Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2001, chassifunderingar?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (31206 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Raceroger:
Skriv en testplan innan du åker ut.
Följ den.
Iof kan du ta bort saker och lägga till, men skriv dem i testplanan.

Jag håller med JohnC, gå på extremen på dämparna och backa sen tillbaka till en svagt understyrd bil.


JohnC
Citat:
Fortfarande förundrad över fjäderkonstanterna mellan fram och bak.


Vad är det som är konsigt?
105/96 ser inte jag som konsigt.
Hårdare avfjädrad i den lätta ändan.
Mjukare i den drivade tunga ändan.

Bilen väger i krokarna 1400kg, 45% fram.
Ca ca 50kg ofjädrad vikt per hörn.
MR på MacÄckelben är ca ca 0,94 som bilen har runt om.
Ger ca 3Hz fram och ca ca 2,5Hz

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



fuling skrev:
Raceroger:
Skriv en testplan innan du åker ut.
Följ den.
Iof kan du ta bort saker och lägga till, men skriv dem i testplanan.

Jag håller med JohnC, gå på extremen på dämparna och backa sen tillbaka till en svagt understyrd bil.


JohnC
Citat:
Fortfarande förundrad över fjäderkonstanterna mellan fram och bak.


Vad är det som är konsigt?
105/96 ser inte jag som konsigt.
Hårdare avfjädrad i den lätta ändan.
Mjukare i den drivade tunga ändan.

Bilen väger i krokarna 1400kg, 45% fram.
Ca ca 50kg ofjädrad vikt per hörn.
MR på MacÄckelben är ca ca 0,94 som bilen har runt om.
Ger ca 3Hz fram och ca ca 2,5Hz


Jag kan inte så mycket om beräkningar utan förlitar mig på leverantörerna av dämpare. Min egen bil är en testmula för Öhlins chassi och jag har 120 nm fram och 140 nm bak. Jarlmark var lite osäker förra året och ville då ev att vi skull haft 160 nm bak. Nu har jag en kraftig vinge bak som kanske ger 60-100 kg marktryck (understyrning) samt att jag kör 285 bak dvs massivt grepp (vilket ger understyrning). Hårdare jädrar bak lär ju då ge mindre understyrning. Så där kanske vi har förklaringarna. Dvs Öhlins har tagit hänsyn till mina förändringar när de designat vilka fjädrar som skall sitta medan Rogers setup utgår från orörd bil?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Hej.

Vi kör långlopp med en boxster och har 100 fjädrar fram och 160 bak. Dock så kör vi med 225 däck runt om. Vi körde michelin cup2or och bilen var oberäknelig och lömsk. När vi sen satte på Kumho så blev bilen helt underbar att köra och varvtiderna blev mycket bättre.
Vad kör du för däck ?

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Jag kör Cup 2 runt om, 225 fram samt 265 bak

_________________
Roger Risberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

JohnC
tack lite mer kött på bena.
Åker du med splitter fram också?

Downforce är lurig då den beror på hastigheten på bilen i kvadrat.
(inte helt 100 men som riktlinje funkar det)
Citat:
kraftig vinge bak som kanske ger 60-100 kg marktryck

Vid vilken hastighet? 240km/h???

Raceroger:
Fortsätt testa.
Bra är också låta någon annan köra bilen, bäst då någon som har vana av dylik bil.
Då är köttklumpsrelaterade fel förmodligen bortrelaterade också.

Har du lusta att delge måtten på krängrna bak och fram?
Jag är nyfiken.........


Citat:
Vi kör långlopp med en boxster och har 100 fjädrar fram och 160 bak. Dock så kör vi med 225 däck runt om.
Vi körde michelin cup2or och bilen var oberäknelig och lömsk. När vi sen satte på Kumho så blev bilen helt
underbar att köra och varvtiderna blev mycket bättre.


100/160 (fram/bak) fjäder och 225 runt om låter i mina öron fel.

Jag hadde gissat på ca ca ca 120/100(fram/bak) utan mer data på bilen som vikter, rc, krängre mm
Michelin cup2 vs Kumho var intresankt.

ps
Lurigt med det här, fjäder, däck, downforce, krängredämpare mm.
Vad är rätt vad är fel???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



[quote="fuling"]JohnC
tack lite mer kött på bena.
Åker du med splitter fram också?

Downforce är lurig då den beror på hastigheten på bilen i kvadrat.
(inte helt 100 men som riktlinje funkar det)
Citat:
kraftig vinge bak som kanske ger 60-100 kg marktryck

Vid vilken hastighet? 240km/h???

Jag har en eftermarknadssplitter fram men högst troligt så är den lite för liten i förhållande till vinge bak som är stooor! Uppskattat är cirka 80 kg marktryck i 180 km/h. Men ta det med en nypa salt då vi självklart inte har exakt fakta. Min vinge baseras dock på en Porsche 997 RSR vinge enligt utsago så det finns säkert lite beräkningar i bakgrunden men saker som takutformning, avsaknad av spoiler bak osv spelar säkert in också.
Original spoiler bak som sitter på Boxster skall enligt utsago minska lyft med 30 kg. Lite kryptisk formulering.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Du är vassare än mig när det gäller beräkningar på fjäderkonstanter Fuling men det handlar väl också en del om utväxlingsfårhållande även om det är McPhearson? Dvs var dämpare och fjäder hamnar i förhållande till hjulet. Orsaken till min fråga är att Porsche 944 som är en 52/48 bil ungefär ofta körs med 160 nm fram och 200 nm bak eller ibland 220 nm bak. Skall se om jag kan hitta någon bild på hur dämpare är i förhållande till resten på Boxstern fram och bak.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Kom och kör Kinnekulle som funkis på nationaldagen 6:e Juni Roger så kan vi testa och se vad som gör det hela.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
-John har du testat med 265 bak??
Har läst om en hel del Boxster som kör med ganska brett fram typ nästan lika brett fram som bak och det verkar ju också funka??? 235-245 fram och 265 bak vore också skoj att prova men det är ju inte bara att köpa på sig en massa hjul och fjädrar, lite meck med att byta fjäder och krängare också men det gör ju en jäkla skillnad på hur bilen beter sig.
Pontus nämnde också en intressant sak, trail brake, jag visste knappt vad det var så googlade
Bromsa sent in i kurvan alltså, ända in mot apex, kan trailbrake råda bot mot överstyrning eller bara understyrning?
Hur som men testning tar en jäkla tid, och man kanske inte vill testa alla idiotsetupper på bana heller så man sätter bilen i något räcke menar jag, bara sponsade förare som har råd med sådant.
Men fan va gott det är om man kan lita på en bil i alla situationer så man vet vad den har för sig?

_________________
Roger Risberg
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Raceroger skrev:
-John har du testat med 265 bak??
Har läst om en hel del Boxster som kör med ganska brett fram typ nästan lika brett fram som bak och det verkar ju också funka??? 235-245 fram och 265 bak vore också skoj att prova men det är ju inte bara att köpa på sig en massa hjul och fjädrar, lite meck med att byta fjäder och krängare också men det gör ju en jäkla skillnad på hur bilen beter sig.
Pontus nämnde också en intressant sak, trail brake, jag visste knappt vad det var så googlade
Bromsa sent in i kurvan alltså, ända in mot apex, kan trailbrake råda bot mot överstyrning eller bara understyrning?
Hur som men testning tar en jäkla tid, och man kanske inte vill testa alla idiotsetupper på bana heller så man sätter bilen i något räcke menar jag, bara sponsade förare som har råd med sådant.
Men fan va gott det är om man kan lita på en bil i alla situationer så man vet vad den har för sig?


Har skaffat en uppsättning med 235 fram och 265 bak. Körde den i det våta på Rudskogen. 285 vs 265 på Cup1 skillde dock bara 8 mm när jag mätte. Boxstern funkar bra att trailbreaka med. Jag gör det framförallt i snabba vänstern på Mantorp. Bromsar lite vid 50 meter innan kurvan och håller kvar lite under sväng. Boxstern är förvånansvärt snäll med detta. Åtminstone med mina inställningar.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

944 väger i krokarna 1400kg, 52% fram.
Ca ca 50kg ofjädrad vikt per hörn.
MR på MacÄckelben är ca ca 0,94, bak ca ca 0,67.
k 160/200 (141/90 på hjulen) Ger ca 3,4Hz fram och ca ca 2,8Hz
k 220 bak ger 3Hz
Hmm nu skall aerodynamiken med också.

Boster väger i krokarna 1400kg, 45% fram.
Ca ca 50kg ofjädrad vikt per hörn.
MR på MacÄckelben är ca ca 0,94 som bilen har runt om.
k 105/96 (93/85 på hjulen)
Ger ca 2,9Hz fram och ca ca 2,5Hz

Boster bil med 120/140 fjäder (106/124 på hjulen)
Ger ca ca 3,2/3,1Hz
160 fjäder bak ger 3,35Hz
Här gissar jag bilen tål mer bak pga vingen bak.

Utväxlingen hjul till fjäder, MR, finns med.
Att tänka på är att MR skall vara i kvadrat (MR*MR) för att komma från fjäderkonstant till hjulkonstant.
(hjulkonstant = den fjäderkonstan som verkar på hjulet)

Ta siffrona med en nypa salt, men man ser vart det lutar.
Och egenfrikvensen (Hz) är bara en mätmetod, gämnföresetal,verktyg.
Hmm egenfrikvensen är ett trubbigt verktyg.


Sen vill jag ha krängarna med i tänket, beräkingrna också.
Bla för att en sjuk fjädersättning kan vara att kompensera obra krängre mm.
Hälst även rc (rollcentrum höjd)

Raceroger:
Är det lätt att justera dämparna?
Om ja, skruva dämpar och testa mellan konor. (som du tänkt)
Framför allt se om bilen svarar på justeringrna som man (jag/JohnC) tror.

JohnC
Citat:
Uppskattat är cirka 80 kg marktryck i 180 km/h
.
(jag tolkar som riktmärke ca ca ca)
Tack
Om jag nu inte tänker krokigt och är missunderättad gör detta att bilen tål hårdare avfjädring bak.

Citat:
Original spoiler bak som sitter på Boxster skall enligt utsago minska lyft med 30 kg. Lite kryptisk formulering.


De flästa std bilar har lyft std som jag fattat det.
Mao marktrycket minskar med ökad hastighet.
Så 30kg är nerkraft (down force) minus enligt bilens ISO krodinatcystem.
Men förtäljer inte vid vilken hastighet eller hur mycket uppkrafter pluss (lyft) vi har.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Citat:
Original spoiler bak som sitter på Boxster skall enligt utsago minska lyft med 30 kg. Lite kryptisk formulering.


De flästa std bilar har lyft std som jag fattat det.
Mao marktrycket minskar med ökad hastighet.
Så 30kg är nerkraft (down force) minus enligt bilens ISO krodinatcystem.
Men förtäljer inte vid vilken hastighet eller hur mycket uppkrafter pluss (lyft) vi har.[/quote]

Visst är det ett intressant sätt att uttrycka sig? Dvs mimskat lyft 30 kg istället för att ange om man har tryck nedåt eller lyft. Jag har tolkat det som dig att man har fortsatt lyft original. Gjorde ett intressant test på Kinnekulle senast. Tog bort vingen bak helt och mjukade upp bak. Gjorde att jag tappade 2-4 sekumder per varv då bilen blev rejält orolig i bak trots mina breda bakdäck och uppmjukad bil.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Inga problems att skruva dämpare.
Krängare:
Tarett Fram 26,8mm inner 18,9mm (5hål)
Tarett Bak 19,1mm inner 11,2mm (4hål)
Nästan 4mm godstjicklek enl. Tarett, 4130 material

_________________
Roger Risberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Inga problems att skruva dämpare
.
Kolla om bilen svarar på dämparna på din testplätt


Krängre (tumme upp)
Fram
Dv=Db=26,8 (ytterdiameter)
dv=db=18,9 (innerdiamter)

Bak
Dv=Db=19,1
dv=db=11,2

Bra, behöver en del mått mer. Se skiss



Citat:
Gjorde ett intressant test på Kinnekulle senast.
Tog bort vingen bak helt och mjukade upp bak.
Gjorde att jag tappade 2-4 sekumder per varv då bilen blev rejält orolig i bak trots mina breda bakdäck och uppmjukad bil.

thumbs up för du delger din test
Mjukade upp bak?
Krängare och/eller dämpare?


Citat:
Visst är det ett intressant sätt att uttrycka sig?
Dvs mimskat lyft 30 kg istället för att ange om man har tryck nedåt eller lyft.
Jag har tolkat det som dig att man har fortsatt lyft original.

Allt går att sälja med mördande reklam
Ja, lustig, inte sägande forumulering. Typ lika som hur långt är ett snöre?
Men man måste vara lite skadad för att fatta det

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Vilka krav du har Fuling, skulle vara lättare med en lös krängare, men här kommer mått inom bollplanket.

L1, där den gör en första sväng=900mm
L2 måttet mellan hålen på vänster till höger sida =1100mm vilket mått är L???
Du har en vinkel på kanske 80 grader vid första böj.
R1=50mm, R2=72mm, R3=94mm, R4=116mm, R5=138mm

_________________
Roger Risberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vist är jag jobbig

L är långa röret/stången som går tvärs bilen.
Typ där krängren sitter fast i karrosen innan den böjer bak/framåt typ 90grd

Vinken är inte viktig (80grder)

Citat:
R1=50mm, R2=72mm, R3=94mm, R4=116mm, R5=138mm

Tror jag inte på, sakans ca 100-150mm på alla måtten

R skall mätas från centrum på L röret till hålen för dropplänken.
Se övre vänsta bilden på min skiss.
Sätt från sidan på bilen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Saknas inga 100-150mm, kör med dom där nu eller lägg till 20mm till första hålet om du vill, den är ju böjd uppåt
Detta gäller fram alltså, bak ser den skit skum ut...
Skickar en bild hur den ser ut bak...

_________________
Roger Risberg
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
-Fuling, har redan fått fram styvheten på krängarna
Fram: 27-46N/mm
Bak: 21-34N/mm

_________________
Roger Risberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag får inte ihopp det
Men med tvär rörslängd 900mm
Ytter diamter på röret 26,8
Inndiameter 18,9

Föränkalt, snabbt överlsag typ
27N/mm ger ca ca R=325 (R5 138mm, saknas ca ca 187mm)
46N/mm ger ca ca R=255 (R1 50mm, saknas ca ca 205mm)
Så 100-150 var fel, borde vara ca 200mm

Vad är fel?????
Är det fel i excel filen som finns här då rejsa vill jag den skall vara korrekt.
Att det blir missmach mellan beräknat och värkligt kan jag svälja.
Men det skall vara innom bollplanket


Fram: 27-46N/mm
Bak: 21-34N/mm
Känns ok i bollplanket ca för hela krängaren.
Blir det dubbla per sida.
MR är ca 1 om dropplänken sitter i spinden, på fjäderbenet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219


Trådstartare
Håller med Fuling,siffrorna fick jag från Tarett i USA, otroligt hjälpsamma, vem kan kolla excellarket?

_________________
Roger Risberg
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Hur påerkar varje byte av hål på krängare. Är det linjärt eller någon form a logaritm?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2001, chassifunderingar?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (31206 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande