Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 155 Q4 -96
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (12120 totalt)
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Ursprungligen bruksbil, men numera sommar/semester/banbil. Enda ägaren.

Eftersom det inte tillverkades så många Q4:or med "nya karossen" så vill jag inte förstöra den med en massa oåterkalleliga modifieringar. Därför blir det banåkning med full inredning, luftkonditionering och stereo. Men förhoppningsvis blir riktiga banåkningsobjektet klart någon gång. Då ska rattväxel, soffa och 7000 rpm bli rattväxel, bucket seat och 9000 rpm!

155 Q4:an har i alla fall fått de vanliga modifieringarna med Eibcah fjädrar, ställbara gula Koni, ett Ferrita system hela vägen (förutom katalysatorerna) och lite bättre inlopp på luftsidan. Förra säsongen blev det dessutom M3 E36 skivor och 996 turbo bromsok fram. Och så en massa fakta:

Vikt: 1465 kg
Tjänstevikt: 1560 kg
Viktfördelning: 61/39 F/B
Drivning: 47/53 F/B
Diffbroms: 83% bak, okänd i mittdiffen
Bromsar: 315x28-4kolv/240x11-1kolv F/B (284x22-1kolv original fram)
Effekt: ~240 hk @ 6000-6500 rpm (186 original @ 6000 rpm)
Vridmoment: ~350 Nm @ 3000-3500 rpm (293 original @ 2500 rpm)
Laddtryck: 0,85 bar nominellt
1,15 bar under acc. @ 3000 rpm
1,37 bar vid last @ 3000 rpm
Kompression: 8:1
Borrning/slag: 84/90 mm
Ventilstorlek: 34,5/28,5 mm Ins/Avg

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Nu trillade bild-uppladnings-poletten ner - här är det premiär för nya bromsarna på Sviestad 2003


_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tjusig bil thumbs up

Bor du i Linköping? Ser en snygg röd Q4 på gatorna med jämna mellanrum.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Tack!

Nej, jag bor i Solna. Men det rullar en grym 155 Q4 i Linköping, en -93:a med 96:ans framskärmar. Se upp för den, definitivt landets snabbaste med god marginal.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Va? Har Johan kommit ur garaget??

Widebody 155 Q4...
Fast Integralen är lättare.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Jag vet inte om han kommit ur garaget, men det var bästa gissningen.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Trevlig vagn! Tur att det finns modernare Alfor som får hjärtat att klappa fortare, tack vare Q-hjulstriften!
Min först bil som 18åring var ruskigt nära att bli en GTV-84, men färgad av sin börd så blev det en Bmw 323-81 istället, det kan ju förklara hur historien sen utvecklade sig..... men det är väl aldrig försent att bli en Alfateist
Nu när man blivit med många bilar kan man ju rent av vara lite otrogen .

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



John: Kom och kolla på Alfaklubbens banmöte på Knutan (20/6) så skall vi nog kunna omvända dig...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



Johans bil är inte klar!

Johan och jag hade samma garage förut
Som jag fattar så kommer den kanske ut nästa år den kommer inte vara en

MVH PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



om han nu får tummen ur ja, pratade med Johan för ett tag sen och han verkar tyvärr lite oinspirerad...

Andreas: om du vill så kan du få låna utrymme på min server för bilder. Jag kan nog hitta lite plats om jag vill.
Tack för tipsen på förarkursen förresten.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



grymt snygg!
röd med svarta detaljer och de svarta fälgarna med röda bromsok under,

hoppas att se den på nåt alfaklubbevenemang nästa år!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Lite uppdateringar:

Ny turbo sommaren 2005, en KRX-400 från Turboservice (baserad på KKK K24 som sitter i Volvo S60R).

Först häromdagen blev den ordentligt uppmappad med 3,5 bars soppatryck på original IAW 058 spridare (385 cc @ 3 bar) och nu laddas det 1,45 bar i mellanregistret som sen planar ut till 1,3 bar mot 6500 rpm.

Sedan många år sitter det ett 2,5" fullflödessystem från Ferrita och modifierad luftfilterbox.

Prestanda får jag se till att mäta någon dag, men troligtvis ligger effekten på rätt sida 300 hk strecket och likaså ligger vridmomentet på rätt sida 400 Nm strecket.


_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Möller skrev:
Prestanda får jag se till att mäta någon dag, men troligtvis ligger effekten på rätt sida 300 hk strecket och likaså ligger vridmomentet på rätt sida 400 Nm strecket.


Tjopp! Då får du se upp så att jag inte kommer och snor din motor och petar ner den i Bertonen.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
W.o.T
Hönö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 56



Gjort nåt mer med motorn än att skruva fast KRX400-aggregatet och mappat?

Nice bil! thumbs up

_________________
Erik Sjöström

Member of Scuderia Dieci Isole.

Alfasud Sprint -78 -rejsbilen
Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern

Skapare av www.lanciadelta.se
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Jaha Daniel, då vet jag vem jag ska ringa när jag behöver hjälp med att lyfta ur motorn

Det var ju inte helt "bolt on" med turbon, men det är en smidig lösning med original grenrör. Och angående motorn så är den aldrig öppnad. Många skriver hysteriskt långa listor med prylar som måste bytas för att plocka ur 300 hk, men det är också en hel del som åker länge och väl med de effektnivåerna på orörd motor. Men visst, ska jag åka mycket på max så måste jag nog se över temperaturer i avgas och insug samt skänka laddluftkylarens plastgavlar en tanke....

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Vad är det för skillnad på ditt agg och ett std K24? Ser ut som det inte sitter avlastningsventil i kompressorhuset men det kanske det inte gör på dom orginal heller? Vad kostade det?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88


Trådstartare
Jag är lite osäker på skillnaden, men jag tror det är större kompressor. Sen så skiljer lagerhuset som inte är vattenkylt och så tror jag inte det är 360-lager original.

Av någon anledning finns aggregatet inte med på svenska Turboservice hemsida, men på den norska hemsidan kan man se att det koster 13516 NOK inkl. moms. Och om man vill läsa specarna på svenska så http://www.enem.se/xtreame.asp

Turbinhuset är lite större än på Lancia Delta Integrale Evo1s TB0385, kompressorinloppet är 1 mm mindre men å andra sidan har impellern lite friare flöde.

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Backa bandet lite nu, köpte du en trixad myggturbo för mer pengar än en kullagrad GT28-RS??
Varför?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
W.o.T
Hönö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 56



Är en turbo specad för 400hk en myggturbo? Beror ju på vad man jämför med iof...blanda inte ihop de olika k24 aggregaten nu bara

Fan, man kanske skulle få tummen ur och skruvat fast sitt k24 (s60R) på Deltan nångång istället för att det ska ligga och samla damm på hyllan...

_________________
Erik Sjöström

Member of Scuderia Dieci Isole.

Alfasud Sprint -78 -rejsbilen
Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern

Skapare av www.lanciadelta.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Jag hoppas jag har fel och att den passar finemang men 6cm^2 avgashus är otroligt trångt. Mitt är 7cm^2 och det är MYCKET trängre än std TB03-53 och det märks. Boost creep på höga varv och det på en 1.8 liters motor som ger runt 170Hk.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
W.o.T
Hönö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 56



KKK K24 sitter på alltifrån Golf I/II 1.6TD till Audi RS2 o S60R, förstår inte riktigt vad du menar???
Finns en uppsjö av varianter liksom det finns olika Garrett T3 t ex...

_________________
Erik Sjöström

Member of Scuderia Dieci Isole.

Alfasud Sprint -78 -rejsbilen
Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern

Skapare av www.lanciadelta.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 155 Q4 -96
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (12120 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande