Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 270, 271, 272 ... 501, 502, 503   >>
152 besök idag (2504136 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1760



HKS svampfiltrena styper nog fan mer än stdgrejerna *S*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1760



RallyQuattro skrev:
Mest diskreta kanske med öppning bak.




Tror dock jag måste upp högre för filter plats och för all luft som ska in.


Varför inte använda vecken du redan har?
Bara slitsa upp dem som Cassius skrev och lägga i en remsa på typ 3-4cm som en kil.
Då blir det std höjd i framkant. och du tar in luften bak vid vindrutan.
Kupéluften löser man efter resans gång

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8998


Trådstartare
För som jag skrev, jag är ingen plåtkonstnär och att "bara" svetsa in kil remsa i en aluminium huv lär inte vara det lättaste utan att få allt att slå sig och sedan kräva massa spackel för att få den rak.

Sen sitter ju förstärkningar limmade under och plåten är limmad större delen där bak i lådan för friskluft.

Vecken sitter längst ut av dom fyra "hålen" utan förstärkningar på bilden.




Så minst jobb blir att bygga en till låda ovanpå.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8998


Trådstartare
Så här är det:

Det RÖDA strecket är var torpedplåten går emot.

Det tunna BLÅ är vart LMM sitter, så där måste man då kapa bort lite av förstärkningen.

Det GULA är typ hur stor en låda skulle bli ovanpå.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1760



Jag VET hur det ser ut på Audi med deras uppfuckade placeringar av allt.
Men jag ser också bara lösningar, inte problem.

Leta rätt på en annan huv, plasta och lev rövare på den, när du är nöjd så gjuter du av den.
Kostnaden för en huv i matrial är ca 2000kr(då jag gjorde det, var nog billigare ändå då jag tänker efter)
Jag gjöt även av förstärkningarna på undersidan så jag kunde nyttja std huvgångjärn etc etc.

Du förstorar alla problem nåt så makabert att man blir frustrerad av att tipsa.
Man är för snäll antar jag då man gör det om och om igen.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8998


Trådstartare
Alltså har man all tid i världen och har tillgång till maskiner och allt så är det så klart inga problem

Men jag är realistisk och som det är nu så är ju säsongen igång och jag har massa som ska göras, nu är även karossen fraktad till annan ort och får tillbaka den om kanske 2 veckor, mer om det senare

Det jag har hemma är motorpaketet som ska göras nya motor kuddar och massa annat.

Sen angående plastning så senast jag plastade något var nog 20 år sedan och då små kickpaneler osv. för högtalare i bilen. Så börja med det nu kräver inköp av ALLT och sen massa trail and error innan det blir bra.

Så såga hål, bocka plåt och limma dit en låda är betydligt enklare, vet dock inte nu om jag hinner det heller när bilen är tillbaka utan det kanske får bli i sommar.
Men vill hitta lite bra enkla snabba lösningar nu.

(jag tillhör inte dom som har 3d-printer, fräs, cnc-svarv eller som gjuter massa kolfiber osv.)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Eller så kör du med det du har i dagsläget, gillar det och har roligt. Det behöver inte vara svårare än så...

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8998


Trådstartare
snailspeed skrev:
Eller så kör du med det du har i dagsläget, gillar det och har roligt. Det behöver inte vara svårare än så...


Ja tyvärr lutar det åt att jag får börja med det, då massa annat har prio1

Men vill ändå komma på bästa lösningen som jag kan utföra sen när jag får tid för bättre luftfilter.

Har mätt lite och det går att få dit två runda med ca 15cm i diamater bredvid varandra, tyvärr nu bara kanske 12cm höga, men kapar man hål så går ju högre filter dit.

Anslutning ska vara 80-82mm på filtren.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2752



Bästa/enklaste lösningen är ett rejält stort typ cowl scoop. Finns en uppsjö av olika modeller till jänkare, nått borde ju passa hyffsat.

Snyggaste lösningen tror jag är att göra en glasfiberhuv. SÅ besvärligt är de inte, SÅ mycke material/verktygs inköp handlar de inte om.

Polyestern kan du köpa på biltema eller hos någon båtfixare till rätt kurs.
Glasfibermattan beställer du för nästan ingenting på ebay.

Rulle är inte dyr, men går också göra en själv om man vill.

Sen behöver du ett par hinkar, en sax du kan offra, ett par penslar och vax.



Att bygga upp grunden för huven gör du med en reservhuv, popnitar in distanser för att få upp allt dit de ska, spacklar och slipar till.

Arbetstid kanske vi pratar 30-40 timmar om du tänkt igenom allt innan du börjar. Kan ju t.o.m gå använda delar av original förstärkningarna under huven och gjuta in med glasfiber skal bara. Passar inte förstärkningarna, och de är för knepigt att gjuta av och forma om originalen så går de använda divynecell istället.

Finns inga problem, bara lösningar! Ingen minns en fegis

Nu ska jag gå ut å kapa sönder rambalkarna på min Audi så jag får plats med grenrören

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 267



Hålla på och kapa i huven låter som en dålg lösning, främst för att det är fult som fan

Finns inte bara några insatsfilter som flödar mer att sätta istället för dom du har nu? Om inte, kör som den är. Är ju ingen 2-liters sugis där 10 hk kanske märks

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8998


Trådstartare
Fast samtidigt är det ju stor effekt höjning för bara luftfilter trim thumbs up


Här är kurvorna med eller utan filter:




Kurvan ska snyggas till och då hade det inte varit fel med bättre filter samtidigt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8998


Trådstartare
Här är loggen från dom två kurvorna ovan.









Vilken tror ni är den utan filter som gav mest av dessa två loggar?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 889



Baseline i detta är ju helt knasig, att jämföra mot inget filter alls. Inget filter har noll-motstånd.

Detta kokar ned i ett antal valmöjligheter:

1) Köra som du har nu, kostar inget och innebär inget arbete.
2) Köra utan filter, kostar inget, ger 25 hästar mer än idag, på bekostnad av troligt motorras inom kort.
3) Montera ett något bättre filter inom de utrymmesförutsättningar, tids och kostnadsramar som finns. Därefter ägna något annat uppmärksamhet som kan ge större effektökningar.
4) Balls-on-the-wall, inga kor är för heliga att inte offras för att hitta mesta möjliga effekt ur enbart luftfiltertrimning.

_________________
Magnus Falk
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8998


Trådstartare
Jo men samtidigt var det en annan här i tråden som körde på runt Biltema pappfilter i sin bil och skrev detta:
650whp som repeterar +/- några hästar både med och utan filter.

Så alltså det bör ju gå att komma nära noll-motstånd och då blir kurvan nästan som den utan filter
Så mitt ska byggas om, sen när det blir vet jag ej just nu..


Och angående "ägna tid till något annat" så håller jag på och kollar på en annan sak också angående varför kurvan dör och varför den inte laddar mer än vad den gör.

Alltså visst turbo's är små och det blir högt mottryck, MEN andra trimmade RS6 har högre laddtryck än vad jag har?
Om ni kollar loggen så är det verkliga laddtrycket bara mellan 1-1.1bar medans det inställda laddtrycket som den försöker att nå är ställt på upp till 1.4bar.

Och en eventuell orsak till det håller jag på och kollar på och diskuterar med en annan på mail.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 267



Den övre kurvan loggen lär väl ha gett mer då det är mer laddtryck, men varför har den även högre "desired" tryck?

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8998


Trådstartare
St3v3 skrev:
Den övre kurvan loggen lär väl ha gett mer då det är mer laddtryck, men varför har den även högre "desired" tryck?


Jag har inget bra svar men gissar att Motronic inte bara går på varvtal utan även massa andra parametrar och därför det är olika värden på desired i loggarna.

Och japp det är den övre loggen som är den utan luftfilter, man ser att den även hade högre insugs temp då den inte sög kall luft från fronten.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 889



Hur man än vrider och vänder på det är väl skälet till att du inte kommer upp i önskat laddtryck just den grundläggande anledningen till att flödet ut ur aggregaten är för litet (motorn hinner med att "mumsa i sig" allt den får=lägre tryckuppbyggnad)? Alternativt att motståndet i avgassystemet är för stort, som gör att aggregaten inte når maxvarv?

_________________
Magnus Falk
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 267



Testade ni med och utan filter ett par gånger på raken?

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8998


Trådstartare
St3v3 skrev:
Testade ni med och utan filter ett par gånger på raken?


3gånger.
Med filter
Utan filter
Med filter

Dom två sista som är med ovan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Jag har markerat två grejer med grönt på din bild.



Det ser ut som filter av nåt slag, gissar på intag till kupéluft?
Finns det plats i lådan mellan torpedvägg och vindruta att montera ett par stora filter av valfri sort och sen göra hål i torpedväggen för luftslangar ner till luftmassemätarna?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8998


Trådstartare
Ja det är friskluft filter som går till kupefläkten som sitter i mitten bakom luftburken.
Så det är tyvärr fullt även där.

Du ser gummi listen som går bakom luftburken och den sitter på torped väggen.


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 270, 271, 272 ... 501, 502, 503   >>
152 besök idag (2504136 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande