Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 281, 282, 283 ... 501, 502, 503   >>
606 besök idag (2502009 totalt)
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Ja,snoka på lite,all info är guld värd...för som du skrev blir de ju mer å mer poppis..tyvärr...jag gillar gasvire...inga elspjäll slår en riktig vire!!

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Är det inte egna tabeller för gasspjällets funktion och tillsatsluft för tomgångsreglering?
I DTA är det så iaf.
Man konfigurerar så spjället funkar.
Sen då det funkar 'linjärt' med pedalen så lägger man på ökningar/minskingar i tabeller för tomgångsreglering etc etc.
De tabellerna skickar då internt i boxen att, exempel:
kall motor - öppna spjäll 10%
AC tillslag - öppna spjäll 2%

När jag joxade med lite sånt här så valde jag att köra ett stopp på spjällaxeln som var 'tomgång' varm motor.
Då behövde inte pidlooparna jobba för att hålla motorn gående på tomgång.
Får man PID fel kan det bli knasiga oscilleringar i motorvarvtal.

Jag fick till det förjäkla bra anser jag, testade en kväll att rulla ut bilen så den fick stå över natten, -17 grader ute då jag startade den sen.
Utan att röra gasen så ruppade den igång på E85(sommarblandning) och lade sig stabilt på 1800rpm, för att rampa ned mot 1100rpm då den var varm.
Nu hade jag iten E-gas i den bilen, men en annan polare har det i sin.
Och där är det som jag förklarade ovan.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



audimotorsport skrev:
Ja,snoka på lite,all info är guld värd...för som du skrev blir de ju mer å mer poppis..tyvärr...jag gillar gasvire...inga elspjäll slår en riktig vire!!
När de funkar som man önskar slår de ju vajer alla gånger i mina ögon, kunna köra respons, slippa trottleblipper vid seq-låda, slippa tomgångsmotor, kunna styra "utväxlingen" pedal mot spjäll mm mm Men givetvis krävs de massor av kunskap och massor av timmar för att nå till oem känslan

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Just därför jag inte gärna bygger om nu till wire, för jag vill gärna ha kvar alla dom möjligheter som går att göra med el gas.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Med den snälla karaktären och 4hjulsdrift minskar ju behovet av elspjäll att kunna mappa in körbarhet, en bakhjulsdriven bil med samma effekt finns det ju mycket mer att vinna på det.

_________________
/Johan Lindberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Passar på att ställa en annan fråga..
Vart tvungen att korta ner ett 38mm aluminium rör och istället för att svetsa kant så undrar jag om någon har falsningsverktyg och kan göra nya kanter i bägge ändarna på röret?


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Är man minsta händig så kan man få till en duglig kant med skiftnyckel och lamell skiva på vinkelslip, på 5-10min.
Eller så kan man stöta och blöta "problemet" några veckot, kontakta nasa och några ryska konkurrenter, begära in pris, skicka iväg det och få tillbaka röret 6 månaders senare med tusendels precision och känna sig nöjd att röret är det bästa som åstdkommits i människans historia thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Hur gör du en fals in på röret med skiftnyckel ?

Vill ju inte bara ha en tratt ytterst för då blir det jobbigt att få på slangen, utan en kant in på röret som dom 2 avkapade bitarna på bilden.
Och med ett fals verktyg så är det lätt gjort.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Har du nått bra att knacka emot så knackar du först ut, och sen in.

Varför inte bara lägga en svetssträng runt så du får en kant annars? Behövs ju inte mycke för att hålla kvar de om du har en vettig slang och klämma sen.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Närmaste plåtfirma som håller på med ventilationsrör mm mm.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Närmaste plåtfirma som håller på med ventilationsrör mm mm.


Bra förslag, jag får kolla upp det.

Edit: hittade fals verktyg för rör på rea för 795kr , men var tyvärr slut såld

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



ABS bekymret.
Har du nåt 'gyro' i bilen?
Brukar sitta under stolarna fram.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
ABS bekymret.
Har du nåt 'gyro' i bilen?
Brukar sitta under stolarna fram.


Nä på golvet är det tomt, såg inget sådant heller när el-stammen var ur tagen.

Tänkte först att det var någon inlärnings funktion som hände efter jag byggt om allt men tror inte min abs från 97 har någon sådan funktion.
Och luft i ledningen kan väll inte stänga av abs funktionen?

Och det blev ingen lagrad felkod.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Kadett4wd skrev:
Är det inte egna tabeller för gasspjällets funktion och tillsatsluft för tomgångsreglering?
I DTA är det så iaf.
Man konfigurerar så spjället funkar.
Sen då det funkar 'linjärt' med pedalen så lägger man på ökningar/minskingar i tabeller för tomgångsreglering etc etc.
De tabellerna skickar då internt i boxen att, exempel:
kall motor - öppna spjäll 10%
AC tillslag - öppna spjäll 2%

När jag joxade med lite sånt här så valde jag att köra ett stopp på spjällaxeln som var 'tomgång' varm motor.
Då behövde inte pidlooparna jobba för att hålla motorn gående på tomgång.
Får man PID fel kan det bli knasiga oscilleringar i motorvarvtal.

Jag fick till det förjäkla bra anser jag, testade en kväll att rulla ut bilen så den fick stå över natten, -17 grader ute då jag startade den sen.
Utan att röra gasen så ruppade den igång på E85(sommarblandning) och lade sig stabilt på 1800rpm, för att rampa ned mot 1100rpm då den var varm.
Nu hade jag iten E-gas i den bilen, men en annan polare har det i sin.
Och där är det som jag förklarade ovan.


Som du beskriver inställningarna i DTA så verkar det mycket lättare att justera in, Dta kanske ligger före maxx när det gäller elgas eller så har dom bara ett annat upplägg som är vettigare för oss ovana!

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
En annan sak jag testade som tips till er thumbs up

Jag lindade mina grenrör från början, men det är ju ett jäkla pyssel...
Sen även fast jag använde DEI Titanium band så blev det bränt och hårt så det gick i bitar när jag lossade det.

Så nu i höstas testade jag värme filt från Karnage, denna la jag bara runt grenröret och sedan stålband som höll den på plats.
Sedan en aluminium plåt ovanpå som skydd mot vätskor = rutmönstret som blivit i filten.

Nu i våras när jag tog bort det så är det lika vitt och fint på insidan som innan montering thumbs up







Bilder ifrån när jag tar bort det igen efter test för att se om det blivit bränt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Sen har jag köpte 4st extra Cup2 däck.

Så nu har jag 8st i 265/35-18.

Ska montera dessa på mina Braid 10" som nu har slutkörda cup1 på.




så blir inga slicks till Gotland i år, så slipper jag slicks kommentarer efteråt

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Ajdå, fick tydligen inte visa 100-200 film här.

Men den finns på Youtube

Blev i alla fall 6.3sek med passagerare i höstas.
Hoppas på bättre tider när jag fått in Maxxecu och mappat om den.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare

RallyQuattro skrev:
Ajdå, fick tydligen inte visa 100-200 film här.


På flygfält o bana thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Vad ska man ha för bil larm på min bil?
Cargard T70c
Defa dvs90

Eller något annat?

Ska styra en c-lås vakuum pump och ha siren och GPS spårning skulle vara bra.

Kör ni något i era race bilar?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Cargard t70 finns inte längre.. Kör defa dvs90...

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Har nytt carguard 950s i kartong

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 281, 282, 283 ... 501, 502, 503   >>
606 besök idag (2502009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande