Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2001, chassifunderingar? | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (31196 totalt) |
Vad kör du för fjäderkonstanter? _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Och vilka kränghämmare? Hur långt från rotationscentrum till hålen? _________________ Pontus Fyhr |
||
Udda, jag har 120 nm fram och 160 nm bak dvs motsatt jämfört med dig. Handlar givetvis om utväxling också. Spontant hade jag testat att sätta krängare bak på mjukast och hårda upp fram om du har bra instyrning i övrigt.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Testa på någon plats där du kan köra i en cirkel runt runt och provocera bilen i ett allt högre tempo. Släpper rumpan så fortsätt att styva upp fram till den börjar ploga lite istället. Jag har bra instyrning på min boxstern men lite för mycket plog i midcorner. Kör med toe out 1.5 mm per sida eller 3 mm totalt ut i fram, vilket ger bättre instyrning. Det är ju alltid lite stökigt att skruva krängare då det tar lite tid men viktigt att lita på bile och jag föredrar lätt understyrd bil istället för överstyrd. 235 fram och 265 bak tror jag är en vettig lösning på Boxster. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Luktar dämpare.
skidpad = rondell???? Steg 1 är att försöka ta reda på bilen är statisk under eller överstyd. EDIT: Krängaren: se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php "Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare" Så får du ett hum hur mycket flytta hål ger. Ett förslag, låt någon annan kör din bil som typ har vana av Boxster och se resulatet. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag håller med dig Fuling att det luktar dämpare och brist på kompdämpning fram.
Jag kollade lite på det excellarket, gissade en del men kanske 3N/mm/hål kan vara rimligt så ett hål är ju ganska mycket finjustering. Det fanns en alfa vinkel som stod på 60 grader men jag tänkte jag har ingen vinkel som är 60 så jag ändrade till 30 grader men det blev ingen skillnad på resultatet?? Ja fuling, skidpad=stor yta där man tex kan köra i en stor cirkel.typ parkeringsplats _________________ Roger Risberg |
||
Vad kör du för hjulvinklar? Tycker fortsatt att det är konstigt med fjäderkonstanterna även om de du nu har borde innebära mer understyrning än tvärt om.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
En dum fråga men om du har Tarett krängare både bak och fram så hur har du gjort när du justerat krängare? Dvs har du avlastat bärarmar när du justerat?
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Tjena!
Jag har inte justerat droplinksen nu när jag bara tog ett hål, lite halvjobbigt om man inte har en 4pelarlyft så bilen står på marken, man kan ju justera upp länkarmen till rätt höjd med en dom kraft men då måste man ju veta vad rätt höjd är när man har hjulet avtaget Tänkte att jag skulle göra något märke på karossen från hjulcentrum? Sen hur mycket det gör om den är lite förspännd det vet inte jag??? _________________ Roger Risberg |
||
Jag brukar bara lyfta i bak och sedan sätta pallbockar under bärarmarna och sedan släppa domkraften för att sedan justera krängare bak så att det inte ligger någon förspänning. Hur mkt det gör eller inte gör vet jag inte men fick lära mig att aldrig kompromissa med det från en racemek när jag tävlade i Finland för några år sedan. Prova och se om det gör någon skillnad. Jag hade provat 3 hålet fram om du har 5 hål. Dvs åt det hårdare hållet och mjukast bak på krängaren. Om du har justerbara dämpare så ställ dem i mitten runt om alternativt lite mjukare bak. Testa igen. Fortfarande förundrad över fjäderkonstanterna mellan fram och bak.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Hjulvinklar ja:
Fram Camber -3.7, lite mycket kanske -3,5 kanske bättre? toe: -0,13 grader tror det är typ -1,5mm tot Caster 8,87 grader Bak Camber -2.7 toe 0,23 grader typ 3mm tot. Ja som sagt det är ju ingen ide att göra den hårdare bak i detta läget.. Du skrämde mig John Var tvungen att kolla dropplinksen, mätte och använde domkraft under länkarmen, kollade bara så att bulten in i kulleden verkade vara i våg, diffade bara några mm så det struntade jag i, är ju en kulled... _________________ Roger Risberg |
||
Ser vettigt ut men jag hade kanske valt 3 grader fram istället. Det lär dock inte förklara fenomenet att du tappar rumpan. Vad kör du för däck? Samma märke runt om? _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
hehe nu skrev jag fel. (vart misstokad, inget ovanligt) Testa åk i en rondell så har du en färdig skipad _________________ Johan Sjölinder |
||
Jaha nu har jag hittat min yta där jag kunde köra lite cirklar, blött var det också så det var ju ännu bättre.
Jag har ju spännt åt krängarn fram ett hål innan jag provade. Vad tror ni händer? Nu är den helt klart åt det understyrda hållet när jag kör i cirklar och då är det ju bara fjäder och krängare som jobbar å dämparen är still. Provade sen att köra lite slalom mellan koner, understyrde lite i början när jag tog det hyffsat lugnt, ökade sen farten och styrde med häftigare rattrörelser, jaha då kommer rumpan......... Helt klart måste det ju vara dämparen som inte gör vad den ska, eller??. Jag kommer alltid på när jag kommer hem vad jag skulle ha testat, grrrr Tänkte att jag skulle prova att ha 10klick mer dämpning fram än bak och se vad som händer då?? Synpunkter?????????? _________________ Roger Risberg |
||
Jo, jag hade nog gjort som du tänkte kört den till extrem. Dvs stenhårt fram och mjukt bak för att se om det inte går att få bilen komsekvent understyrd. När det sedan är gjort och om analysen är att dämpare är hela så hade jag börjat mjuka upp bilen fram och hårda på i bak tills jag hittar rätt balans mellan fram och bak. Lätt understyrd är skönt på mittmotorbil. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2001, chassifunderingar? | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (31196 totalt) |