Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 308, 309, 310 ... 501, 502, 503   >>
25 besök idag (2495890 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Aerodynamic skrev:
Den kan inte vara så bra. Den visar 0.0 grader fast bubblan ligger inte ens i mitten.
Äh, det är ju bara att kalibrera. Behöver man göra ibland med alla digitala pass.
Men klantigt av säljaren att inte ha gjort det när de tog bilden.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Nu var det ju mest ett skämt, ni ser väl Binky?

_________________
S Örnberg
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



St3v3 skrev:
Nu var det ju mest ett skämt, ni ser väl Binky?


Skrattade lite tyst för mig själv när jag läste "Make the noise" först thumbs up

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag använde min vinkel mätare för att se vad som händer med inner hjulet i en kurva, eftersom den hade slitit på insidan av däcket höger fram.




Står bilen rakt och jag svänger så minskar cambern som den ska på innerhjulet.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
MEN när bilen kränger i kurvan så ökar cambern på inner hjulet.





så om jag minskar krängningen så kanske jag samtidigt minskar på slitaget på insidan av däcket?

Dessa mätningar var med däcken mot garagegolvet utan någon hal glid platta i mellan, så värdena är bara ungefärliga, men mest för att se vad som händer när bilen kränger samtidigt som jag svänger.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Alternativt ökar du castern. Beror ju på vad som är enklare

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag har 6.5 grader caster nu och då är det max ute på den nedre bakre ställbara bärarmen jag gjorde ställbar i våras, går att öka lite mer uppe på ena övre länkarmen om jag moddar den men med risk att det blir mer bumpsteer.

Ska kolla det i vinter, kanske går att få 7.5 grader.


Här är ytterhjul fast utan krängning, ökar på bra med cambern vid sväng när den står plant..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Fått lite svar nu från Sellholm om knivar.

Dom säger detta:

I hårdaste läget är den stum, då ligger flexen bara i mellan röret.


Kan detta stämma

Dom menar att en 320mm kniv är lika hård i stummaste läget som en 240mm kniv.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ta en titt på sida 306 igen ..................................

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
fuling skrev:
Ta en titt på sida 306 igen ..................................


Menar du detta mr.B skrev ?
240 kniven = 62-170 N/mm
280 kniven = 32-112 N/mm
320 kniven = 12-63 N/mm


Eller detta som du räknat fram i gamla tråden från 2007 ?
Hmm jag har måtten på Sellholmsknivar så du kan få värdena.
240: 180-2280N/mm (liggande-stående)
280: 85-1046
320: 27-330

Ta värdena med en nypa salt då jag inte testat utan bara räknat, men man får en känsla av vilket bollplank man är på.


-----------------------------------------------------------------------------

För jag har även fått svar vad Sellholm menar med Nm dom anger.

NM avser hårdhet på 10mm i mjukaste läget.

I hårdaste läget är den stum, då ligger flexen bara i mellan röret.


Race knivar i mjukaste läget:
240mm 135Nm
280mm 110Nm
320mm 60Nm

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
240 kniven = 62-170 N/mm
280 kniven = 32-112 N/mm
320 kniven = 12-63 N/mm

Vad tror du det är?

Ok Sellholm säger det är x Nm vid 10mm för de olika knivarna.
Vad ger det dig?

Har du även läst länkarna på sida 306?
Jag gissar nej, fel?

EDIT:
Jag förstår fortfande inte vad du vill veta
Trots ändringen i ditt sista inlägg.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det jag undrar är detta påstående:

I hårdaste läget är kniven stum, då ligger flexen bara i mellan röret


Enligt din beräkning från 2007 så skiljer det jätte mycket mellan knivarna i hårdaste läget ?
Från 330 till 2280n/mm ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Kniven är hårdare/starkare än den kraft som krävs för att vrida röret.

Dvs röret skruvar på sig innan kniven flexar.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Okej, fuling.
Nu tror jag att jag förstår.
Alltså det är inte en kniv du angett hårdhet på som jag kopierat in ovan.
Utan det är en hel kränghämmare och vad det då blir för olika hårdheter på denna med 35x3mm? rör och med dom olika kniv längderna är alltså vad du angett om jag nu förstår rätt?

Så då får jag ta och räkna lite nu på detta.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
240 kniven = 62-170 N/mm
280 kniven = 32-112 N/mm
320 kniven = 12-63 N/mm

Japp, var för hel krängare med spesefik rörlängd och vinkel på knivarna.

Vad du nu kan kolla när du räknar är hur styv kniven stånde behöver vara så hela krängrens fjäderkontant
knappt ändras alls.
Berätta vad du kommer fram till.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



RallyQuattro skrev:
Jag har 6.5 grader caster nu och då är det max ute på den nedre bakre ställbara bärarmen jag gjorde ställbar i våras, går att öka lite mer uppe på ena övre länkarmen om jag moddar den men med risk att det blir mer bumpsteer.

Ska kolla det i vinter, kanske går att få 7.5 grader.


Här är ytterhjul fast utan krängning, ökar på bra med cambern vid sväng när den står plant..


Behöver du -3 grader statisk camber fram? Hur ser dom här värdena ut vid krängning (för ytterhjulet alltså)?

Har du -1,5 grader vid kräng och "max" styrutslag (som du använder, alltså kanske 15 grader eller nått) så är du hemma. Mer ska inte behövas.

Minskar du den statiska cambern kommer den dynamiska fortfarande röra sig mot positiv camber på innerhjulet (= bra) men istället för att gå från t ex -3 till -2 så går den från -1,5 till -0,5 vilket är bättre! Får du till en grad caster till kanske du t.o.m kommer ner till noll eller positiv camber vilket kommer kurvgreppet

Edit:

Egentligen ska du kunna köra utan statisk camber OM framvagnsgeometrin gör så att du får tillräckligt mycket dynamisk camber för att fortfarande ligga på lite minus på ytterhjulet.

Vet du vad du har för cambergain och ungefärlig rollvinkel?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag har inte mätt camber vid in fjädring nu eftersom jag då måste släppa på fjädern för att kunna hissa upp hjulet 3-4cm för att simulera detta, men kanske kan göra det till helgen.

Nu hade jag ju problem med däckslitage vänster fram yttersida och där har jag ju ändå 6,75 grader caster och 2,9 grader camber men detta räckte ju tyvärr inte.


Hade ju samma problem 2014 men då med slicks, finns bra bilder på hur bilen krängde då i denna länk:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
(då hade jag strax över 3 grader camber men bara 5 grader caster)

Och det var då som grövre krängningshämmare började diskuteras så tänkte om det kanske var dags nu för det 3år senare

Men på bilderna i länken hade jag dessa fjädrar:
Fram 240N/mm, bak 140N/mm

Sen bytte jag så nu kör jag med:
Fram 280N/mm, bak 200N/mm

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Måste ju ha med bilens tyngd att göra med. När det börjar kliva över i kurvorna och däcket kränger så sliter det nog ordentligt på utsidan för att komma förbi det måste man ha mycket cambergain viket det säkert inte är. Bara spekulerar lite.

På tal om något annat du råkar inte ha en isär skruvad motor motsvarande aec jag har så man kan mäta och beställa typ vevatakar /lager och ventil fjädrar så jag har hemma innan jag börjar riva min egen?? Hittar stakar till bns motor men vet ju inte om det är samma längd och kol bult?? 154mm, bult 21 och 56.8 vevlager. Bara tänkte fråga du kanske vet ändå om det är samma??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag har ingen 32 ventilers i delar, bara 40v
Kan vara likadana vevstakar i alla 4.2 32v men jag har ej forskat i det.

Har en A8-95 32v motor typ komplett men trasig (vet ej vad som hade hänt)
Som kan säljas.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Har du någon uppfattning om vad som hänt med den. Typ skuren eller radade toppar?? Vet du vart man kan hitta sprängskisser på motorn?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
knotan skrev:
Har du någon uppfattning om vad som hänt med den. Typ skuren eller rasade toppar?? Vet du vart man kan hitta sprängskisser på motorn?


Nix, vet ej vad som hänt.

Här finns Audi katalog med artikel nr och bilder:
http://sv.realoem.me/Audi/RDW

Men vevstakar hittar jag inga original nr på så dom säljer tydligen inte Audi löst.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 308, 309, 310 ... 501, 502, 503   >>
25 besök idag (2495890 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande