Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Gokart: Superkart PVP 2001 -2004 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 4 besök senaste veckan (36485 totalt) |
Hur mycket nytta (aerodynamiskt/downforce) gör karossen och vingarna på en superkart?
Skulle den vara helt okörbar utan? C-kartar kör man ju f.ö. helt utan aerodynamiska hjälpmedel på kartbanor. Det går ju rätt fort även med C-kartar på kontinenten. 170km/h? |
||||||||
Fjädrar ja, svårt är det men jag önskar att jag fick justera en äkta öhlins i mitt liv, det närmaste jag kommit är att köpa Apex fjärdrar till min förra Alfa 156 tjänstebil.. Jepp 50 skylten är lagom vid torrt, 75 vid blött, 100 vid orkan . 230 km/h stämmer nog rätt bra (vill inte berätta föööör mycket här ) Jag har 3an (124-170 km/h) och som bäst 4an (170-200 km/h) runt trösen, ner till 2an i essen.... Fast utan fjärdrar, fyyy faaan vad det var svårt på kullen före nya asfalten, jag knäckte revben ibland i kvarnen.... _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||||
Jag har länge surfat på rejsa.nu utan att gå med som medlem endast för jag har sån respekt för er som kör på ringen och lägger ned sån fantastiskt energi och kärlek till era rejsiga bilar. Jag tyckte helt enkelt inte att jag är värdig med min lilla leksaksbil. Jag har ju knappt en riktig vanlig bil ... Ibland på race får jag frågan om jag har luft i däcken eller om dom är solida i gummit. Jag säger så här: avundsjukan/repsekten/drömmen är nog ömsesidig, visst är det underbart att hålla 6an stumt på kullen under bron utan att släppa, men ibland vill man göra det med stil också Våran klass har nog aldrig fått sån kredd förut som i detta forum... _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||||
Areodynamiken gör det mesta utan vinge eller nos gör den helt okörbar, en centimeter upp/ner mellan marken och nosen ger understyrt/överstyrt. En centimeter upp på vingen sänker toppvarvet på 6an med 250 rpm... _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||||
Det värsta med att åka vanlig bil efter att ha kört en kart, är att man tycker att en bil kränger så fasligt
Kan tänka mig att det är ännu värre när man är van vid 250km/h i en kurva, med 0% krängning, och sen köra en bil i 250 i en kurva _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||||||
Väldigt kul att du "loggade in" dig Benjamin, så att jag/vi fick reda på lite tävlingsdatum och banor. Såg en tvåfemtio kart i början på 70-talet på en för liten bana och har enda sedan dess velat se en in action på tex kinnekulle. Finns det någon websida där man kan se fullständiga tävlingsdatum, banor, osv?
/Johan B _________________ Johan B |
||||||||
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Mitt bästa tips till att se Superkartarna med bästa startfälten och bästa racingen är STCC på Gelleråsen i Pingst (bästa banan att kolla på enligt min egen mening) och Kullen i Augusti (tätaste och grymmaste racingen) då är det Nordiska Mästerskapen. Hör av er till mig innan racen så skall jag försöka fixa fram extrabiljetter.
Fråga till er som läser forumen: kör man med tempmätare på stiften i era racebilar eller är det bara oljerykare som gör det? Jag har funderat på att komplettera avgastempen med stifttemp för att jämföra förhållanden. Mina Bosch W07CS verkar ibland vara FÖR hårda och 08 för mjuka. Det är lättare med NGK som har halva steg 95, 100, 105 men dom har riktigt taskig kvalitet, 280:-/st och 1/3 funkar överhuvutaget och av dom håler hälften en hel helg... Synpunkter, erfarenheter någon? _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||||
Stiftkommentar: Åkte tvåtaktshoj på åttitalet och fick det bara att fungera med Bosch-stift. Alla andra höll inte måttet på det ena eller andra sättet . Utvecklingen har väl förhoppningsvis gått framåt, men jag håller mej fortfarande till Bosch och hoppas att de följt med i utvecklingen...Bosch är bäscht?
_________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge |
||||||||
måste bara fråga en sak.
Hur fysiskt jobbigt är det o köra en sån här egentligen?. Anders Gabriellson på Radical Motorsport höll i vår licenskurs för kartingen, o sa att han skulle köra SM Förra? året med en ICC-kart. Han tyckte inte att han behövde träna nått eftersom han skulle köra på merit, och han var ju van vid att köra runt i sin radical på banorna. Men när han skulle köra ICC'n sen, så kom han runt 5varv innan han var totalt slut, och kunde knappt hålla upp huvudet i depån efteråt detsamma sa sen Micke Johansson (gammal f3-förare, som vunnit mot Rubens Barichello m.m. =) att 5varv sen var man totalt slut, när man varit borta från kartingen. men med en superkart måste det ju vara ännu värre krafter i kurvorna som verkar på en. Måste ju vara svårt att hålla igång över vintern, eller tränar du stenhårt för att komma i form inför våren-sommarens tävlingar? har själv inte börjat med ngn speciell träning. =) börjar bli lite smånervös för första tävlingen hehe =) _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||||||
Kan inte hålla med mer Bosch verkar vara riktigt stryktåliga för tvåtakt, undrar bara varför NGK är så stort i Sverige... _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||||
Vem är inte nervös? Första varven brukar vara rena pinan innan dödsskräcken släpper i karten Jag tror det finns tre större förklaringar till Gabrielssons utmattning efter 5 varv trots Radical. Det ena är kartbana kontra långbana. Du kör mycket mycket mjukare på en långbana även med en superkart. Visst studsar det och flänger en hel del men den som tar i muskulärt med en superkart råkar ut för två saker a) åker av eller b) kommer sist. Att bryta i snabbböjen under bron på kullen med en superkart som är odiffad är inte bara långsam körning, det är "koko i roten"-farligt. Mjuk körning är ju inte lika jobbig. Den andra skillnaden är att vi har "riktiga" nackstöd och att vi ligger ju i princip ned. Om du tittar på mina bilder ser du att ögonen är nästan i höjd med linjen Rattkåpa <-> Vinge och dit är det 60 cm över backen. På en ICC så sitter man ju nästan i 90 graders vinkel. Där håller man sig kvar i ratten på ett annat sätt, vi har ju rejäla sidostöd i stolarna. Fast visst får vi Gkrafter som tusan i nacken, det tar en vecka för mig efter första racehelgen att kunna köra personbil, jag får inte runt huvudet att kolla i sidospegeln... Den tredje och minst viktiga är nog trots allt kondis och körvana utan att för den skull säga nåt om Anders som person. Jag tränar 5 hårda pass i veckan, året om. Spinning, löpning och en förbannat massa trist viktyftande Å andra sidan, Bobo Westman min teamkompis och 5a i EM och 2a i NM 2003 etc etc etc är 63 bast och hans idrott är Biljard och Dart men då har ha 30 år i karten oxå . _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||||
Får man svära här?
J-rs h-e sk-t. Missar premiären på kullen, förbannade fransoser som inte kan leverera delar i tid. Får inte ihop motorn till nästa helg till SSK, jag misssar shakedown till STCC å frugan missar licenskursen. Hur surt känns detta efter vinterns längtan? Skulle fått tandemdreven som sitter mellan vevarna idag med bud men "zey are not finish now, maybe next wiik i will have them" _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||||
Satt och kollade på lite gamla bilder från gamla säsonger som tröst eftersom jag missar SSK premiären nu ihelgen och Teamkompisen är på väg till Magny Cours för att rejsa mot fransostarna (tur att det är F1 på burken), var bara tvungen att posta den
I blötföre på LeMans: _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Gokart: Superkart PVP 2001 -2004 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 4 besök senaste veckan (36485 totalt) |