Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 200, 201, 202 ... 501, 502, 503   >>
96 besök idag (2503185 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8992


Trådstartare
Det var att ta i..
Startmotor kugg är tjockare, längre och stabilare.

Jag är rätt säker på att med ett lagom hammar slag på en tagg på svänghjulet så skulle det gå av..

Men mycket möjligt detta svänghjul håller bra för en startmotor då kuggen snurrar runt varandra vid ingrepp.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1760



Det håller säkert,, ett tag.
Men det kan aldrig hålla lika bra som en std startkrans.
Det finns lite 'regler' att utgå från då man tillverkar kugghjul.
Hade det varit ett större 'bendixdrev' som har fler kuggar i grepp så vore det bättre, men nu är det inte många kugg i grepp.

Blir det nån miss med startmotorn på nåt vis så är det risk kuggar böjer sig lite, man råkar ha växel i utan att koppla ur etc etc.
Så känns det som att en kugge kan böja sig och då skapa problem framöver.

http://machinedesign.com/mechanical-drives/gearing-basics

Nu hittar jag ingen bra länk till kuggberäknande, men för att nå full styrka i ett kugg så bör 'basen' kuggarna sitter på vara minst lika grov som själva kuggen, svårt att förklara.
Men det mått du mäter bör vara lika högt som kuggen.

Här givetvis overkill, men mer än 2mm hade jag önskat iaf.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8992


Trådstartare
Precis, eftersom startmotor kugget är väldigt litet med få kugg runtom så blir det bara 1 kugg som är helt i ingrepp medans dom två kuggen på var sida knappt har hälften i ingrepp = extrem påfrestning på varje kugg.

En startmotor snurrar ju fort och med full fart vid ingreppet och det är ju inte ovanligt med utslitna startkransar på bilar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Du har ju en liten motor med lite kompression....så varför skapa problem av att du gör ?
Du har inga riktiga krafter för att förstöra någonting.

Titta på en Chevy diesel....eller en Buick BigBlock som spräcker huset på startmotorn...innan kuggarna går.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8992


Trådstartare
Blir det inte stor kraft om man måste köra bilen framåt på startmotorn?
då drar den inte bara runt motorn utan flyttar även hela bilen.

Det har ju hänt att jag fått köra på startmotorn upp på en biltrailer.


Chevy och Buick har väll ändå kraftiga taggar som sitter i mycke gods, för hade dessa suttit med 2mm hade dom ju flugit iväg direkt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Du missbedömer dom krafter du tror du har.

Startmotorn blir inte starkare för att du har växel i

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8992


Trådstartare
Nä men den får ju mer motstånd, alltså det blir ju som om det var en högkompad motor den ska dra runt.

Hörs ju tydligt på den om du bara låter den dra runt motor mot att dra hela bilen framåt.

Och värst är ju just då tillslaget när den ska börja dra runt allt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



RallyQuattro skrev:
Nä men den får ju mer motstånd, alltså det blir ju som om det var en högkompad motor den ska dra runt.

Hörs ju tydligt på den om du bara låter den dra runt motor mot att dra hela bilen framåt.

Och värst är ju just då tillslaget när den ska börja dra runt allt.


Det är för att du har en klen startmotor. Och den blir fortfarande inte starkare när den belastas.....snarare tvärt om.

Har du en hk.....så har du.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1760



1hk applicerat på en kugge som sitter fast på en 2mm plåt kan vara nog så tufft att få livslängd på

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Han behöver ju inte köra upp bilen med starten..på 5:an

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1760



Ska vi dock snöa in på elektronik och hästkrafter så blir det lite skojsigt.
Du har ju i stort sett 1hk oberoende av varvtal, men väldig skillnad i vrid beroende på varvtal.
Ju tyngre det går desto mer vrid så länge batteriet har muskler, eller ja. så mycket vrid som batteriet har att ge energi till.
Mao, en liten miss med kopplingen med växel i så förkortar man livslängden ordentligt på de där kuggarna.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ja....det är ju fan att tillverkarna av rejs-grejor inte fattar att man ska köra hela bilen i uppförsbacke på startmotorn.
Lite borde dom ju tänka.

Man kunde ju begära att någon gjort en uppfinning som ser ut så här



Men det är väl bara en våt dröm....för framtiden..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8992


Trådstartare


Men man tycker ändå att 2mm extra gods där ute inte hade skadat och inte heller gjort alltför mycket på vikten..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja ser inte problemet

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Vem är tillverkaren av svänghjulet?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8992


Trådstartare
Det kommer från DLI men jag är helt hundra på att tillverkaren är TTV Racing

http://ttvracing.com/flywheel-info/


Dom borde ju dock veta vad som håller tycker man.

Jag kan dock inte hitta bild på detta svänghjul där och inte heller bilder på baksidan på något annat.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



RallyQuattro skrev:
Precis, eftersom startmotor kugget är väldigt litet med få kugg runtom så blir det bara 1 kugg som är helt i ingrepp medans dom två kuggen på var sida knappt har hälften i ingrepp = extrem påfrestning på varje kugg.

En startmotor snurrar ju fort och med full fart vid ingreppet och det är ju inte ovanligt med utslitna startkransar på bilar.


Startmotorn slår gång först när drevet är ute. Det skulle bli omöjligt att få drevet i ingrepp om den snurrar innan. Och det skulle fräsa av kuggar på väldigt kort tid.

_________________
Christer Johansson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8992


Trådstartare
Christer Johansson skrev:
RallyQuattro skrev:
Precis, eftersom startmotor kugget är väldigt litet med få kugg runtom så blir det bara 1 kugg som är helt i ingrepp medans dom två kuggen på var sida knappt har hälften i ingrepp = extrem påfrestning på varje kugg.

En startmotor snurrar ju fort och med full fart vid ingreppet och det är ju inte ovanligt med utslitna startkransar på bilar.


Startmotorn slår gång först när drevet är ute. Det skulle bli omöjligt att få drevet i ingrepp om den snurrar innan. Och det skulle fräsa av kuggar på väldigt kort tid.


Jo precis, men jag menar det är ju inte mjukstart på den utan full kraft direkt när den slår igång.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8992


Trådstartare
Det går att stega mellan bilder på en massa svänghjul med pilen till höger efter dom 4 under "latest poducts" på första sidan:

http://ttvracing.com/


Några få man ser materialet under startkransen men på dom är det tjockt, tex. 911 3.0 RSR
http://ttvracing.com/product/porsche-911-901-rsr-3-0l-184-race/?referr . . . .

eller Rallycross:
http://ttvracing.com/rallycross/

Så varför gjorde dom inte dessa tunnare?


Dessutom verkar dom ha finare rundad botten i mellan kuggen mot mitt kantiga?
http://ttvracing.com/flywheel-info/

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8992


Trådstartare
Jag har inte betalat något för svänghjulet än utan fick låna det så länge att mäta på.

För det är ett annat problem, jag kan inte sätta dit och köra med det nu, för avfräsningen för 60-2 sitter på annat ställe

Med annat sprut kan man ju lätt ställa in 0 grader och sedan mäta in med strobe för att justera det till noll i sprutet men då jag kör original Motronic blir det helt tvärt mycket svårare..
Går ju att flytta givaren, men massa jobb och det gäller ju att få exakt rätt..

Dessutom kommer den hamna nästan under lådan och där vill man ju inte ha en givare sittandes.


På bilden ligger dom på varandra med bulthålen rätt och här ser ni hur fel avfräsningen sitter.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:
Jag har inte betalat något för svänghjulet än utan fick låna det så länge att mäta på.

För det är ett annat problem, jag kan inte sätta dit och köra med det nu, för avfräsningen för 60-2 sitter på annat ställe

Med annat sprut kan man ju lätt ställa in 0 grader och sedan mäta in med strobe för att justera det till noll i sprutet men då jag kör original Motronic blir det helt tvärt mycket svårare..
Går ju att flytta givaren, men massa jobb och det gäller ju att få exakt rätt..

Dessutom kommer den hamna nästan under lådan och där vill man ju inte ha en givare sittandes.


På bilden ligger dom på varandra med bulthålen rätt och här ser ni hur fel avfräsningen sitter.




Ännu en anledning till att växa ifrån Motronic ju!

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 200, 201, 202 ... 501, 502, 503   >>
96 besök idag (2503185 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande