Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 283, 284, 285 ... 501, 502, 503   >>
52 besök idag (2495917 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



St3v3 skrev:
Lättast är att bara dra fram en slang som man blåser eller suger i manuellt. Du vill väl spara vikt?



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Då kommer jag se ut så här varje gång

Men man skulle kunna sätta larm och pump med kardborre band så bara lossa kontakter och plocka ur dom när det inte behövs

Men det finns massa annat att spara 1kg på..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Du får gå på diet tills bilen e klar... Då sparar du närmare 40kg...

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Jävlar så tradigt bara.. lättare köpa dyra lätta grejer =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
audimotorsport skrev:
Du får gå på diet tills bilen e klar... Då sparar du närmare 40kg...


Gå ner 40kg

Då skulle jag ju bara väga 40kg..
Och ett sådant benrangel skulle ju inte ens klara att köra bilen..

Nä tack, ingen bantning för mig utan det får bli bilen som bantas, men i lagom och inte för dyr takt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Cassius skrev:
Vad väger S8 pumpen utan de där höljet du har på den då?


Tog och drog bort skumgummit nu på S8 pumpen.




Mot 583gram som Golf2 pumpen väger.

Men framför allt, betydligt mycket lättare att styra Golf pumpen än att klura ut om denna ens går att styra på samma sätt eller om den kräver 38 kablar..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Du får ju räkna på vad de 35 kablar du inte kommer använda då också sparar i vikt med! Inte glömma detaljer nu

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jo precis och det var ju för att jag tog bort den kabelstammen i höstas som jag behövde ny c-lås pump.

Nä nu går vi vidare..

Annat som gjorts: förra helgen lackade jag svarta keramik coatingen på grenröret.





Och härdade den i tisdags med dubbla gasol brännare, utomhus så klart då det är massa farliga ångor som bränns ur den.



Har inte hunnit montera grenröret, men det ska bli nu i helgen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Annat jag fixat med som blev klart i veckan.

Har tidigare haft ett aluminium skydd från RS6 över styrväxeln på torpeden, men den är för kort och passar dåligt, har fått böjt om det så gott det gick.
Tyvärr skyddade det inte damasker m.m. på sidan när det brann.




Så beslutade att göra ett eget med bättre skydd.

Bockade till en aluminium plåt





Gick inte att göra bredare för den tar i vissa delar.




Men klädde den sen med den brandtåliga värme mattan och den sticker nu ut på sidorna och täcker damasker.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Vi diskuterade i vintras om att flytta bak motor paketet.

Så jag har prövat det.

Här lite bilder på saker som ställer till det.

Först och främst luftburken thumbs down
Redan nu är den slipad för att inte gnaga hål på kylslang.
Och det är inte mycket utrymme bakom heller till torpeden.




Utan luftburk så är det trångt ändå med nuvarande kabelstam och luftmasse mätare





Med med ny Maxxecu kabelstam så kan jag göra lite mer plats.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Men går vi ner och tittar under motorn, ja då kommer det inte bli mycket plats kvar för tryckröret mellan kränghämmaren och tråg

Så här tajt sitter det redan utan att flyttat bak motorn.




Sen tar mina motorkuddar i balken, men vänder jag dom upp o ner så går det att skjuta bak motorn lite.




Då får jag bak allt ca 15mm, men motor och växellådskuddar måste också göras om.




Och nu med tryckröret borta så ser man det blir det trångt redan vid 15mm bakåt flytt av motorn.




Men då generatorn är flyttad så skulle det gå att dra om tryckröret framåt om lite annat flyttas och anslutningen mot IC ändras.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Nu gissar jag att framvagnen ser ut ungefär som på min Audi V8.. I så fall kanske dessa tankar kan vara nått:

Bygga om krängaren så att den inte bildar del av bärarmen (förutsatt att den är gjord så), då går den flytta med.
Du åker stumma bussningar till framvagnen va? Excentriska sådana som förskjuter Hela framvagnen bakåt då.
Ny bärarm som förskjuter nedre spindelled frammåt lika mycke som framvagnen åker bakåt.
Vänd insuget så du får MAF och allt sånt framåt istället. (Insuget ska gå vända utan modifieringar av vad jag förstått)

I mitt egna fall med Audi V8an hade dom modifieringarna gjort att motorpaketet kunnat flyttas upp mot 5cm mer bakåt än va de är idag, jag har dock inte samma problem med frigång mot framvagnen som du har (endast tråg/krängare som krockar där för mig). Mina problem uppstår sen i växellådstunneln med frigångs problem för växelsystemet..

Hade jag jobbat med original motorn och bytt sprut samt vänt insuget hade jag kunnat flytta den nästan 10cm bakåt i förhållande till torpedväggen, sen är de ju alltid annat som strular men..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Nix, det är inte samma framvagn som din V8
Jag har en lös kränghämmare = går att köra bilen utan, så den går att flytta och byta ut, men känns som lättare att flytta tryckrör och bygga om IC.


5-10cm som du pratar om skulle inte fungera med främre drivaxlar, men bygger man rwd så är det ju inga problem.
Men några cm skulle gå utan att knäcka drivknutarna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



RallyQuattro skrev:
Nix, det är inte samma framvagn som din V8
Jag har en lös kränghämmare = går att köra bilen utan, så den går att flytta och byta ut, men känns som lättare att flytta tryckrör och bygga om IC.


5-10cm som du pratar om skulle inte fungera med främre drivaxlar, men bygger man rwd så är det ju inga problem.
Men några cm skulle gå utan att knäcka drivknutarna.


Som jag sa, de finns ju alltid annat som strular..

Har du en riktig bärarm redan går de ju göra en ny samtidigt som man flyttar hela framvagnen bakåt. Där har du väl 10-15mm du kan vinna i alla fall?

Hur många grader är dom vinklade original? 7 grader har jag läst ska vara okej utan att de blir alltför högt slitage på knutar etc. Upp mot 11 går om man börjar tumma på knutarnas livs längd
Din S8 ska ha axlar som är 632 resp 660mm ca vilket i så fall ger 75mm totalt med 7 grader.

Och längre livslängd än 10-15 000 mil på knutarna ska du väl inte behöva? 11 grader ger hela 120mm men då håller dom nog inte mer än några tusen mil.

En bakåt flytt som innebär 7 graders axellutning (nu förutsätter detta total lutning och jag har antagit att diffen ligger i linje med navet, så är säkerligen inte fallet men de ger ändå en hint om vad som är görbart) ger också bara en 4mm längre drivaxel än original, så de kan t.o.m funka med original drivaxlarna om du har tur. Annars får du slakta 2st inreknutar så du får 2st 5mm spacers.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Nix det är 4st lösa länkarmar = som en A4, A6 C5 osv.

Så då måste alla infästningarna i framvagnsbryggan för nedre länkarmarna svetsas om och flyttas framåt.

Redan med 2cm flytt bakåt så blev det rätt stor vinkel på drivaxlarna, sen är det ju redan stor vinkel uppåt vid max infjädring och problemet blir ju vid sväng då yttre knutarna lär gå i ändläget.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Men jag hittade lite fler problem.

Mina grenrör tar i med motorn bak skjuten så dessa måste göras om.





Och utan dom på plats så gick det ändå bara att skjuta 17mm för sen var knutarna i kardanen i ändlägena.





Så för att kunna skjuta motorn bakåt behövs detta ändras:

Luftburk bytas ut.
Kabelstam göras om och flyttas.
Tryckrör och IC göras om.
Motor och växellåds fästen göras om.
Grenrör göras om.
Kardan kortas.
Vxl länkage kortas.

Sen finns det säkert något mer som ställer till det..

Så bakåtflytt av motor skiter jag i.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Om inte jag minns fel så skulle man kunna flytta motorn ganska mycket innan knutarna går åt skogen, hade motorn bakåtflyttad ca 4-5cm och framvagnen ca 2framåt på 80quattron. Har för mig att Kristoffersson hade åkt med 14grader (drivaxelvinkel) i rallycrossen med gott resultat men 16grader gick inte

Har du nån koll på vad en 4,2a väger? Trevliga motorer och den ser ju ut att gå riktigt fint med övertalning

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



RallyQuattro skrev:
Så då måste alla infästningarna i framvagnsbryggan för nedre länkarmarna svetsas om och flyttas framåt.
.


Nä varför de? Nya bärarmar med andra vinklar bara duger gott. Så länge det ena benet inte är vinklat mer än 90 grader ut från framvagnen.

Du har ju ena benet för att ta upp bromslasten, den andra för att placera hjulet/ta upp sidolasten. Med en liksidig triangel samsas de främre och bakre benet om att ta upp bromsbelastningen (eller i en Quattros fall även accelerationen). Men de går bra att ha en benet rakt ut och det andra snett fram eller snett bak. Inga konstigheter

Chefen: Ca 200kg väger en 4.2a från Audi. Med generator, AC, servo etc dock kanske utan olja.. men de är därikring.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Så här ser dom två nedre ut från insidan.
Inte lätt att göra egna med annan böj utan att ändra hjul vinklar osv.

Skjuter man bara bryggan bakåt så hamnar hjulet längre bak och du får mindre caster.


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Med den konstruktionen är de ju redan gjort såsom jag beskrev det. Då blir de som du säger mindre lätt... :/

En uniball som inre främre led ger dig lite utrymme till, men inte mycke, bästa lösningen är nog som du säger i så fall att svetsa in ett nytt främre bärarms fäste. Och den balken var väl i alu också så inte gjort i en handvändning då?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Nix den är i stål, men främre länkarms fästet sitter i en böj på framvagns balken.
Så det känns bättre att göra en helt ny balk än att hålla på och försöka flytta allt.

Men sen blir ju nästa problem att med dessa fästen framåt och krängningshämmaren bakåt flyttad så måste det ju till en annan krängningshämmare också, för det går ju inte att korta ner ändorna på den så infästningen hamnar i linje igen på länkarmen om du flyttar ihop allt.





Så tillbaka till det som jag skrev längre upp på delar som måste ändras:
Luftburk bytas ut.
Kabelstam göras om och flyttas.
Tryckrör och IC göras om.
Motor och växellåds fästen göras om.
Grenrör göras om.
Kardan kortas.
Vxl länkage kortas.

Så bakåtflytt av motor skiter jag helt i.


(Och om jag inte minns fel så låg jag på typ 10grader axel vinkel redan vid 2cm bakåtflytt.)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 283, 284, 285 ... 501, 502, 503   >>
52 besök idag (2495917 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande