Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 292, 293, 294 ... 501, 502, 503 >> 99 besök idag (2500811 totalt) |
Jo, men det var ju rätt mycket åsikter innan slutklämmen som inte riktigt pekade åt det hållet...... Men som sagt, tack då vet vi. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Jo fast jag missförstod ju en del du skrev för jag trodde du höll med dom andra om att min krockbalk i fronten skulle vara onödig..
Det jag var inne på var egentligen vad som är vanligast olyckan. Nu har ju inte jag dessa uppgifter men skulle gissa på att kanske 60% är krock framifrån mot kanske 5% är volter och av dessa volter så är det en väldigt liten del där taket trycks farligt långt in. Så min poäng var att om du då skulle göra en säker bil mot bara 1 av dessa olyckor, vad är då viktigast? Antingen bra krocksäkerhet framifrån? eller en båge som skydd om taket skulle tryckas in? Och då är ju ändå krocksäkerhet framifrån viktigast då detta är den vanligaste olyckan.. Så det jag tyckte var konstigt var hur andra kan tycka att en eftermonterad båge är viktigare än att behålla en bra krocksäkerhet framifrån som Audi lagt massor av pengar på att testa fram. Och då en som jobbar med krocksäkerhet på Volvo skriver detta i min tråd angående min stötfångare med dess infästning så tänker inte jag kapa sönder den för att spara några kilo: Tja, man kan ju aldrig veta exakt om Audi verkligen lyckades med vad de tänkte åstadkomma men... ...jag hade låtit den där vara kvar. Även när dämparna bottnar (de arbetar antagligen upp till ca 8-10 km/h) så kommer balken att stabilisera sidobalkarna så de inte viker sig. Även om bultarna i änden på dämparna skulle skjuvas av (eller snarare att aluminiumet i balken ger sig) så kommer balken att låsas geometrisk eftersom man gjort så de dämparna sticker in i urtagen i balken. Man kan givetvis experimentera med att ta bort dämparna (om de är tunga) och montera balken fast direkt i sidobalkarna men är det värt det? Troligen inte. Så allt det egentligen handlade om då i januari var min krockbalks vara eller icke vara och jag väljer hellre att behålla den än att spara några kilo.. Och denna båge jag nu har var redan beställd då och den går att bygga vidare på om jag skulle vilja ha en hel bur i framtiden, men även om jag gör det så vill jag ändå ha kvar krockbalken fram.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Lite vaddering på rören är bra vid dörren så det inte gör så jävla ont när man slår huvudet i dom varje gång man lyfter in och ur hjulen m.m.
skulle dock vilja ha svart vaddering, men vart köper man det? Här sitter även kameror på plats. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
http://trendab.jetshop.se/bur-stoppning-olika-farger-p-1541-c-179.aspx _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Tack för svaren.
synd jag inte tänkte på burstoppning när jag besökte Trendab för några veckor sedan. Ahlsell butik finns en på inte allt för långt håll så jag får ringa och höra om dom har hemma och pris. Dock hittar jag bara 35 & 42mm på isolerings materialet. Verkar bara vara rallybutiker som har 40mm eller? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Surfat runt hos olika rallybutiker och en del anger ingen dimension alls och en del att den passar 35-42 ?
Bara Trendab och Rallyshop som anger 40mm, men på deras bilder visar det att hålet inte är i mitten Är detta meningen och ligger då skarven där dom är som tunnast? eller är det billig tillverkning som gör att dom blir fel gjorda? Och GA har olika, men där den billiga inte ens är rund utanpå.. http://www.ga1.se/burbagestoppning Så jämfört mot rör isolering som är runt och fint så ser ju dessa burstoppning riktigt fula ut och dessutom mycket dyrare än rör isolering ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
det är ju liksom meningen att dom ska vara ovala...
du behöver ju ingen stoppning att tala om på andra sidan av röret upp mot taket tex..... utan det är ju snarare en fördel så man får in stoppningen där..... och mot dig vill du ha tjockare för bättre stoppning.... |
||||
Jo, därför jag undrade om skarven/öppningen är på den tunna sidan = på baksidan. Men gissar det är så? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
precis..... där ska man ju inte slå i huvudet..... dumt ha skarv på det tjocka där man ska slå i huvudet såklart. |
||||
Nix, men det står ju att armaflex rörisolering är brandklassat och för brandskyddslösning m.m. Avger minimalt rök och giftiga ämnen vid ev. brand. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Armaflex används ju bla för att isolera riktigt varma rör så det borde vara lungt. Om/när det väl tar eld är nog bilen redan övertänd.
Tror som sagt man inte behöver vara så skit nödig med dimensionen det är ju oftast någon ände av röret som är mindre viktigt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det finns ju olika sorters burstoppning , den som är Fia godkänd att ha runt huvudet är hård..
Men gissar att dessa ovan i olika färger är mjuka, ser så ut i alla fall. Problemet med rörisolering är inv dimension, verkar bara finnas 35 & 42 ? 42 är för stort för då glider den omkring, 35 som jag nu har sitter bra, dock blir det 1cm stor glipa på baksidan då den är för liten. Så 39-40 skulle jag vilja ha. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Mer att den syns..
Har ju på sido rören och dom bakåt till hatthyllan och dom har ju ingen dold sida. Så eftersom jag vill ha svart för att se snyggt ut så vill jag ju då gärna också att det täcker runt rören. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Den riktiga burisolering jag hanterat ska säkras med något mer än passning och den tejp som sitter på insidan. Vi drog alltid buntband i kanterna på varje isoleringsbit, om jag minns rätt var det försäljarna av isoleringen som rekommenderade det.
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Denna är väldigt mjuk och kräver att man sätter buntband eller liknande för att den ska sitta kvar. Innebär dock att den är följsam och enkelt att få den att följa buren vid tex Toyotastagsövergång eller liknande.
http://trendab.jetshop.se/bur-stoppning-svart-p-529-c-179.aspx De jag länkade till tidigare är betydligt fastare och känns som de kan ta upp mer rörelseenergi. Dock är det svårare att få dessa att följa buren även om det går om man sätter fast med buntband. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 292, 293, 294 ... 501, 502, 503 >> 99 besök idag (2500811 totalt) |