Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 297, 298, 299 ... 501, 502, 503   >>
49 besök idag (2495800 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Du skrev när du la upp filmen att du saktade in för att vänta in den röda Audin, dvs du hade inget fel på bilen som påverkade dina valmöjligheter utan det var ett aktivt val av dig att köra som du gjorde. Mer fakta är att du vet att det är fler bilar på banan samt att det är väldigt få bilar. Du känner de andra som kör vilket möjligtvis är förmildrande omständighet. Utifrån att det är korrekt så ger jag då följande analys av den händelsen.

Om man medvetet kör långsamt på banan behöver man planera det och vara extra uppmärksam samt försöka undvika att hamna i situationer där bilar med hög hastighet kommer i fatt dig som har låg hastighet. Just det partiet på GR är att parti där många ligger på gränsen av vad bilen klarar i sidkrafter, det är en svepande relativt lång kurva som tas i hög hastighet. Den följs upp av en skarpare kurva där man behöver reducera farter från 140-170 till c:a 100.
I mina ögon är det kanske det sämsta stället på GR att bilar med stor differens i fart skall köras om. Ett bättre ställe är innan ingången till den långa vänstern som din polare kommer sladdandes i eller efter kurvan som du stannar innan. Eller så hade du genomfört hela denna manöver på start och målrakan där det finns gott om plats, bra sikt och inga kurvor.

Du hade i mina ögon med lätthet kunnat undvika att "tvingas" stoppa på banan genom att hålla ännu lägre hastighet innan ingången där det dessutom finns gott om plats eller genom att hålla ett högre tempo innan så att de bilar som var bakom dig inte kom ifatt innan du hade passerat detta parti.

Nu finns det sannolikt hundra anledningar till att du "tvingades" göra som du gjorde, men detta är min syn på det.


Det jag skrev var hur det blev..
Jag visste ju inte vilka som var ute och körde eller om Peter var kvar på banan, så jag tog det lugnt och kollade temperaturer osv. när flera bilar kom ikapp, den enda jag hade en aning om kanske skulle komma var den vita Porschen jag hade kört om innan..
Så tanken var annars att köra tillbaka till depån så därför låg jag i 90 blås för att kyla, men fick slå på blinkers och bromsa ner till 50 när Porschen dök upp för att inte kollidera i kurvan efter, men då kommer även Micke i R8:an så jag saktar ner mer och sen Peter, står ju faktiskt aldrig helt still utan är nere i 5km/h när Peter åker förbi.


Det stämmer att det är en höghastighets kurva vilket samtidigt gör att ingen kör inner spår efter knixen och dessutom är ju detta den bredaste kurvan på banan då man faktiskt kör på asfalten utanför banan..

Så i mina ögon är detta egentligen det säkraste stället om du får stopp på bilen och inte kan köra av..
För se denna bild, rött är var alla kör och blått är vart jag körde där ingen annan kör eller hur?
Och det får ju faktiskt plats en jäkla massa bilar i bredd där..


Jag låg i 90km/h efter knixen i början av det blå sträcket och saktade ner till 50 när Porschen åkte förbi och 20 när R8:an åkte förbi sen nere i 5km/h när Peter kör förbi och först då var jag framme vid kurvan.
Så hade det kommit ännu flera hade jag nog fått slänga i backen och backa bort från kurvan där Peter passerar mig

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



RallyQuattro skrev:
Fredrik Hård skrev:
Du skrev när du la upp filmen att du saktade in för att vänta in den röda Audin, dvs du hade inget fel på bilen som påverkade dina valmöjligheter utan det var ett aktivt val av dig att köra som du gjorde. Mer fakta är att du vet att det är fler bilar på banan samt att det är väldigt få bilar. Du känner de andra som kör vilket möjligtvis är förmildrande omständighet. Utifrån att det är korrekt så ger jag då följande analys av den händelsen.

Om man medvetet kör långsamt på banan behöver man planera det och vara extra uppmärksam samt försöka undvika att hamna i situationer där bilar med hög hastighet kommer i fatt dig som har låg hastighet. Just det partiet på GR är att parti där många ligger på gränsen av vad bilen klarar i sidkrafter, det är en svepande relativt lång kurva som tas i hög hastighet. Den följs upp av en skarpare kurva där man behöver reducera farter från 140-170 till c:a 100.
I mina ögon är det kanske det sämsta stället på GR att bilar med stor differens i fart skall köras om. Ett bättre ställe är innan ingången till den långa vänstern som din polare kommer sladdandes i eller efter kurvan som du stannar innan. Eller så hade du genomfört hela denna manöver på start och målrakan där det finns gott om plats, bra sikt och inga kurvor.

Du hade i mina ögon med lätthet kunnat undvika att "tvingas" stoppa på banan genom att hålla ännu lägre hastighet innan ingången där det dessutom finns gott om plats eller genom att hålla ett högre tempo innan så att de bilar som var bakom dig inte kom ifatt innan du hade passerat detta parti.

Nu finns det sannolikt hundra anledningar till att du "tvingades" göra som du gjorde, men detta är min syn på det.


Det jag skrev var hur det blev..
Jag visste ju inte vilka som var ute och körde eller om Peter var kvar på banan, så jag tog det lugnt och kollade temperaturer osv. när flera bilar kom ikapp, den enda jag hade en aning om kanske skulle komma var den vita Porschen jag hade kört om innan..
Så tanken var annars att köra tillbaka till depån så därför låg jag i 90 blås för att kyla, men fick slå på blinkers och bromsa ner till 50 när Porschen dök upp för att inte kollidera i kurvan efter, men då kommer även Micke i R8:an så jag saktar ner mer och sen Peter, står ju faktiskt aldrig helt still utan är nere i 5km/h när Peter åker förbi.


Det stämmer att det är en höghastighets kurva vilket samtidigt gör att ingen kör inner spår efter knixen och dessutom är ju detta den bredaste kurvan på banan då man faktiskt kör på asfalten utanför banan..

Så i mina ögon är detta egentligen det säkraste stället om du får stopp på bilen och inte kan köra av..
För se denna bild, rött är var alla kör och blått är vart jag körde där ingen annan kör eller hur?
Och det får ju faktiskt plats en jäkla massa bilar i bredd där..


Jag låg i 90km/h efter knixen i början av det blå sträcket och saktade ner till 50 när Porschen åkte förbi och 20 när R8:an åkte förbi sen nere i 5km/h när Peter kör förbi och först då var jag framme vid kurvan.

Absolut är det brett där gott om plats


Ett skolboksexempel på hur man släpper förbi bilar med andra ord! Märkligt att man inte ser fler som kör i 5km/h till närapå stillastående på bankörningarna. Men alla kanske inte är lika rutinerade och har överlägsen koll bakåt.
RallyQuattro skrev:
den enda jag hade en aning om kanske skulle komma var den vita Porschen jag hade kört om innan..
...men fick slå på blinkers och bromsa ner till 50 när Porschen dök upp




Det jag ville få fram var att när du ser Porschen på rakan efter hårnålen så kan du med lätthet (med en Porsche-dödare som din Audi) hålla undan så att du inte behöver bromsa ner till 5 km/h på ett ställe på banan där många ligger på gränsen. Din polare kommer ju uppenbarligen på sladd och du står still! Men det har du kanske inte reflekterat över.


Om jag hade varit du hade jag lagt några minuters tanke och reflektion på om det kan vara så att du tappade lite fokus på vad som hände runt omkring dig på banan när du bestämde dig för att kolla in värdena på din display (och kanske funderade på var Peter var). Helt plötsligt var Porschen ikapp, R8:an kom i fart och möjligtvis blev Peter i den andra röda Audin lite konfunderad över vad du gjorde där, i den farten, vilket gjorde att han fick släppa av i kurvan vilket skapade en sladd på bilen som han skickligt hanterade.

Det kan ju vara så att jag är ute och cyklar också, min uppfattning just nu är inte det. Men om det visar sig att jag har en skev bild av hur man skall släppa förbi andra på banan så är jag inte främmande för att erkänna att jag hade fel.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Men snälla den enda jag visste skulle komma var den vita Porschen som jag såg tydligt i backspegeln och därför som jag blinkade och släppte förbi SÄKERT i denna kurvan och vad säger att det hade blivit säkrare för R8 Micke och Peter om jag hunnit kört igenom kurvan?

Jag har tidigare sätt bilar stå helt still och meka på den platsen jag nu kör sakta på.


Och Peter fick sladd i början av kurvan alltså innan jag ens går att se och jag kör i 25km/h då och står inte still, här bilder från hans bil:
Här kan man ana R8 på första bilden och sen även Porschen på andra bilden långt bort..




På alla dessa bilder nedan ligger han på sladd utom den sista:







Och ja jag kom lite väl nära kurvan då sen när Peter svänger förbi mig, men det var ju för att jag körde hela tiden och inte stod still.
Hade jag velat stanna helt hade jag ju gjort det redan strax efter nya asfalten på sista bilden.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Här ett fint flygfoto över Gotland Ring och jag tycker det inte ser ut att vara säkrare att släppa förbi efter denna kurvan?

Där jag släpper förbi är ju klart bredaste stället på banan.
Det är ju faktiskt två banor i bredd där.




Står att banan är mellan 12-25 meter bred !!
Och gissar att 25 meter är där jag släpper förbi,
(man ser ju hur jäkla brett det är bredvid min bil på bilderna ovan från Peters bil)

(Sviestad är bara 7-10m bred)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Jag ger upp, viljan att försöka se det ur andra synvinklar än din egna finns inte.

Ett lysande exempel på det är att du hänvisar till att andra har stått där och meckat med sina bilar, å det motiverar till att ett fullt fungerande fartmonster också kan stanna där (eller förlåt, inte stanna för bilen stod ju inte helt stilla).

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Titta på denna bilden vilken plats tycker du är bäst om man nu måste stanna på banan.. ?

Jag anser att inom det röda kan fungera och då är det ju dubbelt så brett innan 90 graders kurvan och då det är räcke i den kurvan så ser du ju inte heller bättre där om någon står efter eller hur?




Man ser däck spår på flygfotot hur alla skär igenom den kurvan och där är det ju flera som glider ut utanför banan i gruset till höger och vad kan då hända när dom kommer upp igen..

Tycker du ändå att det är bättre att släppa förbi efter så får du tycka det, jag släpper i alla fall hellre förbi innan där det är både längre och bredare plats för flera bilar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



OM man måste stanna.... är inte bandepån bättre?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
OM man måste stanna.... är inte bandepån bättre?


Tror det var på STACC tiden vi fick sanera hela den lång kurvan då en bil fick olje läck där, så jäkla tur att han stannade och inte fortsatte enda till depån

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Hur trög är du? Högfartskurva = hög risk för sladd som inte går att hämta hem, en bil med abs som får sladd exakt som audin i filmen hade klippt dig så hårt om han fått panik och bromsat hårt.

En bil med abs fortsätter inte i tangentens riktning när man panikbromsar.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



RallyQuattro skrev:
Fredrik - SLC skrev:
OM man måste stanna.... är inte bandepån bättre?


Tror det var på STACC tiden vi fick sanera hela den lång kurvan då en bil fick olje läck där, så jäkla tur att han stannade och inte fortsatte enda till depån


jag ger upp med

du vet bättre än alla andra... och dom ska flytta på sig när du kommer.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
RallyQuattro skrev:
Fredrik - SLC skrev:
OM man måste stanna.... är inte bandepån bättre?

Tror det var på STACC tiden vi fick sanera hela den lång kurvan då en bil fick olje läck där, så jäkla tur att han stannade och inte fortsatte enda till depån


jag ger upp med
du vet bättre än alla andra... och dom ska flytta på sig när du kommer.


Det handlar ju om vad anledning är = en bil som får läck ska ju inte köra vidare till depån utan stanna!
Därför jag gjorde ett efter inlägget om läckaget

I mitt fall handlade det om att släppa förbi en Porsche efter knixen, men då kom det plötsligt fler bilar efter
och jag kunde ju inte gärna köra in i mellan Porschen och R8:an utan bästa här var väl ändå att släppa förbi alla??
Och jag var ju beredd på att köra ut efter R8:an när jag såg att Peter kom på sladd.


Gotland är ju även rejält bred så det har aldrig varit problem att släppa förbi eller köra om på många fler ställen nu än om den varit smalare.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Att ni inte lärt er

Rally har alltid rätt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Supramannen skrev:
Att ni inte lärt er

Rally har alltid rätt


Bra thumbs up Tack

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



RallyQuattro skrev:

Det handlar ju om vad anledning är = en bil som får läck ska ju inte köra vidare till depån utan stanna!



Helt riktigt, en bil som får vätskeläckage ska inte köra vidare hela banan till depå. Den bör bromsa in vettigt, svänga bort från bankanten och tex på gräs köra till innerkant på banan (där risken för kollision med någon som kör av är minst). Där ska inte föraren kliva ur och börja meka med bilen, utan vänta tills heatet är avflaggat och bilen bärgas tillbaka till depå. Där kan mekandet utföras.

Andra fel på bilen som kräver mekande eller justering, om möjligt köra in om det inte riskerar krasch eller spill och meka i bandepån. Föreligger risk för spill eller krasch, kontrollerat köra bort från banan och ställa bilen så säkert som möjligt.

Vid stannande utefter banan bör man undvika att försöka köra över/ner i sand- och lecafållor utan hålla sig till asfalt eller gräs/hårdpackat grus

Jag gissar att detta lärs ut på alla vettigare licenskurser.

_________________
Roland Johansson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Japp stämmer, tyvärr ser man även stcc förare mfl. proffs som hoppar ur bilen direkt för att kontrollera och sedan står och kollar på racet från bilen thumbs down

Ett problem med Gotland är att det bara är 1 flagg postering som är vid depån, denna brukar även bli tom på efter middagen och ofta även på allmänhetens körning på söndagar då dom inte har personal till det.
Så ibland är det någon i publiken som vinkar ut bilar och andra gånger får man själv köra sakta framåt och spana bakåt på rakan för att se om någon kommer.

Och om något händer på banan så syns det sällan från depån och behöver föraren hjälp får han gå ur och vinka till dom andra som antingen stannar och hjälper eller kör in till depån och meddelar om det behövs bärgning.
Så sitter man kvar i bilen där så lär man få sitta många varv innan hjälp kommer.

Och det är faktiskt sällan det flaggas av även vid bärgning utan då bogseras det under passet och dom andra får hålla koll och väja, hittills har det dock gott bra vad jag vet, men undrar hur det kommer bli sen när dom byggt ut banan till mer än dubbla längden om dom kommer se över säkerheten då?

Dom har vad jag vet inte heller någonsin haft "besiktning" av bilar innan man får köra.
Det jag dock gillar är att alla får köra = även rena race bilar på slicks.


Så man blir lite bortskämd på Sviestad med besiktning alla flaggposteringar och personal thumbs up


I morgon kommer nästa film från Sviestad så får se vad ni hittar där att diskutera

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Okej, dags för pass 3

Här kommer jag ikapp Corvetten efter rakan och ligger bakom igenom samma kurva och se vad som händer nu




1.200.000 läsningar nu.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Bra!
Två reflektioner som hänvisar till tidigare diskussion i denna tråd samt i eftersnackstråden.
1. Efter detta pass som jag bedömer som hård körning fanns det ingen hets från dig att komma upp i kyltemperatur som du motiverade omkörningen med under rödflagg. Inget som behöver diskuteras, bara en reflektion.
2. Det ser ut som att det fanns utrymme för en del fria varv, jag såg minst två. Det är ju hyggligt bra på ett pass när det är mycket bilar.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



verkar som det understyr friskt i turn-in och mid-corner och du får vänta länge innan du kan gå på gas.... och ibland så kör du iofs rakt in i kurvorna och använder inte hela banbredden... typ 5.27 tror jag det var när du låg i mitten på raken och svänger in i högern in till rondell området utan att använda hela tillgängliga banbredden....

är det för att du inte har koll eller håller du på och kollar på alla instrument och blir störd och därför missar spårvalet?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Fredrik - SLC skrev:
verkar som det understyr friskt i turn-in och mid-corner och du får vänta länge innan du kan gå på gas.... och ibland så kör du iofs rakt in i kurvorna och använder inte hela banbredden... typ 5.27 tror jag det var när du låg i mitten på raken och svänger in i högern in till rondell området utan att använda hela tillgängliga banbredden....

är det för att du inte har koll eller håller du på och kollar på alla instrument och blir störd och därför missar spårvalet?



_________________
Karl Brag
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
verkar som det understyr friskt i turn-in och mid-corner och du får vänta länge innan du kan gå på gas.... och ibland så kör du iofs rakt in i kurvorna och använder inte hela banbredden... typ 5.27 tror jag det var när du låg i mitten på raken och svänger in i högern in till rondell området utan att använda hela tillgängliga banbredden....

är det för att du inte har koll eller håller du på och kollar på alla instrument och blir störd och därför missar spårvalet?


Tidigare(=2år sedan) har asfalten varit väldigt ojämn på vänster sida, så jag brukar hålla mig i mitten.
Men tror dock inte jag testade den sidan nu så vet inte om det blivit bättre så jag får pröva det nästa gång, kanske även räcker med att bara svänga ut till vänster i slutet av rakan?

Nångång ska jag även hålla fullt igenom högfarts vänstern innan rakan samt höger knixen på rakan men jag har inte vågat det ännu med denna bil, tycker det går tillräckligt fort ändå

Men börjar komma in i gasandet lite i alla fall, andra körningen på 2år ju..
På Gotland saknades minst 4 sekunder och nu var jag nere i 1.5sek sen 2 år tillbaka och då är ändå bilen lättare och bättre nu, så det är inte bilens fel

Skulle vilja ha banan för mig själv en dag och bara ligga och nöta olika spårval, så skulle flera sekunder kapas.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Kör du några tävlingar? Eller ligger du bar o harvar på träningar o gnäller på att folk inte flyttar på sig? Kör lite tävlingar och få den känslan istället.

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 297, 298, 299 ... 501, 502, 503   >>
49 besök idag (2495800 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande