Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök senaste veckan (36495 totalt)
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Benjamin:

Vad får man ge för en superkart av någotlunda kvalitet?

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Gustav svensson skrev:
blir det super kart på mantorp iår
kanon är ju funkis på mantorp. vinka när du kommer över krönet efter mjölbykurvan
står vid postering 10


Jupp det blir race på Mantorp ihop med STCC avslutningen, EM race med 60!!!!!!! kartar på startlinjen.

Skall försöka komma ihåg att vinka!

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Alex Eklöw skrev:
Benjamin:

Vad får man ge för en superkart av någotlunda kvalitet?

MVH / Alexander Eklöw


Hmm, en bra kart, några år på nacken men med vinnarpotential och nyrenoverad motor borde ligga runt 70-85' tycker jag. Det är nog vad jag skulle ta för min iallafall Sen tillkommer ju det lite om man köper ett komplett kit med reservdelar, däcker & hjul etc.

Sugen på att byta klass ??

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Superkart skrev:
Någon som vet tiderna för F1 runt banan? Vore en intressant jämförelse.
Vet att superkartarna på Monza för två år sedan hade en snitt fart över 180km/h. thumbs up


Kimis varvrekord är 1.13.780 , 30 sekunder efter bara

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Benjamin Ernryd skrev:
Alex Eklöw skrev:
Benjamin:

Vad får man ge för en superkart av någotlunda kvalitet?

MVH / Alexander Eklöw


Hmm, en bra kart, några år på nacken men med vinnarpotential och nyrenoverad motor borde ligga runt 70-85' tycker jag. Det är nog vad jag skulle ta för min iallafall Sen tillkommer ju det lite om man köper ett komplett kit med reservdelar, däcker & hjul etc.

Sugen på att byta klass ??

/Benjamin


Hehe, njae, man kan ju inte låta bli o drömma lite

_________________
A Eklöw
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jaha, då var det snart dags för säsongspremiär för mig och den "lille".

STCC på Karlskoga nu i helgen. Tyvärr verkar inte vädergudarna vara med riktigt



Jag har ju köpt upp mig på flera set regndäck iår så det skall nog gå vägen, har både intermediate, regn och Monsundäck! Fast det är jäkligt grymt i regn på den banan, sprutet tar bort all sikt och inbromsningen till Ejes med lilla "krönet" mitt i bromsskevensen her en hel del "man or mice" i sig, jag får helt enkelt se till att ligga först och vara snabb överallt annars..

Helgen efter blir det NM på Rudskogen ihop med SSK så nu blir det mycket rejsing!

Tjohoooooooooooooooo!!!!!!!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jaha, en lite rapport kanske kan vara på sin plats efter säsongspremiären.

Plats: Karlskoga motorstadion
Race: STCC
Publik: 10200
Lördag, friträning 2 pass:
Monsunregn gjorde dom första varven på 10 månader MYCKET intressanta, fick vattenplaning i slutet på rakan, ganska intessant känsla ... Men allt gick bra och karten kändes i övrigt mycket stabil och pigg och jag var i toppen efter båda passen. Trost att jag generellt inte ser mig som en bra regnförare. Än så länge var det svårt att avgöra dock om vinterns specialbehandling av motorn gett önskat resultat.

Söndag, Tidsträning och första final:
Vått på tidsträningen, på med nya fräsha, reglementsenliga, regndäck och ut & sladda runt. Slutar på andra plats 0.14 sekunder från Pole. Första finalen går dock i torrt, fem minuter innan start var banan tillräckligt torr för slicksen. Vinner starten och vinglar iväg dom första varven i torrt på hela året, i ledning!? Dock märktes ringrosten och jag tappade ledningen efter 3e varvet till Thomas Johansson. Det var som ett möte på rakan! Jag satt och körde snåla regnspår med nya, fina Dunlopslicks, vilken amatör man är!!! Som tur var hade jag lite häng och kunde intensivstudera hur det var man körde på torrt igen. På 9 varvet av 12 var jag ikapp Thomas men tappade en lucka efter en kraftig studsmiss i utgången från Eje's, kommer ikapp sista varvet och sen var det tight in till mållinjen, tyvärr utan att jag lyckades komma om, marginalen mellan oss var 0.25 sekunder...

Måndag, huvudfinal:
Även denna final fick köras i torrt väder, startar återigen som tvåa men hamnar i ytterspår i första kurvan och fick backa till tredje plats bakom en av klanen Björks grabbar (Lars-Åke) så det var ju liksom ingen skam på så sätt kommer dock om efter ett par varv upp till andra och sen var jakten igång på Thomas. På det sjätte varvet (av 12) var jag ikapp. Ut på långa rakan på det varvet ligger jag precis i aktern, går ut bredvid för att passera och i samma ögonblick som jag går om bryter tyvärr Thomas med tändfel (porslinet lossnade i tändstiftet ) , efter det var det bara att hålla sig på banan dom sista 6 varven in i mål. Seger med 15 sekunder till tvåan! Sätter personligt rekord med 0.4 sekunder. Ny bästa varvtid är 1.05.38! Vet ej om det är banrekord för klassen, men jag tror faktiskt det.

Den nytrimmade motorn går som en klocka och momentkurvan är kraftig och jämn ända nerifrån botten RPM, med dom gamla topparna och de gamla avgassystemen så var kurvan mycket mera "peakig". Vilken skillnad!

Nästa race är kommande helg, då är det Nordiska Mästerskapen som går av stapeln i Norge i år.
Håll tummarna!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
då har det vart race igen Lite racerapport från helgen för er som tycker att det är kul att läsa.

Race: Nordiska Mästerskapen
Plats: Rudskogen Motorcenter, Norge

Fredag: Fri träning 2 pass.
En riktig skruvardag, en mängd småfel och en krånglande koppling gjorde att vi skruvade konstant från 09.00 till 23.00. Körningen stämde dock bra och i övrigt fungerade karten väl. Ingen officiell tidtagning men det verkade som vi var i toppskiktet iallafall.

Lördag, 2 tidsträningar & förfinal:
På med nya däck och ut på morgonen för att kvala. Snabbast! Med en halv sekund! Skruvandet fortsätter dock och vi hinner precis ut till andra passet vid lunch. Planen är att testa att gå ut stenhårt på kalla däck för att testa greppnivån inför starten av finalen. Kör tre snabba varv och på det tredje varvet skär jag in lite för tidigt in i vänster efter lilla målrakan, studsar upp i luften med hela karten och glider halvvägs ut ur stolen, i landingen, som skedde sidledes och med varma klisterdäck som greppade direkt, får jag en kraftig smäll på höger revbenssida och det knäpper till i revbenet. In i depån för att vila, trolig spricka. Behåller dock ledningen i tidskvalet tack vare förra passet. Meckandet fortsätter konstant, nu något långsammare dock med ömmande bröstkorg. Återigen en lååång dag från 8-23.

Förfinal 15 varv (målgången bestämmer startordningen till finalen): Tvåa in i första svängen bakom teamkompisen Bobo, ligger bakom och jagar i och kommer förbi på 8e varvet, mycket tack vare en missad växel från honom, inga problem in i mål, försökte spara på grejer och kropp så gott det går.

Söndag, final 15 varv:
Regn! Regn! och åter regn. På med bästa regndäcken och ut på banan. Missar återigen starten lite (jag vet vad jag skall öva på till nästa race!) men tar ledningen ut ur första kurvan, tappar den till en encyldinrig nere i botten men vi tävlar ju i olika klasser så det kändes lugnt. Upp för backen och in i den besvärliga 90 graders vänsterkurvan på 1ans växel, är för ivrig att bygga upp en lucka, gasar för tidigt och snurrar. Direkt bakom kommer Bobo som inte hinner undan och kör in i min nos. Lyckas dock hålla motorn igång, tittar till att nosen på karten ser hyfsat OK ut och drar iväg igen. Nu på fjärde plats (sjätte totalt) och 8 sekunder efter ledartrion. Tar upp jakten och är ikapp 3an på 8e varvet, 2an på 10e och tar slutligen ledningen på 12 varvet. Seger och Nordisk Mästare 2005! Tjohoo!

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847




Grattis

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Grattis

Hoppas att revbenen läker snabbt.

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
S.Irlander skrev:
Grattis

Hoppas att revbenen läker snabbt.


Tack, ja just nu studsar man inte omkring i glädje direkt, det blir mer diskreta glädjeyttringar såsom ett leende då och då. Det gör mest ont när jag skrattar..

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Å där försvann glädjen
Det blev inte klassat som ett "äkta" NM eftersom det inte kom tillräckligt många förare.
Detta trots att det varit utlyst ordentligt enligt alla konstens regler via förbund etc. Trist som f-n efter en kämpahelg där jag tyckte att vi gjort bäst ifrån oss.


http://www.sportinformation.com/Motor/Aktuellt/aktuelltssk2005-1.htm#05_06_20-3

thumbs down thumbs down thumbs down

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Alltså gjorde de inget att man åkte av på finalracet och ägnade resten av helgen i depå...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Resultat från helgens Superkartrace på Falkenberg:

Final 1: Final 2:

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847





Grattis

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Måst du inte försvara nu nästa år Benjamin?

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Magnus L skrev:


Grattis


Tackar! Det var en rolig helg!
Racrapport kommer...
/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Superkart skrev:
Måst du inte försvara nu nästa år Benjamin?


Hmm.. jovisst vill man alltid fortsätta efter en kanonsäsong som denna: 6 race, 5 vinster, 1 andraplats och inte ett enda brutet pass på banan, är ju ett shysst facit. Får se hur det känns efter EM racet på Mantorp. Hänger ju lite på dom där stålarsarna oxå

Hören upp alla rejsa.nu:are!
om ni nån gång skall kolla på superkartklassen, kom till STCC finalen på Mantorp. Vi kör finalen i EM serien då. 60 kartar kommer (inklusive mig själv)!

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Benjamin Ernryd skrev:
Superkart skrev:
Måst du inte försvara nu nästa år Benjamin?


Hmm.. jovisst vill man alltid fortsätta efter en kanonsäsong som denna: 6 race, 5 vinster, 1 andraplats och inte ett enda brutet pass på banan, är ju ett shysst facit. Får se hur det känns efter EM racet på Mantorp. Hänger ju lite på dom där stålarsarna oxå


/Benjamin


inga bruntna pass, men väl brutna revben.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Racerapport från Falkenberg således...

Race: Västkustloppet
Publik: 12900
Väder: 28-30 grader och strålande sol.

Fredag: Fri träning två pass.
Snabbast båda passen på gamla däck, helt felfria pass, försöker mest hitta bra spårval på den nya bansträckningen. En ganska intressant inbromsning tycker jag, i nedförsbacke och från 6an till 1an... Jag tycker den nya delen förstör rytmen i banan men den ger lite mer utmaning..

Lördag; Tidsträning och 1 final
Tidsträning, 20 minuter: Nya dunlopdäck på, ut på 5 snabba varv och in i depå för att se TV skärmen, ligger 1:a med 0.2 sekunder. Strax därefter är jag nedpetad till 2:a plats. Ut på banan igen för att höja tempot ytterligare, lyckas väl och slutar till slut på pole med 0.15 sekunders marginal till Monica Stråth som i år har fått ett riktigt bra tempo.

Final 1, 17 varv: Missar återigen starten ned till 2:a plats, trots att jag själv tycker jag gjorde en klockren attack när starten gick. Mer senare om varför jag missar starterna i år. Tar mig upp på första plats efter två varv och leder sedan ända in i mål och vinner med en marginal på 5 sekunder. Minuten efter vi gått imål kommer det ett åskväder utan dess like, det stormade rejält! Lite tur skall man ha ibland.

Söndag; Huvudfinal, 17 varv
Startar från pole men missar starten, igen, och blir dessutom knuffad en del i nya högersvängen och faller ned till 4:e plats med en lucka upp till 3:e plats som hålls av teamkompisen Bobo Westman. Dags för lite jakt således. Plockar 3:e platsen efter 2 varv, 2:a efter 4 och kör sedan om ledande Monica på 6:e varvet. (varven är ungefärliga, inte f-n minns jag riktigt när och var ) Men det är kul att köra om! På det 7:e varvet får en av kartarna däcksexplosion mitt på rakan i + 200 km/h och blir stående mitt på rakan. Inga personskador men Safetycar kommer ut och tar upp fältet medan funktionärerna rensar banan, luckan som jag börjat bygga upp försvann alltså. Omstart på det 10 varvet av 17, försöker allt jag kan komma på för att luras lite och lyckas behålla ledningen in i första högersvängen, leder sedan de sista varven in i mål före Monica, inte helt ohotad men jag hade marginaler att köra fortare om hon hade börjat attackera.

Summering:
En klockren helg med dubbelseger. Vi har också hittat varför jag startar mindre bra i år. Vinterns omtrimmning av motorn har gjort att den troligtvis behöver mindre soppa på ½ gaspådrag, just som vid en rullande start, vilket gör att den "storknar" när jag sen ger full gas i starten, denna feljustering märks inte under racetempo utan bara vid starter, så nu blir det trimma förgasare! ovanpå det så har jag troligen slarvat med viss rengöring av vissa grejer som sitter innan förgasarna


Happy Driver!


Die pruttomobil!

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Well friends, the time has come, "there can be only one!" cineast någon?

Mantorp, EM final, 42 kartar till start, hela Europaeliten!

Ärade ladies & gentlemen på rejsa.nu, håll tummarna för mig i helgen, det här blir rolig racing! en pallplats är målet.

Är ni där och tittar på finalen: kom förbi och säg hej, vi har ett långtält för hela klassen uppe vid besiktningen. Jag kanske inte visar min mest sociala sida då det brukar vara en hel del skruva och nervositet under lördag/söndag men ett Hej kan jag nog pressa fram. sen blir ni nog säkert utslängda av min Stallchef och fru som tycker jag borde skruva mera och koncentrera mig på racet;)

Stort tack till Erik Lundkvist här på rejsa som har lånat mig en Bell hjälm som förhoppningsvis är godkänd att köra med, besiktningen får ge besked. Annars får det bli en annan lånehjälm (Peltor) med mössa under!

Resultaten kan ni se på CIK FIAs resultatsida.

Live timing ser ni på CIK FIAs livesidor.


/Benjamin
#36

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök senaste veckan (36495 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande