Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280YZ | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (67507 totalt) |
-Aha! Kul! Ja, vi får väl se om det blir bil av den nångång! _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
Ja, dom har sjukt härlig sång. En lotto-vinst hade underlättat, hahaha. Kanske orealistiskt, men 3-400hk och en snabbväxlad låda är ju min fantasi.. M3-SMG uppfyller dom kraven, men sen går det inte att regga med den.. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
Länge sedan man var i verkstan, men igår hände det!
Sista Camberplattorna dit svetsade. Nu är det dags att börja bygga bur.. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
Buren börjar ta form, det har varit en hel del pyssel att få till den så den går ner i golvet samt behålla orginal bältesinfästningar.
Tyvärr går det inte att följa reglementet från SBF, +/-10grader på huvudbågen går inte, och baksträvan lutar mindre än 30grader mot horisontalplanet. Jag siktar på Roadsport, så jag hoppas det går bra ändå. Jag hade även lite problem med dörrsträvan, dörrhandtaget hamnade först mitt för röret. Hoppas SBP inte klagar på att det är trängt att nå handtaget, fönsterveven måste ju också kunna rotera. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
Jag hade kollat med min SBF-besiktigare innan jag svetsade vidare. För att köra Roadsport behöver du ju Vagnbok för Roadsport och den kan du endast få av en SBF-besiktigare. Vanligtvis är de mycket hjälpsamma om man bara frågar och ett telefonsamtal först kan spara mycket trubbel senare. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
I Roadsport får man avvika från vissa regler om det behövs för att t.ex. kunna besiktiga bilen. Fungerande rullbälten kan ju vara ett sånt argument.
Men givetvis är det bäst att kolla med besiktningsgubben innan. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
En fast plastruta med skjutlucka, så slipper du veven! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
Nja, hade jag tänkt gå all-out-racing så utan tvekan, men nu försöker jag hålla den så original som möjligt m.a.p. inredning, har t.o.m. skaffat en ny fönsterruta från USA då den gamla var smälld. Problematiskt med dörrhandtag/stol/sträva, Kanske får bli en Tillet stol, då horisontalstaget bakom stolen begränsar stolsjusteringen ett par cm i onödan. Frågan är om det går att köra nåt längre med en sån stol, vill ju ha en bekväm stol.. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
Det har hänt lite till. Bakskärmarna är på plats, framskärmar väntar på infästningspunkter och modifiering.
Buren väntar på avsyning innan TIG:ning. Hjulupphängningen börjar komma på plats. Fälgarna är ett kapitel för sig, dom passar, men är för smala. 12,5" fälgbredd fram, quicksteer knuckles, inget servo och gata=Great success!! Mycket jobb kvar! _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
"Mycket jobb kvar" = käka proteiner och lyfta tonvis med skrot?? Men 12,5" så lär det ju inte släppa i första taget på torrt iaf.. vad blir det baktill då??? Men skulle nog undersöka möjligheterna till elservo om du inte ska köra med rejält s.k tysk-stuk?? Undersökte för något år sedan saken själv och då fick jag prisuppgift från svensk firma på knappa 12kkr och drygt 15kkr installerat och klart. För mig fick det bli proteiner och skrotlyftning _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Jag gillar ju den feedbacken man får utan assistans, så det blir nog till att prova först. Jag vet ju att det är en del som eftermonterat servo i staterna så det ska nog gå att lösa.
Håller på att montera bakvagnen just nu, så vi får väl se vad som kan smyga in för bredd där. Jag har hört talas om 12-14" bakhjul, men jag hoppas väl nästan på att kunna använda samma fälgar runt om. Jag hade dessutom hoppats att det inte skulle bli riktigt såhär våldsamt.. Vi får se, det går ju alltid att ändra sig och köpa andra fälgar med annan offset och bredd. Eller större ratt... _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
Nu är det hjulupphängningar på alla fyra platser! Sen ang. servo så hittade jag detta: http://zpowersteering.com/ _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Riktigt läckert... inköpt från Arizonazcar? Drägglat på deras prylar länge Ang. servot så blir det ju dock en slant innan frakten+tull+moms m.m är betalt. Ska man göra rätt för sig med alla avgifter så brukar det vara rimligt att räkna med $-priset x 10 och då har du nog inte fått med frakten som jag gissar blir skaplig då det är lite skrymmande? Hursom, börjar se brutal ut kärran _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||
Det går åt rätt håll. Under julhelgen har bilen fått flytta hem in i värmen. Sen håller jag på att flytta hem hela verkstan så smått. Litet garage, så lite ombyggnader i huset är på gång för att få till en liten verkstad nere i källaren.
_________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
Jag köpte hela Arizona trak-pak minus bromsarna som jag tänkte lösa på ett eget vis.. Nu när man börjat mäta och justera så inser jag att jag vill sänka bilen ytterligare 3cm. Fram går det inte att kapa mer, så lösningen får bli en hjälpfjäder och sänka med fjäderjusteringen. Bak kommer jag kapa benet och svetsa på hylsan längre ner. 75mm frigång är ju Roadsport reglementet. Buren har fått preliminärt OK från SBF, så nu skall jag göra färdigt den. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
Bra att du flyttar hem allt. Det är grymt smidigt att kunna gå ut en halvtimme och fundera över något istället för att behöva köra iväg. Hur stort garage är det - lekyta allt eller skall ytan delas med bruksbilar?
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Det är litet.. Och halva ytan delas med finbilen. 14 x 3,1m. Så man får försöka maximera golvytan och det blir en del spring i trappan ner till källaren. Men det är varmt och rent. Mycket trevligt jämfört med tidigare. Men precis som du sa, man kan smita ut en halvtimme lite när det passar. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280YZ | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (67507 totalt) |