Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -92 Körning på BOS och uppgraderings funderingar
1, 2, 3   >>
15784 besök totalt
Thornqvist
Norrköping
Här sen Dec 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
Min första forumtråd och mitt första lite mer seriösa bilbygge så ni får gärna ha lite tålamod med mig!
Tanken med mitt lilla projekt är ju då alltså en trackday bil. Har aldrig kört bana förut så jag startar lite lugnt.
Så siktet är inställt på första bmwsc banträffen på mantorp den 3 maj!

Det som är tänkt att göras inför säsongen -14

Byta ut framskärmar och trösklar
Plastdippa hela bilen mattsvart
Byta till orginal blinkers fram och original bakljus
Gå över motor för uppenbara fel och läckor
Byta bakbromsar
Fräscha upp frambromsar
Stålomspunna bromsslangar
Allmänt uppfräschning av skicket på bilen!


Bilen på annonsbilden

[/img]



Äntligen en bil att fylla tomrummet med!
Börjat skruva ner lite, dock så hade förra ägaren dragit hjulbultarna för kung och fostervatten så inte ens muttersmacken inte orkade dra loss dem! Och det resulterade i att en låsbult gick runt!
Efter vidare inspektion och rostletande så visade det sig att framskärmar och trösklarnas framkant var väldigt kexiga, även batterihålan! Men de känns lite standard på den här modellen och åldern





Välkomnar konstruktiv kritik och förslag då jag är ganska ny på själva bankörarbiten

_________________
Christian Thornqvist
Bmw 325 e36 sedan
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Här har du något att sikta på

Här kan du nog hitta lite info tråden då brosan gjorde ordning sin 325i -93 till banbil.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52196

Då syns vi på mantorp frågor bar att skicka ett PM

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Thornqvist
Norrköping
Här sen Dec 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
Ja jag har lagt mer timmar än vad min kära sambo anser som hälsosamt på detta forum och har plöjt igenom din brors tråd mer än en gång och fått massor med vettig inspiration!

Dock så har jag lovat att jag ska prova på att köra först och se om det är något för mig innan jag lägger de stora pengarna på bilen!

Men längtar väldigt mycket till första träffen! Är de ens hälften så kul som att skruva på bilen så kommer de här bli riktigt bra!

_________________
Christian Thornqvist
Bmw 325 e36 sedan
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Thornqvist skrev:
Ja jag har lagt mer timmar än vad min kära sambo anser som hälsosamt på detta forum och har plöjt igenom din brors tråd mer än en gång och fått massor med vettig inspiration!

Dock så har jag lovat att jag ska prova på att köra först och se om det är något för mig innan jag lägger de stora pengarna på bilen!

Men längtar väldigt mycket till första träffen! Är de ens hälften så kul som att skruva på bilen så kommer de här bli riktigt bra!

Om du bara vill testa till att börja med se till att skivor & belägg är i bra skick byt bromsvätska innan träffen.
Andra saker att kolla över kan vara hjullager att dom är ok.
Har du SBF-licens ??

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Om du inte redan kollat där så vill jag tipsa om schmiedmann, nya framskärmar tar dom 4xx kr för.

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Håller med Bäck. Fixa dina bromsar till ett bra skick och se till att bilen i helhet är i ok skick.
Det räcker för att prova på banåkning.
Vad gäller byta skärmar. Jag har byggt en e36 M3 under två år för lite banåkning, det ända som inte är i glasfiber än är framskärmarna. Det gör väldigt liten viktskillnad.
Du står inför något av ett ställningstagande i ditt bygge nu i början. Antingen pyssla med utseende och puts, eller sikta på att bygga en snabb bil.

Jag tycker:

Bromsar renovera. (varför byta bak?)
Se över bilen så den håller ihop för ett test.
Höj den, ser alldeles för låg ut. (en första lite större grej, köp ett bra chassi)
Lätta som en galning. Jag kan tipsa om fler ställen när du är klar med de uppenbara grejorna, bara pma.
Nya skärmar? Slipa och spraya de du har eller kolla skroten.

För övrigt kul med ännu en e36 bil på banorna!
Hjälper gärna till med tips om så önskas. Jag har nog också typ 500 bilder på olika projekt som jag har genomfört på min bil om det kan hjälpa dig vid tillfälle.
Vem vet, det kanske kommer upp en tråd om bil någon gång i framtiden.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Thornqvist
Norrköping
Här sen Dec 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
Citat:
Om du bara vill testa till att börja med se till att skivor & belägg är i bra skick byt bromsvätska innan träffen.
Andra saker att kolla över kan vara hjullager att dom är ok.
Har du SBF-licens ??


Japp bromsarna står näst på tur nu, fram verkar vara hyfsade men bak verkar inget vidare alls! broms vätskan kommer att bytas automatiskt eftersom bromsarna kommer plockas ner.
Hur kollar jag hjullagrena?
Nej någon licens har jag inte! Måste jag ha de om jag ska prova på? och hur fixar jag de isf?

Citat:
Håller med Bäck. Fixa dina bromsar till ett bra skick och se till att bilen i helhet är i ok skick.
Det räcker för att prova på banåkning.
Vad gäller byta skärmar. Jag har byggt en e36 M3 under två år för lite banåkning, det ända som inte är i glasfiber än är framskärmarna. Det gör väldigt liten viktskillnad.
Du står inför något av ett ställningstagande i ditt bygge nu i början. Antingen pyssla med utseende och puts, eller sikta på att bygga en snabb bil.

Jag tycker:

Bromsar renovera. (varför byta bak?)
Se över bilen så den håller ihop för ett test.
Höj den, ser alldeles för låg ut. (en första lite större grej, köp ett bra chassi)
Lätta som en galning. Jag kan tipsa om fler ställen när du är klar med de uppenbara grejorna, bara pma.
Nya skärmar? Slipa och spraya de du har eller kolla skroten.

För övrigt kul med ännu en e36 bil på banorna!
Hjälper gärna till med tips om så önskas. Jag har nog också typ 500 bilder på olika projekt som jag har genomfört på min bil om det kan hjälpa dig vid tillfälle.
Vem vet, det kanske kommer upp en tråd om bil någon gång i framtiden.


Okej nä anledningen till att jag ska byta skärmarna är för att de är rosthål i dem som någon har försökt laga en gång så det ser inge roliga ut, hade inte tänkt att köpa plast (än)
Och sen vill jag ju ha en bra grund att stå på när det gäller bilen, vill ta det i rätt ordning och inte kasta mig in i att det ska vara en banbil.
Men du har nog rätt i som du säger, kanske ska lägga lite grejer åt sidan sålänge

Som jag sa till bäck så står bromsarna näst på tur och ska byta bak för de är dåliga och kommer antagligen inte gå genom bes.
De sitter coilovers på den så det borde ju inte vara några problem, vad är lagom då? Har du någon bild på din stans? Här är en bild när jag kommit hem med bilen, den är inte så låg som på bilderna när den står i gräset men kanske fortfarande lite för låg?

Perfekt! kommer pma dig när jag inte hittar fler ställe själv så får du visa gömmorna thumbs up
Haha ja det skulle blivit en bra tråd! 2 år och 500 bilder! Om inte för dig själv så ger det massor med inspiration för nybörjare som mig! thumbs up

Citat:
Om du inte redan kollat där så vill jag tipsa om schmiedmann, nya framskärmar tar dom 4xx kr för.


Japp det är där jag har kollat Om det nu inte blir plast så man slipper rost för evigt!!

Nä nu måste jag köra sambon till jobbet så jag kan köra till garaget sen!

_________________
Christian Thornqvist
Bmw 325 e36 sedan
Citera
Thornqvist
Norrköping
Här sen Dec 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
Ny/gammal uppdatering så man kommer ifatt lite här med de jag har hunnit med i garaget

Plockat ner bromsar, fjädrar och dämpare:






Och som sagt lite kexigt:



Även plockat bort vingarna! Överväger dock att sätta tillbaka takvingen..



Och plockat bort stereo och färddator..



Fronten också nerplockad..


Behöver ha ner mycket för att lyckas få loss frontsargen som någon tidigare har gått precis bananas på!

_________________
Christian Thornqvist
Bmw 325 e36 sedan
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Thornqvist skrev:

Nej någon licens har jag inte! Måste jag ha de om jag ska prova på? och hur fixar jag de isf?
Om du vill köra med BMW SC så måste du ha licens. Jag har för mig att det brukar finnas licenskurser på fredagen innan BMW SC's årspremiärer. Annars dyker det upp kurser lite då och då, på Sviestad brukar man hålla en del varje år som ex.
Sedan finns det andra arrangörer som åker med SMA-försäkring istället. Behövs ingen kurs (man ska dock läsa på själv på deras hemsida) för detta och försäkringen köps antingen per tillfälle eller helårsvis.

Tycker du tänker helt rätt om bilen, prova kör först innan du plöjer ner en massa pengar. thumbs up Du har redan kommit en bit på vägen då det redan sitter coilovers på bilen. Nu vet jag inte vad det är för några men även om de är "dåliga" är dem bättre än original. Bromsarna är det absolut viktigaste men du behöver inga märkvärdiga belägg där bak. På min sitter det Biltema där bak och de har hängt med under fyra säsonger. Fram skulle jag vilja rekommendera minst original-kvalitet, gärna bättre.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Thornqvist
Norrköping
Här sen Dec 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
Okej, tackar för hjälpen!

Vad tror du om att ta bort bromsköldarna som många har gjort?
Inget besiktningen säger något om?
Friskluftsslangar från fronten till bromsarna är de något?

_________________
Christian Thornqvist
Bmw 325 e36 sedan
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Thornqvist skrev:
Okej, tackar för hjälpen!

Vad tror du om att ta bort bromsköldarna som många har gjort?
Inget besiktningen säger något om?
Friskluftsslangar från fronten till bromsarna är de något?
Jag har inga sköldar fram på min och Bilprovningen säger inget om det, och har inte gjort det på fyra år. Saken är väl att om de sitter där ska det vara i gott skick, rostiga trasiga sköldar åker man ju dit på. Men det går också bra utan.
Bak behöver man ju en del av skölden till att fästa handbromsbackarna. Har sett att en del kapar bort det överflödiga vilket jag nog också ska göra, alltid några gram mindre.
Friskluft från fronten är bra, det förlänger livet på beläggen och är därmed en bra investering.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Thornqvist skrev:

Nej någon licens har jag inte! Måste jag ha de om jag ska prova på? och hur fixar jag de isf?


Jag körde första året 4 ggr med "prova på licens" med SBF, köper på plats för 150:-

Så du måste inte gå kursen direkt SMA fungerar likadant. Vissa arr vill veta i förväg om du kommer använda prova på licens.

Lycka till, kört hårt!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Thornqvist
Norrköping
Här sen Dec 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
Davve skrev:
Thornqvist skrev:
Okej, tackar för hjälpen!

Vad tror du om att ta bort bromsköldarna som många har gjort?
Inget besiktningen säger något om?
Friskluftsslangar från fronten till bromsarna är de något?
Jag har inga sköldar fram på min och Bilprovningen säger inget om det, och har inte gjort det på fyra år. Saken är väl att om de sitter där ska det vara i gott skick, rostiga trasiga sköldar åker man ju dit på. Men det går också bra utan.
Bak behöver man ju en del av skölden till att fästa handbromsbackarna. Har sett att en del kapar bort det överflödiga vilket jag nog också ska göra, alltid några gram mindre.
Friskluft från fronten är bra, det förlänger livet på beläggen och är därmed en bra investering.


Okej! då rycker de allvärldens väg!
Var en sväng till i garaget idag och fixade lite!
Men jag hann visst göra lite för mycket innan jag kolla upp

Resultatet iaf:





Hört att de kan spricka när man borrar dem?

_________________
Christian Thornqvist
Bmw 325 e36 sedan
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Thornqvist skrev:
Davve skrev:
Thornqvist skrev:
Okej, tackar för hjälpen!

Vad tror du om att ta bort bromsköldarna som många har gjort?
Inget besiktningen säger något om?
Friskluftsslangar från fronten till bromsarna är de något?
Jag har inga sköldar fram på min och Bilprovningen säger inget om det, och har inte gjort det på fyra år. Saken är väl att om de sitter där ska det vara i gott skick, rostiga trasiga sköldar åker man ju dit på. Men det går också bra utan.
Bak behöver man ju en del av skölden till att fästa handbromsbackarna. Har sett att en del kapar bort det överflödiga vilket jag nog också ska göra, alltid några gram mindre.
Friskluft från fronten är bra, det förlänger livet på beläggen och är därmed en bra investering.


Okej! då rycker de allvärldens väg!
Var en sväng till i garaget idag och fixade lite!
Men jag hann visst göra lite för mycket innan jag kolla upp

Resultatet iaf:





Hört att de kan spricka när man borrar dem?


Jo, det är sant, mkt mer sprickbenägen pga hålen. Blir fina vibrationer av...

Men snyggt gjort, utan delningsapparat, kört i pelarborren eller?

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Thornqvist
Norrköping
Här sen Dec 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
Citat:
Jo, det är sant, mkt mer sprickbenägen pga hålen. Blir fina vibrationer av...

Men snyggt gjort, utan delningsapparat, kört i pelarborren eller?


Ajdå, aja då får jag väl köra sålänge de funkar iaf

Haha tackar nä använde faktiskt en créme fraisch (stavning) burk som passade bra i navhålet, med en skruv i centrum och sen ett snöre runt skruven och runt en penna.
Nä pelarborr hade jag inte tillgång till idag så köra med skruvdragaren, stadig på hand har man ju fått från jobbet [/quote]

_________________
Christian Thornqvist
Bmw 325 e36 sedan
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Ang. Ride height så titta på Bäcks bil. Det ser lite vettigare ut. Framför allt bak.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Ang bromsskärmar så har jag kapat bort det som inte behövs. Inte sagt något på besiktningen till mig iaf.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Thornqvist
Norrköping
Här sen Dec 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
Ang. Ride height så titta på Bäcks bil. Det ser lite vettigare ut. Framför allt bak.


Okej, ska höja fjädrarna lite sen när jag sätter tillbaka dem!
Kom förresten på att förra ägarn hade inte satt dit "skruvarna" så den stod på orginalgummit!


Citat:
Ang bromsskärmar så har jag kapat bort det som inte behövs. Inte sagt något på besiktningen till mig iaf.

thumbs up

Tackar för input!!

_________________
Christian Thornqvist
Bmw 325 e36 sedan
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Brilliant

Fjädringsväg är generellt en ganska bra sak

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Är det en glasfiberfront på den? Ser nästan så ut på bilderna

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Thornqvist
Norrköping
Här sen Dec 2013
Inlägg: 31


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
Är det en glasfiberfront på den? Ser nästan så ut på bilderna


Japp det är det! Hurså?

_________________
Christian Thornqvist
Bmw 325 e36 sedan
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -92 Körning på BOS och uppgraderings funderingar
1, 2, 3   >>
15784 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande