Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 banbil/gaturacer /// the clown ///
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (18939 totalt)
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare
hejsan håller på med en BMW e30 320i som jag köpte i 16års åldern och med tiden har den gått från korvkiosk börnis till sleeper och sedan värre och värre o nu blir det en gatlaglig banbil mer eller mindre vart efter min budget tillåter då jag hart mycket planer för mig men tyvärr inte kan göra allt på en gång
som det ser ut just nu

Motor :
m20b25 block
325 topp
vassare kam
original avgassystem
fekzen chip mappat för 2.8
öppet filter

Drivlina :
original 325 låda
short shift
m3 diff
mim 2000 fälgar

kaross :
rensad på inredning och övriga onödiga detaljer
sänkningssats
hårdare bussningar
e36 servo
momo ratt
sparco stol
4 punktsbälte

det som ska göra i år är att bygga ny motor eventuellt bur har tagit ner fram och bakvagn för att lacka samt byta till hårda bussningar för tillfället står bilen helt rensad på 4a pallbockar











_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Kul att det fortfarande byggs på E30, lycka till med bygget och ser fram emot att se dig och bilen på bana snart :-)
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare
Sunk skrev:
Kul att det fortfarande byggs på E30, lycka till med bygget och ser fram emot att se dig och bilen på bana snart :-)


tackar har en deadline på april - maj sen får vi se hur det går alltid något som brukar strula ('')

_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare
hejsan tänkte starta en liten projekt tråd och kanske se om någon är intresserad av att dela meningar intressen och liknande vem vet nån kanske hatar hur jag bygger men alltid kul med positiva tanka

så då va det dags att uppdatera denna döda projekt tråden igen då
det har nu skett lite förändringar i mitt bygge osv och tänkte därför lägga upp en plan för vad som kommer göras dom senaste månaderna

det som ska göras denna vecka eventuellt två veckorna är att jag
har viktat kolvar,stakar,vev
sitter högflödes oljepump i botten
toppen är en standard 2.5 som är portad,mirra fräst och även match portad med extraktor samt insug
har ett gammal IRESA extraktor grenrör från en rallybil som jag kom över för en bra peng
kommer även stoppa i en 288 graders kent kam
steg 2 fjädrar
vipparmar är ej bestämt än dok
justerbart kamdrev
använder även en smid m52b28 vev
samt fekzen chip med e85 som bränsle drivning
ska bygga nytt avgassystem fortfarande under fundering hur stor tum osv
självklart ska alla packningar,packboxar osv bytas när allt monteras

har säkert glömt något.


bilen för tillfället är helt ned skruvad och det som återstår är att plocka ihop allt igen kommer bilder :P

_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare



började med att sortera alla saker så jag kan hålla koll på dom har en liten senilskada och svårt med att hålla koll på saker om dom inte ligger framför ögonen på mig :P





har oftast mobilen inkopplad i stereon så glömde bort att fota början på när jag byggde ihop bottendelen
men gick rätt bra endå förutom det att när jag suttit ihop tråget och limmat oljetrågspakningen och vänder
motorn så hör jag hur det skramlar runt något i motorn. vart ju bara till att riva ner tråget igen och
till slut ramlade det ur en liten bult ur motorn. tackar fan att jag märkte det i tid annars hade det blivit jobbigt.

fick inte så mycket mer gjort efter det då klockan vart 21.00 och vi insåg att vi varit där i 13 timmar så började plocka ihop och la upp lite planer inför kommande helg. '




finns som sagt mycket kvar att göra men siktar på att få ihop toppen under nästa helg iallafall så jag kan lägga undan motorn och fortsätta med karossen som det är myyyycket kvar på fast siktar fortfarande på att ha den klar till april :P önsketänkande kanske men de viktigt med ett mål


hittade en bild på mitt 5.3 kilos svänghjul som ska bli riktigt fint med den nya motorn


beställde även en ny vinge i fredags som ska bli riktigt spännande att få på bilen med glasfiberbakluckan som ska beställas














_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare
då va det dags att berätta lite om helgens bravader.

började med att montera toppen då bottens stod klar sen förra helgen




finns ingenting som är så jävla obehagligt som att dra toppbultarna dom sista 90 graderna

satte även ditt det justerbara kamdrevet men det stämde inte överens med det originala så satte dit det originala och ringde motornord i morse vilka som förövrigt är grymt trevliga o hjälpsamma riktiga toppen killar och toppen service det visade sig att hjulet satt fel med själva helhets justeringen så va bara att skruva ur bultarna i mitten och vrida ca 120 grader så vart det rätt igen


ritade en liten skiss på hur det gjordes så ni kanske förstår bättre hehe nollningen va på fel sida mer eller mindre

då jag inte löste detta mysterium i helgen utan idag så fortsatte jag med att borra,såga,slita rycka o dra ut mina bussningar så jag kunde ta med dom till lackeringen så jag kan börja sätta ihop bussningar osv igen

slitar bild'

när jag äntligen va klar med det så fortsatte jag med att skrapa asfaltsmatta

kommer bli riktigt fint sen när jag lackar om golvet och taket


började med att rensa dörrarna så gott det gick vill inte kapa osv förens jag tagit hem plastrutorna och vet vad som kommer behövas och inte


hittade lite mer asfaltsmatta i hatthyllan så rensade jag även allt skit bakom innertaket


slet ner innertaket och har nu börjat planera hur jag ska borra ur det på lättast sätt fördelen med att göra sådant hela dagarna som bilplåtslagare är att man kan göra det lite fint oxå
men tyvärr är jag ju lätt handikappat just nu och väntar på en ny operation med handen så passar på och hinna med så mycket som möjligt innan jag blir stel i 3 månader igen

detta va allt för denna helg :P

_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare
Fortsatte med taket som jag började rensa förra helgen






hittade även lite asfalltsmatta som jag missat förra året


plötsligt eskalerade det hela och så hade jag börjat riva mer än jag hade tänkt





började rensa elsystemet på onödiga saker oxå



bjuder även på en bild på min allmänt våldtagna säkrings central


passade på att ta bort rattstången för att få mer utrymme och samtidigt kunna sänka den senare vid montering knepigt att få bort dessa stöldsäkra bultar bara :/


Överbliven onödig vikt




inte mycket kvar på bilen nu


_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Har du inte lättat lite väl mycket nu?

Blir bra det där när det blir klart thumbs up
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare
förmycket och förmycket något sånt är väl ändå inte möjligt sålänge man inte bara lättar bak försig
kommer köra med sugmotor oxå så lite mindre vikt kommer inte skada :P
ska lätta lite mer fram bara sen är jag typ klar med den biten och kan börja bygga ihop för iår

ja kommer nog bli rätt nice hoppas bara på att kunna få ihop den innan operationen bara så den inte blir ståendes i tusenbitar :fly:

juste vad är det jag ser om att du ska överge täby?

_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare
lyckades inte få så mycket gjort i garaget i helgen ( hatar sånna dagar )
men jag fortsatte monteringen med motorn efter att ha fått en ny bult till oljepumpshjulet kunde jag sätta dit kamremen osv
men måste beställa en ny bullt till 2.8 veven m20 bulten är för kort så kom inte så speciellt långt endå



fortsatte med att slipa rent golvet


vart mycket lättare att slipa och skrapa utan bakrutan

_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare
körde natt race efter jobbet i onsdags och fick faktiskt ganska mycket gjort

hon klär sig i kort kort i sommar....




började lägga igen takluckan efter att ha kapat upp baljaorna osv





vart en nattmacka kl 04:00


sen fortsatte jag med grundning och målning









sov som ett barn efter jobbet i torsdags och slutar om ca 30 min sen blir det garaget direkt!
( sorry för dom dåliga bilderna vart bildelar istället för kamera )

_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare
då va det dags att uppdatera lite igen missade lite här ett tag
då jag fokuserat mer på annat men va i garaget i helgen och fick lite gjort iallafall :P




började även sätta ihop lite saker så det börjar bli bil av detta nu




lämnade även in bakvagnen på lack i morse komer bild senare

_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare
då va det dags att uppdatera igen har inte kunnat göra så mycket då jag är ny opererad och inte kan göra så mycket men har fått lite gjort iallafall

skaffade mig en car-o liner diff

fick hjälp av lackarna på jobbet med det sista


fick fotplattan och brandsläckaren monterad innan operationen blir Nice :P

så här ser det ut i dagsläget börjar likna något

lägger även upp en bonusbild på min nya topp som ska monteras nästa år sitter en 305 gr i och annat godis


och en bild på klumpen som förhindrar min bil att bli klar ;/



ska upp till garaget på söndag och montera motor och låda med brorsan samt ska bakvagnen hängas upp så det börjar hända lite i garaget nu trotts omständigheterna :P

PS ÖNSKA MIG LYCKA TILL FÖR FAN!!!!!! ''

_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Verkligen imponerade tempo trots tillfälliga handikappet thumbs up

Har själv nyss plockat bort mitt efter nån veckas bandage, man blir begränsad....


Bara kämpa på o göra det man klarar för stunden!



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare
tackar har brorsan som hjälper mig då han precis vart klar med sin bil så kan inte ta åt mig all ära direkt : D

åfan jag då vet du ju hur det känns iallafall fast har jag tur så kommer jag få tillbaka lite känsel i handen efter den senaste operationen men musklerna har börjat funka igen iallafall så jag kan använda handen om jag får tillbaka känseln ser jag det mer som ett plus i kanten är mest glad att ha handen kvar.

lyckades få lite bilder från senaste garagebesöket då vi fick mycket gjort

här kommer lite bilder på fram och bakvagn monterade





vart rätt nöjd med färgerna faktiskt trodde det skulle se allt för konstigt ut men väl på plats ser det fräckt ut :P


första gången på alla 4 hjul efter ett halvår typ





fick nästan ihop det mesta runt om motorn till start dessutom dok så vart det fet kabelbrand efter första startförsöket så håller fortfarande på och luskar med elen och byter brända kablar :/

det enda som fattas nu är att hämta ut broms oken från blästringen och måla dom så att jag kan sätta dit nya packningar osv efter det är det bara karossdelar och den där jävla elen kvar!


fick ett paket av ACM oxå ska bli spännande att packa upp och montera



att göra än så länge.

- ordna med elen
- köpa hållare till bakbromsarna
- fylla på alla oljor
- koppla in soppa
- montera nya bakluckan/huven/stötfångarna
- bygga avgassystem ( väntar på mitt nya grenrör
- koppla in el fläkt
- lackera om bilen
- montera batteri i baklucka
- montera krängningshammare / ligger på lackering
- lätta dörrarna

säkert glömt små detaljer men detta är det jag kan komma på :P

_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Det rör på sig.. bra kämpat!

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41599

Forumägare
Forumägare

Blev orolig med bilderna där det spårade ut på utrivning av grejer i bilen Men fan här är det ju kanontempo - speciellt med tanke på omständigheterna! thumbs up thumbs up thumbs up Många har ett låååååångt glapp i tid från att riva ner tills det börjar skruvas ihop mer på riktigt. Javvisstja, jag var inne o läste Jeppsons pallbockstråd nyss

_________________
Magnus Thomé
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Stor thumbs up för ditt imponerande tempo, ta de lite soft med handen nu bara, den behövs för ratta sen

Sjuuuuuukt cool vinge måste jag säga, skulle kunna tänka mig att modda dit en sån på min M3a Vill du dela med dig vart den kommer ifrån?

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare
Sunk : tackar

ja magnus jag vart faktiskt lite orolig själv där när jag vart skadad men sen började det ju röra på sig ganska mycket det är rätt många i garaget som tappade hakan när dom ena veckan såg den helt nedskruvad och veckan efter så att det hänt rätt mycket hehe
fördelen med att ha grov Adhd och damp när man är sjukskriven ärr att man får mycket energi över

ja spånade genom den lite nyligen fast han kör ju lite större operation än mig fast hoppas på få upp clownen i vaggan nästa år innan jag bygger bur.

Ripper : tackar har försökt men börjar bli svårt men ska eventuellt ta bort protesen på tisdags så hoppas på få grönt ljus då av läkaren så jag kan bo i garaget en vecka

angående vingen där så köpte jag den på blocket av en kille som sa att det fanns tre av dem i norden en har jag en har han och en i Norge så har ingen information om den faktiskt står inget på den heller eller liknande tyvärr ;/


och åter igen en uppdatering. fick lite tid över i lördags och åkte upp med brorsan till garaget för att äntligen provstarta bilen. så efter att ha kopplat in bränsleledningarna rätt och suttit dit grenrör samt avgassystem så vart det dags att braka igång motorn vart lite nervös då jag inte ens visste om styrboxen skulle funka helt hundra efter kabelbranden med nya kabelhärvan men mot alla odds så startade motorn på andra rycket
och gick hur fint som helst på tongången. sen till det tråkiga det rasslar/skramlar så in i helvete från toppen
trotts att allt är nytt och rätt in justerat så började spekulera lite och lyfta av ventilkåpan för att titta men ingenting var fel eller såg konstigt ut så måste gå igenom toppen en gång till och se så jag inte missat något
känns som att den hellre borde vara knäpptyst än rassla då allt är nytt och ny justerat ställde ventilerna på 0.22 för att dom skulle vara lite extra tysta men han inte kolla så mycket mer utan ledsnade och gav upp för dagen men ska dit i helgen igen förhoppningsvis med lite fler idéer av vad det kan va

_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare
gaaaah nu börjar det gå emot deadline. och jag känner mig cool lugn nu igen då jag fått ordning på motorn och den går som en klocka igen efter ett x antal timmars felsökande och efter som att det rasslade så började jag med att kolla så att allt inom oljetryck och oljeflöde fungerade som det skulle så nya mindre billiga "stack" mätare och nya givare inhandlades för att va helt säker på att inte bli lurad av dåliga mätare osv efter att ha monterat in detta i bilen tog jag loss spridarna och plockade ur dom en efter en och kli mig i huvudet tittade på dom lite extra och kom fram till att jag inte har en jävla aning om om det ser bra ut eller inte så bytte alla tätningar blåste ur dom för säkerhets skull i hopp om förändring kickade lite mer runt motorn och allt såg bra ut.
tömde sedan tanken och ledningar osv på bensin. och tankade i ny w-power 20L och en flaska med Fuel clean
(chippet är mappat för 98oktan)
vred om nyckeln tills bilen startade och så plötsligt slutade bilen att skramla kände mig hisligt nöjd och tog en paus som jag så väl förtjänat vet inte om det var jag eller bilen som lagade det men bra gick det hehe

flyttade även på filtret lite så jag får in direkt kall luft inte helt klart än ska ordna en lucka så jag kan täcka för om det börjar regna vilket det typ aldrig gör i detta land hehe :P


fick även dit framstötfångaren från acm-composit och vart ganska nöjd själv faktiskt fast det var mycket pilligare än jag trodde faktiskt fast den väger ju ca 15 kilo mindre än den gamla fronten som jag byggde i glasfiber så blir värt det endå mindre vikt är ett bra plus då jag försöker hålla bilen så lätt som möjligt



en liten bild på nya fläkten oxå som ska kopplas in på lördag :P

har även lackat dom sandblästrade bromsoken tog sin tid att beställa hem färgen då jag trodde att det va ganska vanligt med blått fan nej det va det inte tyvärr men nu är dom klara iallafall


fick även med en liten bild på akvariumet när jag höll på med bakluckan "hehe alltid retar det någon"
på tal om bakluckan så har vingen börjat ta form nu och är nästan klar vet bara inte om jag ska lacka den svart och ha metall nitarna som dom är eller lacka dom med (spar massa maskerings jobb)


ser endå lite halv Nice ut med nitarna i metall så får se hur det blir
fick även med en riktig gädda på bilden när jag skulle fota vingen

fick med garage kamraten bredvid mig som oxå ska stå klar på Gotlandsfärjan den 27 kl 12:50 börjar bli brådis nu måste jag erkänna.



och här är vi alla 4. bmw ligan som vi kallades på Gotland då alla envisades med att åka egen bil vart vi än skulle hehe rätt kul endå och känna sig lite halv känd




_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Tim_1799
sverige
Här sen Jul 2011
Inlägg: 39


Trådstartare
hejsan allihopa satt precis och undrade vad det blev av denna bygg tråd då jag uppdateringen rann ut i sanden men bilen vart klar i tid till Gotland faktiskt tänkte bjuda på massa bilder från garaget till gotland ring och tillbaka igen då jag har lite dåligt samvete över det hela hehe :P

här är lite bilder från första provkörningen när jag äntligen fick den utanför garage portarna
måste även nämna att motorn gick "mycket" piggare i år





dom här bilderna är tagna precis efter att jag vart klar med stötfångarna huven och backluckan.
monterade även dit dem nya dörrhandtagen









passade även på att sätta dig alla dekaler från dem som varit med och gett rabatt osv. mycket uppskattat




så jag påbörjade min resa från landet (Rimbo) till Stockholm passade även på och
smet in på polisens lilla snabb våg/rutinkontrolls område efter Brottby till min stora besvikelse.
så va vågen avstängd




kom cirka 1500m därifrån innan något började låta riktigt skumt i motorn. så jag stannade så fort jag kunde och konstaterade att det inte så helt rätt ut så satte mig och väntade på att farsan skulle komma och bogsera mig till hans garage som är runt hörnet

hjälpen kom..

fördelen med att vara i farsans garage är att mitt och brorsans e30 förråd ligger där så hade massa delar liggandes som jag snabbt kunde byta ut då jag inte ville avsluta min resa nu envis som man är.



konstaterade att jag hade glömt att använda locktight fast tur endå att bulten kilat fast sig mot trigger hjulet så kamremen satt kvar




efter en stor genomgång av både bil och motor fortsatte resan hem! med mina nu mer behövande hörselkåpor :P


och sen kom gud och ville prova mina vindrutetorkare.... vilket gick sisådär så stannade till på Statoil för att tanka och vänta ut regnet lite då min bil är lite mindre vatten tät nu mera. det hela slutade olyckligt med att jag inte fick köra hem bilen iallafall herr konstapel var väldigt noggrann med att man inte får åka till besiktningen med en bil som är obesiktigad om man inte har bokat tid
Det hjälpte inte det minsta med att förklara att det finns något som heter dropp in på 2000-talet heller
utan vart bara med sura miner så fick min böter och sedan stod han i 5 timmar och såg till så att jag inte skulle sköra därifrån utan bärgare... Svin men efter 8 timmar slutade nog deras skift eller så fick dom väl någon moppe pojke runt halsen som va mer prio så brände åt helvete därifrån så fort jag bara kunde hem till Svealand då clownen inte va speciellt uppskattad i Arninge




satte dit mitt nya schmiedmann grenrör som det va utlovat skulle sitta fin fint... började med att sätta det på plats vilket bara det med motorn i tog ca 28 min skruvade dit alla bultar och ska nu sätta dit cross-pipen och inser att grenröret är helt jävla snett och antagligen byggt för efter en frontsmälld volvo 740 så vad ni än gör köp ALDRIG deras grenrör) men tänkte ju nu att det inte längre fanns någon återvändo och ville ju samtidigt ha dit mitt nya avgassystem som jag byggt 2x2"5 med rakarör och en varsin slutdämpare så fick först ta ett järnrör i motsvarande storlek till grenröret så jag inte skulle pja formen sen bände jag isär rören tills x-pipen passade och sen va det bara bygga vidare vart tyvärr inte så många bilder på det hela då det vart mest svordomar men har en bild på rören iallafall


slängde med två bilder på när jag tog hem bilen efter avgasbygget konstaterade dok att det luktade avgaser som fan vilket jag trodde va för att avgaserna hamnade i turbulens längst bak efter som jag inte har slut pipa och därför kom tillbaka upp genom hålet där baljan var.
efter att ha köpt böjar som leder ned avgaserna mot marken så insåg jag att det kom framifrån :/ nog fan va det det där jävla grenröret som inte va tätt *suck* men efter som det va ca 10 timmar kvar tills båten till Gotland gick så sket jag i det och tätade grenröret med avgaspasta vilket faktiskt visade sig vara en sjukt bra nödlösning





färdig packat inför resan.

passade även på att fylla på resekassan på ica maxi


här är lite bilder från förstadagen på banan slog rekord med 5 avåkningar emot förra årets 12 avåkningar kanske syns hehe







dag 2 på banan











passade på att ta ett dopp i blå lagunen som ligger precis bredvid starkt rekommenderat


tog även nya bilder att kunna jämföra med förra året mest för skojs skull men fan vilken skillnad!



förra året :




lite bilder från hem resan




kom till Haninge sen började bilen koka så höll lite väl hög hastighet för att hålla bilen kall borde inte vara några problem då kl va 4.30 på morgonen men nej fan det va inte så uppskattat endå :/


dock ville dom mest beundra bilen så förklarade läget och att jag faktiskt utan någon som helst rättighet körde fortare för att kyla bilen när det endå inte va någon trafik och det va inga problem han förstod då han själv hade en e30 som gärna vart för varm :P

här e lite sommar bilder jag bjuder på :




skojj i rondellen *dok inte jag*

sen gick topp packningen och nu står hon i garaget och väntar på att få rulla in i det stora garaget för att omhändertas med nya idéer inför sommaren :P

_________________
tim (fimpen) lindstål
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 banbil/gaturacer /// the clown ///
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (18939 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande