Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (36485 totalt)
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Saknar ord. Tur att det finns smilies thumbs up

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Jag börjar undra varför jag harvar runt i en gammal standardbil och försöker uppnå fart-nirvana...

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur mycket nytta (aerodynamiskt/downforce) gör karossen och vingarna på en superkart?
Skulle den vara helt okörbar utan?
C-kartar kör man ju f.ö. helt utan aerodynamiska hjälpmedel på kartbanor. Det går ju rätt fort även med C-kartar på kontinenten. 170km/h?

_________________

Rice and shine
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Vi har nog runt 100 000 inlägg på Rejsa som handlar om beräkning av fjäderkonstanter, dämparinställningar, bärarmsgeometrier osv. Skall vi skrota dessa tankar nu när det tydligen går så mycket fortare att åka ofjädrat?

Bromsade du förresten vid 50-skylten på Gelleråsen Vad är farten då? runt 230-240 km/h?
Hur "långsamt" går det som minst i trösen efteråt?


Fjädrar ja, svårt är det men jag önskar att jag fick justera en äkta öhlins i mitt liv, det närmaste jag kommit är att köpa Apex fjärdrar till min förra Alfa 156 tjänstebil..

Jepp 50 skylten är lagom vid torrt, 75 vid blött, 100 vid orkan . 230 km/h stämmer nog rätt bra (vill inte berätta föööör mycket här ) Jag har 3an (124-170 km/h) och som bäst 4an (170-200 km/h) runt trösen, ner till 2an i essen....

Fast utan fjärdrar, fyyy faaan vad det var svårt på kullen före nya asfalten, jag knäckte revben ibland i kvarnen....

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Staffan Bergholm skrev:
Benjamin Ernryd skrev:
Anders Larsson skrev:
Benjamin Ernryd skrev:
Tack för inläggen Boys, jag önskar att jag hade lika coola bilar som era! Porsche rules!


Hörrödu att köra en Porsche måste vara som att kliva in i en buss och sega iväg jämfört med din supervassa kart


Ahh, ja kanske i prestanda ja men du får åka din varje dag! Jag får åka mina 6 helger om året...


Bara genom att se responsen på ditt inlägg så tror jag att du förstår vilken respekt det finns för prestanda på det här forumet. Undrar om du förstår hur avundsjuk man är på dig, åka land och rike runt, och vinna tävlingar i en högprestandabil


Jag har länge surfat på rejsa.nu utan att gå med som medlem endast för jag har sån respekt för er som kör på ringen och lägger ned sån fantastiskt energi och kärlek till era rejsiga bilar. Jag tyckte helt enkelt inte att jag är värdig med min lilla leksaksbil. Jag har ju knappt en riktig vanlig bil ...

Ibland på race får jag frågan om jag har luft i däcken eller om dom är solida i gummit.

Jag säger så här: avundsjukan/repsekten/drömmen är nog ömsesidig, visst är det underbart att hålla 6an stumt på kullen under bron utan att släppa, men ibland vill man göra det med stil också thumbs up thumbs up thumbs up

Våran klass har nog aldrig fått sån kredd förut som i detta forum...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Hur mycket nytta (aerodynamiskt/downforce) gör karossen och vingarna på en superkart?
Skulle den vara helt okörbar utan?
C-kartar kör man ju f.ö. helt utan aerodynamiska hjälpmedel på kartbanor. Det går ju rätt fort även med C-kartar på kontinenten. 170km/h?


Areodynamiken gör det mesta utan vinge eller nos gör den helt okörbar, en centimeter upp/ner mellan marken och nosen ger understyrt/överstyrt. En centimeter upp på vingen sänker toppvarvet på 6an med 250 rpm...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Helt fantastiskt att såna farkoster får fara omkring på banorna helt lagligt!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Det värsta med att åka vanlig bil efter att ha kört en kart, är att man tycker att en bil kränger så fasligt
Kan tänka mig att det är ännu värre när man är van vid 250km/h i en kurva, med 0% krängning, och sen köra en bil i 250 i en kurva

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961




_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Väldigt kul att du "loggade in" dig Benjamin, thumbs up så att jag/vi fick reda på lite tävlingsdatum och banor. Såg en tvåfemtio kart i början på 70-talet på en för liten bana och har enda sedan dess velat se en in action på tex kinnekulle. Finns det någon websida där man kan se fullständiga tävlingsdatum, banor, osv?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674




_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Tack för det

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Mitt bästa tips till att se Superkartarna med bästa startfälten och bästa racingen är STCC på Gelleråsen i Pingst (bästa banan att kolla på enligt min egen mening) och Kullen i Augusti (tätaste och grymmaste racingen) då är det Nordiska Mästerskapen. Hör av er till mig innan racen så skall jag försöka fixa fram extrabiljetter.

Fråga till er som läser forumen: kör man med tempmätare på stiften i era racebilar eller är det bara oljerykare som gör det? Jag har funderat på att komplettera avgastempen med stifttemp för att jämföra förhållanden. Mina Bosch W07CS verkar ibland vara FÖR hårda och 08 för mjuka. Det är lättare med NGK som har halva steg 95, 100, 105 men dom har riktigt taskig kvalitet, 280:-/st och 1/3 funkar överhuvutaget och av dom håler hälften en hel helg...

Synpunkter, erfarenheter någon?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Stiftkommentar: Åkte tvåtaktshoj på åttitalet och fick det bara att fungera med Bosch-stift. Alla andra höll inte måttet på det ena eller andra sättet thumbs down . Utvecklingen har väl förhoppningsvis gått framåt, men jag håller mej fortfarande till Bosch och hoppas att de följt med i utvecklingen...Bosch är bäscht?

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



I LOVE IT !..

superkart e BÄST

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



måste bara fråga en sak.

Hur fysiskt jobbigt är det o köra en sån här egentligen?.

Anders Gabriellson på Radical Motorsport höll i vår licenskurs för kartingen, o sa att han skulle köra
SM Förra? året med en ICC-kart.
Han tyckte inte att han behövde träna nått eftersom han skulle köra på merit, och han var ju van vid
att köra runt i sin radical på banorna.

Men när han skulle köra ICC'n sen, så kom han runt 5varv innan han var totalt slut, och kunde knappt
hålla upp huvudet i depån efteråt
detsamma sa sen Micke Johansson (gammal f3-förare, som vunnit mot Rubens Barichello m.m. =)
att 5varv sen var man totalt slut, när man varit borta från kartingen.

men med en superkart måste det ju vara ännu värre krafter i kurvorna som verkar på en.
Måste ju vara svårt att hålla igång över vintern, eller tränar du stenhårt för att komma i form inför
våren-sommarens tävlingar?

har själv inte börjat med ngn speciell träning. =)
börjar bli lite smånervös för första tävlingen hehe =)

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
pålsson skrev:
Stiftkommentar: Åkte tvåtaktshoj på åttitalet och fick det bara att fungera med Bosch-stift. Alla andra höll inte måttet på det ena eller andra sättet thumbs down . Utvecklingen har väl förhoppningsvis gått framåt, men jag håller mej fortfarande till Bosch och hoppas att de följt med i utvecklingen...Bosch är bäscht?


Kan inte hålla med mer thumbs up Bosch verkar vara riktigt stryktåliga för tvåtakt, undrar bara varför NGK är så stort i Sverige...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
måste bara fråga en sak.

Hur fysiskt jobbigt är det o köra en sån här egentligen?.
......
börjar bli lite smånervös för första tävlingen hehe =)


Vem är inte nervös? Första varven brukar vara rena pinan innan dödsskräcken släpper i karten

Jag tror det finns tre större förklaringar till Gabrielssons utmattning efter 5 varv trots Radical. Det ena är kartbana kontra långbana. Du kör mycket mycket mjukare på en långbana även med en superkart. Visst studsar det och flänger en hel del men den som tar i muskulärt med en superkart råkar ut för två saker a) åker av eller b) kommer sist. Att bryta i snabbböjen under bron på kullen med en superkart som är odiffad är inte bara långsam körning, det är "koko i roten"-farligt. Mjuk körning är ju inte lika jobbig.

Den andra skillnaden är att vi har "riktiga" nackstöd och att vi ligger ju i princip ned. Om du tittar på mina bilder ser du att ögonen är nästan i höjd med linjen Rattkåpa <-> Vinge och dit är det 60 cm över backen. På en ICC så sitter man ju nästan i 90 graders vinkel. Där håller man sig kvar i ratten på ett annat sätt, vi har ju rejäla sidostöd i stolarna. Fast visst får vi Gkrafter som tusan i nacken, det tar en vecka för mig efter första racehelgen att kunna köra personbil, jag får inte runt huvudet att kolla i sidospegeln...

Den tredje och minst viktiga är nog trots allt kondis och körvana utan att för den skull säga nåt om Anders som person. Jag tränar 5 hårda pass i veckan, året om. Spinning, löpning och en förbannat massa trist viktyftande Å andra sidan, Bobo Westman min teamkompis och 5a i EM och 2a i NM 2003 etc etc etc är 63 bast och hans idrott är Biljard och Dart men då har ha 30 år i karten oxå .

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



superkartar är fan inte mänskliga... helt sjuka! personligen skulle jag nog skita på mig om jag körde en!

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Får man svära här?
J-rs h-e sk-t. Missar premiären på kullen, förbannade fransoser som inte kan leverera delar i tid. Får inte ihop motorn till nästa helg till SSK, jag misssar shakedown till STCC å frugan missar licenskursen. Hur surt känns detta efter vinterns längtan?

Skulle fått tandemdreven som sitter mellan vevarna idag med bud men "zey are not finish now, maybe next wiik i will have them"


_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Satt och kollade på lite gamla bilder från gamla säsonger som tröst eftersom jag missar SSK premiären nu ihelgen och Teamkompisen är på väg till Magny Cours för att rejsa mot fransostarna (tur att det är F1 på burken), var bara tvungen att posta den

I blötföre på LeMans:

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (36485 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande