Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 34, 35, 36   >>
21 besök idag (329369 totalt)
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Kul att de lirar som de ska släpa upp till mantorp o kör 30okt då är de svalt o gött säkert thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Ola Fischer skrev:
Var och provade Ljungbyhed en sista gång för året.... Osv.


Å nej du, det är fler tillfällen på Ljungbyhed i år

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Klarar du 10 hårda varv på raken innan det överhettar tycker jag du borde vara riktigt nöjd thumbs up

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Daniel_I
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 92



Kul att bilen används lite också

Vad landade vikten på bilen på vid sista vägningen?

_________________
Daniel Ireståhl
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Kul att det lirar Ola!

Ang dina kylproblem samt problemen med huven:
Ta upp hål i huven! Du har massa tryck nu under huven och det är nog värre än någonsin eftersom du har plangolf. Luften tvingas in genom kylaren men kommer inte ut. Detta försämrar din kylprestanda avsevärt samt du får massa övertryck under huven vilket gör att den vill flyga iväg.

Släpper du ut luft ovanför plangolvet/diffusorn? Det kan bli en vak och jag har hört racers som löste problemet med låd- och bakaxeltemp när luften som går i kardantunnel mm hade en möjlighet att komma ut baktill ovanför diffsorn. Vi kan säkert göra besök nästa gång du är i stan!

/E

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Ripper skrev:
Kul att de lirar som de ska släpa upp till mantorp o kör 30okt då är de svalt o gött säkert thumbs up


Tackar! Nja, nu är nog körbehovet släckt för i år. Vädret brukar ju dessutom vara lagom stabilt i slutet på oktober...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Ang vägningen så har jag fått lära mig att man ska rulla på vågarna och inte sänka ner bilen på dem om man är rädd om lastcellerna.
Fräsig bil måste jag ju förstås tillägga

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
964RS skrev:
Å nej du, det är fler tillfällen på Ljungbyhed i år


Hehe, ja redan nästa vecka finns det ju en möjlighet. MEN jag är helt slut efter denna veckas bravader... En liten körning på rullande landsväg är på sin höjd vad jag orkar med i år innan det blir diverse ombyggnationer

Får åka ner som support när du får ihop kärran igen. Det blir lite mer avkoppling så...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
GustafB skrev:
Klarar du 10 hårda varv på raken innan det överhettar tycker jag du borde vara riktigt nöjd thumbs up


Det blir ju som vanligt lite optimistiskt när man går på känsla och inte på fakta...

Efter lite koll i loggarna kan jag köra 6 hårda varv på Ljungbyhed efter jag fått upp arbetstemperatur på däck och vätskor. Då är vattnet 100grader, låda 130+ och axel 140+. Svårt med låda och axel då de inte loggas samt att jag har kass vinkel på mätarna från körposition. Efter 3-4 kylvarv kan jag ligga på 2-3 varv för att sedan få larm på 100grader vattentemp igen.

Målet är att kunna köra 15 varv på Mantorp på attack utan att nå dessa temperaturer, framförallt på transmissionen då jag tror att den inte mår bra av dagens temperaturer. Vattnet stör mig inte lika mycket, 100grader känns rätt safe.

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Daniel_I skrev:
Kul att bilen används lite också

Vad landade vikten på bilen på vid sista vägningen?


Japp, det tycker jag också men det blir väldigt mycket jobb för att bara köra en eftermiddag på nära håll. Ljungbyhed ligger inom en timme från mitt hus. Ändå har jag 3 dagars stress för att lyckas med denna enkla körning. Alltifrån hyra släp, färdigställa plangolv, lasta på och av 2ggr (vilket tar ett par timmar vardera), skruva ihop och av delar på plats till att få ihop folk som ställer upp och hjälper till att skruva och att frakta delar. Jag klarar inte detta själv så utan bra polare så går det i stöpet. Alla har ju jobb och i de flesta fall familj och barn så det blir inte lättare med åren att få ihop folk...

Med detta sagt menar jag inte att det inte är värt ansträngningen att köra, bara att jag blir rätt matt efter ett ryck..

1216 visade vågen med ca 35l bränsle i (utan mig). Tomvikt utan bränsle (men med övriga vätskor) borde alltså landa runt 1190kg

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Fyrken skrev:
Kul att det lirar Ola!

Ang dina kylproblem samt problemen med huven:
Ta upp hål i huven! Du har massa tryck nu under huven och det är nog värre än någonsin eftersom du har plangolf. Luften tvingas in genom kylaren men kommer inte ut. Detta försämrar din kylprestanda avsevärt samt du får massa övertryck under huven vilket gör att den vill flyga iväg.

Släpper du ut luft ovanför plangolvet/diffusorn? Det kan bli en vak och jag har hört racers som löste problemet med låd- och bakaxeltemp när luften som går i kardantunnel mm hade en möjlighet att komma ut baktill ovanför diffsorn. Vi kan säkert göra besök nästa gång du är i stan!

/E


Ja äntligen!

Nja. Nu står ju vattenkylet i gamla placeringen av baksätets ryggstöd. Luften in dit är väldigt dåligt styrd så det är förmodligen en stor faktor i problemet vad det gäller vattnets temperatur.

Huvens bristfälliga fastsättning ligger nog mest i fästena (underdelarna) av DZUS. Jag får inte enheten "i spänn" när den är monterad så den vill vridas tillbaks och släppa om jag inte säkrar den med tejp. Dessutom har jag tejpat huven längs hela framkant och även sidorna. Med all denna tejp får jag inte känslan av att huven vill flyga av, tvärtom känns den väldigt stilla trots att den är väldigt vek i sig själv. Jag provade att köra utan huv ett par varv förra gången vi var på Ljungbyhed. När jag stannade rök det lite diffust från tunneln som avgassystemet går ner under bilen och jag tyckte färgen hade ändrat sig något på grenrör och downpipe. Känslan var att temperaturen hade ökat markant i denna regionen. Vi satte tillbaks huven och tejpade enligt ovan och sedan dess har jag inte sett till någon rök.

IC:n är ju enda kylaren som sitter i fronten. Jag toppade på 36grader efter den med en yttertemp på runt 20. Vet inte temp in men kompressorerna får nog jobba en del. Jag tror med andra ord att det är bättre att försöka trycka luften mellan golvet och plangolvet än att försöka ventilera ut den genom huven.

Nej jag har inget bra utsläpp av luften bak. Det är relativt öppet runt / efter bakhjulen så jag hoppas att den skulle kunna ta sig ut den vägen. Om så är fallet vet jag dock inte...

Studiebesök är bra! Vet inte när jag lyckas ta mig upp nästa gång bara...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Marcus S skrev:
Ang vägningen så har jag fått lära mig att man ska rulla på vågarna och inte sänka ner bilen på dem om man är rädd om lastcellerna.
Fräsig bil måste jag ju förstås tillägga


Aj då, det har jag inte hört innan. I beskrivningen av att räkna ut höjden av CG skrev vågtillverkaren att man skulle hissa upp bilen med domkraft. Tycker inte det borde bli någon skillnad med att använda lyften...? Funderade faktiskt lite själv när jag kollade hur lastcellerna / vågenheterna var konstruerade. Borde bli ett jäkla moment på lastcellen när man rullar in bilen på plattan? Jag har själv konstruerat ett antal kraftmätnings enheter med lite olika lastceller och då har det enligt tillverkaren inte varit tillåtet att lägga på vridande moment, bara rak kraft i en riktning. Sitter förmodligen någon form av styrningar inne i cellen som man inte ser och då borde dessa även ta upp sidokrafter från att däcken vill flytta sig i sidled när man sänker ner bilen? Hoppas verkligen inte att Filips fina vågar har tagit någon stryk

Tackar!

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Ola Fischer skrev:


Får åka ner som support när du får ihop kärran igen. Det blir lite mer avkoppling så...


Eller får jag åka upp som support om jag inte får ihop bilen

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Ola Fischer skrev:


Nja. Nu står ju vattenkylet i gamla placeringen av baksätets ryggstöd.


Ja just det! Kylet är ju där bak

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Bilen är jättefräck :-)

När jag måste lyfta bilar på mina vågar så använder jag två masonitplattor mellan hjul och vågar (med glatta ytorna mot varandra), då glider det där så utsätter man knappast vågen för någon betydande last i sidled.

Masonitskivorna använder jag också för att shimsa vågarna så de kommer i våg (!) om det behövs.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Ola Fischer skrev:
Marcus S skrev:
Ang vägningen så har jag fått lära mig att man ska rulla på vågarna och inte sänka ner bilen på dem om man är rädd om lastcellerna.
Fräsig bil måste jag ju förstås tillägga


Aj då, det har jag inte hört innan. I beskrivningen av att räkna ut höjden av CG skrev vågtillverkaren att man skulle hissa upp bilen med domkraft. Tycker inte det borde bli någon skillnad med att använda lyften...? Funderade faktiskt lite själv när jag kollade hur lastcellerna / vågenheterna var konstruerade. Borde bli ett jäkla moment på lastcellen när man rullar in bilen på plattan? Jag har själv konstruerat ett antal kraftmätnings enheter med lite olika lastceller och då har det enligt tillverkaren inte varit tillåtet att lägga på vridande moment, bara rak kraft i en riktning. Sitter förmodligen någon form av styrningar inne i cellen som man inte ser och då borde dessa även ta upp sidokrafter från att däcken vill flytta sig i sidled när man sänker ner bilen? Hoppas verkligen inte att Filips fina vågar har tagit någon stryk

Tackar!


Du har gjort rätt, var lugn.
Blir såna brytkrafter att köra upp på dem att jag tror fasen gjutgodset i plattorna skulle spricka till och med.
Jag har vågsystem hemma och däri står det att man ska släppa ned bilen försiktigt på dem.
gärna lägga ett par plåtar med olja mellan marken och vågen där man har geometri som ändras då man sänker ned.
Då kan plattan glida lite lättare mot golvet då däcken huggit tag i vågarna.

Mvh

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
När jag var och lämnade tillbaks vågarna hos Filip för ett tag sedan var vi förbi hans bromsbänk och kollade lite om det skulle gå att dra igång bilen med rullarna så jag skulle kunna bromsa den. Filip trodde det skulle gå fint så efter lite planering lyckades vi få till ett datum som passade båda.

Så i fredags var jag och hämtade släpen och lastade bilen på kvällen. Körde från Bjärnum på lördag vid 10 och landade hos Filip runt 13. I min enfald trodde jag att bilen skulle gå att rulla av från släpen och rakt över till bänken. Men som vanligt kom verkligheten ikapp när släpen inte gick in genom porten. Gick ändå bra med avlastning och uppdragning(!) på bänken. Som draghjälp användes Filips bil som lägligt nog är en hybrid och är väldigt lättmanövrerad i eldriftsläget. Skrattar för mig själv var gång den liksom bara glider iväg utan motorljud...

Nåväl, spännband runt trumman och i med backen på elbilen så drog vi upp bilen med hjälp av en drös plankor under framhjulen. Inga konstigheter att spänna fast bilen i bänken trots att det är rätt dåligt med plats när tanken sitter så lågt ner. Nu var klockan i regionen runt 15



Då var det bara att testa teorin med att dra igång den med rullarna. Första försöket var mest på prov och motorn snurrade ett par varv men utan att tända. Nästa försök lindade vi bandet runt rullen där höger bakhjul gick. Lite mer satsning från Filip och maskin small igång utan krusiduller! Gött!!!

Lite film på det hela: https://www.youtube.com/watch?v=a9K_pBM3J1g


Jag var mest intresserad av att veta ungefär hur mycket effekt maskin lämnar och hur kurvan ser ut.



Effekt: 480 whp vid 7100 - hade hoppats på 50 till
Vrid: 550 wNm vid 5500 - väldigt flack kurva - brett register och fin körbarhet
Att maskin känns som en stor sugmotor är ju inte så konstigt när man ser kurvan...

Lite reflektioner kring data från loggar vid bromsningen:

Laddtryck: 0.6 vid 3000 - över 1 från 4000 till 7100 - max strax under 1.1 - endast mekanisk styrning med klockorna
Lambda: 0.8 - 0.85 - Mäter 1-3 samt 4-6. Skiljer nästan 0.05 mellan dem men jag misstänker mätfel med tanke på EGT i portarna
Avgasmottryck: 1.7 vid 7100 (varvstopp) - går om laddtryck vid 4700rpm
EGT: I kollektor 880 vid varvstopp - 802 788 790 789 787 795 i piporna, vilket jag tycker känns väldigt bra
Etanolhalt: Har ca 45% etanol. Resten V-power och diverse från E85
Vevhustryck: -0.2 nästan oberoende av last och varvtal
Oljetryck: Känns bra nu. Är lite högt tills man varmkört ordentligt, men å andra sidan såg jag aldrig det gå under 4bar igår med varm olja
Vevhusgaser: Hade satt på slang från utloppet och ner i en liten oljedunk. Blev endast lite kondensvätska mixat med oljedimman på botten. Tror inte det blev en matsked ens


Massa tack till Filip som verkligen ställde upp till 100% och var villig att prova en massa galna ideer för att få detta i hamn.

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Ska det trimmas mer eller vad har du för tankar med bilen framöver?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Trevligt register! Ser ut som en riktigt fin gatmotor thumbs up
För en racebil hade jag velat offra registret i botten för att få ut mer effekt på toppen.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265



Tack själv, var en intressant dag. Kul att träffas.
Ingen hybridbil bogserkärran, 100% el
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
ZVR skrev:
Ska det trimmas mer eller vad har du för tankar med bilen framöver?


Är lite kluven för tillfället. Tror inte jag ska göra något åt maskin i vinter utan köra med oförändrat koncept nästa år. Jag begränsar tiderna mer än motorn för tillfället så det är väl det som ska jobbas på mest. Tror jag...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32 ... 34, 35, 36   >>
21 besök idag (329369 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande