Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 304, 305, 306 ... 501, 502, 503   >>
72 besök idag (2495823 totalt)
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Hehe, jag vet!! Tiden blev rekord för den bilen på Gotlandring!!



_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ha Ha, ja om du inte visste vilken bil du själv körde så skulle det vara illa

Och nu när du avslöjat tiden så ser alla andra att tiden är nästan 10sek långsammare än vad du körde med GT-R och GT3:an men ändå tyckte du denna bil var roligare?
Så slutsatsen jag vill komma till är att en snabb tid är inte allt.

Utan vi kör ju för att det är kul..
sen kan ju dock en bra tid göra att det blir ännu roligare

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Sen e ju en 1.33 tid i en gt3:a inte så bra egentligen men 1.41 i den roliga bilen e ruggigt bra!
Det som gör körningen roligt också är om man har någon mer bil på banan som går precis lika så man får kämpa för att hänga på, då spelar tiden ingen roll alls!!

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Micke Svens har ju lämnat sin 911 turbo hemma senaste gångerna och istället delat på körningen i denna bil, men ändå har han varit så här glad när han kört:
Bild från förra året:





Och här har vi dräparen och se hur glad Peter är när han går förbi bilen:




En gammal rostig bubbla från 1967
Trimmad till ca 160hk
(bra effekt för att vara en gammal bubbla men löjligt låg effekt på en ban-racing bil idag som dessutom klarar av 1.41 tid!)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Inte nog med det, när ägaren skulle göra en hjulinställning några dagar innan så undrade han varför det var -4grader camber höger fram och det gick inte att få mindre?

Sen såg han att bilen är ju ram sned thumbs down

Här ser man Cambern på höger fram, synd att det inte var vänster fram istället som behöver mycket negativ camber på Gotland.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Först körde Peter sedan var det "snabbt" förarbyte till Håkan Backlund.
Tyvärr stannade Peter lite utanför kameran men man ser ändå vad som händer och Micke som försökte skynda på förarbytet

Tyvärr filmade jag inte bakom när Peter körde utan bara när Håkan körde som syns i denna film:



Dessvärre som hörs i filmen så hände något när Håkan körde, det visade sig sedan vara en vipparm som gick av så 4:ans avgasventil fick väldigt stort spel
Men så har ju bilen 4 gånger så mycket effekt nu mot vad den hade original och den är 50år gammal, så lite haverier får man nog räkna med.


Kommer upp film i morgon med bägges körningar filmade inifrån bilen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Sjukt cool Bubbla!

Så rätt med patinan mm.

Lägg gärna upp lite info om spec på chassi, motor mm.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Bubblor Har haft två.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag har inte fått svar ännu från ägaren om spec på bubblan, men här kommer film från när både Peter och Håkan kör:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



RallyQuattro skrev:
Jag har inte fått svar ännu från ägaren om spec på bubblan, men här kommer film från när både Peter och Håkan kör:




Trevlig film thumbs up Bubblan går ju grymt bra för att vara så gammal.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Fick lite info om Bubblan nu:

"Bilen har ett standarchassi som är sänkt och upp styvat. Justerbara stötdämpare runt om, ventilerade skivor fram och trummor bak. Hjulvinkarna ställs mycket enkelt efter att man har läst däcken.
Sugmotorn på 1585cc (standard borr och standard vev) är bygd och designad av Micke Svens för att varva 7200 vilket den varvar vid vmax på rakan genom en optimerad och diffad sving axel låda. Torrsump är ett måste. Motorn har gått 3 säsonger nu."

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Då går vi vidare med filmer från min körning.

Här tidigt på lördagen hade jag tur att jag han bromsa för en Lotus som snurrade framför, hade varit tråkigt och antagligen även väldigt ovanligt med en frontalkrock på banan eller hur ofta händer det?


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
En film då jag ligger bakom en vän i hans GT3




Fasiken jag tycker att jag ligger tillräckligt nära men sen i filmen så blir bilen framför som en liten prick långt bort i horisonten
Samma sak när jag filmade bubblan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Mitt sista pass på lördagen, syns Porsche bilar, Lotus, S3, R8 GT
Samt en Porsche Cup bil släppte jag förbi på rakan


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
I sista filmen ovan så kändes däcken fram hala och nu hade den slitet hårt i ytterkant på vänster fram och samtidigt på innerkant höger fram.






Vad skulle ni göra med hjulinställningen för att ändra på detta?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det var ju med den här knepiga grader och minuter inställningen jag gjorde i juni.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Du får köra vänstervarv ett tag frågan om man kan göra något åt det där ,det är väl en kombination av banans layout och vikten på bilen. Pröva lite mer caster borde hjälpa till på bägge sidorna

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ja det skulle vara kul att få prova och köra alla banor åt andra hållet thumbs up

Men känns som att när det sliter insida på höger sida så är det för mycket toe-out
Och för lite camber när det sliter utsidan vänster däck.
Så det och sen mer caster.



Hade ju samma problem när jag körde med slicks 2014
Då kom corden fram på ytterkant vänster däck och innerkant höger däck.

Då hade jag dessa inställningar med slicks 2014:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Bilens krängning ihop med att ackerman är vad den är ger ju insideslitage på innerhjulet. Ett evigt problem på mina gamla M3or. Som du säger så kan man försöka optimera toe för att minska det men jag löste det aldrig. Men riktigt intressant är att det här slitaget på skuldrorna, både inner och ytter, är jättemycket olika med olika däckmodeller med samma hjulvinklar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Ju mer negativ camber du ställer in för att det skall bli jämnt slitage på ytterhjulet desto mer "fel" camber blir det på innerhjulet. Med 2-3 grader statiskt plus krängningen är det inte konstigt att det sliter innerkant på innerhjulet.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Guson skrev:
Ju mer negativ camber du ställer in för att det skall bli jämnt slitage på ytterhjulet desto mer "fel" camber blir det på innerhjulet. Med 2-3 grader statiskt plus krängningen är det inte konstigt att det sliter innerkant på innerhjulet.

Guson


Förra gången 2014 när vi pratade om det så sas det att mycket Camber sliter inte så mycket utan det är toe inställningen som sliter däck, så därför jag funderade nu på att öka camber/caster och minska toe-out.


Jag undrade då och även nu om någon testat att köra med över 1 grad skillnad i camber mellan framdäcken?
Alltså hur uppför sig bilen med det på vägen?

Skulle ju vilja ha mer camber vänster fram och mindre höger fram.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 304, 305, 306 ... 501, 502, 503   >>
72 besök idag (2495823 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande