Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (36485 totalt)
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Magnus L skrev:
Hu är det med vikt på din supercartmotor, och vad väger vxllådan?


:read2: ehh jag tror att paketet (block och låda är i en del) ligger komplett på 35 kg. Är inte hundra men den häraden har nämnts och den är ju inte dirket fjäderlätt att lyfta i och ur...

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Benjamin Ernryd skrev:
Magnus L skrev:
Hu är det med vikt på din supercartmotor, och vad väger vxllådan?


:read2: ehh jag tror att paketet (block och låda är i en del) ligger komplett på 35 kg. Är inte hundra men den häraden har nämnts och den är ju inte dirket fjäderlätt att lyfta i och ur...

/Benjamin


ok, såpass endå, men iochförsig är det ju med växellåda. Min skotermotor som lämnar 110 hkr väger ca 38 kg, men då utan växellåda. (650cc trippel)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Magnus L skrev:
Hu är det med vikt på din supercartmotor, och vad väger vxllådan?

Har väl inte sån stor betydelse egentligen...
För om jag inte är helt ute och cyklar så är det
väl en minimum vikt som gäller när man gått i mål som gäller...
Förare+Kart...X-antal kilo.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



super7 skrev:
Magnus L skrev:
Hu är det med vikt på din supercartmotor, och vad väger vxllådan?

Har väl inte sån stor betydelse egentligen...
För om jag inte är helt ute och cyklar så är det
väl en minimum vikt som gäller när man gått i mål som gäller...
Förare+Kart...X-antal kilo.


Ja självklart, men jag undrade bara i rent kognitivt jämförande syfte, för att få relationer mot andra motorer.

Sen så kan ju en blytacka plaseras lite gynsammare i balanshänseende än vad en motor kan.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Benjamin Ernryd skrev:
Pär Hylander skrev:

Tja, om det vet att varvtiden står i direkt proportion till ngnting så är det ju bara att köra på det sättet. Min blygsamma erfarenhet från racing och något mer omfattande erfarenhet av tävlingsskytte (8 år i landslaget) säger dock att det tyvärr inte är fullt så endimensionellt. Jag tror att det är viktigt att återkoppla, och återkoppla omedelbart. T.ex så hjälper det mkt sämre att kolla på en logg en halvtimme senare, eller ännu värre, på kvällen. Återkopplingen ska komma bums, direkt efter utförd manöver då allt sitter alldeles färskt i minnet. Igentligen är det för dåligt med en laptimer, man skulle helst ha återkoppling efter varje kurva. Laptimer är dock j*vligt mycket bättre än att spana på en utskrift av officiella varvtider en halvtimme senare.

Fast sen beror det ju på vilken ambitionsnivå man har. Är man t.ex redan bäst i Sverige och inte har ambitionen att bli bäst i Europa så kan man ju fortsätta som man gjort innan, det funkar ju ända tills det kommer någon och kör om en


Heee, du missade nog min smiley, det är ju inte för inte jag har gått och köpt en laptimer för 1800 pix. Trots att jag har vart absolut snabbast i klassen i princip två hela säsonger så är jag ödmjuk nog att inse att dom andra lär vara ännu bättre och ännu snabbare i år. Därav steget att utveckla körningen efter 11 säsonger med en Laptimer. Jag har precis som du sysslat med en mätbar sport på elitnivå tidigare som medeldistanslöpare i Friidrott och där mätte man ju det mesta, hela tiden... Så möjligheten av att få en omedelbar respons på hur man tog en kurva eller vilken växel man använde kan nog inte beskrivas annat än med thumbs up thumbs up thumbs up

En sak som jag personligen tror att det kommer hjälpa mig med är på finalerna, det kan vara förbannat svårt att ligga i ett race och inte veta hur bra man kör. Ligger man tex 0.5 sek över sin varvtid från tidsträningen, så är det ju nåt man inte gör rätt å då får man väl gasa lite till


EDIT: Pär, du får gärna utveckla hur du menar med Ambitionsnivå, jag är inte hundra på att jag tolkar dig rätt...


oops, jag borde nog haft med en smiley efter första meningen

Det som förvånar mig inom racing är alla resurser som läggs på själva redskapet och hur lite i förhållande till det som läggs på hur redskapet hanteras.... Du som gammal löpare känner nog igen det om du tänker efter . Vad gäller bilen så mäter man en faslig massa saker och presentera för föraren, temperaturer etc. Däremot så har man inte mycket utrustning som hjälper föraren att klura ut om han tog kurva 3 bättre nu på sista varvet än tidigare. På lite halvhög nivå och hög nationell nivå så har jag förstått att loggning är vanligt. Såvitt jag vet så samlar man på sig en massa data som man analyserar efteråt. Men ur ett träningsperskpektiv så behövs återkopplingen omedelbart, när föraren fortfarande har allting helt färskt i minne... Jag tycker det är en kraftig suboptimering (alltså myggor och kameler) .

Med ambitionsnivå menade jag om man nöjer sig att med att prestera ungefär lika bra som förra året, nöjer man sig med en stagnation (som jag i skyttet för närvarande ) så kan man nog köra med precis samma upplägg som innan. Om man däremot vill utvecklas så måste man ju förfina eller finna nya vägar.

_________________
Pär Hylander
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Magnus L skrev:
super7 skrev:
Magnus L skrev:
Hu är det med vikt på din supercartmotor, och vad väger vxllådan?

Har väl inte sån stor betydelse egentligen...
För om jag inte är helt ute och cyklar så är det
väl en minimum vikt som gäller när man gått i mål som gäller...
Förare+Kart...X-antal kilo.


Ja självklart, men jag undrade bara i rent kognitivt jämförande syfte, för att få relationer mot andra motorer. Sen så kan ju en blytacka plaseras lite gynsammare i balanshänseende än vad en motor kan.


He he, det är tur att man är liten och lätt (66 kg) så man kan ha 8 kg blystänger fastskruvade på valfritt ställe...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Benjamin Ernryd skrev:
Pär Hylander skrev:

Tja, om det vet att varvtiden står i direkt proportion till ngnting så är det ju bara att köra på det sättet. Min blygsamma erfarenhet från racing och något mer omfattande erfarenhet av tävlingsskytte (8 år i landslaget) säger dock att det tyvärr inte är fullt så endimensionellt. Jag tror att det är viktigt att återkoppla, och återkoppla omedelbart. T.ex så hjälper det mkt sämre att kolla på en logg en halvtimme senare, eller ännu värre, på kvällen. Återkopplingen ska komma bums, direkt efter utförd manöver då allt sitter alldeles färskt i minnet. Igentligen är det för dåligt med en laptimer, man skulle helst ha återkoppling efter varje kurva. Laptimer är dock j*vligt mycket bättre än att spana på en utskrift av officiella varvtider en halvtimme senare.

Fast sen beror det ju på vilken ambitionsnivå man har. Är man t.ex redan bäst i Sverige och inte har ambitionen att bli bäst i Europa så kan man ju fortsätta som man gjort innan, det funkar ju ända tills det kommer någon och kör om en


Heee, du missade nog min smiley, det är ju inte för inte jag har gått och köpt en laptimer för 1800 pix. Trots att jag har vart absolut snabbast i klassen i princip två hela säsonger så är jag ödmjuk nog att inse att dom andra lär vara ännu bättre och ännu snabbare i år. Därav steget att utveckla körningen efter 11 säsonger med en Laptimer. Jag har precis som du sysslat med en mätbar sport på elitnivå tidigare som medeldistanslöpare i Friidrott och där mätte man ju det mesta, hela tiden... Så möjligheten av att få en omedelbar respons på hur man tog en kurva eller vilken växel man använde kan nog inte beskrivas annat än med thumbs up thumbs up thumbs up

En sak som jag personligen tror att det kommer hjälpa mig med är på finalerna, det kan vara förbannat svårt att ligga i ett race och inte veta hur bra man kör. Ligger man tex 0.5 sek över sin varvtid från tidsträningen, så är det ju nåt man inte gör rätt å då får man väl gasa lite till


EDIT: Pär, du får gärna utveckla hur du menar med Ambitionsnivå, jag är inte hundra på att jag tolkar dig rätt...


oops, jag borde nog haft med en smiley efter första meningen

Det som förvånar mig inom racing är alla resurser som läggs på själva redskapet och hur lite i förhållande till det som läggs på hur redskapet hanteras.... Du som gammal löpare känner nog igen det om du tänker efter . Vad gäller bilen så mäter man en faslig massa saker och presentera för föraren, temperaturer etc. Däremot så har man inte mycket utrustning som hjälper föraren att klura ut om han tog kurva 3 bättre nu på sista varvet än tidigare. På lite halvhög nivå och hög nationell nivå så har jag förstått att loggning är vanligt. Såvitt jag vet så samlar man på sig en massa data som man analyserar efteråt. Men ur ett träningsperskpektiv så behövs återkopplingen omedelbart, när föraren fortfarande har allting helt färskt i minne... Jag tycker det är en kraftig suboptimering (alltså myggor och kameler) .

Med ambitionsnivå menade jag om man nöjer sig att med att prestera ungefär lika bra som förra året, nöjer man sig med en stagnation (som jag i skyttet för närvarande ) så kan man nog köra med precis samma upplägg som innan. Om man däremot vill utvecklas så måste man ju förfina eller finna nya vägar.


Håller med dig Pär, det vor MYCKET intressant att provåka så som dom riktiga garabbarna i F1 gör med 3 st mellantider på varvet, då kan man tala om direkt feedback på sin körning. Så gör man ju när man springer också. Man drar ju inte ut på en halvmara för att bara kolla tiden i mål direkt...

Ah, nu förstår jag hur du menar med ambitionsnivå. Fast man måste ju alltid räkna med att dom andra blir bättre också. Då krävs ju det troligen en bättre prestation för samma resultat i mål. Och vill man nå bättre resultat (som jag vill göra på EM racet i höst) så måste man ju förbättra prestationen ytterligare ett snäpp... hmmm låter som det blir en tuff säsong, måste nog trimma lite till tror jag

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Fick hem min Laptimer igår men posten hade lagt på Moms dom jäklarna. > så nu är man 400 pix fattigare i onödan, frust & fnys. Dock, den har en massa trevliga och roliga funktioner som kan bli användbara, tex eget namn i displayen! Ganska kraftiga grejer i fräst blåeloxerad alu. Matchar samtlig alu i karten perfekt som också är blåeloxerad. Bling bling! Bra med fästmöjligheter etc. blir kanon!



Sändaren blev lite suddig i bilden (skall inte fota tidigar mornar tydligen) men det syns ju lite iaf...


Arbetet med helmut fortskrider sakta med säkert, bilden är snett bakifrån, nu är alla stripes lackade och nu börjar tejpandet för att lacka resten svart (det var ingen som kunde gissa va?)


Med för stark blixt (lovar att jag skall gå fotokurs nån gång!!!) men här ser man mer av själva iden med korsade ränder.


Mer kommer när den är klar...
/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Är ju kanske inte direkt knutet till själva rejsbilen men det har ju med rejsing att göra nu är hjälmen nästan färdiglackad iallafall (har sina fördelar att jobba hemifrån ibland), det saknas bara ett par lager klarlack för att få blänk i ränderna och skydd mot elaka stenskott..







/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Magnus L skrev:

ok, såpass endå, men iochförsig är det ju med växellåda. Min skotermotor som lämnar 110 hkr väger ca 38 kg, men då utan växellåda. (650cc trippel)

Nyfiken: Vad är det för motor o är 110 hk normalt för en 650 cc tvåtakt? Trimmad? Sitter den i en skoter eller i en bil? /Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bo Danerius skrev:
Magnus L skrev:

ok, såpass endå, men iochförsig är det ju med växellåda. Min skotermotor som lämnar 110 hkr väger ca 38 kg, men då utan växellåda. (650cc trippel)

Nyfiken: Vad är det för motor o är 110 hk normalt för en 650 cc tvåtakt? Trimmad? Sitter den i en skoter eller i en bil? /Bo

Det står skotermotor i Magnus text ovan, Superkartmotorerna på 250 cc tar ut en litereffekt på 360 hk/l, Magnus skotermotor ligger på 170 hk/l. Så den är nog standardtrimmad för hållbarhet och stryktålighet.
/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
!
Färdigslipad hjälm, lägger på första lagret klarlack, vad händer? Jo, lacken löser upp underliggande färglager och då blev det ju två lager lös färg helt plötsligt och allt börjar rinna! På flera ställen har den svarta mellanranden gett sig iväg över hela partier.

Precis nästan klar efter två veckors arbete, bara att börja om från början. F-n h-es j-ar! Det är visserligen inte in Janne Z3s klass om man mäter otur, men VAD det svider!

Fråga till den som läser detta: jag hade inte tvåkomponents lack på detta experiment men ändå, inte f-n skall väl färgen lösas upp av klarlacken???
Edit: samtliga färger var av samma tillverkare och högkvalitetsfärg (nämner inte namnet...)

Suck........ Nu s-ter jag i det här och går och dricker Gin & Tonic istället > >
/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



F-N va skumt! Lacken borde verkligen inte lösas upp...

Inte för att jag vi gnida salt i såren men jag brukar tillockmed använda lösningsmedelsbaserad klarlack ovan på vattenbaserad färg utan problem...

Problemet här kanske är att du använder just färglack och klarlack av samma fabrikat, det hade kanske varit bättre med en klarlack som baserade sig på ett annat lösningsmedel än den du har i färgen.... Konstigt är det iaf.

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Hur seriöst gjorde du underarbetet förresten innan du började lägga på färgen? Det låte på din beskrivning som färgen har lossat från underlaget...

Jag brukar spruta (plast)primer på ytan efter jag har slipat och innan jag börjar (färg)lackera vill man vara riktigt säker på att färgen fastnar (vissa plaster är lite knepiga) ordentligt så kan man lägga ett tunnt lager sprutspackel efter primern som man sedan nästan slipar bort helt med våtslippapper, lägg sedan ett nytt lager primer och börja lackera med färgen... Kanske som att ha både hängslen och livrem men det har funkat för mig och det är ju värt besväret om man undviker sådana missöden som du råkat ut för. Ytan du ska måla på blir då dessutom perfekt.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
meldert skrev:
Hur seriöst gjorde du underarbetet förresten innan du började lägga på färgen? Det låte på din beskrivning som färgen har lossat från underlaget...

ja, det verkar som jag inte är på din nivå på grundarbete... och ja du har säkert rätt om lacker också (olika varianter och tillverkare), men ändå, varför??? Borde inte dagens leverantörer ha bättre nivå på kvaliteten???? Borde man inte 2005 kunna lacka med "bra" färg utan att det sk-er sig??

Äj v-fn, var är groggen? säsongpremiär om 3 månader, jag hinner...

/B

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Benjamin Ernryd skrev:
Bo Danerius skrev:

Nyfiken: Vad är det för motor o är 110 hk normalt för en 650 cc tvåtakt? Trimmad? Sitter den i en skoter eller i en bil? /Bo

Det står skotermotor i Magnus text ovan, Superkartmotorerna på 250 cc tar ut en litereffekt på 360 hk/l, Magnus skotermotor ligger på 170 hk/l. Så den är nog standardtrimmad för hållbarhet och stryktålighet.
/Benjamin


Det finns bilar med skotermotorer Har dålig koll på tvåtaktare, vad de har för prestanda, hur beggatmarknaden ser ut osv. Men för en väldigt lätt bil är dom klart intressanta. Därav frågan

/Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Dags för en liten uppdatering, har haft för lite tid till Karten under våren, men nu har det hänt en del i garaget. Gubsen var ju nere och körde korta slinga på Hockenheim i helgen så nu får man nog ligga i å se till att bli klar.

I motorn sitter nu:
- Nya längre stakar från Italien. Bild kommer, dom är rätt mycket blingbling ala italiensk sidenkostym...
- Nya kolvar från Aprilia
- Nya specialramlager
- Nya cylindrar
- En totalrenoverad lådda.
+ lite sånt som man ogärna lägger ut på ett forum

På bilen blev det lite smått och gott med Ny instrumentbräda (no bling stuk), Laptimer, nytt karosseri, nya bromsbelägg, samt en förstärkt stol som inte klämmer växelföraren i hårda vänsterböjar, händer sånt så blir det som för Shumi sist, grymmesvårt att växla... Högtalarmattan från Biltema har hållt förvånansvärt bra som stolsklädsel så den för hänga med ett år till...

Däcksförrådet är förstärkt med två nya set regndäck från Bridgestone. Så nu har jag alla tre typerna av däck. Intermediate från Maxxis, Normalregn från Bridgestone och Monsunregn från Dunlop. Jag lovar, det kommer inte regna en droppe under nåt race på hela säsongen. thumbs up thumbs up thumbs up På slickssidan blir det blandat Bridegestone och Dunlop beroende på Bana och tävling, vi kör ju Dunlop som enhetsdäck på STCC men fritt i övriga SK, NM och EM race.

Premiärkörning blir nån testkväll på Gelleråsen då frugan och jag skall komma igång med allt, teamköret & meckandet är ju minst lika viktigt på banan som racingen i vår klass. Racepremiår blir antingen SSK Gelleråsen 14-15/5 eller STCC tre veckor senare på samma bana. Anmälningspapprerna till EM racet på STCCavslutningen på Mantorp i September är inne och betalt. Årets höjdpunkt, det vill jag lova!

Årets mål, vinst i allt och en pallplats på EM.

Återkommer med foton när det börjar bli nåt att visa...

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Tänk att en liten kart som vi åker Benjamin kan vara så populärar. Fast beviset för det kanske finns i att det inte finns några begagnade i dett landet längre...
Ses ute på banorna till sommaren. För min del blir det enbart SSK. Lyckades inte fjäska ledigt från mitt nya jobb...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Visserligen lite OT men det är ju "min" tråd så...
Hittade denna bild från Hockenheim med ett varv loggat och dubble EM mästaren Damien Payart bakom ratten.

Gänget kör första EM racet där nu kommande helg, 60 startande varav 5 svenskar!! :woot: . Det svider lite att man inte har råd att åka, tur att det är GP på tv i helgen iallafall...


_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Någon som vet tiderna för F1 runt banan? Vore en intressant jämförelse.
Vet att superkartarna på Monza för två år sedan hade en snitt fart över 180km/h. thumbs up

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526



blir det super kart på mantorp iår
kanon är ju funkis på mantorp. vinka när du kommer över krönet efter mjölbykurvan
står vid postering 10

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (36485 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande