Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 292, 293, 294 ... 501, 502, 503   >>
99 besök idag (2500811 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



RallyQuattro skrev:


Min slut kläm i det övre inlägget där var ju även detta:

Men som jag skrivit tidigare i tråden: en båge hoppas jag få dit så jag kan få dit ett 6-punks bälte.
Och att den bågen då hjälper till vid en rullning är ju bara en bonus.


Jo, men det var ju rätt mycket åsikter innan slutklämmen som inte riktigt pekade åt det hållet......
Men som sagt, tack då vet vi.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Jo fast jag missförstod ju en del du skrev för jag trodde du höll med dom andra om att min krockbalk i fronten skulle vara onödig..

Det jag var inne på var egentligen vad som är vanligast olyckan.
Nu har ju inte jag dessa uppgifter men skulle gissa på att kanske 60% är krock framifrån mot kanske 5% är volter och av dessa volter så är det en väldigt liten del där taket trycks farligt långt in.

Så min poäng var att om du då skulle göra en säker bil mot bara 1 av dessa olyckor, vad är då viktigast?
Antingen bra krocksäkerhet framifrån?
eller en båge som skydd om taket skulle tryckas in?
Och då är ju ändå krocksäkerhet framifrån viktigast då detta är den vanligaste olyckan..

Så det jag tyckte var konstigt var hur andra kan tycka att en eftermonterad båge är viktigare än att behålla en bra krocksäkerhet framifrån som Audi lagt massor av pengar på att testa fram.

Och då en som jobbar med krocksäkerhet på Volvo skriver detta i min tråd angående min stötfångare med dess infästning så tänker inte jag kapa sönder den för att spara några kilo:
Tja, man kan ju aldrig veta exakt om Audi verkligen lyckades med vad de tänkte åstadkomma men... ...jag hade låtit den där vara kvar. Även när dämparna bottnar (de arbetar antagligen upp till ca 8-10 km/h) så kommer balken att stabilisera sidobalkarna så de inte viker sig. Även om bultarna i änden på dämparna skulle skjuvas av (eller snarare att aluminiumet i balken ger sig) så kommer balken att låsas geometrisk eftersom man gjort så de dämparna sticker in i urtagen i balken.
Man kan givetvis experimentera med att ta bort dämparna (om de är tunga) och montera balken fast direkt i sidobalkarna men är det värt det? Troligen inte.


Så allt det egentligen handlade om då i januari var min krockbalks vara eller icke vara och jag väljer hellre att behålla den än att spara några kilo..


Och denna båge jag nu har var redan beställd då och den går att bygga vidare på om jag skulle vilja ha en hel bur i framtiden, men även om jag gör det så vill jag ändå ha kvar krockbalken fram..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Jag skrev, tack då vet vi......

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Lite vaddering på rören är bra vid dörren så det inte gör så jävla ont när man slår huvudet i dom varje gång man lyfter in och ur hjulen m.m.

skulle dock vilja ha svart vaddering, men vart köper man det?



Här sitter även kameror på plats.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Isoleringsfirmorna använder svart isolering. Minns inte namnet på det nu, men googla lite vilka som finns nära så kan du säkerligen få av dem.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



RallyQuattro skrev:
Lite vaddering på rören är bra vid dörren så det inte gör så jävla ont när man slår huvudet i dom varje gång man lyfter in och ur hjulen m.m.

skulle dock vilja ha svart vaddering, men vart köper man det?

Burstoppning finns i olika färger hos tex Trendab:
http://trendab.jetshop.se/bur-stoppning-olika-farger-p-1541-c-179.aspx

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



knotan skrev:
Isoleringsfirmorna använder svart isolering. Minns inte namnet på det nu, men googla lite vilka som finns nära så kan du säkerligen få av dem.


armaflex isolering

_________________
Magnus Helin
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Tack för svaren.
synd jag inte tänkte på burstoppning när jag besökte Trendab för några veckor sedan.

Ahlsell butik finns en på inte allt för långt håll så jag får ringa och höra om dom har hemma och pris.
Dock hittar jag bara 35 & 42mm på isolerings materialet.

Verkar bara vara rallybutiker som har 40mm eller?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Surfat runt hos olika rallybutiker och en del anger ingen dimension alls och en del att den passar 35-42 ?

Bara Trendab och Rallyshop som anger 40mm, men på deras bilder visar det att hålet inte är i mitten
Är detta meningen och ligger då skarven där dom är som tunnast? eller är det billig tillverkning som gör att dom blir fel gjorda?






Och GA har olika, men där den billiga inte ens är rund utanpå..
http://www.ga1.se/burbagestoppning


Så jämfört mot rör isolering som är runt och fint så ser ju dessa burstoppning riktigt fula ut och dessutom mycket dyrare än rör isolering ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



det är ju liksom meningen att dom ska vara ovala...

du behöver ju ingen stoppning att tala om på andra sidan av röret upp mot taket tex..... utan det är ju snarare en fördel så man får in stoppningen där.....

och mot dig vill du ha tjockare för bättre stoppning....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Har du provat hur flamsäker rörisoleringen är?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
det är ju liksom meningen att dom ska vara ovala...

du behöver ju ingen stoppning att tala om på andra sidan av röret upp mot taket tex..... utan det är ju snarare en fördel så man får in stoppningen där.....

och mot dig vill du ha tjockare för bättre stoppning....


Jo, därför jag undrade om skarven/öppningen är på den tunna sidan = på baksidan.
Men gissar det är så?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



RallyQuattro skrev:
Fredrik - SLC skrev:
det är ju liksom meningen att dom ska vara ovala...

du behöver ju ingen stoppning att tala om på andra sidan av röret upp mot taket tex..... utan det är ju snarare en fördel så man får in stoppningen där.....

och mot dig vill du ha tjockare för bättre stoppning....


Jo, därför jag undrade om skarven/öppningen är på den tunna sidan = på baksidan.
Men gissar det är så?


precis..... där ska man ju inte slå i huvudet..... dumt ha skarv på det tjocka där man ska slå i huvudet såklart.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Har du provat hur flamsäker rörisoleringen är?


Nix, men det står ju att armaflex rörisolering är brandklassat och för brandskyddslösning m.m.
Avger minimalt rök och giftiga ämnen vid ev. brand.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Armaflex används ju bla för att isolera riktigt varma rör så det borde vara lungt. Om/när det väl tar eld är nog bilen redan övertänd.
Tror som sagt man inte behöver vara så skit nödig med dimensionen det är ju oftast någon ände av röret som är mindre viktigt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 642



Burstoppning är betydligt hårdare än vanlig rörisolering som bara är gjord för att isolera.
Men det spelar ju ingen roll om man tänkt ha det bakom stolarna.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Det finns ju olika sorters burstoppning , den som är Fia godkänd att ha runt huvudet är hård..

Men gissar att dessa ovan i olika färger är mjuka, ser så ut i alla fall.


Problemet med rörisolering är inv dimension, verkar bara finnas 35 & 42 ?
42 är för stort för då glider den omkring, 35 som jag nu har sitter bra, dock blir det 1cm stor glipa på baksidan då den är för liten.
Så 39-40 skulle jag vilja ha.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Men glipa på baksidan gör väl inget?

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Mer att den syns..
Har ju på sido rören och dom bakåt till hatthyllan och dom har ju ingen dold sida.

Så eftersom jag vill ha svart för att se snyggt ut så vill jag ju då gärna också att det täcker runt rören.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Den riktiga burisolering jag hanterat ska säkras med något mer än passning och den tejp som sitter på insidan. Vi drog alltid buntband i kanterna på varje isoleringsbit, om jag minns rätt var det försäljarna av isoleringen som rekommenderade det.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Denna är väldigt mjuk och kräver att man sätter buntband eller liknande för att den ska sitta kvar. Innebär dock att den är följsam och enkelt att få den att följa buren vid tex Toyotastagsövergång eller liknande.
http://trendab.jetshop.se/bur-stoppning-svart-p-529-c-179.aspx

De jag länkade till tidigare är betydligt fastare och känns som de kan ta upp mer rörelseenergi. Dock är det svårare att få dessa att följa buren även om det går om man sätter fast med buntband.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 292, 293, 294 ... 501, 502, 503   >>
99 besök idag (2500811 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande