Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 307, 308, 309 ... 501, 502, 503 >> 1359 besök senaste veckan (2499931 totalt) |
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
Gällande växellådstemperaturen så behöver du göra något åt den om du vill ha livslängd. Växellådsoljan bör inte gå över 100 grader. Speciellt inte med det vridet som du kör med. Vid 150 grader oljetemperatur så brukar man kunna se att drev tappar härdningen och då är det inte långt från trasiga drev.
_________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
Det är inte bara härdningen i metallen som påverkas.
Oljefilmens bärighet sjunker drastiskt när oljan blir varm... Blir den riktigt varm börjar det bildas hårda partiklar i oljan, som blir värsta slipmedlet. _________________ Magnus Falk |
||||
Finns väll inte många som ligger under 100 grader på banan??
Här är bara 2-3 timmars motorvägs körning i juli hem från Sviestad till Stockholm på kvällen så ser ni att jag varit uppe i 100 grader på lådan medans motor olje temp bara varit uppe i typ 93 grader. Röd visare är max temp jag varit upp i. Uppladdad med Rejsas Android-app. Bak diff temp har varit uppe i typ 97 grader. Och detta är alltså inte ban körning utan på vägen hem.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
RedLine växellåds oljor som jag kör med klarar 150 grader
Och deras MTL klarar hela 175 grader 125 grader är jag upp i efter typ 10varv/20 minuter på banan, men då brukar det inte bli så många fler varv efter det. Nu senaste på Gotland så var det längsta passet 10 varv och total logg tid i Racechrono 27 min, då var jag upp i 125 grader = bilden från förra sidan. Alla andra låg jag mellan 108-122 grader som max temp på växellåds oljan. Bakdiff låg mellan 97-106 grader. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Kommer du som mest upp i 125grader i slutet av ditt körpass så tycker jag att de bara e att tuta å köra...visst kan man trixa med pumpar å kylare för att hålla ner temperaturen lite men i ditt fall till ingen nytta...
Kör på bra olja å byt varje säsong så lär det inte va lådan som rasar iallafall! Ett tecken på för varm låda brukar vara att växlarna inte känns friska att få i, råa, skrapiga osv...synkringarna gillar inte olja tunnare än vatten... _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||||
Att metall drev skulle tappa härdningen redan vid 150 grader tycker jag låter väldigt konstigt?
Hittade lite andra växellåds oljor när jag sökte och där fanns en som klarade kontinuerligt 150 grader och kort varigt 200 grader. Men jag monterade temp givare för att hålla koll på det och se om kylpump behövs eller ej, men då jag inte kör lång lopp så ser jag ingen anledning nu, tror det är 2-3 gånger per år jag kommer upp över 125 grader för det är ju inte så ofta jag orkar ligga ute på attack över 20 minuter i sträck i värmen. Sen skulle olje pump, slangar, kylare och vätska hamna på 5-10 kg extra vikt. Ska se om jag kan linda avgasrören runt lådan mer och förbättra luft flödet till lådan i vinter istället. Men även vid 125 grader så har det gått att växla lika bra som vid under 100 grader så oljan har fungerat bra. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Fundera några minuter, vad är temperaturen på dina drev och lager i växellådan om själva oljan har 150 grader temperatur? Vad värmer upp oljan, kan det vara rörelsen kugg mot kugg samt lagermotstånd? Sedan kyler själva växellådshuset oljan. Så nej, dreven tappar inte härdningen vid 150 grader temperatur. Men vid 150 grader temperatur på oljan har dreven en högre temperatur, hur hög? Det är ingen nyhet att problem uppstår vid för hög temperatur, exakt vad den temperaturen är vet man oftast först efter problem. _________________ Roland Johansson |
||||
Jo det är varmare, men det jag undrar är härdar dom verkligen växellåds drev vid så låg temperatur?
Och då det finns växellåds oljor som tål upp till 200 grader så verkar det konstigt om härdningen av dreven påverkas redan under 200 grader? Och växellåds oljetemp mellan 100-125 grader är ju inget ovanligt vad jag läst. Läste om någon jänk med automat där lådan slutade växla vid 150 grader så han skulle montera kylare på den. Och alla andra som tycker över 100 grader är mycket, har ni ens mätt er temp på er egen låda? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
nej Martin, precis som du tror så släpper inte härdningen om dreven bara är 150 grader, men vid 150 grader oljetemp kanske yttempperaturen på något drev är över 400 grader. Vad händer med ett drev som är 400 grader? _________________ Roland Johansson |
||||
Fast det är väll ännu värre med tex. lagerspel alltså dom påverkas väll snabbare av hög temp än härdningen på dreven ?
Och lager samt lager banor som är fast värmda på plats dom kanske börjar röra på sig Men det har funkat bra än så länge i några år nu dessutom med samma olja, har bara kollat skick på oljan senast i vintras och ej bytt.. men kanske ändå ska byta hela lådan till nästa år då jag har lite planer för vintern _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Tillbaka till hjulvinklar osv.
Letat lite på ebay och den demon-tweeks säljes för 1100kr ser misstänkt lik den nedan från ebay för 120kr https://www.demon-tweeks.co.uk/motor 120kr _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Hur kollar man skicket på en olja? Det gör du inte med en okulär inspektion. När du kör så bryter du ner additiven i oljan, speciellt vid höga temperaturer och lokalt förhöjda temperaturer. Det är additiven som gör att du får och har möjlighet att uppnå de höga temperaturerna i oljan som du gör. Några år med samma olja i en bil som går på bana och med hög oljetemperatur genom all olja är väl att tänja gränserna lite väl långt. Grejen är att du har kontakt och höga krafter mellan dreven och där av kommer du få en lokalt högre temperatur än i lagerna. Sen har du en större utvidgningskoefficient på aluminiumet än stålet så redan där borde ju lagerna "röra på sig" jämfört med axlarna. Ett delta på 50 grader kan göra rätt stor skillnad i utvidgning om det är det du är rädd för. Kan Rolle ha anlöpning i baktanke? _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Såg att jag överdrev nu, bytte olja när jag bytte låda hösten 2014 och körde 1 träff då 2014 sen 2st 2015 sen brann ju bilen så den har stått still i över 1 år men så kollade jag den nu i våras, har nu kört 4 ban träffar i år så nu kan det vara dags för olja byte. Denna olja jag har är ljusgrön och den blir lätt mörk av partiklar och vid överhettning, men den såg ny ut då i våras och jag hade ju inte kört så mycket med den som jag trodde. Alltså tack vare dess färg så ser man lättare skicket på den än med vanlig olja Men självklart vet man inte vad som hänt ändå. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
ligger du på 100grader vid landsvägs fart, och 25 grader högre vid bankörning, känns som det är inom
marginalen imo. Tycker inte siffrorna blir relevanta i detta sammanhanget då den är eftermonterad. Utan man får titta på skillnaden mellan vanlig temp och högsta tempen. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 307, 308, 309 ... 501, 502, 503 >> 1359 besök senaste veckan (2499931 totalt) |