Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 190, 191, 192 ... 501, 502, 503   >>
235 besök idag (2502711 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Varför pratar du om att " NI" ska bli nöjda på ett hånfullt sätt ? Viktigast är väl att du blir nöjd !

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Du missade att jag skrev ÄVEN ni.

så jag blir också nöjd dock att jag hade önskat en lättare konstruktion..
men nu får det bli så här.

Kanske får bli en helt ny i rör i framtiden..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Nä ja missade inte. Tycker bara du hånar alla som kommer med tips och råd. Ja bryr mig inte och har ingen åsikt i ämnet

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Okej.
Fast det du blev upprörd på förra sidan vad mest riktat mot min S8 vän som själv nu bygger med RS6 motor, alltså det är trevligt att han är rädd om mig men jag tycker han går till överdrift ibland.
Och eftersom han är så mån om mig så var det lite frågor tillbaka hur han tänkt förstärka upp sin egen brygga när han nu lägger på mer motor vikt och flyttar fram vikten


Sen får ni inte glömma att jag använder mycket av tipsen här dock får jag överväga dom mot andras tips från folk som verkligen ser allt på plats..


En kul grej, excenterskruvens platta skrevs det om att jag borde fräsa fram den, jag besökte Rolle igår om detta och han kunde fixa det MEN han undrade varför krångla till det så när dit svetsning av kanter kommer funka utan problem..
För det enda kanterna är till för är ju när du justerar sedan är det bulten som dras fast och håller den i position inte kanterna..
Så därför kommer jag inte krångla till det utan det blir en ihop svetsad platta som jag skrev att jag tänkte göra förut.
Så får vi se om ni blir arga nu för att jag inte gör som ni säger

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Så här har Audi själva gjort, detta är toe inställningen på min bakvagn.

Dom har bara kapat spår och sedan bockat ut plåten för att få kanter och detta i tunn 3mm aluminium





Hade jag inte visat denna bild utan istället skrivit att jag tänkte göra på detta sättet, så hade det haglat in med inlägg om att jag hade tappat hjulen vid första provkörningen

Men nu kan ni se hur klent riktigt utprovade fabriks grejer kan vara och det håller...

Så just därför tar jag vissa inlägg med en nypa salt, alltså det är bra att det blir stabilt men man behöver inte överdriva..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Extremt trist inställning till konstruktiv kritik här tycker jag... En insikt leder till ett annat påhopp.

Som svar på hur vi förstärkte upp fästet som blir hängande framför subframen (precis som du kört med tidigare) så får du en bild här. Ställer mig öppen till konstruktiva tankar kring hurvida detta kommer hålla eller inte, känner mig dock rätt säker på min sak.

11mm tjock stålplatta har använts som grund på bägge sidor.


_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Poängen var inte huruvida plattan kommer hålla utan huruvida subframen är byggd för den extra tyngden som nu även hamnar framför..
Alltså på samma sätt som frågan om subframen klarar att jag sänkt övre mitt delen 1cm.

Och svaret är på bägge frågorna, det kommer hålla utan problem, så du behöver inte oroa dig!


Men nu förstår jag om du är orolig med tanke på att du skriver att du byggt av 11mm tjock stålplatta
sedan har ni även svetsat rör under i mitten runt bult hålet och sen inboxad

Mina fästen som suttit där i flera år UTAN problem var gjorda i 3mm stålplatta.

Konstruktiv kritik är bra när den är befogad, men nu bygger inte jag en stridsvagn utan jag bygger en lätt banbil

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Här kan du se Tommy hur tunn och lätt konstruktion man kan göra och ändå håller det..

Dessa gjordes av en firma 2010 = 2år innan jag köpte bilen och dom har jag kört med hela tiden även med hårdare race motor kuddar utan problem.

3mm plåt som helt hänger framför bryggan.



Allt i 3mm plåt och utan boxning eller rör i som du nu gjort.




Så nu kanske du förstår varför jag inte oroar mig över min subframe och förhoppningsvis lugnar det även dig så vi kan sluta älta den?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Tillbaka till Caster justeringen av bärarmen.

På fredag kväll hade jag mina nya längre 124mm bultar





Men det enda som blev gjort nu i lördags var dessa 4 plattor i pelarborren.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Igår kapade jag till kanterna av 5mm tjock plåt, sedan blev det noggrant mätande i mellan dom upptill och nertill så dom hamnade exakt rätt innan fast svetsning.





Här 4st överdimensionerade men klara justerfästen.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Måste flika in, det har väl aldrig varit risk motorn ska dimpa i backen, en topfuelmotor satt tidigare med slangklämmor över ramrören i dess chassi, nu vet jag inte.

Det jag hakar upp mig på är att du tar bort mycket av styvheten i subframen som Audi troligtsvis gjort överdimensionerad för att ta bort en del belastningar från karossen, alu spricker ju relativt snabbt gentemot järn vid repeterande flex och töjningar.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Jovisst men vi pratar om 1cm hög och 3mm tjock remsa som tagits bort på överdelen.
Och istället har en massa svets kommit dit

+ dom fyra 4-kants profilerna inuti som man borde ha kompletterat med 2 långa på tvären men nu blev det inte så..

Så jag kommer köra med detta.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Du vet om hur en balk fungerar?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Balken där jag moddade är nu efter modd över 5cm hög i framkant och 13cm bred med 3mm gods.

Tycker du det är klent

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:
Balken där jag moddade är nu efter modd över 5cm hög i framkant och 13cm bred med 3mm gods.

Tycker du det är klent


Kanske inte klent, tror det han vill konstatera att du har gjort den KLENARE än original, inte nödvändigtvis för klen.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Japp och det jag försöker säga hela tiden är att trots det så är den tillräckligt stabil.

Alltså om jag bygger en ny i rör eller hade fått dit aluminium balken från RS6 hur vet man då att inte även dessa blir klenare än original?

Svar det vet man inte..
men är det stabilt och bra så ser jag ingen anledningen till att inte byta även om det inte blir exakt lika stabilt som original.

Är ju bara att kolla på alla bilar som byggs om, hur många är det inte som tex. kapar i stötfångarbalken för att montera in en större IC = där försämrar man rejält.. eller moddar rambenen för att få i en annan motor? där förstår jag om ni hakar upp er på att dom gjort det klenare..


Men en automat låda väger 150kg i dessa bilar och min manuella väger hälften.
Dessa bilar finns även med 420hk V12 motor = ytterligare 4 cylindrars vikt mot V8.

Så alltså Audi gjorde en väldigt stabil bil med grova delar i för att klara höga vikter som 2,5ton i alla underlag så jag ser inget problem med en lite klenare balk för min lätta bil.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Fast nu är det inte bara vikten det handlar om Martin.

Dina slicks du kör med på banan gör att du får heeeeelt andra påfrestningar på chassit än vad det faktiskt är byggt för, inte minst subframen. Vikten i ramen sitter som du själv konstaterat väldigt nära hörnen på subframen, nära infästningen i bilen, krafterna som subframen ska ta upp vad gäller ett chassi som vill vrida sig av både effekt och kurvtagning är något helt annat.

Hållbarheten handlar inte bara om vikt.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Jag kör på R-däck

Den ska klara hård körning på riktigt dåliga gropiga vägar också

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



RallyQuattro skrev:
Jag kör på R-däck

Den ska klara hård körning på riktigt dåliga gropiga vägar också


Har du slutat köra gamla slicks..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Japp sen dom hål borrade pajade på första varvet så har det blivit R-däck.

Och kommer fortsätta med R-däck så slipper man massa Slicks prat

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



RallyQuattro skrev:
Japp sen dom hål borrade pajade på första varvet så har det blivit R-däck.

Och kommer fortsätta med R-däck så slipper man massa Slicks prat


O fan, trodde inte gamla hundar kunde lära sig sitta

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 190, 191, 192 ... 501, 502, 503   >>
235 besök idag (2502711 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande