Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2001, chassifunderingar?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (31196 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Raceroger skrev:
Hej hopp!

Jag har en liten fråga angående chassijusteringar och främst krängar justeringar.
Jag har lite problem vid turn in att den släpper häftigt bak, har kollat runt lite vad man kan göra åt problemet.
Mina förslag:

1) Styva upp krängaren fram, har 5 hål och den satt i tredje framifrån när jag hade problem, hur mycket styvare blir den om jag flyttar till andra hålet framifrån? Eller ska jag flytta två hål med en gång??

2) Öka kompresionsdämpningen fram, går inte har inte så fina dämpare.

3) Öka fjäderstyvheten fram? Jobbigt om det går att lösa på annat sätt??

4) Göra den mjukare bak?

Öppen för synpunkter och förslag, har redan PM'at Pontus här på rejsa

Ps: Hade inte optimal däckstemp men tycker inte att den ska släppa så för det.


Vad kör du för fjäderkonstanter?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Tjena John!
105 fram samt 96 bak, N/mm.
Planen är väl att gå upp till 115 fram, annars blir det Öhlinare eller KW men har inte riktigt råd nu

_________________
Roger Risberg
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Raceroger skrev:
Tjena John!
105 fram samt 96 bak, N/mm.
Planen är väl att gå upp till 115 fram, annars blir det Öhlinare eller KW men har inte riktigt råd nu


Och vilka kränghämmare? Hur långt från rotationscentrum till hålen?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Den ser ut så här, jag får väl mäta någon gång men skulle jag gissa utifrån bilden skulle jag säga 150mm samt 15mm mellan hålen, om du menar det avståndet? 26.8mm krängare

_________________
Roger Risberg
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Udda, jag har 120 nm fram och 160 nm bak dvs motsatt jämfört med dig. Handlar givetvis om utväxling också. Spontant hade jag testat att sätta krängare bak på mjukast och hårda upp fram om du har bra instyrning i övrigt.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Oki, har du så mycket som 160 bak alltså, klart du har bredare däck, fetare vinge.
Japp har flyttat 1 hål till det styvare fram, har den ganska mjuk bak, man får prova helt enkelt.

_________________
Roger Risberg
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Raceroger skrev:
Oki, har du så mycket som 160 bak alltså, klart du har bredare däck, fetare vinge.
Japp har flyttat 1 hål till det styvare fram, har den ganska mjuk bak, man får prova helt enkelt.


Testa på någon plats där du kan köra i en cirkel runt runt och provocera bilen i ett allt högre tempo. Släpper rumpan så fortsätt att styva upp fram till den börjar ploga lite istället. Jag har bra instyrning på min boxstern men lite för mycket plog i midcorner. Kör med toe out 1.5 mm per sida eller 3 mm totalt ut i fram, vilket ger bättre instyrning.

Det är ju alltid lite stökigt att skruva krängare då det tar lite tid men viktigt att lita på bile och jag föredrar lätt understyrd bil istället för överstyrd. 235 fram och 265 bak tror jag är en vettig lösning på Boxster.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Visst, en skidpad på en 100m i diameter skulle man ju vilja ha, men vart hittar men det? Tror inte Coop parkeringen är så populärt

_________________
Roger Risberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Jag har lite problem vid turn in att den släpper häftigt bak


Bara överstyrd i instyringen?
Apex då???
Utgången då???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Mest turn in, eller typ lastväxling, chikan, snabb höger/vänsterkombo eller tvärtom

_________________
Roger Risberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Luktar dämpare.

skidpad = rondell????

Steg 1 är att försöka ta reda på bilen är statisk under eller överstyd.


EDIT:
Krängaren:
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
"Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare"

Så får du ett hum hur mycket flytta hål ger.

Ett förslag, låt någon annan kör din bil som typ har vana av Boxster och se resulatet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Jag håller med dig Fuling att det luktar dämpare och brist på kompdämpning fram.
Jag kollade lite på det excellarket, gissade en del men kanske 3N/mm/hål kan vara rimligt så ett hål är ju ganska mycket finjustering. Det fanns en alfa vinkel som stod på 60 grader men jag tänkte jag har ingen vinkel som är 60 så jag ändrade till 30 grader men det blev ingen skillnad på resultatet??
Ja fuling, skidpad=stor yta där man tex kan köra i en stor cirkel.typ parkeringsplats

_________________
Roger Risberg
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Vad kör du för hjulvinklar? Tycker fortsatt att det är konstigt med fjäderkonstanterna även om de du nu har borde innebära mer understyrning än tvärt om.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



En dum fråga men om du har Tarett krängare både bak och fram så hur har du gjort när du justerat krängare? Dvs har du avlastat bärarmar när du justerat?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Tjena!
Jag har inte justerat droplinksen nu när jag bara tog ett hål, lite halvjobbigt om man inte har en 4pelarlyft så bilen står på marken, man kan ju justera upp länkarmen till rätt höjd med en dom kraft men då måste man ju veta vad rätt höjd är när man har hjulet avtaget Tänkte att jag skulle göra något märke på karossen från hjulcentrum? Sen hur mycket det gör om den är lite förspännd det vet inte jag???

_________________
Roger Risberg
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Jag brukar bara lyfta i bak och sedan sätta pallbockar under bärarmarna och sedan släppa domkraften för att sedan justera krängare bak så att det inte ligger någon förspänning. Hur mkt det gör eller inte gör vet jag inte men fick lära mig att aldrig kompromissa med det från en racemek när jag tävlade i Finland för några år sedan. Prova och se om det gör någon skillnad. Jag hade provat 3 hålet fram om du har 5 hål. Dvs åt det hårdare hållet och mjukast bak på krängaren. Om du har justerbara dämpare så ställ dem i mitten runt om alternativt lite mjukare bak. Testa igen. Fortfarande förundrad över fjäderkonstanterna mellan fram och bak.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Hjulvinklar ja:
Fram
Camber -3.7, lite mycket kanske -3,5 kanske bättre?
toe: -0,13 grader tror det är typ -1,5mm tot
Caster 8,87 grader

Bak
Camber -2.7
toe 0,23 grader typ 3mm tot.

Ja som sagt det är ju ingen ide att göra den hårdare bak i detta läget..
Du skrämde mig John Var tvungen att kolla dropplinksen, mätte och använde domkraft under länkarmen, kollade bara så att bulten in i kulleden verkade vara i våg, diffade bara några mm så det struntade jag i, är ju en kulled...

_________________
Roger Risberg
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Raceroger skrev:
Hjulvinklar ja:
Fram
Camber -3.7, lite mycket kanske -3,5 kanske bättre?
toe: -0,13 grader tror det är typ -1,5mm tot
Caster 8,87 grader

Bak
Camber -2.7
toe 0,23 grader typ 3mm tot.

Ja som sagt det är ju ingen ide att göra den hårdare bak i detta läget..
Du skrämde mig John Var tvungen att kolla dropplinksen, mätte och använde domkraft under länkarmen, kollade bara så att bulten in i kulleden verkade vara i våg, diffade bara några mm så det struntade jag i, är ju en kulled...

Ser vettigt ut men jag hade kanske valt 3 grader fram istället. Det lär dock inte förklara fenomenet att du tappar rumpan. Vad kör du för däck? Samma märke runt om?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Ja fuling, skidpad=stor yta där man tex kan köra i en stor cirkel.typ parkeringsplats


hehe nu skrev jag fel. (vart misstokad, inget ovanligt)
Testa åk i en rondell så har du en färdig skipad

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Jaha nu har jag hittat min yta där jag kunde köra lite cirklar, blött var det också så det var ju ännu bättre.
Jag har ju spännt åt krängarn fram ett hål innan jag provade.
Vad tror ni händer? Nu är den helt klart åt det understyrda hållet när jag kör i cirklar och då är det ju bara fjäder och krängare som jobbar å dämparen är still.

Provade sen att köra lite slalom mellan koner, understyrde lite i början när jag tog det hyffsat lugnt, ökade sen farten och styrde med häftigare rattrörelser, jaha då kommer rumpan.........
Helt klart måste det ju vara dämparen som inte gör vad den ska, eller??.
Jag kommer alltid på när jag kommer hem vad jag skulle ha testat, grrrr
Tänkte att jag skulle prova att ha 10klick mer dämpning fram än bak och se vad som händer då?? Synpunkter??????????

_________________
Roger Risberg
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Raceroger skrev:
Jaha nu har jag hittat min yta där jag kunde köra lite cirklar, blött var det också så det var ju ännu bättre.
Jag har ju spännt åt krängarn fram ett hål innan jag provade.
Vad tror ni händer? Nu är den helt klart åt det understyrda hållet när jag kör i cirklar och då är det ju bara fjäder och krängare som jobbar å dämparen är still.

Provade sen att köra lite slalom mellan koner, understyrde lite i början när jag tog det hyffsat lugnt, ökade sen farten och styrde med häftigare rattrörelser, jaha då kommer rumpan.........
Helt klart måste det ju vara dämparen som inte gör vad den ska, eller??.
Jag kommer alltid på när jag kommer hem vad jag skulle ha testat, grrrr
Tänkte att jag skulle prova att ha 10klick mer dämpning fram än bak och se vad som händer då?? Synpunkter??????????


Jo, jag hade nog gjort som du tänkte kört den till extrem. Dvs stenhårt fram och mjukt bak för att se om det inte går att få bilen komsekvent understyrd. När det sedan är gjort och om analysen är att dämpare är hela så hade jag börjat mjuka upp bilen fram och hårda på i bak tills jag hittar rätt balans mellan fram och bak. Lätt understyrd är skönt på mittmotorbil.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2001, chassifunderingar?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (31196 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande