Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 188, 189, 190 ... 501, 502, 503 >> 253 besök idag (2502264 totalt) |
jaså. tycker det är ett jävla p**s klart det sämsta med Mk5 bakvagnen. Men då ställer jag min bakvagn själv _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
tycker dom funkar bra, men så har jag inte så avancerade vinklar å så heller fast jag tänkte fixa sportigare grejer sen, specarna e ju 90% _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||
Vad är det du inte gillar med dessa bultar? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Ett problem är att jag måste tillverka rejäla plattor på sidorna med kanter både framför och bakom för brickan i excenterskruven.
Sen behövs det långa skruvar.. Std bulten är M12x120 Så lär behöva M12x130 i excenterskruv, någon som vet av några i den längden? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
C5 V8 has M12x124 eccentric on the rear tie rod - 8E0501387E. It has a spline head though.
You just need a U shape tacked to the subframe for the eccentric to sit in, so it doesn't need to be any thicker - look at where item #2 is _________________ Mikki Jayne |
||||||||
Also:
Part numbers of the bushes on request From my racecar: http://www.motorgeek.com/viewtopic.php?f=6&t=50014 _________________ Mikki Jayne |
||||||||
Dom ändrar sig. väldigt vanligt problem när man kör med tyngre släp på passater att vinklarna bak ändrar sig _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
Okej.
För det sitter sådana original även på min bil bak samt på RS6 och dom flesta nyare bilar. Det sitter 2 per sida bak på min för Camber och Toe inställningen. Jag har inte märkt av att mina har vridit sig _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Sitter i bakvagnen på Audi 80 quattro också. Kan inte längden, men kika in hos nån handlare å mät. _________________ Joakim Losgård |
||||||||
80q har för kort bult.
Men det verkar inte stämma med att org bulten ska vara 120mm lång? Det står så i reservdels katalogen.. För avståndet är 87mm sen ska bricka och mutter få plats, så en bult med gänga på 108mm blir då perfekt för original monteringen.. I bakvagn har jag en sådan M12, men den står i katalogen att den är 104mm jag får den till 108mm, frågan är om dom drar av för den andra lösa brickan också när dom anger mått på excenterskruvarna? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Den skruven ovan är nämligen rätt längd som det är nu, MEN jag måste ha längre skruv då jag behöver förstärka upp och bygga ut för att få plats med stop kant utanför.
Så en platta med kanter på för brickan. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Kollat lite priser.
Excenterskruv: (tyvärr har dessa 2 torx skalle, skulle vilja haft vanlig bult skalle) M12x124 = 8E0501387E Pris 149kr/st M12x114 = 8E0501387B=wht001973 Pris 155kr/st Bricka: (vet ej vad som skiljer dom åt?) 8A0501385=wht001974 Pris 22/st 4B0501385=wht001657 Pris 14kr/st _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Jag har gjort samma mod bak på min Merca fastän bak.
Men! Jag hade inga skruvar så jag gjorde mina egna. Jag har en kraftig bricka excentriskt svetsad i bultskallen som går mot de där 'styrkanterna. på muttersidan har jag... ingenting, förutom istället en 'taggbricka'. mao bara ovalt hål på mutter sidan. Allt har funkar kalasbra faktiskt, det ändrar sig inte. Principen är lika på brickan på bilden, men det är inte denna, de är mycket kraftigare och tänderna är mycket mindre: _________________ Patrick Wetterskog |
||||||||
Så tänkte jag med, fixa lämplig stång i svarven, hålborra excentriskt och sen sticka av i lämplig tjocklek så har man identiska och excentriska brickor. Tyckte jag såg en svarv på någon annan sida? _________________ Joakim Losgård |
||||||||
Jo egna skruvar kan man ju göra, men frågan är om man ska lägga massa tid på det eller köpa 2 färdiga med brickor för 350kr..
Och jag måste ju ändå tillverka plattor med ovalt hål och kanter för brickan och svetsa dit på bryggan. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Jag beställde 2 av varje skruv och bricka till min lokala Audi handlare så kan jag mäta och välja vilka jag vill ha, men dom kommer dit först på fredag.
_________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Frågan är vilket är bästa sättet att bygga plattan med kanter för brickan?
Funderar på en tjockare platta som man fräser av halva i mitten där brickan hamnar så blir det kanter på bägge sidorna. Så här ser det ut i bakvagnen för toe inställningen. Där har Audi bara slitsat och pressat ut aluminium som en kant. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Istället för att låta någon fräsa plattor så tänkte jag nu så här..
Jag tar bara plattor som är 3mm tjocka och gör ovalt hål i för bulten sen svetsar jag på smal remsa på sidorna typ 3-5mm höga, sen svetsas allt fast i bryggan. Några åsikter? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 188, 189, 190 ... 501, 502, 503 >> 253 besök idag (2502264 totalt) |