Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 301, 302, 303 ... 501, 502, 503   >>
111 besök idag (2495862 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



RallyQuattro skrev:
Då frakten är dyrare än burken så köpte jag två..

Så bara hoppas denna kommer fungera bra och hålla tätt.


Det blir nog bra, min har hållt tätt i 12500mil iaf. Är inte exakt samma på Civic och min Cr-z men de är små och smidiga burkar oavsett. Har Tiltons lilla burk till kopplingen på Renaulten men den är enorm i jämförelse.

Blir lätt väldigt många bilmärken och modeller när man börjar bygga om saker. Har börjat skriva en lista på allt som är special på bilen, vilken bilmodell, motor och år det kommer ifrån. Ifall man behöver byta något nån gång.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag fick burken igår och den var smalare än den jag har så väldigt liten thumbs up





Men jag stötte på problem
Den är gjord för smalare slang, gissar det är 6mm fast mäter jag visar det 7mm?

Min är för 8mm slang och min slang glappar nu.




Jag ska testa om det ändå går att få fast med slangklämma annars måste jag hitta på något..
Vet ej om krympslang runt pipen räcker och fungerar eller om ändan kommer börja lösas upp av bromsvätskan?
Annars skulle man ha 1mm tjock silikon att lägga runt ett varv.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Testat nu, pipen är 6.7mm och jag provade med en 6.4mm borr som jag sedan drog ur slangen när klämman var åtdragen och det ser bra ut tycker jag, inga veck inuti.





Så nu ska det bara byggas ett fäste till burken.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



RallyQuattro skrev:
Jag fick burken igår och den var smalare än den jag har så väldigt liten thumbs up
Vad har du gjort med "pessaret"? Den ska ligga som ett dragspel i toppen av burken och inte nudda vätskan i normalfall. På dina bilder är den utfläkt och når nästan till botten av burken?

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
På den nya ovan så var den utdragen när jag fick den och hade precis bara torkat rent allt från gammal bromsvätska när bilden togs då den är köpt från bilskroten.
Men på förra eBay burken så hade ju bromsvätskan börjat lösa upp gummit så därför jag nu byter burk.

Här bild på nya nu.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Bockade till ny rostfri plåt igår så den hamnar på samma ställe som den gamla.






Samt monterat och fyllt på nu:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Nä nu ska vi gå tillbaka i tiden ända till i förra veckan

För jag körde Sviesta nr2 då den 17/8

Denna gång var det mycket roligare då det dels var uppdelat i 2 olika snabba grupper ända tills sista timmen men framförallt för att det kom snabbare bilar thumbs up












Enda negativa var att det var sjukt varmt dom första timmarna = se dom 3 första bilderna ovan med blå himmel, men sen senare blev det lite moln och behaglig temp som syns på senare bilder, synd bara att dagen tog slut då

Sen var det ny gödslade åkrar runt så stank en del i depån, men framförallt fick jag massa fri passagerare i bilen i form av flugor och utan möjlighet att hissa ner fönster så fick dom vara kvar i bilen..
Dock till flugornas försvar så var det snälla flugor som höll sig på avstånd och var aldrig upp i ansiktet så jag kunde lägga energin på körningen och behövde inte vifta bort flugor.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Blev en snabb värmning av däcken första passet med attack direkt.

Körde 3 varv redan här som var snabbare än bästa tiden från förra gången den 13/7
Men dock inte snabbaste tid för denna dag.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Pass 2 blev lite kort då något inte kändes rätt.




Vi körde 20min pass under dagen i 2 grupper, men kände att i den värmen så räckte inte 20min som avkylning, så efter detta hoppade jag och några andra över ett pass vilket då dock blev 60min paus = lite lång paus, men passade på att äta och snacka lite då.

Enda jag hittade på bilen var en däcksvikt från någon annan som fastnat i gummit, men tror inte det var detta som kändes konstigt när jag körde, men passen efter kändes bra igen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Efter mat uppehåll så var jag och bilen nerkylda, men blev inte så många varv tills det flaggades av, men passet efter skulle grupp indelningen upphöra så efter dessa varv ställde jag upp mig direkt igen för nästa pass.
Så blev egentligen en lång film med många varv men har delat upp den i två nu.



I nästa film efter denna misstänker jag att en del kommer undra varför jag inte släppte om Ariel Atomen, ser ni denna film så är han ute bara 2 varv..
Det är ett Event bolag som hyr ut medåkning 1-5varv, 1varv 700kr upp till 2000kr för 5 varv.
Så alltså jag har ingen aning om hur länge han är ute och kör, redan i första filmen släpper jag om honom sen kör han 1&1/2 varv innan han släpper om mig och kör in i depån.

Hade Arielen kunnat gasa om mig på rakorna så hade det ju inte varit något problem.
Men nu var enda sättet att jag måste bromsa in och släppa förbi och då sabba ett varv för mig, och då tycker jag han får hålla sig bakom när jag har fria varv för som sagt han kör ju bara några varv sen in och byter passagerare..
Så nu är ni förvarnade för nästa film som kommer om 1-2 dagar

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Här kommer sista filmen och nu vet ni varför jag väntade med att släppa om Ariel atomen, nu var han ute typ 6 varv tror jag.
Tyvärr blev det en gul flagg efter 10 minuter så jag slutade passet tidigare än tänkt och sedan packade jag ihop för dagen.



Den gula hembyggda saken var kul att se, han låg på gränsen hela tiden med sladdar hit o dit thumbs up
Vet inte om han finns här på rejsa?

Jag pratade med honom efteråt då jag var imponerad av hur han vågade, men han berättade att han åker av då och då men hittills har inget allvarligt inträffat utan det har bara varit att köra upp på banan igen
Men han berömde mig och undrade hur jag kunde ha nästan samma kurvhastighet som han med dubbelt så stor bil och på rakan hade han ingen chans att hänga på mig, så det var kul att veta att jag inte var så mycket efter i kurvorna.

Mitt snabbaste varv i år blev efter honom nära slutet av filmen, tyvärr 1 hundradel efter mitt person bästa så blir nog att vänta till nästa år för att ta nytt PB.
Och då hoppas jag på minst 1 sekund snabbare.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Några bilder tagna utav:
Christoffer Jacobsson https://www.facebook.com/CJacobssonFoto











Lite mindre hjulhus skulle inte skada.. (större hjul än 18" blir för dyrt på banan + att jag inte får plats med 4st större reservhjul i baksätet.)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jämfört lite mot tiden jag satte för 2 år sedan.

Låg ju 0.2sek bättre första delen men tappade 0.4 på resten



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Här ser man skillnader, gröna är nu 2017 det andra röda är från 2015

Jag gasar snabbare och kommer upp i högre topp fart tidigare nu thumbs up
Men jag bromsade istället mycket tidigare och förlorar all tid där

Så hade jag haft samma bromspunkter som 2015 så hade det gått fortare, så nu är man ju lite sugen på att köra igen och testa bromspunkter



Går det inte att ändra tjockleken på linjerna i Performance Tools så dom syns bättre här?
(Nu har jag gjort bilden lite skarpare i IrfanView)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Här ser man bättre vart på banan jag släpper gasen, jag har högre topp hastigheter tidigare än förut på alla platser, men bromsar ju samtidigt tidigare på dessa ställen thumbs down

2015


2017


Jag höll även jämnare fart 2015 och fick därför högre snitt hastighet då.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



RallyQuattro skrev:
Här ser man bättre vart på banan jag släpper gasen, jag har högre topp hastigheter tidigare än förut på alla platser, men bromsar ju samtidigt tidigare på dessa ställen thumbs down

Jag höll även jämnare fart 2015 och fick därför högre snitt hastighet då.


Är lätt att tappa det man tjänar med mer effekt genom att bromsa tidigare, fråga mig inte hur jag vet

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Grejen var den att jag kollade bara max/min hastighet och tider i telefon efter och såg att jag hade mycket högre topp fart nu och antog att det var för att jag bromsade senare, men gissar nu att det är lättning av bilen som gjort att den accar bättre nu.

På långrakan hade jag samma fart 208km/h ca 90meter tidigare nu och 214km/h där jag bromsade var 40meter tidigare än vart jag hade 208km/h då 2015

Men nu när jag bromsade och var nere i 200 så låg jag i fortfarande i 206km/h då 2015
Och i slutet av rakan sista 100m vid broms så hade jag 10-25km/h högre fart 2015


Samma sak efter start/mål så i början av svängen hade jag samma fart men bara 30meter innan hade jag 20km/h högre fart 2015 så bromsade senare och hårdare då.

Men varvet efter jag körde nu så bromsade jag senare på start/mål men istället mer = fick för låg fart i svängen och på långrakan accelererade jag typ som 2015 (hade bilar i vägen i högfarts vänstern och början av rakan) men bromsade senare och hade då 216km/h och högre fart hela bromsningen men bromsade även här för mycket sen vid böjen + att passet vinkades av innan mål gång.

Så hade man fått ihop bästa delarna från varv 15 med 16 så hade det blivit nytt PB

Blir bra sugen på att nöta broms punkter nu

Här är varv 15 mot 16 långrakan:
15 snabbaste röd linje, 16 blå linje hamnade bakom bilar innan rakan, men gasade längre då men senare bromspunkt dock bromsade jag samtidigt för länge ända in i kurvan..


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Hmm.. kul att sitta och leka lite med att jämföra olika varv.

Här är röd snabbaste = 2015
och dom andra två varv där blå varv15 snabbaste nu och grön 16 varvet efter nu 2017
Så ser man grön har mycket högre toppfart, men inga problem att bromsa mer än röd från 2015, så blå skulle jag vilja att den var en kombo mellan grön och röd vid inbromsningen.



Sen tog jag bara från 2017 dom 4 snabbaste från sista passet på rakan:
Och här är röd det som blev snabbaste varvet:
Ser att jag gasade tidigast av alla då men bromsade ju alldeles för tidigt..


Så satte sen ut flera split punkter i Circuit Tools på hela sista passet för att se vad ideal tiden kunde blivit räknat på alla varv
och då vart det 1.01.66 nästan 2 sek bättre än nu, nått att försöka jaga efter

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



För många split punkter och det blir orealistigt ser även ut som du har GPS logg fel då visa ställen skulle du kört orimligt långsamt mot förr, har set såna saker själv i mina loggar..Typ här är ja 40km/h långsammare än förr vilket inte är rimligt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Aldrig kört där själv och kanske pratats om tidigare men orkar inte läsa allt

Men efter rakan är de höger sen dubbla vänster och på filmen upplevs de som du tar dem som 2 kurvor, skulle du inte åka fortare om du tog ut dem lite mer som en längre kurva? Du har ju trots allt 4spek oxå

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Supramannen skrev:
För många split punkter och det blir orealistigt ser även ut som du har GPS logg fel då visa ställen skulle du kört orimligt långsamt mot förr, har set såna saker själv i mina loggar..Typ här är ja 40km/h långsammare än förr vilket inte är rimligt

Jo självklart blir det konstig orealistisk ideal tid med över 10 split punkter

Fast dom höga fart skillnaderna beror delvis på olika bromspunkter, men tror också gps loggen från 2015 inte är helt korrekt utan hastigheten felar nog lite, då satt gps pucken inne i bilen på vänster sida av instrument brädan medans den nu satt i mitten ovanpå takluckan.


Ripper skrev:
Aldrig kört där själv och kanske pratats om tidigare men orkar inte läsa allt
Men efter rakan är de höger sen dubbla vänster och på filmen upplevs de som du tar dem som 2 kurvor, skulle du inte åka fortare om du tog ut dem lite mer som en längre kurva? Du har ju trots allt 4spek oxå

Jag vet andra som gör det Micke med sin R8 nämde att han kör jämn fart igenom, så jag har provat men jag får inte till det alltså det går saktare då för mig för jag får då hålla det vmin jag har där igenom hela för att inte glida av och Micke kan hålla högre Vmin med sin R8.
Men däremot lär mitt vmin oavsett hur jag kör gå att höja överallt, bara jag får nöta och nöta varv..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 301, 302, 303 ... 501, 502, 503   >>
111 besök idag (2495862 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande