Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 273, 274, 275 ... 501, 502, 503   >>
74 besök idag (2501009 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Du har inte tänkt på att det blir inte liv i andras trådar när dom köpt nått. Det kanske har med dig att göra ?

Eller är det fel på alla andra och du är perfekt ? Eller så kanske det är du som är väldigt omständig och ältar sönder allt ? Aldrig tänkt den tanken ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Nej.
Men däremot tänkt att du är väldigt duktig på att älta sönder trådar

Och om vi tar det igen som sagts tidigare i tråden, jag har ju en race motor som byggts på i flera år och den hade jag även tankar på att använda till R8:an jag tänkte köpa i höstas.
Den motorn kommer bli med andra turbo's.

Blir större ventiler, hårdare ventil fjädrar, smidda stakar m.m.
Så vad tror ni om Catcams till den?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Där har du problemet. Du ser inte all fel du gör

Ja skriver bara va alla känner och tycker

Cat CAMs blir nog jätte bra

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Jag måste hålla med Rickard.

Du har en projekt tråd med nästan 300 sidor.

Jag är inne o tittar ibland men du ältar väldigt mycket. Funderar vrider o vänder, sedan funkar det inte 100% i slutändan heller.

I min värld så som jag är så provar jag hellre först, funkar det så levererar jag resultaten o är KING. =)

Funkar det inte mörkar jag det in i det sista.

Skämt o sido, det finns så jävla många som "byggt" bilar i 30 år och kan allt om allt. Jag har sett det i min lilla tråd om min polo. Frågar jag nått får jag 10 kommentarer att det är fel och hit o dit. Ibland är det väldigt bra o få men om jag skulle berätta om alla tokiga ideer jag har med min bil så skulle min tråd vara 300 sidor lång.

Jag har lite regler för mig själv:

Gör inget nytt inlägg utan bild. Tycker personligen det är sjukt ointressant med nån som skriver, "provmonterade min intercooler idag, den passade fint" och sen ingen bild.

Jag tillåter mig själv att svara andra som frågar i min tråd utan bild. Annars försöker jag alltid att leverera med lite media. Det jag får tillbaka är att människor upplever att varje gång jag går in i din tråd o tittar så har du gjort massor. Antagligen har jag inte gjort så mycket men jag visar det. Självklart lägger jag inte upp en bild på att jag dragit dit en skruv. Men det kan räcka med ett fäste, att jag rullat ut den på vårbete osv.


Självklart gör du ju som du vill i din tråd. Tänkte bara förmedla hur jag tänker runt den.


Vad jag lärt mig: Att räkna på kammar till en turbomotor är en sak, om det sedan funkar precis så i verkligheten är en annan. Det krävs väldigt avancerade och exakta motormodeller för att kunna få ut det du vill veta. Jag tycker du ska smacka dit dem som har mest effekt original och för turbo, rs6 har ju turbo original, du får en snällare kurva att köra med.

Satsa på RS6 turbo kammarna och sedan sätter du dit några roligare sniglar, typ 19t eller nått skulle ju funka.


mvh ERIC J

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Kort fråga: har du provat att bromsa motorn utan kattar?

Är mottrycket på avgassidan för högt når aggregaten inte maxvarv, med följden att vridet dippar på topp.

Vad skulle slutsatsen bli av en sådan bromsning utan kattar och så lite jox i övrigt som möjligt som bromsar avgaserna?

1) Ingen större skillnad? ...aggregaten är bottnade. Meningslöst att titta på övriga delsystem, med en så uppenbar flaskhals.

2) Vridet (och maxeffekten) blir väsentligen högre, laddtrycket steg. Då finns det mer att hämta ur befintliga aggregat, genom optimering av övriga delsystem.

_________________
Magnus Falk
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Jag har kört utan katter i flera år
Sitter dubbla 3" downpipes som går ihop till ett 3.5" med 1 fullflödes ljuddämpare vid bak axeln.

Så inga kattar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Kort och gott:
Dina turbos är helt fel designade för bensin och den effekten du tar ut.

Jag sökte info som en katt runt en het gröt, och allt jag fick fram var att kombon inte är korrekt.
Försökte tipsa lite ödmjukt med exemplet om C20let motorn och dess varvvillighet.

Jag har sett en motor bromsat 788hk på hjulen(4wd) med massvis med fräna tillbehör.
Men prestandan uteblev.
Jag sade hela tiden att hans turbin var för liten för att turbon skulle funka på bensin.
Senare mappades den om på E85, samma effekt sånär som på nån hk.
Men bilen blev helvild och prestandan kom.

Så mitt tips är: kasta std styrsystem och mappa sedan bilen med E85 i tanken, inget fjuttande med 50/50 med vanlig bensin.
Detta kommer sträcka dina turbiner uppåt lite i kapacitet, då kan impellrarna få in skiten i motorn eftersom det faktiskt kommer ut nåt i avgasröret också.

Varför jag tipsar om att kasta std styrsystem är för du kan bygga om inloppssystemet än mer och ha mer frihet att ändra då du gjort nån ändring i maskin.
Istället för att klabba med procensatserna med E85 som du gjort förr.

Än bättre, häll i metanol i tanken, då räcker turbosena än längre

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Okej.

Vad ska jag köpa för styrsystem som är riktigt bra, lagom dyrt och kan det mesta, med bra support osv.?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Är det massa variabla kamaxlar osv på den här motorn??

Jag ska köra emu master black med e-gas och waste på soppa Och bränsle på min Audi v8

Annars får du kliva upp på tex link extreme eller Va dem heter idag.
Det är väll dem billigare alternativ som är driftsäkra med bra support om du anlitar rätt mappare.
Vet inte vart du bor men

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Det är
variabla insugskammar.
El-gas

Sprut måste klara:
8cyl Sekventiellt
Dubbla bredbands sonder
8 avgastemp
PWM styra mina pumpar och fläktar.
Ha massa in och utgångar för temp och tryck osv.
Ha varningsfunktioner.

Vara lätt att justera själv, gärna med surfplattan jag har i bilen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Med den kravspecen så kommer det inte att bli billigt. Först och främst pga att det inte finns någon standardkod skriven för det, så det kommer en arbetskostnad för detta. Därtill kommer att hårdvaran som klarar allt detta(åtminstone från Motec) inte kommer att vara billig.

Vilken burk du behöver? Följande guide ger dig alternativen:

http://www.motec.com/Main/ECUwizard/

_________________
Magnus Falk
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



MaxxECU Pro lär väl klara det du behöver

_________________
S Örnberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Blir nog max ecu eller link extreme billigaste.
Justera över platta varför skulle du behöva det?? När det är mappat är det ju bara tanka och köra? Gör du sen hårdvaruåndringar ändrar man väll ändå inte på en display utan gör ordenligt mappning igen.

Edit:8xegt är jag osäker på

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
knotan skrev:
Blir nog max ecu eller link extreme billigaste.
Justera över platta varför skulle du behöva det?? När det är mappat är det ju bara tanka och köra? Gör du sen hårdvaruåndringar ändrar man väll ändå inte på en display utan gör ordenligt mappning igen.


Nä, men jag har ju kört med surfplatta länge där jag ser alla temp och tryck osv.
Så det vill jag ju att sprutet ska kunna visa även sen och framför allt visa varningar.
Sen kanske man vill kunna ändra tex. vid vilken temp kylfläkt går och andra små justeringar utan att behöva koppla in datorn eller lämna in den för ny mappning.


Edit: Link verkar bara ha 2 egt ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



ja men tror det går att koppla fler via en enhet till canbus men låter det vara osagt, räcker det inte med en per turbo då? jag ser inte riktigt syftet med att mäta vid varje cylinder på en så pass snäll motor med e85, sjölv brukar jag inte bry mig om att mäta alls då det ändå inte är ett värde som man kan påverka så mycket, dessutom om nått blir knas brukar det synas på andra värden, tex lambda, och då kan man ha säkerhetsfunktion på det värdet istället.

men vad vet jag , jag anser bara att när man väl kör , tittar man sällan på mätarna iallafall, då ska man koncentrera sig på att köra och sedan kanske man kan utvärdera i efterhand via loggarna. blir nått knas sköter sprutet "limp home" och kanske tänder en lampa eller liknande.

nej mappa ordentligt i bänk med ordentliga grejjor, i med hörselpluggar på med hjälm å kör utan att sotta och nojja över massa mätvärden då blir det bäst körning enligt mig

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Problemet är ju att cylindrar går olika, så med temp på varje så kan sprutet reglera varje cylinder individuellt.
På min så går mitten cylindrar varmast och cyl7 har jag ju haft problem med på 3 motorer.


Finns ju även en del som kör med en bredbands sond i varje pipa på grenröret i sina bilar.


Sen behöver man ju inte sitta och kolla utan sprutet håller koll och varnar istället om en egt sticker iväg i temp.

Sen med en i varje så ser du direkt vilken cylinder som har problem.

(Speedlab Corvetten kör med 8st egt och många andra)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



RallyQuattro skrev:
Problemet är ju att cylindrar går olika, så med temp på varje så kan sprutet reglera varje cylinder individuellt.
På min så går mitten cylindrar varmast och cyl7 har jag ju haft problem med på 3 motorer.


Finns ju även en del som kör med en bredbands sond i varje pipa på grenröret i sina bilar.


Sen behöver man ju inte sitta och kolla utan sprutet håller koll och varnar istället om en egt sticker iväg i temp.

Sen med en i varje så ser du direkt vilken cylinder som har problem.

(Speedlab Corvetten kör med 8st egt och många andra)


det är en Max ecu grej.. han har valt den vägen på sitt sprut

Kollar du runt på tex motec,link, autronic,vipec osv är det ingen som kör så

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Japp många gör så. Men tror få faktiskt behöver det, mer en prylnördsgrej vågar jag påstå.

Har nog aldrig hört om någon som faktiskt sagt, jäklar vad bra att jag kan mäta separat.

Visserligen är bilhobbyn i sig en prylnördsgrej så man väljer väll själv vart man lägger ribban såklart.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Om bara de i mitten går varmare räcker det med att köra spridarna parvis.
Tändningen vet jag inte riktigt, har inte satt mig in i tändföljden(vilka som kan kopplas samman)

Men, om man vet de i mitten går varmare så kan man mappningen gå åt det lite fetare hållet i ett medelvärde på alla cylindrar.
Då går de i ändarna lite fetare och de i mitten går närmre 'rätt'.

Och,, personligen skulle jag inte lägga sån energi på en 'racemotor'.
Du snackar om sånt som motorlab hos tillverkarna letar fram för att kunna precisera och begränsa utsläpp.
Det är såna utsläpp som svensk bilprovning inte klarar mäta ens.

Kör på bara!

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Är ju dock många som mappar in motor i bänk och då kör separata egt för varje cylinder vid mappningen.
Så verkligen inget unikt..

Och finns den möjligheten att få i sprutet så ser jag ingen nackdel?

Enda är väll kostnaden för alla extra egt givare

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 273, 274, 275 ... 501, 502, 503   >>
74 besök idag (2501009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande