Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 306, 307, 308 ... 501, 502, 503   >>
57 besök idag (2495922 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag har testat lite i helgen med denna digitala vinkelmätare nedan.

Höger fram får jag det till -3.4grader camber

Och höger bak runt -2 grader





Medans hjulinställnings pappret från i juni visar på under 3grader fram, medans bak verkar bli det jag också får fram.
dock mäter ju jag mot en ojämnt garagegolv, men tycker ändå att det är mer än 3 grader fram och inte mindre som pappret visade.




Hissar jag bilen höger bak 2cm för att simulera krängning på inner hjul så ökar camber höger bak med 0,4 grader.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Hissar jag höger fram så hjulet nästan lättar från marken så ökar cambern till:





Hissar jag även vänster fram så bägge hjulen nästan hänger i luften så minskar det till:



Och släpper jag ner den då höger fram men behåller vänster uppe så är jag nere på:




Men detta är ju då med raka hjul..

Så jag har även testat med att svänga på ratten.
Ser dock att det blivit något skriv fel i mina noteringar så jag måste undersöka detta igen..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



-2 grader 48 min = -2.8 grader, mot ditt uppmätta -3.4, dvs en diff på 0.6 grader. Det är nog helt inom felmarginalen är jag rädd...
Frågade lite om "repeterbarheten" när jag gjorde min senaste inställning och fick svaret att "om du kör av lyften och upp igen så kommer vi få andra värden". Hjulinställning verkar inte vara en superexakt vetenskap så länge man har lite bussningar kvar i upphängningen.

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Nja.. Jag skulle vilja säga att 0.6 grader camber är väldigt mycket.
Det ska vara väldigt dåliga eller mjuka bussningar eller att något sitter löst för att få den skillnaden mellan testerna vid en hjulinställning med riktig utrustning.

Däremot tex. toe inställningar så räcker det med att du slår till på däcket för att det kommer att ändras men då handlar det om typ 0.1mm

Men i detta fall är det nog min simpla mätning mot garage golvet som gjorde 0.6 grader i skillnad.
Här nu idag testat lite fler gånger fast då med en plan skiva på golvet och hamnade då på mellan 3 till 3.1 grader.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Jag har en sån här, som jag lägger på långa vattenpasset på golvet o nollar plant.

Undrar om den skulle vara exaktare eller sämre än vinkelmätaren.

Har haft den när jag bockat plåt och det stämde jävligt bra när jag bockade vinkelrätt o mätte med vinkelhake efter.


_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Den mätaren från jula behöver man nolla den mot en känd vinkel eller hittar den "automatiskt" noll tex vågrätt /lodrätt??

Samma fråga på den lilla digitala Erki87??

Det var ungefär samma pris på dem men jag vill helst ha en som hittar vågrätt /lodrätt själv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Men man måste ju nolla då bilen kanske inte står plant?

När jag mätt har jag lagt min på ett långt vattenpass framför framhjulen och nollat, sedan har jag mätt mot hjulsidan.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Den vinkel mätaren jag använder behöver man inte nolla, du behöver inte ens sätta igång den vid noll utan kan mäta upp vinkeln och sedan slå på den för att se vad vinkeln är.

Så har man något som är rakt att mäta ifrån så tycker jag den funkar jäkligt bra.

Men för att min mätning egentligen ska bli korrekt så behöver jag ett helt plant golv i våg och sedan något halt under hjulen så dom kan glida utan problem.
Nu knuffade jag bara bilen fram och tillbaka för att "nolla" hjulen och mätte sedan mot en plan skiva som låg på golvet och en annan jag höll upp mot mitten av hjulet.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jaha den mäter med andra ord vinkeln mellan mätaren och den ledade armen?? Jag vill gärna ha en som mäter ifrån vart lodrätt eller horisontellt är. Men det ställer ju då ännu mer krav på att bilen står helt i våg. Jag brukar shimsa in golvet rakt med masonit skivor sen tunnare plåtar så man vet att bilen står på golv i våg. Sedan mäta lutningen på hjulet i förhållande till lodrätt.

Blir väll visserligen ganska samma men om man sammtidigt gör tex cw så måste det iallafall vägas in först

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



knotan skrev:
Jaha den mäter med andra ord vinkeln mellan mätaren och den ledade armen?? Jag vill gärna ha en som mäter ifrån vart lodrätt eller horisontellt är. Men det ställer ju då ännu mer krav på att bilen står helt i våg. Jag brukar shimsa in golvet rakt med masonit skivor sen tunnare plåtar så man vet att bilen står på golv i våg. Sedan mäta lutningen på hjulet i förhållande till lodrätt.

Blir väll visserligen ganska samma men om man sammtidigt gör tex cw så måste det iallafall vägas in först


Man lägger armen mot det man skall mäta, sen sitter det libeller på basenheten så man kan vrida den till vågrät eller lodrät som man önskar. Sedan läser man av displayen.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ja min mäter vinkeln mellan armarna, men sitter ju två vattenpass rör på den som man kan använda för att hålla nederdelen i våg, se bild.




Men jag mätte inte efter dessa libeller nu utan ställde den bara på golvet och mätte mot hjulet men en skiva som hölls upp en bit så inte däckets utbuktning längst ner skulle påverka mätningen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Just det jag förstår thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



knotan skrev:
Jaha den mäter med andra ord vinkeln mellan mätaren och den ledade armen?? Jag vill gärna ha en som mäter ifrån vart lodrätt eller horisontellt är. Men det ställer ju då ännu mer krav på att bilen står helt i våg. Jag brukar shimsa in golvet rakt med masonit skivor sen tunnare plåtar så man vet att bilen står på golv i våg. Sedan mäta lutningen på hjulet i förhållande till lodrätt.

Blir väll visserligen ganska samma men om man sammtidigt gör tex cw så måste det iallafall vägas in först


Den här kan du göra det du vill med:


Man man köra 'absolut' mot ett känt plan, samt inkrementellt mot vad du har.
Jag har en, tog med till jobbet och kalibrerade den mot ett prisma i svarven.
Den är avvägd mycket noga.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Kadett4wd skrev:
knotan skrev:
Jaha den mäter med andra ord vinkeln mellan mätaren och den ledade armen?? Jag vill gärna ha en som mäter ifrån vart lodrätt eller horisontellt är. Men det ställer ju då ännu mer krav på att bilen står helt i våg. Jag brukar shimsa in golvet rakt med masonit skivor sen tunnare plåtar så man vet att bilen står på golv i våg. Sedan mäta lutningen på hjulet i förhållande till lodrätt.

Blir väll visserligen ganska samma men om man sammtidigt gör tex cw så måste det iallafall vägas in först


Den här kan du göra det du vill med:


Man man köra 'absolut' mot ett känt plan, samt inkrementellt mot vad du har.
Jag har en, tog med till jobbet och kalibrerade den mot ett prisma i svarven.
Den är avvägd mycket noga.

Japp det är en sådan jag haft tidigare men den tillhör gamla verkstaden, köper nog en ny likadan eller liknande vartefter. Att nolla mot en libell modell jula har garanterat minst en grads felmarginal

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Vart köper ni denna?
Dyr?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Några hundra.
Digital protractor, sök på Ebay eller aliexpress.

När jag kalibrerade min kollade jag även med ett sånt här
:http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/147_157/products_id/1141

Det kaliberas av Metec på jobbet och jag lånade med det hem och kollade så båda visade lika även hemma.
Det stämde klockrent.

Så typ 300kr eller vad det var jag av med frakt är helt ok kvalitet fast det var made in kina.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515




_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515




_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 876



vad är det för app du kör på plattan på instrumentbrädan?

Är det möjligen Torque Pro?

Hur har du löst att få indata i plattan? Är det någon form av sändargrunka i ODB-kontakten som skickar värdena till plattan?

_________________
Magnus Falk
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
stilldouble skrev:
vad är det för app du kör på plattan på instrumentbrädan?

Är det möjligen Torque Pro?

Hur har du löst att få indata i plattan? Är det någon form av sändargrunka i ODB-kontakten som skickar värdena till plattan?


Nej inget sånt, är en special gjord app just för min platta med mina mätare och ingen OBD funktion
Är en box som alla givare är kopplade till som sedan skickar data via blåtand till surfplattan.

Är egentligen för mobil men dom special gjorde en för dom givare jag ville ha på min surfplatta.
(så jag kan tyvärr inte ändra på något nu i efterhand utan det är som det är med dom givare och mätområden jag valde från början)

Mer info här:
http://zada-tech.com/

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Här ser man ju ett problem att jag inte kan ändra något i efterhand
Jag trodde inte växellåds tempen skulle komma upp så lätt i 125 grader så hade jag vetat detta så hade jag bett dom göra den mätaren till 150grader.

Givaren klarar 150 grader och det är samma givare som används till IC temp och airbox men där bad jag dom att göra så mätaren bara gick till 80 grader.



Men det är ju ballt att få en helt egen unik app och box med vad jag vill ha, men nu är det ju så här för all framtid..
dessutom gjort efter min surfplatta med den upplösning jag har så byter jag kommer det bli problem thumbs down

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 306, 307, 308 ... 501, 502, 503   >>
57 besök idag (2495922 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande