Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 300, 301, 302 ... 501, 502, 503   >>
100 besök idag (2495851 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Precis just då din överlägnsa felfria konstruktion också bör låta.
Varför får du fundera ut själv.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Första och sista gången jag försökte komma med konstruktiv kritik i den här "långbänken"

_________________
Christer Folkesson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Då får jag tacka för dina 3 första och sista inlägg här.
För övrigt kan du läsa inlägget nedan från Guson så kanske du ser att detta var inget nytt jag försökte uppfinna som du nämnde

Detta nedan är från sid 200 när vi pratade om detta långt innan jag gjorde nuvarande kuddar, då hade jag gjort en paint skiss på dessa jag nu har.

Guson skrev:
Kadett4wd skrev:
I mina ögon, med erfarenheter jag har i ryggen.
Ska du ha en genomgående bult kan du lika gärna skita i gummit.
Det kommer fortplanta vibrationer och med detta föra ett väldans liv i bilen.

Inte alls, det där är ett utmärkt sätt att göra en rörlig upphängning där gummi tar upp kraft åt båda hållen och inte utsätts för dragning, bara tryck. Så där är motorfästet uppbyggt original på min Pantera. Gummit kan falla bort helt utan att motorn kommer lös i bilen. Nyckeln är att ha frigång runt skruven och hylsan där de passerar mittersta plattan.
Guson


Tyvärr blev det en snabb lösning utan rör inuti som Guson har.
Så nu blev det en halvfärdig hokeypuck version 1 fäste jag kört med bara för att testa hur hårt det blir.

Har dock nu ikväll upptäckt ett fel som kan vara orsaken till oljudet, mer om det i morgon

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Guson nämner ju också att det är viktigt med frigång i det mittersta planet. Vad har du för skruvdimension kontra hål i stålplattan i mitten?

Hade jag inte haft någon inblick alls i hur den här bilen är byggd och du hade sagt att den förde oljud när du rullar utan växel i så hade jag bett dig kolla så allt i drivlinan sitter som det ska. En belastad drivlina är oftast tyst även om något inte sitter fast till hundra procent.

Kan de vara så att dom blå puckarna är för mjuka för att fungera i den här lösningen? Har du provat dra åt dom hårdare för att skapa mer tryck på puckarna?

För övrigt tycker jag det ser ut som att du borde ha plats för att kunna använda någon lite mindre länkarmsbyssning i t ex polyurethan om du hade velat gå den vägen. Måste ju inte vara en bussning som är 40mm i diameter, finns ju dom som är ~25 med hylsa som säkert räcker till lådan med.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



jag har inte berättat varför jag skrev näst sista inlägget, och du kommer få fundera på vad jag far efter.
Ska bli kul att se dig spekulera och älta det *lol*

Det har inget att göra med det jag skrev tidigare i frågan.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Cassius skrev:
Guson nämner ju också att det är viktigt med frigång i det mittersta planet. Vad har du för skruvdimension kontra hål i stålplattan i mitten?

Precis om det som jag skrev på förra sidan för 2 dagar sedan:
Det enda stället som det kan fortplanta sig ljud är om genomgående bulten tar emot röda stålplattan för annars är det gummi i mellan, det fungerar ju dock bra på motorn men det kan ha blivit större hål där i bryggan för bulten så kanske ska borra upp mitten hålet mer i röda plattan för växellådan och testa, tanken var även att lägga plast ring runt bulten i hålet men det får bli senare.

Så igår tänkte jag borra upp hålen i plattorna för mer frigång men orkade inte åka till garaget så fick bli meck på gruset hemma, fick inte upp bilen så högt så blev att krypa..



Men upptäckte då att ena plattan har jag helt glömt att borra upp, alltså det är bara 10mm hål för M10 bulten, inte konstigt det låtit illa
så istället för att borra upp bägge så borrar jag bara upp denna så det blir frigång på bägge,
har nu i kväll testkört och vilken skillnad thumbs up nu är det knapp märkbar skillnad mellan motorbroms och gas och istället bara normalt buller thumbs up

Enda problemet är nu att hela paketet kan ju teoretiskt glida lite i sidled så bulten återigen tar i plattan, så i vinter blir det att lägga gummi ring i hålet på plattan eller svarva ner ena sidan på pucken så den går igenom mitten hålet till andra pucken och då håller pucken och bulten kvar i mitten och helt isolerar den från att kunna komma i kontakt med plattan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Är den en "pallbock" man ser på vänstra sidan av bilden? :S

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Cassius skrev:
Är den en "pallbock" man ser på vänstra sidan av bilden? :S

Ja eller en hög pallningsmaterial iallafall

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
knotan skrev:
Cassius skrev:
Är den en "pallbock" man ser på vänstra sidan av bilden? :S

Ja eller en hög pallningsmaterial iallafall


Precis, fick inte upp den tillräckligt med lilla domkraften max uppe för att få in en pallbock och den hade blivit i vägen när jag skulle meka så blev 4 tegelstenar plus brädor under varje hjul sen in med domkraften under för att lyfta i lådan så jag kunde släppa på växellåds fästena.

I bland får man ta det man har hemma och krypa i gruset när man inte har tid att åka till garaget = 30min enkel väg.
Och nu kunde jag palla upp den ena kvällen och meka loss sen hissa ned den andra kvällen hemma i carporten.

Har dock mekat med mycket i den carporten på gruset genom åren, så blir det när man inte har garage på tomten eller i närheten.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
så lite info så ni får nått att gotta er åt

Efter lite inspirerande bankörning som kommer mer om senare, så ligger en bult återigen mot vxllåds plattan och för oväsen, så blir att borra upp bägge mer nu och montera gummi runt bulten.


Sen nu när jag klippte isär gummit i ebay bromsvätske burken så läckte den rejält igår
Kom dock på att det även ligger en hård plastring ovanför gummit mot locket så den kanske måste tas bort, får bli lite testade med det.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Och när jag torkade bort bromsvätskan så hade den ju självklart löst upp färgen så blir att snygga till och måla om i vinter.


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Tänk på luftning av burken...gummit e ju till för att få in luft i burken när nivån sjunker men ändå vara helt tät på vätske sisan så inget kan komma på lacken...gummi pessaret ska sitta där å va tätt....

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
audimotorsport skrev:
Tänk på luftning av burken...gummit e ju till för att få in luft i burken när nivån sjunker men ändå vara helt tät på vätske sisan så inget kan komma på lacken...gummi pessaret ska sitta där å va tätt....


Jo jag har tänkt på det, men ej löst det..
Gummit jag skar bort hade blivit kladdigt även på ovansidan så det hade börjat läckt igenom där.

Vet dock ej hur jag ska lösa det, hur fungerar original locket på bromsvätskeburken, har det ett dolt luft hål?

Synd att det har annan dimension annars hade jag använt ett sådant lock.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Japp,orginal e det luftat men burken har då skvalpskott och utformning så den ej läcker vid normala förhållanden... så byt till märkesburk med helt gummi...

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Problemet var att hitta en som får plats.
Behöver vara låg och med sido pip för slangen.

Alla normala är ju med pip neråt i botten och blir då väldigt höga.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



RallyQuattro skrev:
Problemet var att hitta en som får plats.
Behöver vara låg och med sido pip för slangen.

Alla normala är ju med pip neråt i botten och blir då väldigt höga.


Min bruks Honda Cr-z har en sådan till kopplingen.
https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=2&vc1=144&am . . . .

Verkar vara samma på Honda Civic av nyare modell
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Honda/HONDA-CIVIC/2012_2016/V%C3%A4x . . . .

Om den är tillräckligt låg vet jag inte men den kan nog knappast vara speciellt mycket lägre.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
OJ, grymt thumbs up thumbs up

Blir att beställa och testa, tack.


Undrar om en detalj räcker för att köra på deras klubb träffar?

Honda bromsvätske burk till kopplingen
Opel El-servo
Volvo Generator spännare
Cheva/gm generator
Porsche nippel till koppling
Golf vakuum c-lås pump
osv.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Då frakten är dyrare än burken så köpte jag två..

Så bara hoppas denna kommer fungera bra och hålla tätt.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Istället för att byta kulventil så köpte jag bara en 90 graders böj till den jag har och håller på med den nu hemma i carporten.





Tanken var att ha en kulventil på denna plats men denna blir för stor och jag är tveksam till att jag skulle få dit någon annan heller till mina 19mm slangar om man nu inte svetsade ihop något med en mini kulventil.




Så nu är tanken att kapa av vänstra slangen och sätta den här istället:




Tyvärr har jag ingen gäng tätning hemma samt att jag ska kapa av och modifiera vred handtaget så får bli en tur till garaget idag så kanske jag får ihop det i morgon.

Med tanke på att det blir kallare och kallare nu så kan det vara bra att få tillbaka funktionen på värmepaketet snart.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Har fixat dit kranen nu, blev lite meck då det är trångt...

Enda grejen nu är att jag inte längre har någon luftskruv kvar som sitter original på slangarna in till värmepaketet, men det löser sig nog.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Glömde vikten..
Japp den är tung, finns ju i komposit men dom är stora och klumpiga och inte så mycket lättare så denna får sitta där nu.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 300, 301, 302 ... 501, 502, 503   >>
100 besök idag (2495851 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande