Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 271, 272, 273 ... 501, 502, 503 >> 596 besök idag (2501999 totalt) |
Men varför sög den inte kall luft från fronten? Om du nu vill testa huruvida filtrena begränsar så är det ju med och utan filter, men hela luftvägarna intakta. Gissar att du testade utan luftinlopp etc, och då vet du inte om det är filter eller inlopp som är problemet... _________________ Roland Johansson |
||||||
hehe 3 sidor mer utvärdering incoming! _________________ Henrik Eriksson |
||||||
Ja precis det var fritt rätt in i LMM helt utan luftburk i vägen. Och då dom sitter mot torpeden bakom motorn så fick den lite varmluft från motorn, men huven stod ju öppen. Det är ju 1 dyno körning man betalar för och nu körde jag 3 för det priset med skruvande mellan testerna, så att fråga om att få köra ännu fler test kändes dumt även om jag gärna också testat utan filter men med burk och utan snorkel intagen osv. Så jag hade gärna kört 10 gånger i sträck med alla möjliga tester.. Så jag vet nu inte vilken del som stryper mest utan ser bara hela burkens förlust. Men byter jag ut hela så.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Så essensen är att effektskillnaden kommer från: -Utan luftfilter -Utan kanaler -Motorhuven öppen Svårt att dra någon som helst slutsats ur detta... _________________ Magnus Falk |
||||||
Inte speciellt svårt alls, då det inte var någon större skillnad med stängd mot öppen huv, Men däremot stor skillnad med och utan luftfilter i vägen.. och bägge kurvorna jag visade var med öppen huv. Och som jag skrivit tidigare så är bägge filters totala yta lika litet som 1 filter på en std. 210hk 1.8t bil och nu har jag 3ggr så mycket effekt och på 4.2L Och kanalerna var det ju du som sa att dom lär vara: flödesmodellerade där kollijokkarna som gjort detta dessutom har svart bälte i Bernouilli ekvation, dessa radieförändringar i insuget är till för att öka det statiska trycket. Så stämmer det så kan ju inte dom strypa något eller hur Så då är det dom små luftfiltren som är den stora boven och då måste hela luftburken bytas ut.. Men det är möjligt jag hinner göra ett test i sommar med intakt luftburk fast utan filter inuti för att se vad det ger. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
nu är du nog på en cykeltur någonstans runt Vättern... Förvisso skriver du att luftfiltren är mindre än 1.8t, men luftfiltret till en audi eller vw 1.8t flödar problemfritt till över 600 hästar utan att begränsa. Däremot gör inte original luftburk och inlopp det... Vet inte om testerna finns kvar men på gti-klubben fanns det olika bromspapper med olika filter testade tidigare. Stor chans att det inte är dina filter som begränsar, utan andra orsaker. Utan mest troligt inlopp till luftburken som stryper, delvis för ljuddämpning. Öppnar du upp lite där hittar du nog dina hästar, nackdel lite mer ljud. _________________ Roland Johansson |
||||||
Dom broms pappren skulle vara intressant att läsa.
jag har inget konto längre på GTI klubben. Men att ett 1.8t papp filter klarar 600hk utan att bromsa låter för bra för att vara sant.. Inloppet i min burk är 4" per sida. Däremot är snorkeln trång vilket jag kommenterat, men fick ju inget medhåll utan istället detta svar att dom lär vara: flödesmodellerade där kollijokkarna som gjort detta dessutom har svart bälte i Bernouilli ekvation, dessa radieförändringar i insuget är till för att öka det statiska trycket. Så vad är det som stryper?? Dom "flödes optimerade" inloppen eller filtrena? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Inloppet är nog optimerade, men troligen inte för din effekt, kanske inte ens för original effekten. Utan efter de utrymme som fanns att ge.
Ett scoop på huven med rejält luftintag är din lösning. Nu är de bara detaljerna som ska justeras _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Jag har nu sökt på GTI klubben men hittar inte dessa testar, du får gärna söka fram dom om dom finns kvar? Men en sak som säger emot dig är om ett 150hk filter räcker till 600hk varför kör inte Audi/VW på detta filter i alla modeller eller mindre filter? Dom gör ju allt så kompakt som möjligt och minskar vikten osv. så varför monterar dom då 4ggr större filter än nödvändigt? Se här hur mycket dom ändrar storlek på olika modeller: En A6 1.8t med 150hk har filter 254x212 = 538cm2 En S3 1.8t på 210hk har filter 365x185 = 675cm2 S3 2.0t 256hk 405x173 = 700cm2 RS3 2.5t 340hk 347x223 = 774cm2 Och nu har jag på halva motorn = 4-cyl över 300hk på 2.1L på bara 346cm2 filter= väldigt litet filter.. Inte nog med det RS6 filter är bara 35mm högt vilket är 2cm lägre än dom andra filtren _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Mina S8 kupé filter till höger är nästan dubbelt så stora mot RS6 luftfilter.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Martin, en biltillverkare vill att bilen ska fungera bra även strax före service och oavsett om föraren endast kör på fina hårdbelagda vägar eller grusvägar efter andra bilar och får in mycket skräp i filtrena. Att de valt mindre filter till rs6 kanske var pga platsbrist etc och de då fick frångå den större marginal de annars vid dessa år verkar ha önskat. Men ska du nu räkna filterarea så är det ju antal lameller * storlek på lamellerna någonstans du kommer närmast. Själva arean där filtrets kanter ligger i luftburken säger inte hur stort filtret eller arean är. _________________ Roland Johansson |
||||||
Har ju inte alla filtren så svårt att räkna, men ser man på bilder så är alla lika täta.
Så rätt säker på att det inte är fler lameller i rs6 filtren. Och yttermåtten indikerar ju att lamellerna är längre och troligtvis fler sen dessutom 1/3 del högre. Får nog behålla min luftburk så jag kan göra nytt effekt test med och utan filter inuti samt med och utan snorkel i inloppen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Hittade service info på rs6 och luftfilter byts : 2500mil 8500mil Sen varje 8000mil? (Edit : hittade A4 1.8t 2004 och den hade samma bytes intervall) Jag tror det är av utrymmesskäl som dom fick montera så små filter i RS6. Och jag tror också att dom är alldeles för små för min effekt och att dom stryper. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Då går vi vidare med en annan sak jag håller på och forskar om..
Jag bytte ju insugs kamaxlar vid julen 2014 och dessa nya A8 hade mer duration, men jag kollade aldrig upp vilket överlapp det skulle bli, så det har jag forskat i senaste tiden om det kan vara detta som bromsar min motor. Fick nämligen detta mail: Standard BCY engine have 17 degree of overlap + 22 of adjuster. A8 4.2 have 33 degree of overlap + 22 of adjuster. Men då hade han gått på olika värden hittade på nätet.. För det jag nu precis fått fram är att den bara är 5° overlap enligt Audi A8 Inlet opens after TDC 25° RS6 Inlet opens after TDC 20° A8 Inlet closes after BDC 45° RS6 Inlet closes after BDC 30° Frågan är kan dessa extra 5° overlap mot std. vara för mycket med mina små turbos så backpulserna stryper motorn? och att den stänger 45° istället för 30° after BDC är väll ingen nackdel nu eller? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Känner att det saknas information om dina kammar. Har du duration vid 0.1mm och/eller 1mm lyft och lobe angle hade varit bra på både insug och avgas.
Tycker att öppning vid 20-25 grader efter TDC låter väldigt sent. Sitter det någon form av variabelt ventil-tjofräs? VVT och allt vad det kallas _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
Ja på insug sitter det en på/av justerare som ändrar 22grader alltså ingen fin justering i mellan, utan 0 eller 22 grader och den är PÅ under mellanregistret typ 1300-5000rpm. Tyvärr har catcams inte mätt upp A8 eller S8 kammar utan bara RS6 och deras värden på RS6 skiljer mot vad Audi anger? (vet dock inte vid vilket lyft Audi anger) Här är RS6 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Vad tyst det blev?
Men upptäckt nu att den info jag gav om mina A8 kammar kanske inte stämmer.. Hittar nämligen bara info om nyare bilar och gick då på artikel nr på kamaxeln för den motorkoden som stämde med mina från 2000, men såg nu att dom nyare har chassi nr byte vid 2004 så troligtvis är den infon vi hittat inte för samma äldre kamaxel utan för nyare 2004- Samma sak med Audi info om RS6 så får nog gå på Catcams uppmätta värden ovan för RS6 Jag har alltså insugs kamaxel från motor AQF och med artikel nr för cyl 1-4 är 077109021GM Så om någon kan hitta data för den så skulle jag bli väldigt glad.. För det jag klurar på nu är om jag ska slänga i RS6 insugs kamaxlarna igen för att se hur den kommer fungera då och hoppas den drar bättre på varv.. Om det nu är mycket mer overlapp på dom jag satt i som gör att det stryper.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Har du ingen i närheten som har en kamdoktor och kan mäta upp kammarna? //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 271, 272, 273 ... 501, 502, 503 >> 596 besök idag (2501999 totalt) |