyllan direkt. Och går du i tankar om att svetsa i stål med något som har med styrningen att göra kommer det inte heller att godkännas. Kan säga av egen erfarenhet att det är lite trist att göra om och göra rätt.

_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Jo jag vet, men har man reservben så..

Men nu funderar jag ju på att inte svetsa alls utan bara borra nytt hål för styrleden, och nuvarande har ju 18mm hål och tar man då uniball med 14mm's bult så blir det ju mer material runt.

Sen skippar jag slits så blir det ju ännu starkare, detta borde ju inte ens SFRO kunna klaga på?

Bara komma på hur jag ska testa först, alltså jag vill få fast leden så jag kan mäta toe och akerman hur det kommer bli om man flyttar in leden några cm.

Här ser man att det blir ju inte klenare längre in utan snarare tvärtom..



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Jag har kollat så det finns plats för att flytta in leden minst 2 cm







Rakt hjul



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Att enbart flytta in leden kommer påverka bumpsteer beroende på om styrstagen har nån vinkel framåt eller bakåt då hjulen står rakt fram.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Att enbart flytta in leden kommer påverka bumpsteer beroende på om styrstagen har nån vinkel framåt eller bakåt då hjulen står rakt fram.


Nu med min extra Caster så har styrstaget fått en vinkel bakåt vilket det inte har original.
Det ser du på näst sista bilden ovan = hjul rakt, men här är det även max utfjädrat så det är ännu mer vinkel i rideheight och det lär fortfarande vara lite vinkel bakåt även om jag flyttar in leden 2-3cm

Sen är även frågan om Akerman kommer påverkas?
Om ni tittar på först bilden högt upp på denna sida så ser man att styrleds infästningen är rakt bakom = typ rak linje från "benet" men sen vart riktiga mitt punken är vet jag ju dock inte, så därför jag ska försöka sätta fast styrleden provisoriskt längre in och jämföra mot nuvarande position hur Bumpsteer och Akerman blir.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



RallyQuattro skrev:
Kadett4wd skrev:
Att enbart flytta in leden kommer påverka bumpsteer beroende på om styrstagen har nån vinkel framåt eller bakåt då hjulen står rakt fram.


Nu med min extra Caster så har styrstaget fått en vinkel bakåt vilket det inte har original.
Det ser du på näst sista bilden ovan = hjul rakt, men här är det även max utfjädrat så det är ännu mer vinkel i rideheight och det lär fortfarande vara lite vinkel bakåt även om jag flyttar in leden 2-3cm

Sen är även frågan om Akerman kommer påverkas?
Om ni tittar på först bilden högt upp på denna sida så ser man att styrleds infästningen är rakt bakom = typ rak linje från "benet" men sen vart riktiga mitt punken är vet jag ju dock inte, så därför jag ska försöka sätta fast styrleden provisoriskt längre in och jämföra mot nuvarande position hur Bumpsteer och Akerman blir.


Prova och mät, nu har du ju mätt hur grundkostruktionen ser ut. Då vet du ju om det blir bättre eller sämre!

Vad det gäller ackerman så får du kanske fundera vad du vill ha först... Är inte säker på om man utan att veta slippvinkel på däcken egentligen kan säga vad den bör vara på en rejsbil.... På en driftingbil vill du ju inte ha ackerman t.ex. På en rejsbil så får man nog fundera lite....

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Okej, bumpsteer är ju hyfsat lätt att mäta igen så får bli bara det först då thumbs up

För Akerman blir ju lite jobb, då måste andra benet monteras och toe-in ställas både nu vid första grund mätningen samt ställas igen med inflyttade styrleder så det blir ju lite jobb..
Eller kan man mäta akerman på bara en sida? om man monterar ratt och mäter på hjulet när man snurrat ratten 1 varv åt vardera håll för att få fram vinkeln på hjulet åt bägge hållen, funkar det?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



ja. om du jämför mot rattvinkeln.

Men enklast är att jämföra sidorna mot varandra.

Att ha exempelvis styrarmarna vinklade framåt eller bakåt kan göra bumsteer 'progressiv' eller minska det, enkelt förklarat.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
magnus428 skrev:


Vad det gäller ackerman så får du kanske fundera vad du vill ha först... Är inte säker på om man utan att veta slippvinkel på däcken egentligen kan säga vad den bör vara på en rejsbil....
På en driftingbil vill du ju inte ha ackerman t.ex. På en rejsbil så får man nog fundera lite....


Så ackerman kan man kanske skita i att mäta

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 159, 160, 161 ... 501, 502, 503   >>
29 besök idag (2499244 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande