Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 308, 309, 310 ... 501, 502, 503 >> 25 besök idag (2495890 totalt) |
Men klantigt av säljaren att inte ha gjort det när de tog bilden. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jag använde min vinkel mätare för att se vad som händer med inner hjulet i en kurva, eftersom den hade slitit på insidan av däcket höger fram.
Står bilen rakt och jag svänger så minskar cambern som den ska på innerhjulet. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
MEN när bilen kränger i kurvan så ökar cambern på inner hjulet.
så om jag minskar krängningen så kanske jag samtidigt minskar på slitaget på insidan av däcket? Dessa mätningar var med däcken mot garagegolvet utan någon hal glid platta i mellan, så värdena är bara ungefärliga, men mest för att se vad som händer när bilen kränger samtidigt som jag svänger. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Jag har 6.5 grader caster nu och då är det max ute på den nedre bakre ställbara bärarmen jag gjorde ställbar i våras, går att öka lite mer uppe på ena övre länkarmen om jag moddar den men med risk att det blir mer bumpsteer.
Ska kolla det i vinter, kanske går att få 7.5 grader. Här är ytterhjul fast utan krängning, ökar på bra med cambern vid sväng när den står plant.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Fått lite svar nu från Sellholm om knivar.
Dom säger detta: I hårdaste läget är den stum, då ligger flexen bara i mellan röret. Kan detta stämma Dom menar att en 320mm kniv är lika hård i stummaste läget som en 240mm kniv. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Menar du detta mr.B skrev ? 240 kniven = 62-170 N/mm 280 kniven = 32-112 N/mm 320 kniven = 12-63 N/mm Eller detta som du räknat fram i gamla tråden från 2007 ? Hmm jag har måtten på Sellholmsknivar så du kan få värdena. 240: 180-2280N/mm (liggande-stående) 280: 85-1046 320: 27-330 Ta värdena med en nypa salt då jag inte testat utan bara räknat, men man får en känsla av vilket bollplank man är på. ----------------------------------------------------------------------------- För jag har även fått svar vad Sellholm menar med Nm dom anger. NM avser hårdhet på 10mm i mjukaste läget. I hårdaste läget är den stum, då ligger flexen bara i mellan röret. Race knivar i mjukaste läget: 240mm 135Nm 280mm 110Nm 320mm 60Nm _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Vad tror du det är? Ok Sellholm säger det är x Nm vid 10mm för de olika knivarna. Vad ger det dig? Har du även läst länkarna på sida 306? Jag gissar nej, fel? EDIT: Jag förstår fortfande inte vad du vill veta Trots ändringen i ditt sista inlägg. _________________ Johan Sjölinder |
||
Det jag undrar är detta påstående:
I hårdaste läget är kniven stum, då ligger flexen bara i mellan röret Enligt din beräkning från 2007 så skiljer det jätte mycket mellan knivarna i hårdaste läget ? Från 330 till 2280n/mm ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Kniven är hårdare/starkare än den kraft som krävs för att vrida röret.
Dvs röret skruvar på sig innan kniven flexar. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Okej, fuling.
Nu tror jag att jag förstår. Alltså det är inte en kniv du angett hårdhet på som jag kopierat in ovan. Utan det är en hel kränghämmare och vad det då blir för olika hårdheter på denna med 35x3mm? rör och med dom olika kniv längderna är alltså vad du angett om jag nu förstår rätt? Så då får jag ta och räkna lite nu på detta. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Japp, var för hel krängare med spesefik rörlängd och vinkel på knivarna. Vad du nu kan kolla när du räknar är hur styv kniven stånde behöver vara så hela krängrens fjäderkontant knappt ändras alls. Berätta vad du kommer fram till. _________________ Johan Sjölinder |
||
Behöver du -3 grader statisk camber fram? Hur ser dom här värdena ut vid krängning (för ytterhjulet alltså)? Har du -1,5 grader vid kräng och "max" styrutslag (som du använder, alltså kanske 15 grader eller nått) så är du hemma. Mer ska inte behövas. Minskar du den statiska cambern kommer den dynamiska fortfarande röra sig mot positiv camber på innerhjulet (= bra) men istället för att gå från t ex -3 till -2 så går den från -1,5 till -0,5 vilket är bättre! Får du till en grad caster till kanske du t.o.m kommer ner till noll eller positiv camber vilket kommer kurvgreppet Edit: Egentligen ska du kunna köra utan statisk camber OM framvagnsgeometrin gör så att du får tillräckligt mycket dynamisk camber för att fortfarande ligga på lite minus på ytterhjulet. Vet du vad du har för cambergain och ungefärlig rollvinkel? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Jag har inte mätt camber vid in fjädring nu eftersom jag då måste släppa på fjädern för att kunna hissa upp hjulet 3-4cm för att simulera detta, men kanske kan göra det till helgen.
Nu hade jag ju problem med däckslitage vänster fram yttersida och där har jag ju ändå 6,75 grader caster och 2,9 grader camber men detta räckte ju tyvärr inte. Hade ju samma problem 2014 men då med slicks, finns bra bilder på hur bilen krängde då i denna länk: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php (då hade jag strax över 3 grader camber men bara 5 grader caster) Och det var då som grövre krängningshämmare började diskuteras så tänkte om det kanske var dags nu för det 3år senare Men på bilderna i länken hade jag dessa fjädrar: Fram 240N/mm, bak 140N/mm Sen bytte jag så nu kör jag med: Fram 280N/mm, bak 200N/mm _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Måste ju ha med bilens tyngd att göra med. När det börjar kliva över i kurvorna och däcket kränger så sliter det nog ordentligt på utsidan för att komma förbi det måste man ha mycket cambergain viket det säkert inte är. Bara spekulerar lite.
På tal om något annat du råkar inte ha en isär skruvad motor motsvarande aec jag har så man kan mäta och beställa typ vevatakar /lager och ventil fjädrar så jag har hemma innan jag börjar riva min egen?? Hittar stakar till bns motor men vet ju inte om det är samma längd och kol bult?? 154mm, bult 21 och 56.8 vevlager. Bara tänkte fråga du kanske vet ändå om det är samma?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jag har ingen 32 ventilers i delar, bara 40v
Kan vara likadana vevstakar i alla 4.2 32v men jag har ej forskat i det. Har en A8-95 32v motor typ komplett men trasig (vet ej vad som hade hänt) Som kan säljas. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Nix, vet ej vad som hänt. Här finns Audi katalog med artikel nr och bilder: http://sv.realoem.me/Audi/RDW Men vevstakar hittar jag inga original nr på så dom säljer tydligen inte Audi löst. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 308, 309, 310 ... 501, 502, 503 >> 25 besök idag (2495890 totalt) |