Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U] | << 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 34, 35, 36 >> 21 besök idag (329369 totalt) |
Kul att de lirar som de ska släpa upp till mantorp o kör 30okt då är de svalt o gött säkert
|
||||
Å nej du, det är fler tillfällen på Ljungbyhed i år _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Kul att det lirar Ola!
Ang dina kylproblem samt problemen med huven: Ta upp hål i huven! Du har massa tryck nu under huven och det är nog värre än någonsin eftersom du har plangolf. Luften tvingas in genom kylaren men kommer inte ut. Detta försämrar din kylprestanda avsevärt samt du får massa övertryck under huven vilket gör att den vill flyga iväg. Släpper du ut luft ovanför plangolvet/diffusorn? Det kan bli en vak och jag har hört racers som löste problemet med låd- och bakaxeltemp när luften som går i kardantunnel mm hade en möjlighet att komma ut baktill ovanför diffsorn. Vi kan säkert göra besök nästa gång du är i stan! /E _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||
Tackar! Nja, nu är nog körbehovet släckt för i år. Vädret brukar ju dessutom vara lagom stabilt i slutet på oktober... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Ang vägningen så har jag fått lära mig att man ska rulla på vågarna och inte sänka ner bilen på dem om man är rädd om lastcellerna.
Fräsig bil måste jag ju förstås tillägga _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Hehe, ja redan nästa vecka finns det ju en möjlighet. MEN jag är helt slut efter denna veckas bravader... En liten körning på rullande landsväg är på sin höjd vad jag orkar med i år innan det blir diverse ombyggnationer Får åka ner som support när du får ihop kärran igen. Det blir lite mer avkoppling så... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Det blir ju som vanligt lite optimistiskt när man går på känsla och inte på fakta... Efter lite koll i loggarna kan jag köra 6 hårda varv på Ljungbyhed efter jag fått upp arbetstemperatur på däck och vätskor. Då är vattnet 100grader, låda 130+ och axel 140+. Svårt med låda och axel då de inte loggas samt att jag har kass vinkel på mätarna från körposition. Efter 3-4 kylvarv kan jag ligga på 2-3 varv för att sedan få larm på 100grader vattentemp igen. Målet är att kunna köra 15 varv på Mantorp på attack utan att nå dessa temperaturer, framförallt på transmissionen då jag tror att den inte mår bra av dagens temperaturer. Vattnet stör mig inte lika mycket, 100grader känns rätt safe. _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Japp, det tycker jag också men det blir väldigt mycket jobb för att bara köra en eftermiddag på nära håll. Ljungbyhed ligger inom en timme från mitt hus. Ändå har jag 3 dagars stress för att lyckas med denna enkla körning. Alltifrån hyra släp, färdigställa plangolv, lasta på och av 2ggr (vilket tar ett par timmar vardera), skruva ihop och av delar på plats till att få ihop folk som ställer upp och hjälper till att skruva och att frakta delar. Jag klarar inte detta själv så utan bra polare så går det i stöpet. Alla har ju jobb och i de flesta fall familj och barn så det blir inte lättare med åren att få ihop folk... Med detta sagt menar jag inte att det inte är värt ansträngningen att köra, bara att jag blir rätt matt efter ett ryck.. 1216 visade vågen med ca 35l bränsle i (utan mig). Tomvikt utan bränsle (men med övriga vätskor) borde alltså landa runt 1190kg _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Ja äntligen! Nja. Nu står ju vattenkylet i gamla placeringen av baksätets ryggstöd. Luften in dit är väldigt dåligt styrd så det är förmodligen en stor faktor i problemet vad det gäller vattnets temperatur. Huvens bristfälliga fastsättning ligger nog mest i fästena (underdelarna) av DZUS. Jag får inte enheten "i spänn" när den är monterad så den vill vridas tillbaks och släppa om jag inte säkrar den med tejp. Dessutom har jag tejpat huven längs hela framkant och även sidorna. Med all denna tejp får jag inte känslan av att huven vill flyga av, tvärtom känns den väldigt stilla trots att den är väldigt vek i sig själv. Jag provade att köra utan huv ett par varv förra gången vi var på Ljungbyhed. När jag stannade rök det lite diffust från tunneln som avgassystemet går ner under bilen och jag tyckte färgen hade ändrat sig något på grenrör och downpipe. Känslan var att temperaturen hade ökat markant i denna regionen. Vi satte tillbaks huven och tejpade enligt ovan och sedan dess har jag inte sett till någon rök. IC:n är ju enda kylaren som sitter i fronten. Jag toppade på 36grader efter den med en yttertemp på runt 20. Vet inte temp in men kompressorerna får nog jobba en del. Jag tror med andra ord att det är bättre att försöka trycka luften mellan golvet och plangolvet än att försöka ventilera ut den genom huven. Nej jag har inget bra utsläpp av luften bak. Det är relativt öppet runt / efter bakhjulen så jag hoppas att den skulle kunna ta sig ut den vägen. Om så är fallet vet jag dock inte... Studiebesök är bra! Vet inte när jag lyckas ta mig upp nästa gång bara... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Aj då, det har jag inte hört innan. I beskrivningen av att räkna ut höjden av CG skrev vågtillverkaren att man skulle hissa upp bilen med domkraft. Tycker inte det borde bli någon skillnad med att använda lyften...? Funderade faktiskt lite själv när jag kollade hur lastcellerna / vågenheterna var konstruerade. Borde bli ett jäkla moment på lastcellen när man rullar in bilen på plattan? Jag har själv konstruerat ett antal kraftmätnings enheter med lite olika lastceller och då har det enligt tillverkaren inte varit tillåtet att lägga på vridande moment, bara rak kraft i en riktning. Sitter förmodligen någon form av styrningar inne i cellen som man inte ser och då borde dessa även ta upp sidokrafter från att däcken vill flytta sig i sidled när man sänker ner bilen? Hoppas verkligen inte att Filips fina vågar har tagit någon stryk Tackar! _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Eller får jag åka upp som support om jag inte får ihop bilen _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Bilen är jättefräck :-)
När jag måste lyfta bilar på mina vågar så använder jag två masonitplattor mellan hjul och vågar (med glatta ytorna mot varandra), då glider det där så utsätter man knappast vågen för någon betydande last i sidled. Masonitskivorna använder jag också för att shimsa vågarna så de kommer i våg (!) om det behövs. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Du har gjort rätt, var lugn. Blir såna brytkrafter att köra upp på dem att jag tror fasen gjutgodset i plattorna skulle spricka till och med. Jag har vågsystem hemma och däri står det att man ska släppa ned bilen försiktigt på dem. gärna lägga ett par plåtar med olja mellan marken och vågen där man har geometri som ändras då man sänker ned. Då kan plattan glida lite lättare mot golvet då däcken huggit tag i vågarna. Mvh _________________ Patrick Wetterskog |
||||
När jag var och lämnade tillbaks vågarna hos Filip för ett tag sedan var vi förbi hans bromsbänk och kollade lite om det skulle gå att dra igång bilen med rullarna så jag skulle kunna bromsa den. Filip trodde det skulle gå fint så efter lite planering lyckades vi få till ett datum som passade båda.
Så i fredags var jag och hämtade släpen och lastade bilen på kvällen. Körde från Bjärnum på lördag vid 10 och landade hos Filip runt 13. I min enfald trodde jag att bilen skulle gå att rulla av från släpen och rakt över till bänken. Men som vanligt kom verkligheten ikapp när släpen inte gick in genom porten. Gick ändå bra med avlastning och uppdragning(!) på bänken. Som draghjälp användes Filips bil som lägligt nog är en hybrid och är väldigt lättmanövrerad i eldriftsläget. Skrattar för mig själv var gång den liksom bara glider iväg utan motorljud... Nåväl, spännband runt trumman och i med backen på elbilen så drog vi upp bilen med hjälp av en drös plankor under framhjulen. Inga konstigheter att spänna fast bilen i bänken trots att det är rätt dåligt med plats när tanken sitter så lågt ner. Nu var klockan i regionen runt 15 Då var det bara att testa teorin med att dra igång den med rullarna. Första försöket var mest på prov och motorn snurrade ett par varv men utan att tända. Nästa försök lindade vi bandet runt rullen där höger bakhjul gick. Lite mer satsning från Filip och maskin small igång utan krusiduller! Gött!!! Lite film på det hela: https://www.youtube.com/watch?v=a9K_ Jag var mest intresserad av att veta ungefär hur mycket effekt maskin lämnar och hur kurvan ser ut. Effekt: 480 whp vid 7100 - hade hoppats på 50 till Vrid: 550 wNm vid 5500 - väldigt flack kurva - brett register och fin körbarhet Att maskin känns som en stor sugmotor är ju inte så konstigt när man ser kurvan... Lite reflektioner kring data från loggar vid bromsningen: Laddtryck: 0.6 vid 3000 - över 1 från 4000 till 7100 - max strax under 1.1 - endast mekanisk styrning med klockorna Lambda: 0.8 - 0.85 - Mäter 1-3 samt 4-6. Skiljer nästan 0.05 mellan dem men jag misstänker mätfel med tanke på EGT i portarna Avgasmottryck: 1.7 vid 7100 (varvstopp) - går om laddtryck vid 4700rpm EGT: I kollektor 880 vid varvstopp - 802 788 790 789 787 795 i piporna, vilket jag tycker känns väldigt bra Etanolhalt: Har ca 45% etanol. Resten V-power och diverse från E85 Vevhustryck: -0.2 nästan oberoende av last och varvtal Oljetryck: Känns bra nu. Är lite högt tills man varmkört ordentligt, men å andra sidan såg jag aldrig det gå under 4bar igår med varm olja Vevhusgaser: Hade satt på slang från utloppet och ner i en liten oljedunk. Blev endast lite kondensvätska mixat med oljedimman på botten. Tror inte det blev en matsked ens Massa tack till Filip som verkligen ställde upp till 100% och var villig att prova en massa galna ideer för att få detta i hamn. _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Tack själv, var en intressant dag. Kul att träffas.
Ingen hybridbil bogserkärran, 100% el _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||||
Är lite kluven för tillfället. Tror inte jag ska göra något åt maskin i vinter utan köra med oförändrat koncept nästa år. Jag begränsar tiderna mer än motorn för tillfället så det är väl det som ska jobbas på mest. Tror jag... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U] | << 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 34, 35, 36 >> 21 besök idag (329369 totalt) |