Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (36485 totalt)
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
superMOG skrev:
gzon skrev:
AndreasNystrom skrev:
effekten på superkart är över 90hk, ur 250cc. (360hk / liter)

Jo det är skapligt. Nästan uppe i wankeltrakterna.



Hej, som jämförelse...är det någon som vet vad man plockar ur en modern GP250-hoj?


Man pratar om + 105 hk i Gp motorerna... då ligger vi på + 420 hk/liter..

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



Benjamin Ernryd skrev:
superMOG skrev:
gzon skrev:
AndreasNystrom skrev:
effekten på superkart är över 90hk, ur 250cc. (360hk / liter)

Jo det är skapligt. Nästan uppe i wankeltrakterna.



Hej, som jämförelse...är det någon som vet vad man plockar ur en modern GP250-hoj?


Man pratar om + 105 hk i Gp motorerna... då ligger vi på + 420 hk/liter..

Hehehe det är 430hk/liter i mina motorer och då har jag 1 cylinder 100cc och inga växlar. Fast ja det blir ju bra med pisk av en superkart men det går ju inte att jämföra med en riktigt kart, no offence men superkart är ingen kart Det är typ monster från underjorden eller något!

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Joni skrev:

......Det är typ monster från underjorden eller något!


kanske det... fast den är mindre än godzilla, kan inte simma på stora djup och kan inte klättra upp för emipre state buildning, så det blir väl typ ett getingmonster kvar

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



usch nej superkart det är inget för mig, jag skulle nog ärligt talat skita på mig ifall jag körde en även om jag har kört 125cc växlat och annat som också går fort men superkart det tar priset!

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Joni skrev:
usch nej superkart det är inget för mig, jag skulle nog ärligt talat skita på mig ifall jag körde en även om jag har kört 125cc växlat och annat som också går fort men superkart det tar priset!


Jag tror nog att du ändå skulle digga att köra en superkart, särskilt om du kört en 125 innan, tänk på att en superkart har bra och utprövad aerodynamik, mankan släppa ratten i +200km/h och den går hur stabilt som helst! Alla som prövar första gången kommer in så här typ och aldrig !

Den här däremot vill jag inte heller köra, tydligen en klass i USA som man kör med på ovalbanor och vanliga racebanor med samma motorer som vi har. Huuuuu!


_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



ofasiken? Ja men då får väl jag testa din kart någon gång då
I usa finns det många sjuka motorsporter!

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Kort update: Kalendern börjar bli klar för nästa säsong, vi kommer med 99% sannolikhet (finns inget officiellt än) få ett EM race till STCC avslutningen på Mantorp i September. Tjohoo! Vilket race det kommer att bli!

Det känns som det är dags att skaffa internationell licens igen

Å själv fick jag klar sponsordealen till nästa år! Har redan beställt lite extra fint godis från dom goda Fransostarna till motorn toppar och kolvar och annat kul. Skall bara på bröllopsresa innan jag får börja mecka iordning allt, pust!

Det ser ut att bli 5 race för "den lille bil" nästa år.
- 14-15 Maj, SSK Gelleråsen, uppvärming för stall och förare
- 4-5 Juni, Karlskoga STCC
- 11-12 Juni, Rudskogen, Nordiska Mästerskapen
- 9-10 Juli, STCC Falkenberg
- 17-18 September, STCC och EM

/Benjamin

edit: letade efter en latptimer på köp & sälj utan napp, nån som vet var jag få tag på beggade?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Idag fick jag mina nya glasfiberbitar levererade från Danmark, färdiga i den enda "rätta" färgen (svart) med gelcoat och allt, ska bara köpa nya Dzuz så är det bara att smacka på.

Trevligt med fräsht karosseri igen om jag bara slutade grensla kurbsen så slapp jag köpa nytt varje år

Letar fortfarande efter en beggad Laptimer, vägrar köpa nytt innan jag vet om jag har nytta av det..

Snart är det motordags: nya stakar, kolvar & toppar från Aprilia är beställda och på ingång, inte billigt, men bäst!

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Gav upp försöken på att hitta en beggad laptimer, köpte en Ultra-Lap från XT Racing.



254 $ = 1780 Skr inklusive frakt är det säkert värt att få reda på hur långsamt det går i verkligheten...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



En kompis har precis vart och hämtat en supercart i frankrike för att tävla med inför kommande säsong, så du lär få lite motstånd iaf Han har tävlat flera år i 125cc så köra kan han men hur det går i supercart vet man ju ej. Grymma små skapelser det där hur som helst thumbs up

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Cooper Killen skrev:
En kompis har precis vart och hämtat en supercart i frankrike för att tävla med inför kommande säsong, så du lär få lite motstånd iaf Han har tävlat flera år i 125cc så köra kan han men hur det går i supercart vet man ju ej. Grymma små skapelser det där hur som helst thumbs up


thumbs up thumbs up Kul med ännu flera förare!! Motstånd finns det redan, så det är jag inte orolig över.
Man brukar säga att det tar 2-3 år att bli en snabb Superkartförare: Första året/n skall man lära sig komma till start & imål och sen kan man börja räkna med reslutat. Men har han kört ICC har han ju en del försprång, dock är ju körstilen totalt annorlunda mot kartbana.

Nu passerar vi snart 30 aktiva! Vilka startfält på STCC racen!

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Kommer det bli något i tv från racen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kommer det bli något i tv från racen?


Ja det blir det! Enligt info från Thomas Johansson som är den som håller i kontakterna med STCC så är det klart med TV sändningar och då eventuellt live, misstänker att det blir på Viasat Sport... Jag återkommer efter vårt årsmöte den 26/2 då Thomas skall berätta mer.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Reinhold
Arboga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 74



Citat:
[254 $ = 1780 Skr inklusive frakt är det säkert värt att få reda på hur långsamt det går i verkligheten...
[/quote]

Köpte du den direkt av XT-Racing eller från någon annan leverantör ?
Har som du börjat lura på om en Lap-Timer skulle kunna tillföra något till

_________________
Reinhold Daubner
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione

If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Reinhold skrev:
Citat:
[254 $ = 1780 Skr inklusive frakt är det säkert värt att få reda på hur långsamt det går i verkligheten...

Köpte du den direkt av XT-Racing eller från någon annan leverantör ?
Har som du börjat lura på om en Lap-Timer skulle kunna tillföra något till


Köpte den direkt via deras web http://www.cc-2000.com/xtracing/en/ultra-lap/index.html
Ja jag har funderat på samma sak och jag tror faktiskt att det kommer att hjälpa en del på tidsträningarna, och för peppningens skull under racet

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Reinhold skrev:

Har som du börjat lura på om en Lap-Timer skulle kunna tillföra något till


Enligt all grundläggande träningslära jag känner till så är sådan återkoppling viktig ja!

_________________
Pär Hylander
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Reinhold skrev:

Har som du börjat lura på om en Lap-Timer skulle kunna tillföra något till

Enligt all grundläggande träningslära jag känner till så är sådan återkoppling viktig ja!


Fast det funkar ju ganska bra o ladda maximalt varje varv oxå

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Reinhold
Arboga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 74



Citat:
Fast det funkar ju ganska bra o ladda maximalt varje varv oxå
[/quote]

Fram till nu har det gått som bäst när jag är arg och sk. står upp och kör

_________________
Reinhold Daubner
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione

If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Benjamin Ernryd skrev:
Pär Hylander skrev:
Reinhold skrev:

Har som du börjat lura på om en Lap-Timer skulle kunna tillföra något till

Enligt all grundläggande träningslära jag känner till så är sådan återkoppling viktig ja!


Fast det funkar ju ganska bra o ladda maximalt varje varv oxå


Tja, om det vet att varvtiden står i direkt proportion till ngnting så är det ju bara att köra på det sättet. Min blygsamma erfarenhet från racing och något mer omfattande erfarenhet av tävlingsskytte (8 år i landslaget) säger dock att det tyvärr inte är fullt så endimensionellt. Jag tror att det är viktigt att återkoppla, och återkoppla omedelbart. T.ex så hjälper det mkt sämre att kolla på en logg en halvtimme senare, eller ännu värre, på kvällen. Återkopplingen ska komma bums, direkt efter utförd manöver då allt sitter alldeles färskt i minnet. Igentligen är det för dåligt med en laptimer, man skulle helst ha återkoppling efter varje kurva. Laptimer är dock j*vligt mycket bättre än att spana på en utskrift av officiella varvtider en halvtimme senare.

Fast sen beror det ju på vilken ambitionsnivå man har. Är man t.ex redan bäst i Sverige och inte har ambitionen att bli bäst i Europa så kan man ju fortsätta som man gjort innan, det funkar ju ända tills det kommer någon och kör om en

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Hu är det med vikt på din supercartmotor, och vad väger vxllådan?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Pär Hylander skrev:

Tja, om det vet att varvtiden står i direkt proportion till ngnting så är det ju bara att köra på det sättet. Min blygsamma erfarenhet från racing och något mer omfattande erfarenhet av tävlingsskytte (8 år i landslaget) säger dock att det tyvärr inte är fullt så endimensionellt. Jag tror att det är viktigt att återkoppla, och återkoppla omedelbart. T.ex så hjälper det mkt sämre att kolla på en logg en halvtimme senare, eller ännu värre, på kvällen. Återkopplingen ska komma bums, direkt efter utförd manöver då allt sitter alldeles färskt i minnet. Igentligen är det för dåligt med en laptimer, man skulle helst ha återkoppling efter varje kurva. Laptimer är dock j*vligt mycket bättre än att spana på en utskrift av officiella varvtider en halvtimme senare.

Fast sen beror det ju på vilken ambitionsnivå man har. Är man t.ex redan bäst i Sverige och inte har ambitionen att bli bäst i Europa så kan man ju fortsätta som man gjort innan, det funkar ju ända tills det kommer någon och kör om en


Heee, du missade nog min smiley, det är ju inte för inte jag har gått och köpt en laptimer för 1800 pix. Trots att jag har vart absolut snabbast i klassen i princip två hela säsonger så är jag ödmjuk nog att inse att dom andra lär vara ännu bättre och ännu snabbare i år. Därav steget att utveckla körningen efter 11 säsonger med en Laptimer. Jag har precis som du sysslat med en mätbar sport på elitnivå tidigare som medeldistanslöpare i Friidrott och där mätte man ju det mesta, hela tiden... Så möjligheten av att få en omedelbar respons på hur man tog en kurva eller vilken växel man använde kan nog inte beskrivas annat än med thumbs up thumbs up thumbs up

En sak som jag personligen tror att det kommer hjälpa mig med är på finalerna, det kan vara förbannat svårt att ligga i ett race och inte veta hur bra man kör. Ligger man tex 0.5 sek över sin varvtid från tidsträningen, så är det ju nåt man inte gör rätt å då får man väl gasa lite till


EDIT: Pär, du får gärna utveckla hur du menar med Ambitionsnivå, jag är inte hundra på att jag tolkar dig rätt...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (36485 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande