Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 200, 201, 202 ... 501, 502, 503 >> 96 besök idag (2503185 totalt) |
Det var att ta i..
Startmotor kugg är tjockare, längre och stabilare. Jag är rätt säker på att med ett lagom hammar slag på en tagg på svänghjulet så skulle det gå av.. Men mycket möjligt detta svänghjul håller bra för en startmotor då kuggen snurrar runt varandra vid ingrepp. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det håller säkert,, ett tag.
Men det kan aldrig hålla lika bra som en std startkrans. Det finns lite 'regler' att utgå från då man tillverkar kugghjul. Hade det varit ett större 'bendixdrev' som har fler kuggar i grepp så vore det bättre, men nu är det inte många kugg i grepp. Blir det nån miss med startmotorn på nåt vis så är det risk kuggar böjer sig lite, man råkar ha växel i utan att koppla ur etc etc. Så känns det som att en kugge kan böja sig och då skapa problem framöver. http://machinedesign.com/mechanical- Nu hittar jag ingen bra länk till kuggberäknande, men för att nå full styrka i ett kugg så bör 'basen' kuggarna sitter på vara minst lika grov som själva kuggen, svårt att förklara. Men det mått du mäter bör vara lika högt som kuggen. Här givetvis overkill, men mer än 2mm hade jag önskat iaf. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Precis, eftersom startmotor kugget är väldigt litet med få kugg runtom så blir det bara 1 kugg som är helt i ingrepp medans dom två kuggen på var sida knappt har hälften i ingrepp = extrem påfrestning på varje kugg.
En startmotor snurrar ju fort och med full fart vid ingreppet och det är ju inte ovanligt med utslitna startkransar på bilar. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Du har ju en liten motor med lite kompression....så varför skapa problem av att du gör ?
Du har inga riktiga krafter för att förstöra någonting. Titta på en Chevy diesel....eller en Buick BigBlock som spräcker huset på startmotorn...innan kuggarna går. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Blir det inte stor kraft om man måste köra bilen framåt på startmotorn?
då drar den inte bara runt motorn utan flyttar även hela bilen. Det har ju hänt att jag fått köra på startmotorn upp på en biltrailer. Chevy och Buick har väll ändå kraftiga taggar som sitter i mycke gods, för hade dessa suttit med 2mm hade dom ju flugit iväg direkt. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Du missbedömer dom krafter du tror du har.
Startmotorn blir inte starkare för att du har växel i _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nä men den får ju mer motstånd, alltså det blir ju som om det var en högkompad motor den ska dra runt.
Hörs ju tydligt på den om du bara låter den dra runt motor mot att dra hela bilen framåt. Och värst är ju just då tillslaget när den ska börja dra runt allt. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det är för att du har en klen startmotor. Och den blir fortfarande inte starkare när den belastas.....snarare tvärt om. Har du en hk.....så har du. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ska vi dock snöa in på elektronik och hästkrafter så blir det lite skojsigt.
Du har ju i stort sett 1hk oberoende av varvtal, men väldig skillnad i vrid beroende på varvtal. Ju tyngre det går desto mer vrid så länge batteriet har muskler, eller ja. så mycket vrid som batteriet har att ge energi till. Mao, en liten miss med kopplingen med växel i så förkortar man livslängden ordentligt på de där kuggarna. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Ja....det är ju fan att tillverkarna av rejs-grejor inte fattar att man ska köra hela bilen i uppförsbacke på startmotorn.
Lite borde dom ju tänka. Man kunde ju begära att någon gjort en uppfinning som ser ut så här Men det är väl bara en våt dröm....för framtiden.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det kommer från DLI men jag är helt hundra på att tillverkaren är TTV Racing
http://ttvracing.com/flywheel-info/ Dom borde ju dock veta vad som håller tycker man. Jag kan dock inte hitta bild på detta svänghjul där och inte heller bilder på baksidan på något annat. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Startmotorn slår gång först när drevet är ute. Det skulle bli omöjligt att få drevet i ingrepp om den snurrar innan. Och det skulle fräsa av kuggar på väldigt kort tid. _________________ Christer Johansson |
||||
Jo precis, men jag menar det är ju inte mjukstart på den utan full kraft direkt när den slår igång. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det går att stega mellan bilder på en massa svänghjul med pilen till höger efter dom 4 under "latest poducts" på första sidan:
http://ttvracing.com/ Några få man ser materialet under startkransen men på dom är det tjockt, tex. 911 3.0 RSR http://ttvracing.com/product/porsche eller Rallycross: http://ttvracing.com/rallycross/ Så varför gjorde dom inte dessa tunnare? Dessutom verkar dom ha finare rundad botten i mellan kuggen mot mitt kantiga? http://ttvracing.com/flywheel-info/ _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag har inte betalat något för svänghjulet än utan fick låna det så länge att mäta på.
För det är ett annat problem, jag kan inte sätta dit och köra med det nu, för avfräsningen för 60-2 sitter på annat ställe Med annat sprut kan man ju lätt ställa in 0 grader och sedan mäta in med strobe för att justera det till noll i sprutet men då jag kör original Motronic blir det helt tvärt mycket svårare.. Går ju att flytta givaren, men massa jobb och det gäller ju att få exakt rätt.. Dessutom kommer den hamna nästan under lådan och där vill man ju inte ha en givare sittandes. På bilden ligger dom på varandra med bulthålen rätt och här ser ni hur fel avfräsningen sitter. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ännu en anledning till att växa ifrån Motronic ju! _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 200, 201, 202 ... 501, 502, 503 >> 96 besök idag (2503185 totalt) |